siitepölyallergia
Onkos muilla odottavilla siitepölyallergiaa? Miten oireilee? Oletteko saaneet lääkkeitä, jos, niin mitä? Tahtoo tulla väsy tämän allergian kanssa... Silmiä kutisee, nenä vuotaa ym.
Kommentit (32)
Mulla on vielä epävarmaa olenko raskaana, mutta tuli vaan mieleen että antihistamiinia ei kai suositella otettavaksi raskauden aikana vai miten se oikein menee???
Mulla on ihan kauheat oireet nyt siitepölykautena ja ajattelin äskön että mitenköhän vaan selviäisin ilman Zyrteciä?!
Ei muuta kun jaksamista tähän tuskaiseen mutta kauniiseen aikaan!
nenä vuotaa, aivastuttaa, yskittää, silmät kutisee ja väsyttää jumalattomasti.... Ja mahakin rupeaa jo olemaan niin iso, että sekin vielä! :( Ei tää kauheen ruusuinen tää olo ole.
Apteekista sain jotain luonnonmukaista suihketta, joka sisältää selloloosajauhetta jonka pitäisi muodostaa jonkin sortin suojaava kalvo tms tuonne sieraimiin, mutta eipä ole ainakaan minulla tehonnut... Huomenna on neuvola joten täytyy kysyä eikö todellakaan ole mitään muuta nenäsuihketta yms mitä voisi käyttää vaikka tuskinpa nekään tehoaa... :(
Sadetta odotellessa siis....
oinasmamma rv 23 ja risat
on jotenkin huojentavaa lukea että on muitakin yhtä tuskaisessa tilanteessa olevia.Juu,sehän on sanomattakin selvää että ulos ei ole asiaa.Äsken otin makuupussin rattaista jotka OLI ulkona eilen,hui hirvitys mikä aivastelu kohtaus siitä äityi. Lapset saa melkeen riisua eteisessä kaikki vaatteet joilla olu ulkona,ikkunat tiiviisti kiinni ja ylä sekä alakerrassa pauhaa ilmanpuhdistimet...silti niiskutan,revin silmät päästä ja raastan ihoa,kurkku kutisee ja korvakäytävät,kitalakikin!Herkistys viel siitepölyaikana monille ruoka-aineillekkin,et sekin vielä.
Mulla on vaan nasonex-nenäsumute käytössä,siitä selluloosa kalvon tekevästä kuulin ja innostuin,mutta surkeaa jossei se auta!Sitähän voi silti laittaa niin usein kun tarvii!?Silmätippoja en yleensä tarvi,mutta nyt tarvisin.Luulen että on tosiaan hurjan paljon siitepölyä kuten ennustettiinkin...
Kamalaa tää on mutta antihistamiinia en ota.Toivon että tää pahin menee nyt toukokuun aikana ohi!
Femmis ja Pikkarainen rv 22
elikkäs minulle lääkäri määräsi aamuisin nasonex 2 suihketta nenuun ja silmiin lecrolyn silmätippoja aamuin illoin ja livostin nenäsuihketta lisäksi vielä tarvittaessa.
aika hyvin olen pärjännyt mutta kyllä tulee kamalia nenän kutitus ja aivastua kohtauksia.
harvemmin nyt silmiä on kutittanut.
koittakaa jaksaa allergioiden parissa. koskahan koivun siitepöly loppuu?
minttu rv 26+1
Hei,
Kärsin nyt ekaa kertaa todella kamalista allergiaoireista, ennen ei ole koskaan ollut mitään. Kamalasti aivastutti, nenä kutisi, silmät teki mieli raapia päästä.. niin, tehän tiedätte! Todella epämukavaa!
Apteekista kun kysyin allergialäääkettä (r-viikkoja on kasassa pikkuisen vaille 30) niin sanoivat, että periaatteessa raskaana ollessa saa ottaa vaan silmätippoja! Kurjuus, sillä mulla ainakaan ei se riittänyt mihinkään ja pitikin jäädä sisälle vauvan kanssa, vaikka olisi ollut ihana ilma ulkoilla jne...
Tutulta farmaseutilta sitten kysyin samasta asiasta, ja hän sanoi että tilapäisesti voi hyvin ottaa yhden zyrtecin tai heinixin, on kuulemma turvallisempaa kuin nenäsumutteet: pään alueella on niin paljon verisuonia, että nenäsumutteen aineet leviää heti verenkiertoon. Ota tästä nyt selvää. Ajattelinkin tänään soittaa neuvolaan ja vielä kysyä. Heinixin kotelossa kyllä sanotaan, että tuotetta ei suositella raskaana ollessa ja että sitä ei saa käyttää imettäessä.
Onko joku käyttänyt heinixiä tai zyteciä raskaana ollessa?
Kyselee Belllis
Että periaatteessa kaikkia reseptivapaita lääkkeitä saa käyttää, mutta että pitää suosia paikallisesti vaikuttavia lääkkeitä kuten juuri nenäsumutetta, silmätippoja ja hengitettävää kortisonia ja käyttää mieluummin niitä kuin pillerimuodossa olevia lääkkeitä. Mulla on Lomudal nenäsumutetta ja Ventoline discus inhalaattori hengenahdistukseen. Silmätippoja en juuri tarvitse. Zyrtecistä sanottiin että jos ei nuo auta niin sitten, mutta ei muuten. Lääkäriltä sain luvan käyttää noita. Nenäsumutteesta ja silmätipoista imeytyy vereen niin vähän lääkettä että siitä ei ole haittaa. Tuo nasonex ja nasolin ja otrivin yms. ei oikeestaan vaikuta allergiaan vaan flunssanuhaan. Flixionasea voi myös käyttää. Koittakaapa jaksaa allergioiden kanssa! Mä täällä niiskutan myös :/
T:Moonagirl rv 33
Allergiaoireet ovat pahimmillaan ja vaikka oma gyneni on selvästi sanonut, että antihistamiinia ei suositella raskaanaoleville, en voinut enää vastustaa kiusausta. Syyt ovat seuraavat:
- suositus antihistamiinin välttämisestä on lääkärikohtaista ja monet ovat kuulemani mukaan kirjoittaneet reseptin odottaville, jos on oikein pahat oireet. Kävin tk-lääkärillä tytön oireilujen takia ja valitin omista oireistani: lääkäri miltei hämmästyneesti kysyi, miksen ota antihistamiinia. Sen pitäisi olla nimenomaan setiritsiinipohjainen kuten zyrtec, mutta satunnaisesti sitä voi ottaa.
- lääkäri oli sitä mieltä että antihistamiinin kanssa on vähän kuin alkoholinkin: se kielletään, koska siitä ei ole tehty tarkkoja tutkimuksia. Silti pienten määrien pitäisi olla suht turvallisia. Olen ottanut nyt zyrtecin joka toinen päivä ja meinasin, josko vielä yhden tabun ottaisin, eli määrät ei todellakaan ole suuria (yht. 3-4 tabua).
- mietin omaa oloani ja sitä stressiä, jonka aivastelut, silmien kutina ja jatkuva niistäminen aiheuttavat: kumpi on sitten vauvalle parempi, äidin jatkuva stressitila vai tabletti silloin tällöin? Voin sanoa, että zyrtec auttoi silminnähden verratuna nenäsumutteeseen ja silmätippoihin!
- mulla on raskausviikkoja nyt 24+risat. Erityisesti ekan kolmanneksen aikaan antihistamiinia ei suositella, koska sikiö kehittyy vielä huimasti, mutta nyt ei ole enää suuria rakenteellisia kehitysjuttuja tulossa, joten sekin vaikutti päätökseeni.
Ettäpä näillä perusteilla uskaltauduin ottamaan zyrteciä! Tietty kaikki tekee päätöksensä oman olonsa mukaan, mutta mulla alkoi olla niin surkea fiilis lämmönnousuineen kaikkineen, että päädyin tuohon.
Sadetta odotellessa,
Kerttukasperi rv24+6
Joo, mullekkin terkkari sanoi että sitten zyrtecciä jos ei nuo paikallisesti vaikuttavat auta. Ja sanoi just tuon saman (ja lääkärikin sanoi) että koska noita ei oo voitu tutkia raskaanaolevilla niin sanotaan aina niissä paketeissa että ei suositella. Mutta useimmiten ne on tutkittu eläinkokeilla kuitenkin, joissa ei ole tullut mitään haittoja. Että kyllä ne lääkärit tietää saako käyttää vai ei, kannattaa aina kuitenkin kysyä. Ja varmasti se on vauvankin etu että äiti ottaa lääkettä jos ei henki kulje ja on kovat oireet, silloihan vauvakin saa vähemmän happea.
Mulla on heinäallergia, joten kesää odotellessa... Onneksi jokaisen raskauden ja imetyksen aikana allergiani on ollut huomattavasti helpommin siedettävissä kuin aiemmin.
Käytän erikoislääkärin määräyksellä Flixonasea, tosin viime kesänäkin jouduin käyttämään sitä vain kuukauden, muuten pärjäsin aika hyvin. Ilman lääkärin lupaa tuota lääkettä ei nykyään saa käyttääkään raskaana ollessa.
Joten käykää lääkärin kautta, niin saatte varmemmin oikeat lääkkeet, eikä tarvitse miettiä :)
Porenn ja Pimpula rv 23+6
Valitettavasti vaan Zyrtec ei auta mitään näin vakaviin oireisiin mitä minulla on. Sama kuin ottaisi Panadolin synnytyksessä kivunlievitykseksi....
Söisin varmasti Zyrteciä kuten joku edellä vastanneista jos se auttaisi yhtään :(
Tehdään siis yhteenveto: raskaana saa ottaa Zyrteciä ja sumutteita kuten Nasonex, Flixonase ja Lomudal, sekä silmätippoja. Astmalääkkeet myös sallittuja. Mutta vain lääkärin luvalla näistä kaikki!!!
Ominpäin ei hirveästi kannata mitään ottaa.
Luin Aihe Vapaalta että joku hullu oli ottanut Clarityniä raskausaikana, sehän aiheuttaa tutkitusti epämuodostumia vauvoille!
Mihinköhän perustat tämän väitteen?
Itse kävin heti lääkärissä kun raskaustesti näytti plussaa ja tiedustelin allergialääkkeistä. Allergiani on näin keväällä hoitamattomana aika hankala.
Lääkäri määräsi Lomudal nenäsuihketta ja silmätippoja sekä Clarityn tabletteja. Aiemmin käyttämäni nenäsumute ja tabletti (Aeurius) siis vaihtuivat.
Voin kyllä kertoa ettei tämäkään hoito liiemmälti tunnu auttavan tähän siitepölymäärään.
Kehotan kaikkia kääntymään oman lääkärin puoleen ja jättämään keskustelupalstalla esitetyt väitteet omaan arvoonsa.
mulle työterveyslääkäri määräsi Glinor-merkkistä nenäsuihketta ja silmätippoja. olisi aluksi antanut vain nenäsuihkeen, mutta vaadin myös tipat. silmät on muurautunut joka aamu umpeen... joten ulos mennessä tipat on laitettava.
silmätippoja saa laittaa yhden tipan korkeintaan 3 kertaa vkr ja suihketta ottaa korkeintaan 3 kertaa vkr. " normaaleille" ihmisille annostus on suurempi.
lääkäri sanoi että pitäisi yrittää tulla toimeen mahdollisimman pienellä annostuksella ja vaikka välttää ulkona liikkumista tuulisella päivällä. hankala toteuttaa käytännössä kun asuu 2km merenrannasta. täällä kun tuulee aina!! ulkoilu on jäänyt todella vähiin kun en haluaisi ottaa lääkkeitä ollenkaan.
onko kellään muulla kokemuksia kyseisistä lääkkeistä?? pitäisiköhän vaihtaa " turvallisempiin" ??
solaire rv 15+1
Jatkan aiheesta sen verran, että mäkin käytän Glinor-nenäsumutetta ja lisäksi Lecrolyn-silmätippoja. Kysyin eri vaihtoehdoista apteekista, kun meinasin ostaa alun perin Lomudal-sumutetta. Farmaseutin mukaan kaikissa merkeissä on sama vaikuttava lääkeaine, joten siksi päädyin noihin halvempiin vaihtoehtoihin.
Nimittäin soittelin äitipolille kamalasta päänsärystäni ja lääkäri heti kysyi miksi kuulostan niin tukkoiselta. Allergiaa vain, ihan tavallista mulle. Hän määräsi heti hakemaan apteekista Zyrteciä tai vastaavaa setiritsiiniä ja ottamaan 1 päivässä. Sanoi toisen vaihtoehdon olevan Glinor-sumute, mutta sumutteet eivät ole minuun koskaan tepsineet, joten haetutin Heinixiä.
Itselläni on kanssa siitepölyallergia ja astma...sain lääkäriltä nasonex merkkistä nenä suihketta jota on turvallista ottaa. Astma lääkettä voi käyttää normaalisti ja pitääkin käyttää vaikka vähän reilummin, koska jos itse ei saa happea niin ei vauvakaan saa... tosin sain lievemmän version siitä...Olen kyllä joutunut käyttämään tuntuu, että kun lenkilläkin käy sitä hengästyy helpommin... itselläni oli juuri rakenneultra kaikki oli hyvin ja eloisa kaveri o näkyi siellä olevan. Raskausaikana olen päässyt helpolla, pahoinvointia ei ole ollut ollenkaan kahvia vaan en ole pystynyt koko aikana juomaan... nyt vaan alkaa selkävaivoja olemaan, kun massu kasvaa... kaikille aurinkoisia kesäpäiviä!
rv 21+2
että,tota nasalezeä ei tulisi käyttää raskauden aikana koska niitä ei ole testattu ja saattaa sisältää muutakin kun mitä mainitaan,olisin lapselleni ja itselleni ostanut sitä. mutta näin täällä sanottiin...
Eli nenäsuihkeita (kortisonia tai antihistamiinia sisältävät rauhoittavat allergista reaktiota, nasolin -tyyppisiä siis en tarkoita!!) ja silmätippoja SAA käyttää raskauden aikana! Ne imeytyvät verenkiertoon NIIN pienissä määrin, ettei niistä ole haittaa sikiölle.
Suun kautta otettavia antihistamiineja tulisi välttää, mutta aivan pakon edessä voi setiritsiiniä ottaa (Zytrec, Heinix...). Aivan alkuraskaudessa en itse turvautuisi antihistamiiniin. Ja tutkimusten mukaan oikein käytettynä paikallisvalmisteilla on lähes yhtä hyvä teho kuin antihistamiinilla; nehän vaikuttavat juuri siellä missä allerginen reaktio jyllää! On siis olemassa myös paikallisesti vaikuttavia antihistamiineja, ja kortisonia sisältävät auttavat kyllä, jos lääke on aloitettu hyvissä ajoin ennen allergiaoireiden ilmenemistä.
Luonnollisestikaan ei ole kauheasti tehty tutkimuksia, että mitä valmisteita voisi täysin turvallisesti käyttää: kukapa meistä odottavista äideistä haluaisi sellaiseen tutkimukseen osallistua? Siksi esim. apteekeissa ollaan HYVIN varovaisia raskauden aikana käyettävien lääkkeiden suhteen, koska lähes kaikkien lääkkeiden tuoteselosteissa lukee, ettei ole täyttä varmuutta lääkkeen mahdollisista haittavaikutuksista sikiöön. No eipä ole, kun ei voida tutkia :)
tästä oli vähän aikaa sitten radiossa uutisissa. Ruotsissa oli tehty tämä tutkimus.
Epämuodostumat olivat ainoastaan poikasikiöillä.
Voin yrittää etsiä tämän sinulle netistä, eri asia löydänkö kun olen huono etsimään. Minulle jäi tämä siitä mieleen kun normaalisti käytän Clarityniä ja minua tämä uutinen säikäytti kauheasti!
Tällaiselta sivulta tämä: http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=far01096
Clarityn Ja Clarityn-S
Itsehoito- ja reseptivalmiste
Reseptivalmiste, tablettien pienin pakkaus on itsehoitovalmiste.
Markkinoija
Schering-Plough Oy
Lääkemuoto
Tabletti ja kylmäkuivattu tabletti (Clarityn-S), jonka jonka voi ottaa ilman nestettä. Kummassakin on vaikuttavaa ainetta 10 milligrammaa.
Vaikuttava aine
Loratadiini, joka kuuluu niin sanottuihin antihistamiineihin.
Kayttötarkoitus
Valmiste on tarkoitettu allergisen nuhan ja pitkäaikaisen nokkosihottuman hoitoon. Valmistetta ei pidä antaa alle 30 kg painaville lapsille.
Vaikutustapa
Loratadiini vähentää elimistön erittämän histamiinin vaikutuksia. Liiallisena histamiini on mukana aiheuttamassa yliherkkyysoireita.
Annostus
Lääkärin ohjeen mukaan, yleensä yksi tabletti päivässä.
Lääkkeen ottaminen
Clarityn-tabletti niellään runsaan nesteen kera. Clarityn-S -kylmäkuivatun tabletin annetaan liueta suussa. Lääke otetaan mieluimmin ennen ateriaa. Ihon allergiatesteihin menevien tulee keskeyttää lääkitys 48 tuntia ennen kokeita.
Haittavaikutukset
Haittavaikutukset ovat melko harvinaisia. Päänsärkyä, hermostuneisuutta, väsymystä tai uneliaisuutta voi joskus ilmaantua.
Raskaus ja imetys
Lääkettä ei suositella käytettäväksi raskauden eikä imetyksen aikana.
Säilytys
Huoneenlämmössä, +15-+25 asteessa. Viimeinen käyttöpäivämäärä on merkitty pakkaukseen.
Pakkaukset
Clarityn-tabletteja saa ilman reseptiä 10 kappaleen pakkauksen.
ATC-koodi
R06AX13
Eli ei suositella käytettäväksi raskauden aikana. Se on sitten sinun oma valinta uskotko lääkäriä vai itse lääkevalmistajaa!
En tosin tiedä olenko oikea vastaamaan tähän ketjuun, koska minulla on paljon muitakin allergioita ja astma joka puhkesi kun allergioitani ei hoidettu lapsena kunnolla. Minulla on eläinallergioita, ruoka-aineallergioita, hajusteallergioita yms....
Minulla silmät verestää ja vuotaa, kurkku on turvoksissa ja kipeä, nenä vuotaa kuin sulhasen tiedät-kyllä-mikä hääyönä...
Iho kutisee ja on ihottumaa, ruokahaluttomuutta, apaattisuutta ja muuta mukavaa.
Korvatkin on taas kipeät - viime kesänä sain 6 tulehdusta niihin puolen vuoden sisällä kun allergiaa ei hoidettu, nyt on varmaan sama taas edessä. Tasapainoaisti kärsi tosi paljon, hoipertelen nyt kuin humalainen.
Nyt, kuten viime kesänä jolloin olin myös raskaana, en voi käydä ulkona ollenkaan ja sisälläkin on tosi vaikeaa olla.
Lääkkeitä olen saanut vain Flixonasen, joka ei juuri auta tällaiseen tapaukseen. Tosin sen verran auttaa että saan yöt nukuttua rauhassa mikä on mahtavaa!
Ei auta kuin kärsiä ja pitää mielessä että tämä on lapseni hyväksi. :(
Voimia sinne, tiedän miten kauheaa on!
Ja toivotaan ennätyssateista kesää, vai mitä! :)