Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oon ihan kauhuissani! Tili tuli, maksoin laskut ja tajusin että emme millään selviä seuraavaan tilipäivään.

Vierailija
15.10.2018 |

Nyt se tapahtui. Kaikki säästöt ja joustot on käytetty. Eletään lapsen kanssa niin tiukasti kun voidaan, ollaan eletty ja vuosia. Mikä avuksi? Olen kokopäivätyössä mutta kai se on etsittävä toinen työ lisäksi.

Kommentit (227)

Vierailija
201/227 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä pakko ihmetellä, että MITÄ neuvoja odotetaan, kun kaikki tyrmätään?

Halvempi asunto on ehdoton ei, koska halutaan asua akselilla Helsinki-Espoo-Vantaa.

Parempipalkkaisen ammatin harkitseminen ei, koska kaikkia ammatteja tarvitaan, eikä kaupan kassa voi ryhtyä aivokirurgiksi.

Jopa se sai tyrmäyksen, kun eräälle ketjun lähihoitajalle ehdotettiin vuorotyötä palkan lisäämiseksi.

Tulee vähän mieleen, että mitä ratkaisuja sitten etsitään? Kun jossain kohtaa täytyy myös itse ottaa sitä koppia asiasta ja elämästään. Eli jos pakka ei pysy kasassa näin, niin mitä muutoksia tarvitsee, jotta saisi taas pysymään.

Ja joo, en todellakaan ole "hyväosainen sormi pystyssä neuvova martta". Elänyt elämäni alkoholistiperheessä köyhyydessä, omilleni muutin täysin oman pikkupalkkani turvin. Kotoa yritettiin vielä huijata sitä vähänkin rahaani viinaan.

Pienituloista on suurin osa ajasta ollut, mutta pärjätään (nykyään olen siis naimisissa). Pienipalkkaista työtäni en halunnut jatkaa eläkkeeseen saakka, joten viimeisiä vedetään amk -opinnoissa.

Asuntoa myös vaihdettu siinä vaiheessa, jos vuokrakorotuksissa tullut oma raja vastaan.

Vierailija
202/227 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjetöntä miten pitää kituuttaa hyvinvointivaltiossa. Siis tarkoitan että jos on siivoja ja käyttää työhön aikaansa 8h/päivä, olisi oikeus ja kohtuus että voisi elää ihan normaalisti. Ilman mitään sähkösopimusten kilpailuttamista ja ruuan dyykkaamista. Miksi ihmiset sietävät tällaista??? Luottotiedottomia on jo puoli miljoonaa ja kusenhajuisesta yksiöstä pitää maksaa 1000e/kk. Kai tähän järjettömyyteen joku stoppi tulee? Koska rahaa ja ruokaa tämä maa on väärällään, outoa vain miten sen jakautuminen menee koko ajan enemmän vinksalleen.

No tuo nyt on typeryyttä olla kilpailuttamatta sähkösopimuksia ja vakuutuksia. Vähintään kerran vuodessa se pitää tehdä. Juuri tuli vuoden vakuutusmaksut verkkopankkiin niin kilpailutin ne ennen kuin laitoin maksuun. Näillä kilpailutuksilla säästää satasia ja jopa yli tonnin vuodessa. vakuutukset ja sähkö kilpailutetaan vuosittain, pankkiasiointi kahden vuoden välein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/227 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjetöntä miten pitää kituuttaa hyvinvointivaltiossa. Siis tarkoitan että jos on siivoja ja käyttää työhön aikaansa 8h/päivä, olisi oikeus ja kohtuus että voisi elää ihan normaalisti. Ilman mitään sähkösopimusten kilpailuttamista ja ruuan dyykkaamista. Miksi ihmiset sietävät tällaista??? Luottotiedottomia on jo puoli miljoonaa ja kusenhajuisesta yksiöstä pitää maksaa 1000e/kk. Kai tähän järjettömyyteen joku stoppi tulee? Koska rahaa ja ruokaa tämä maa on väärällään, outoa vain miten sen jakautuminen menee koko ajan enemmän vinksalleen.

Roskisten dyykkaamiseen vedän rajan, mutta kyllä sähkösopimusten yms. kilpailuttaminen on sitä ihan normaalia elämää. Kyllä moni parempituloinenkin silmäilee, että saisiko saman jostain edullisemmin, mikä on vain järkevää kuluttajan kannalta. Luo myös tervettä kilpailua markkinoilla, kun ihmiset ei kiltisti maksa sitä kalleinta hintaa, vaan etsivät edullisempia.

Ja tosiaan, miksi siitä yksiöstä halutaan maksaa tonni? Sekin on valinta, halutaanko asua keskustassa. Meillä pk-seudulla iso kaksio alle 900€/kk, mutta ei asutakaan missään keskustassa kivenheiton päässä kaikesta.

Vierailija
204/227 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimman osan suomalaisasunnoista omistaa pankki. Sitä en tiedä, miten lainoja myönnetään yhden aikuisen talouksille. Lapsilta usein mystisesti katoaa se toinen vanhempi. Ilmeisesti missään riskianalyyseissä tätä ei huomioida.

Olet väärässä. Pari vuotta sitten Fivan tilastojen mukaan 32%:lla suomalaisista oli asuntolainaa. Ja osalla noistakin laina on sijoitusasuntoa varten, koska oma koti on oma.

No kun tiedät tilastot, niin monellako prosentilla lapsiperheistä on asuntolainaa? Mun mutu on, että huomattavasti isommalla. 32% suomalaisista ei kuulosta isolta, koska iso osa suomalaisista on alaikäisiä (jotka asuu siellä asuntolainaisten vanhempiensa kotona) ja toisaalta eläkeläisiä, joista useimmilla on velat maksettu. Velat kasaantunee juuri niiden harteille, jotka tässäkin ketjussa ovat enemmistönä. Ne, joiden tulot ja menot eivät ole aina balanssissa.

Vierailija
205/227 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimman osan suomalaisasunnoista omistaa pankki. Sitä en tiedä, miten lainoja myönnetään yhden aikuisen talouksille. Lapsilta usein mystisesti katoaa se toinen vanhempi. Ilmeisesti missään riskianalyyseissä tätä ei huomioida.

Olet väärässä. Pari vuotta sitten Fivan tilastojen mukaan 32%:lla suomalaisista oli asuntolainaa. Ja osalla noistakin laina on sijoitusasuntoa varten, koska oma koti on oma.

Ja lisäksi vielä vaikka asuntolainaa olisi, niin sitä asuntoa ei omista pankki. En tajua miksi moinen virhekäsitys jaksaa pysyä hengissä.

Vierailija
206/227 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se mukava kun ei tarvitse stressailla. Olisikos kannattanut aloittaa säästäminen jo aikaisemmin. Tänäänkin tulli osinkotuottoja koko viikon tarpeisiin.  Viime viikolla tuli 100€ osinkotuloja. Tällä viikolla vielä 60 euroa tulematta, joka siis jää vielä jäljelle tän viikon kulujen jälkeen. Ensi viikolla tulee 50€ ja sitten sen jälkeen palkka ja jälleen 200 euroa osinkoja.

Ja täällä väitetään että "säästäminen ei kannata" kyllä näin pienipalkkalaiselle tuollainen 300 e/kk on ihan merkittävä lisä ja helpottaa juurikin arjen hallinnassa. Toki elän säästeliäästi, ja pärjäisin palkallakin.

Olisi kiva tietää paljonko olet sijoittanut, paljonko oltava sijoituksia että saisi edes vuodessa tuon 300 tuottoja.

(sain 12 e vasta..)

Tällä hetkellä salkkuni arvo (on tietenkin laskenut nyt viimepäivinä) on noin 68 000

Vierailija
207/227 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se mukava kun ei tarvitse stressailla. Olisikos kannattanut aloittaa säästäminen jo aikaisemmin. Tänäänkin tulli osinkotuottoja koko viikon tarpeisiin.  Viime viikolla tuli 100€ osinkotuloja. Tällä viikolla vielä 60 euroa tulematta, joka siis jää vielä jäljelle tän viikon kulujen jälkeen. Ensi viikolla tulee 50€ ja sitten sen jälkeen palkka ja jälleen 200 euroa osinkoja.

Ja täällä väitetään että "säästäminen ei kannata" kyllä näin pienipalkkalaiselle tuollainen 300 e/kk on ihan merkittävä lisä ja helpottaa juurikin arjen hallinnassa. Toki elän säästeliäästi, ja pärjäisin palkallakin.

Olisi kiva tietää paljonko olet sijoittanut, paljonko oltava sijoituksia että saisi edes vuodessa tuon 300 tuottoja.

(sain 12 e vasta..)

Tällä hetkellä salkkuni arvo (on tietenkin laskenut nyt viimepäivinä) on noin 68 000

Itselläni 20 000 e salkku ja tuottaa osinkoja 945 e / vuosi. Minulla on paljon kasvuyhtiöitä, jotka eivät maksa osinkoa ollenkaan, joten osinkoa voisi periaatteessa tulla enemmänkin ja tarkoitus myydä esim. huomenna jonkin verran, koska useat nousseet 50%-300% prosenttia.

Pikkuhiljaa se salkkuni on kasvanut. Parhaimmat tuotot olen saanut hypestä, 400 % tuotto kun myin. Hype on kuitenkin aina tuuripeliä eikä sitö voi suositella heikkohermoisille.

Pahimmillaan salkkuni on ollu 1000 e miinuksella. Se on toisaalta vähän 2000 e salkulle, koska aina voisi mennä huonomminkin.

Useimmiten salkku on plussalla, mutta heiluntaa esiintyy aina.

Kun aloitin sijoittamisen niin taisin saada sinä vuonna osinkoja 60 e :D

Meidän suvussa ei sijoiteta ja muutama minua vanhempi korkeasti koulutettu ihminen katsoo minun 28-vuotiaan naisen olevan liian epäkypsä tähän hommaan.

Moni luulee myös että me eletään velaksi, sillä opiskelen tällä hetkellä. No, onneksi ei ole tapana todistella kellekkään mitään, joten kaikki saavat vain arvailla... ;)

Löysin yksi päivä uuden kiinnostavan sijoituskohteen, joka maksaa kuukausittain osinkoja ihan kivalla tuotolla ja ajattelin sijoittaa seuraavaksi siihen.

Myös muutamia suomalaisia tulee salkkuun jouluna, kun tulee veronpalautuksia melkein 9000 e :)

Vierailija
208/227 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun ne rahat eivät sillä excelin pyörityksellä lisäänny.  Yleensä nämä hyväätarkoitatvia neuvoja sormi pystyssä jakavat martat ovat jo muutenkin hyväosaisempia, joilla avioliitot ja terveys kestävät, eikä tule koskaan mitään yllättävää.  Mutta kun meidän vajavaistenkin olisi elettävä niillä pelimerkeillä mitä meillä on.

Kyllä ne itseasiassa voivat lisääntyä kun ihminen huomaa että kas, minullahan menee kuukaudessa 50e tähän lehtitilaukseen jota en enää oikein lue ja oho, minähän pistän joka viikko monta kymppiä valmissämpylöihin vaikka voisin tehdä kotona eväät!

Mä haen työpaikan vieressä olevasta Lidlistä eväät joka päivä ja ne on kaksi karjalanpiirakkaa, jogurtti ja banaani, rahaa menee  1,20e päivässä. Miten kotona tekemällä pääsisin edullisemmin?

No vaikka kerran viikossa tomaattimurskapohjaisen pastaruoan jämät mukaan. Ja kerran viikossa keität työpaikan mikrossa kaurapuuron, jonka kanssa mehukeittoa. Tai työpaikan jääkaappiin litran jugurtti. Onhan näitä. Mutta kun summa on alle 30€ /kk, niin ei sieltä tietenkään saa määräänsä enempää säästettyä, vaikka mitä tekisi. Voi olla, että saman säästää helpommin jostain muualta.

Ei ole jääkaappia työpaikalla, osin liikkuva työ. Ei ole töissä mikroa, en voi ottaa evääksi mitään lämmitettävää. Mun eväät maksaa nyt n. 25e kuukaudessa. Eikä mene yhtään aikaa niiden valmistamiseen, senkin ajan voin käyttää illalla tulojen lisäämiseen eli hankkia tavaraa roskalavaryhmistä ja myydä eteenpäin pienellä voitolla.

Jos ei voi ottaa mitään lämmitettävää eikä ole jääkaappia niin kannattaa ottaa valmiiksi kuumaa ruokatermariin. Plussaa vielä se että kypsennyskin voi tapahtua osin termarissa jos ei ole mitään valmista aamulla ja haluaa säästää aikaa. Eli esim keittoainekset kiehauttaa levyllä, kaataa termariin ja kypsyvät lounaaseen mennessä itsekseen.

Tosiasia kuitenkin on se että 25e/kk lounaista ei kovin ihmeellisiä summia säästetä millään konstilla.

Vierailija
209/227 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(sain 12 e vasta..)

Itselläni 20 000 e salkku ja tuottaa osinkoja 945 e / vuosi. Minulla on paljon kasvuyhtiöitä, jotka eivät maksa osinkoa ollenkaan, joten osinkoa voisi periaatteessa tulla enemmänkin ja tarkoitus myydä esim. huomenna jonkin verran, koska useat nousseet 50%-300% prosenttia.

Pikkuhiljaa se salkkuni on kasvanut. Parhaimmat tuotot olen saanut hypestä, 400 % tuotto kun myin. Hype on kuitenkin aina tuuripeliä eikä sitö voi suositella heikkohermoisille.

Pahimmillaan salkkuni on ollu 1000 e miinuksella. Se on toisaalta vähän 2000 e salkulle, koska aina voisi mennä huonomminkin.

Meidän suvussa ei sijoiteta ja muutama minua vanhempi korkeasti koulutettu ihminen katsoo minun 28-vuotiaan naisen olevan liian epäkypsä tähän hommaan.

Moni luulee myös että me eletään velaksi, sillä opiskelen tällä hetkellä. No, onneksi ei ole tapana todistella kellekkään mitään, joten kaikki saavat vain arvailla... ;)

Löysin yksi päivä uuden kiinnostavan sijoituskohteen, joka maksaa kuukausittain osinkoja ihan kivalla tuotolla ja ajattelin sijoittaa seuraavaksi siihen.

Myös muutamia suomalaisia tulee salkkuun jouluna, kun tulee veronpalautuksia melkein 9000 e :)

Siis korjaus, 945 e tulee käteen eli siis verot on jo miinustettu ;) Verot ne vasta ärsyttääkin.. tuokin summa olisi isompi..

Vierailija
210/227 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan taas ketju. Ollaan tehty elämässä valintoja pienipalkkainen työ, paljon lapsia, isot menot ja sitten ihmetellään kun ei rahat riitä.

Meillä bruttotulot taloudessa 120k€/v ja silti ihan oikeasti pohditaan riittääkö meillä rahat haluamaamme elämäntyyliin jos hankimme kolmanne ja mistä joudumme mahdollisesti tinkimään.

Vierailija
211/227 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(sain 12 e vasta..)

Kiitos.

Vierailija
212/227 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(sain 12 e vasta..)

Kiitos, juuri tällaisia konkreettisia juttuja tarvitsevat kaikki jotka ovat alussa kuten minä.

Olisinpa ollut itsekin tuon ikäisenä yhtä järkevä.

Vierailija
213/227 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa kun täällä on näin paljon 100% optimisteja. Usein väitetään suomalaisten olevan jotenkin pessimistejä, mutta mitä rahaan tulee niin ei pidä paikkaansa.

AINA on jotain mistä säästää ja jos rahat ei riitä niin tee EXCEL-TAULUKKO, johon kirjaat tulosi ja menosi ja johan rahat alkavat riittää. Katselet vaan sitä tekemääsi taulukkoa. Jos tämäkään ei riitä niin avaat uuden pankkitilin ja alat SÄÄSTÄMÄÄN. Näillä säästöillä voit sitten hoitaa pakollisia kulujasi.

Se nyt vaan on sillä tavalla, että kun leikkaat leikkaamastasi, josta on jo leikattu niin jossain vaiheessa tulee köyden pää vastaan. Itse kuljen pikaliimalla korjatuissa silmälaseissa, hiukset tasoittelen itse keittiösaksilla ja ehjiä kenkiä olen nyt kirppikseltä metsästellyt. Tästä jos lähtee vielä muutama kymppi alan vähentämään syömistä.

Onko sinulla 1400 € nettotulot kuten ketjussa joku kertoi? Niillä tuloilla voi jo tehdä valintoja rahan käytöstä. Excel tai ruutupaperi auttaa näkemään mihin tulee käytettyä ja varaamaan puskureita "yllättäviin" menoihin.

Vierailija
214/227 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva pienipalkkainen kahden lapsen yh-äiti pystyy maksamaan omistusasuntoa, ja siihen vielä opintolainoja päälle. Edes kaikki pienipalkkaiset pariskunnat eivät pysty maksamaan omistusasuntoa, jos on lapsia.

Olen juuri tänään lukenut jonkun pienipalkkaisen yh:n maksavan 1000 e/kk vuokraa kuukaudessa. Sillä summalla saa maksettua pois 200 000 euroa asuntolainaa korkoineen 20 vuodessa. Seuraava fakta on erittäin tärkeä:

Jo kymmenen vuoden kuluttua inflaatio on purrut niin paljon, että vuokra olisi noussut vähintään määrään 1300 e/kk. Jos lainan korko ei ole noussut, lainan lyhennys ja korkojen maksu jatkuu samalla 1000 e/kk tasolla. Palkat ja tuet ovat nousseet vähintään inflaation verran. Asunnon omistaja alkaa jo siinä vaiheessa tuntea nahoissaan miltä tuntuu, kun oma pääoma alkaa tuottaa. Vaikka asunto olisi valittu viisaasti, joitakin remontteja varmaan tulee, mutta niiden kustannukset eivät kuukausitasolla jatkuvasti nouse yli tuon kolmensadan euron edun.  Ja lopulta asunto on ikioma ja ainoa kulu on hoitovastike ja satunnaiset remontit, jos on kerrostaloasunnosta kyse. 

Vuokraan saa asumistukea. Asuntolainan lisäksi pitää maksaa yhtiövastike.

Yhtiövastikkeeseen saa asumistukea, ainakin vielä keväällä sain velattomaan omistusasuntoon, olin opiskelija.

Vierailija
215/227 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun ne rahat eivät sillä excelin pyörityksellä lisäänny.  Yleensä nämä hyväätarkoitatvia neuvoja sormi pystyssä jakavat martat ovat jo muutenkin hyväosaisempia, joilla avioliitot ja terveys kestävät, eikä tule koskaan mitään yllättävää.  Mutta kun meidän vajavaistenkin olisi elettävä niillä pelimerkeillä mitä meillä on.

Idea onkin että menot vähenee. Kun näkee mihin rahaa menee, voi miettiä mistä tinkimällä voisi säästää. Ja toisaalta pystyy näkemään milloin johonkin kivaan on varaa.

Vierailija
216/227 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta on se että euro on helpompi säästää kuin ansaita. Viimeistään verottaja pitää huolen siitä. Voi olla klisee että kirjaa menot ja säästää, toinen vaihtoehto on hankkia lisätuloja. Kuitenkaan mitään tekemättä, itsesäälissä rypemällä ja netissä valittamalla mikään ei muutu.

Vierailija
217/227 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasto olet saanut edes yhden toimivanneuvon, miten selviät seuraavaan tilipäivään. Täällä kun tuntuu olevan enemmän jälkiviisastelijoita ja yleisluonnostelijoita liikkeellä. Minulla ei ole muuta neuvoa antaa kuin että menet ruokajonoon. Jos ei auta pyydä pomolta kottia. Ja tosiaan, noudata myös näitä ketjussa mainittuja neuvoja tulevaisuudessa oman harkinnan mukaan.

Vierailija
218/227 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(sain 12 e vasta..)

Olethan katsonut että kuukausittain maksavalla on kassavirta kunnossa ja todellisuudessa kestää osingonmaksut. On valitettavan paljon, jotka ottavat velkaa ja jakaa sitä ulos osinkoina. Jossainvaiheessa nämä aina poksahtavat ja osakkeen arvon alennus on suurempi kuin saadut osingot. Minulla on 8 yhtiötä jotka maksavat kuukautisia osinkoja. Kaikilla on kunnossa kassavirta.

Vierailija
219/227 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasto olet saanut edes yhden toimivanneuvon, miten selviät seuraavaan tilipäivään. Täällä kun tuntuu olevan enemmän jälkiviisastelijoita ja yleisluonnostelijoita liikkeellä. Minulla ei ole muuta neuvoa antaa kuin että menet ruokajonoon. Jos ei auta pyydä pomolta kottia. Ja tosiaan, noudata myös näitä ketjussa mainittuja neuvoja tulevaisuudessa oman harkinnan mukaan.

Ehkäpä vielä tärkeämpää että useampi jotka eivät VIELÄ ole tuossa tilanteessa oppisivat ennakoimaan taloudellista tilannettaan.

Vierailija
220/227 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottahan sekin on, että nuo oikeasti hyvät neuvot, joita täällä on annettu, ovat sellaisia, että niitä olisi pitänyt jo noudattaa, niin ei oltaisi nyt tässä tilanteessa. Toki ne kannattaa kaikki ottaa heti käyttöön, niin ei joudu uudestaan samaan tilanteeseen, mutta näin pika-apuna siihen, miten juuri nyt päällä olevasta selviää, niistä ei tietysti ole iloa.

Hätäavuksi juuri nyt voisi toimia se, että käy ne omat nurkat läpi ja myy kaiken, mikä myytävissä on ja mistä saa rahaa. Kaikki pieneksi jääneet lasten vaateet ja kengät, jotka on käyttökunnossa, omasta kaapista (ja ehkä sieltä lastenkin kaapeista) katsoo sellaiset vaatteet, joista voi ajatella saavansa rahaa (hyväkuntoiset ja laadukkaat), vaikka olisivatkin sopivia ja tuntuisi kurjalta niistä erota. Samoin kaikki irtain tavara, joka ei ole välttämätöntä (pöytälamppu, pikkutuoli, matto, rahi, sisutustyynyjä, koriste-esineitä, mukeja ja muita astioita, majakoita).

Sitten ruokajonoon, vaikka pahalta tuntuisi, niin saa perheelle jotain syötävää ilmaiseksi pöytään. Lisäksi on sinne Kelaan ja sossuun ja vaikka seurakuntaan yhteydessä ja selvittää, mitä apua on saatavissa. Läheisimmille ystäville ja sukulaisille voi myös tilanteesta kertoa ja esittää toiveen, että pääsisi vaikka yhtenä päivänä syömään tai että lapset ainakin voisivat tulla kyläilemään ja saisivat ruokaa. Muuten sitten ei osteta mitään, mikä ei ole todella pakollista. Oikeasti vaikka pyyhitään sitten vessassa vanhaan hesariin, jos vessapaperi loppuu ennen seuraavaa palkkaa, pestään hiukset käsisaippualla, jos shampoo loppuu ja jätetään pyykit odottamaan seuraavaa pesuaine-erää tai pestään käsin jollain korvaavalla pesuaineella (saippua, shampoo, käsitiskiaine), jos pyykinpesuaine loppuu jne. Ja sitten seuraavasta kuusta eteenpäin aletaan systemaattisesti pitää huolta, että menot ja tulot pysyvät balanssissa.