Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Femtolasikin jälkeen silmät ei kestä ilmastointia!

Silmäkuivuupäähän
15.10.2018 |

Leikkautin silmäni reilu 2 vkoa sitten Femtolasik-menetelmällä. Muutoin kaikki on sujunut hyvin, mutta työpaikalla näyttöpäätteellä työskentely voimakkaasti ilmastoidussa tilassa on ollut yhtä tuskaa. Tippoina olen käyttänyt Oftagel ja Bepanthen eye-silmätippoja (sekä reseptillä saatua lääkettä).

Työskentelystä ei meinaa tulla mitään, tippoja saa olla laittamassa parin minuutin välein ja siitä huolimatta tuska on kova..Onko kellään suositella kosteuttavia tippoja? Miten olette selvinneet töissänne leikatuilla silmillä? Hoitajalle soittaessani, kehoitti hän hakemaan lasit ilman vahvuuksia suojaksi silmille..

Miten myös treenien jatkamista. Lääkärin mukaan 1vkon jälkeen on lupa treenata, mutta kestävätkö silmät painonnostoliikkeiden aiheuttamaa painetta?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin femtolasik reilu vuosi sitten ja ekat viikot sai olla tosiaan vartin välein pudottamassa tippoja. Nyt ei enää tarvitse kuin harvakseltaan. Eikä ongelmia hämärässä.

Vierailija
22/32 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myös harkinnut leikkausta, mutta koska omat silmät ovat jo nyt niin kuivat, että piilolinssejäkään ei voi säännöllisesti käyttää, niin hirvittää, miten silmät reagoisivat leikkaukseen. Smile-leikkausta olen miettinyt ja silmälääkäri kyllä suositteli toimenpidettä, kun vielä ei ole ikänäkö ihan lähivuosien ongelmana. Ärsyttää kyllä tämä silmälasienkin käyttö, joten täydellistä vaihtoehtoa ei ole. Tuossa vähän vertailua Piilarit vs. silmäleikkaus, http://www.medeso.fi/piilarit-vai-silmaleikkaus/ Toisaalta itsellä tuo piilarivaihtoehto ei ole pysyvä ratkaisu.  Tuntuu, että nyt vuoden sisään on tullut paljon negatiivistakin uutisointia silmäleikkauksista, mutta silmälasiliikkeen lääkäri kyllä vakuutteli, että pitäisi turvallista hommaa olla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noinhan siinä monille tuppaa käymään. Elinikäinen vaiva, onneksi olkoon. Ei nuo silmien leikkelyt välttämättä kannata. Haittapuolista ei paljoa ole lääkäreillä tapana puhua.

Ihanaa trollailua.

Itselläni meni aluksi paljon Oftageliä, sitten hiljalleen harvemmin ja harvemmin.

Nykyään ei mene silmätippoja ollenkaan, en edes muista minä vuonna viimeksi laitoin.

t. 2011 Femtolasikissa käynyt.

Vierailija
24/32 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko siellä työpaikalla ilmastointi (=viilennys) vai ILMANVAIHTO, eli ilma vaihtuu kokeellisesti, ei esim. painovoimaisesti, kuten vanhoissa taloissa. Tämä ohi otsikon.

Vierailija
25/32 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin femtolasikissa vuonna 2011 ja se oli paras teko ikinä! Mulla oli miinuksia liki 9 ja silmälaseista eroon pääseminen oli todellinen ihme. Alkuun oli jonkin verran kuivumista, mutta ei noin pahoin kuin ap:lla. Teen näyttöpäätetyötä.

Olen 40-vuotias joten jossain vaiheessa lähiaikoina alkaa ikänäkö vaivaamaan. Olen alkanut jo henkisesti valmistautumaan lasien paluuseen, jollei sitäkin saa jotenkin leikkaamalla korjattua.

Vierailija
26/32 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko siitä mitään iloa jos laittaisi työpisteelle ilmankostuttimen vai meneekö höyryt taivaan tuuliin täysin silmiä (ja hengitysteitä ja ihoa) hyödyttämättä?

Vierailija
27/32 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä leikkauta! Elämäni huonoinpäätös!

Vierailija
28/32 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on silmätipat käytössä päivittäin. Artelac ollut hyvä. Jos haluaa niin geelitippoja yöksi. Itselleni silmälasittomuus oli niin tärkeää että kestän kyllä kuivat silmät.

Vierailija
29/32 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin noin 10v sitten eikä ole ollut mitään ongelmia. Olisin leikannut paljon aiemmin jos olisin tiennyt kuinka ihanaa on olla ilman laseja.

Vierailija
30/32 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin femtolasik puolisen vuotta sitten. Alkuun juuri näyttöpäätetyössä silmät kuivui paljon ja näöntarkkuus vaihteli, mutta nyt on jo helpottanut. Käytän Viscotears-tippoja, jotka ovat geelimäisiä. Aina vähemmän ja vähemmän on ollut tipoille tarvetta.

Vierailija
31/32 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teille on tullut aivan kauheita kokemuksia. Tuli mieleeni, että auttaako teitä mitenkään (lähes kaikille vanhana tehtävä) kaihileikkaus.

Voiko kaihileikkauksesta tulla noita samoja ongelmia, mitä teille tuli tuosta?

Mun läheisellä epäonnistui kaihileikkauksesta toisesta silmästä. Se irroitettava asia ei irronnut siististi vaan repaleisena. Korjausrakentamisen jälkeen se toinen silmä ei ole kunnollinen.

Kiinnostavaa, että otit puheeksi kaihin. Monella laserilla korjatun sarveiskalvn omistaja nimittäin kehittää kaihin itselleen tavallista nuorempana.

Tämä ei ole vielä tullut kovin selkeästi esille, kun likinäköisyysleikkauksissa käyvät enimmäkseen nuoret, 2-3-kymppiset.

Leikkauksessa sarveiskalvo ohenee, jolloin silmän linssi on alttiimpi kirkkaalle valolle, ja lasersäde itsessäänkin aiheuttaa kaihia.

Kaihileikkaus oän kyllä ihan eri asia kuin likinäköisyysleikkaukset: siinä otetaan pois samentunut mykiö (linssi) ja tilalle asetetaan synteettinen linssi. Silmän sisään mennään 1-2 mikroskooppisen pienestä aukosta, jotka eivät ole tarkan näön alueella niinkuin likinäköisyysleikkauksessa.

En oikein ymmärrä edell kommentoijan ystävän kokemusta. ,"Irroitettava asia" on linssi ja se yleensä hajoitetaan ultraäänipulsseilla, kappaleet /repaleet imetään sitten pois. Eli linssiä ei ole tarkoituskaan ottaa kokonaisena ulos.

Kaihileikkauksia tehdään liukuhihnatyyliin, useimmiten ne onnistuvat hyvin.

Liki- tai kaukonäköinen voi halutessaan valita sellaiset linssivahvuudet, ettei tarvitse laseja lähelle eikä kauas.

Vierailija
32/32 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele silmien laserleikkausta kenellekkään. Edes uusin smile ei ole todellakaan riskitön! Ongelmia kuivuuden ja näön kanssa voi tulla vuosia leikkauksen jälkeen ja niitä ei sitten saa korjattua edes silmälaseilla. Silmien kuivuusongemat on ihan hirvittäviä jos ne omalle kohdalle sattuu, samoin silmien hermosärky. Älkää pilatko elämäänne laserleikkauksella! Mä olen välillä miettinyt jopa itsemurhaa kun en jaksa kipujen ja tuskien kanssa. Suomessa ei osata näitä komplikaatiota hoitaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi