Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

siitepölyallergia

07.05.2006 |

Onkos muilla odottavilla siitepölyallergiaa? Miten oireilee? Oletteko saaneet lääkkeitä, jos, niin mitä? Tahtoo tulla väsy tämän allergian kanssa... Silmiä kutisee, nenä vuotaa ym.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheklubin keskusteluissa oli joku äiti soittanut terotologiseen palveluun ja sieltä oli sanottu että Clarityn aiheuttaa alkuraskaudessa poikasikiöille virtsaputken avautumisen väärään paikkaan.

http://perheklubi.net/index.php?showtopic=27393&st=860

En nyt tiedä onko tämä perheklubi paras tiedonlähde, mutta tässä linkissä on koko keskustelu josta löytyy ko. palvelun numero ja voi soittaa itse ja tarkistaa jos siltä tuntuu.

Vierailija
22/32 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoinen tuli mieleen, että muistatteko edellisistä keväistä millon allergia on alkanut helpottaa? Heinänuhahan ilmeisesti kestää kesään asti, tai alkaako jopa silloin... Mutta itselläni siitepölyallergia on helpottanut huomattavasti jossain vaiheessa toukokuuta, en nyt muista milloin, koska joka kevät allergiaoireeni ovat olleet vähän erilaisia, enemmän tai vähemmän voimakkaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-iines-:

Semmoinen tuli mieleen, että muistatteko edellisistä keväistä millon allergia on alkanut helpottaa? Heinänuhahan ilmeisesti kestää kesään asti, tai alkaako jopa silloin... Mutta itselläni siitepölyallergia on helpottanut huomattavasti jossain vaiheessa toukokuuta, en nyt muista milloin, koska joka kevät allergiaoireeni ovat olleet vähän erilaisia, enemmän tai vähemmän voimakkaita.

nostan tätä koska ois mukava kuulla kokemuksia

Vierailija
24/32 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireiden helpottuminen riippuu ihan siitä, mille on allerginen: Leppä kukkii ensimmäisenä (huhti-toukokuu) ja on nyt jo lopettelemassa kukintaansa. Koivu aloittaa vapun tienoilla ja siitepölymäärät laskevat toukokuun lopussa / kesäkuun alussa. Heinät taas pölyttävät eniten kesä- ja heinäkuussa ja pujo sitten elokuussa!

Tässä tosi hyvä linkki, josta voi seurata siitepölytilannetta

http://www.sci.utu.fi/aerobiologia/suomi.html

(voi olla, että linkki jo löytyy tästä ketjusta, mutta laitanpa sen nyt kuitenkin!)

Vierailija
25/32 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheesta oli iso pino vähän aikaa sitten, tässä muutama perusteltu kommentti:

HYKS Iho- ja Allergiasairaalan virallinen ohje on että toki mieluiten pärjäillään vain silmätipoilla ja nenäsuihkeella, mutta jos on antihistamiinille tarvetta niin Ataraxia tai Zyrtecia (tai monia muita eri nimellä myytäviä setiritsiinivalmisteita) voi käyttää. Nimenomaan nämä valmisteet sen takia että ovat olleet käytössä vuosikymmenet ja tuhannet raskaanaolevat ovat niitä käyttäneet eikä haittoja ole todettu. Luultavasti uudemmat antihistamiinit ovat yhtä turvallisia, mutta niistä ei ole pitkää raskaanaolevien käyttökokemusta (vielä) kertynyt.

Soitin siis tänään Kätilöopistolle ja sain sieltä seuraavat viralliset ohjeet - heille tulee asiasta paljon kyselyjä:

- Paikallishoitoja, kuten nenäsumutteita ja silmätippoja (nasonex, lumudal jne.), voi käyttää suhteellisen vapaasti, kuitenkin mieluummin tarpeen mukaan kuin säännöllisesti.

- Ataraxia voi käyttää allergisen ihottuman ja kutinan hoitoon, annostukselle ei ole annettu mitään ohjeita vaan reseptin kirjoittava lääkäri päättää siitä. Ei ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana.(Voi sitten varmaan yhtä hyvin käyttää nuhankin hoitoon)

- Zyrteciä voi ottaa satunnaisesti siitepölyallergian aiheuttamien oireiden hoitoon, mielellään ei kuitenkaan säännöllisesti. Ei ensimmäisen raskauskomanneksen aikana.

Oireiden helpottumista voi, kuten sanottu, seurata siitepölytiedotteiden (ks. edellinen viesti) avulla. Vaikkei tietäisi tarkkaan, mille on allerginen, voi siitepölymääristä päätellä paljon. Esim. itselläni oireet alkoivat koivun kukinnan alettua ja ovat pahentuneet sitä mukaa kuin sen siitepöly on runsastunut. Nyt se on pahimmillaan, mutta kukinta ei kestä montaa viikkoa, joten korkeintaan pari viikkoa enää. Kesäkuun lopussa alkavat sitten kukkia heinät ja vähän myöhemmin pujo... näin siis Etelä-Suomessa.

Hyvää oloa kaikille (mahdollisuuksien mukaan),

Ketsup

Vierailija
26/32 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kannattaa mieluummin kysyä allergialääkeasioista lääkäriltä/synnytyssairaalasta kuin apteekista. Itse olen saanut joka kerta apteekissa tapella saadakseni allergialääkkeet, jos olen lipsauttanut olevani raskaana, vaikka reseptit olisivat olemassa samalta päivältä ja seisoisin siinä nenä vuotaen ja hengitys pihisten. Yksinkertainen tosiasia on, että lääkärit tietävät paremmin.

Kun on muutenkin kurja olo ja harmittaa syödä lääkkeitä, on inhottavaa, kun tuntuu että apteekissa vielä syyllistetään, ikään kuin sitä pelkästään itsekkyyttään lääkkeitä söisi! Mieluummin otan antihistamiinin silloin tällöin tai vaikka joka päivä pahimman viikon ajan, kuin joudun poskiontelontulehdus- ja antibioottikierteeseen raskaana ollessani.

Varsinainen vuodatus...

Ketsup

Vierailija
27/32 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitepölyallergian oireisiin voi tulla joillekin sarvikuonokannusta eli nenähuuhteluista. Sitä suosittelevat useat valistuneet lääkäritkin. Nenähuuhtelu poistaa suuren osan oireita aiheuttavista pölyistä nenän limakalvoilta, ja on taatusti turvallinen konsti raskausaikana.

Minä kuulun niihin onnekkaisiin, joilla raskaus on lieventänyt kaikkea allergista oirehtimista, mutta sarvikuonokannu auttaa myös tähän muuhun " pölytukkoisuuteen" . Suosittelen kaikille lämpimästi!

Linkki sarvikuonojuttuun:

http://mansetori.uta.fi/media/juttu/?id=1876

Vierailija
28/32 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös tuolla teratologisessa keskuksessa on hyvin tiukka linja, neuvolassa taas ei juuri tiedetä mitään. Ja tottakai niissä lääkkeissä lukee, ettei suositella raskauden aikana tms. Mitä muutakaan niissä voisi olla?? Kehoitan minäkin menemään asiaan erikoistuneen lääkärin juttusille.

Mutta: ihan turha kärsiä hirveistä oireista, kun helpotustakin on saatavilla. Toki jos on ihan alkuviikot menossa niin on hyvä miettiä antihistamiinien käyttömääriä. Muutoin turha pelko pois, esim. paikalliset lääkkeet turvallisia niin kuin yllä todettu.

äitimiia

Vierailija
29/32 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli nenähuuhtelukannusta, ostin pari viikkoa sitten itse sellaisen ja olen käyttänyt aamuin illoin. Ei se itse allergiaa poista, mutta auttaa tukkoisen nenän selvittämisessä. Tehtyäni nenähuuhtelun nenä pysyy auki jopa muutaman tunnin. Ja itselläni nuhalla on taipumus johtaa välittömasti poskiontelontulehdukseen - sen ehkäisyssä sarvikuonosta on varmasti iso apu. Eli suosittelen!

Ketsup

Vierailija
30/32 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle määrättiin äärimmäiseen hätään viime keväänä Zyrteciä. Lääkäri suositteli kuitenkin etten ottaisi niitä, koska suun kautta otettavia allergialääkkeitä ei suositella odotusaikana. Tottelin lääkäriä ja ihmeen kaupalla selvisin ilman, vaikkakin allergia oli elämäni pahin viime keväänä! Ostin apteekista sitten sellaisen nenäsuihkeen mitä pystyy käyttämään raskaanakin, muttei siitä ollut mitään apua! Kaikkia nenäsuihkeitakaan ei suositella!

Siis allergialääkkeet äärimmäiseen hätään, ei jatkuvaan käyttöön raskaana ollessa!!

Vierailija
31/32 |
11.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tosiaankin, varsinkin koivun siitepöly tekee kamalan olon. Silmät vuotaa, kutiaa ja punottaa. Kurkku kutiaa ja hengitys on raskaampaa jos ulkona ollaan. Nenä vuotaa. Ei oo lääkitystä. Huomenna alkaa rv 15.

Vierailija
32/32 |
11.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toissavuonna oli vielä kamalat leppä- ja koivuoireilut, kurkku kutisi, limaneritys oli jotain tukehduttavaa, ahdisti. Ei tullut mieleenikään viettää kevätpäiviä ulkona. Viime kevät oli muistaakseni vähän helpompi.

Muutamana vuonna olen ottanut oireisiin homeopaattisia lääkkeitä ja tänä keväänä ei ole ollut muita oireita kuin lievää limaneritystä kurkkuun öisin. Ulkona olen touhuillut sydämeni kyllyydestä ja minkä iso mahani on antanut myöten.