Uusi ala opettajalle?
Olen yläkoulun opettaja ja lopen kyllästynyt työhöni - varsinaiseen opetustyöhön ja sen suunnitteluun ei ole tarpeeksi aikaa kun aikaa vievät kaiken maailman muu sälä, jota opettajan työhön nykyään kuuluu. Mitä muuta voisi kieltenopettaja tehdä? Kåännöstyöt on jo kokeiltu, ei ollut minun juttu. Oikeastaan olen valmis tinkimään palkastakin aika paljon kun vaan saisin työn, jossa työtunnit olisivat sen normaalin n. 37,5 tuntia viikossa eikä pitkälti yli 40 kuten nyt.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten palkkasi on noin huono? 😕 Itse olen siis yläkoulussa, muutama ylitunti ja oma valvontaluokka ja palkka bruttona n. 3200. Käteen jää n. tonni vähemmän.
Koska ei ole ylitunteja vaan joko just just opetusvelvollisuus, tai alitunnit ja luokanvalvojuus yms velvoitteita päälle ja olen uran alkuvaiheessa joka varmasti vaikuttaa, ihan peruskoulussa. En tiedä olenko liian tunnollinen, en tiedä mistä oikoa kun urakkahommaa. Tuntuu että teen suhteettomasti töitä palkkaan nähden ja koen riittämättämyyttä.
Älä hyvä ihminen tapa itseäsi työhön! Kukaan ei sinua kruunulla palkitse, vaikka paiskisit kellon ympäri! Priorisoi, tee itsellesi selväksi, mikä työssäsi on tärkeintä. Minulle se on oppilaan kohtaaminen ja havainnointi. Kaikki muu sälä on toisarvoista. Nouskaa kapinaan liiallista arviointirumbaa vastaan. Oaj on todennut, että se ei ole uuden opsin mukaista. Liian raskas arviointirakenne ei saa olla opettajien taakkana. T. 22 v aineenopettajana yläkoulussa
Vierailija kirjoitti:
Formatiivinen arviointi on ihan syvyyksistä, samoin tukien kirjaaminen aineenopettajana. Mulla on satoja oppilaita, kirjaan 1-2h päivässä pelkästään tukitoimia wilmaan, sitten pitäisi säännöllisin väliajoin teettää itsearvioinnit ja arvioida itse janne-emilian edistystä ajattelytaitojen vahvistumisesta tms abstraktia. En edes merkkaa kaikkia, koska ei pysty ja oppilaat aliuorittavat paljon. 1-2 min aikaa kohtaamiseen per naama, päälle suunnittelutyö ja tuntimateriaalien teko, kikyt, vesot, oman itsen kouluttaminen kuten digialustat, itse tehtävien arvioinnit, monialaiset, muut teemaviikot ja vanhempien kanssa kommunikointi, tukiopetus, koulun sisäisten tiimien kokoukset. Palkka 1500-1800 nettona riippuen vuodesta. Haluan.opiskella uuden ammatin, mutta en pysty tekemään sitä työn ohessa saamatta burn outtia. Ilman rahaakaan ei voi olla. Ehkä joku hanttihomma sitten vaan.
I feel you. Kunta 10:iin kirjautui koko ahdinko.
Ehdotukseni on luokanopettaja. :) Muutamassa vuodessa opiskelet sen pätevyyden ja palkka on sama (kaksoispätevällä luokanopettajalla on sama palkka kuin peruskoulun aineopettajalla, olen itse, niin tiedän). Opetusvelvollisuus lo:lla on toki vähän enemmän (24vkt), mutta ei yleensä ole hyppäreitä. Itse kumpaakin opetustyötä tehneenä voin sanoa, että luokanopettajana on niiiiiiin paljon mukavampaa, kun oikeasti tutustuu kunnolla siihen omaan melko pieneen joukkoon oppilaita ja voi aika pitkälti itse päättää, mitä päivän aikana opettaa ja missä järjestyksessä. Toki sitä turhanpäiväistä paperihommaa ja hojksien laadintaa jne. on tässäkin, mutta vain oman luokan oppilaille. Suosittelen! :) Ja sitten vielä: alakouluikäiset oppilaat ovat suht. mukavaa väkeä, lapsuus on kukkeimmillaan.
Olen työskennellyt alakoulussa kieltenopettajana ja vaikka siinä on puolensa niin ei ole minun juttu. Meteli on kova, kieltenopetus on lähinnä alkeita, tukea ei saa erityisopettajilta. Nyt ei ole varaa opiskellakaan luokanopettajaksi. En tiedä, kiinnostaisiko se edes. T. Ap
Tämä ei ole nyt suoraan ap:lle suunnattu, mutta olisi kiva tietää kuinka moni alanvaihtajista tai sen suunnittelijoista on ns. kympin tyttöjä. Kun ei voi olla töissä perfektionisti, burnikset pukkaa päälle. Tämä siis puhtaasti mielenkiinnosta ilman mitään dissausta ketään kohtaan