Mistä tunnistaa narsistin suhteen alussa
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
On homekoiria, jotka tunnistavat homeen. Olen miettinyt, että voisin toimia narsistikoirana. Tunnistan ne ihan erehtymättömästi, mutta tietämättä heidän olevan narsisteja kuin vasta jälkikäteen. Jos jossain on narsistimies, niin tunnen sitä kohtaan järkyttävää vetoa. Naratistinaisia ihailen suunnattomasti ja olen onnessani, että he haluavat olla kavereitani. Jos ikinä eroan, niin en uskalla enää suhteeseen kenenkään kanssa.
Olet siis toimittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko narsisti muuttua esimerkiksi uudessa parisuhteessa? Eli arvostaakin uutta kumppania oikeasti, haluaa tehdä tämän kanssa asioita, suostuu kompromisseihin ym.? Jos exälle on siis ollut aivan hirveä.
Ei voi. Tietysti hän esittää uudelle kumppanille juurikin sitä täydellistä ja vastakohtaa sille mitä exälle oli (aluksi hän oli se täydellinen myös sille exälle). Narsisteilla on tapana myös haukkua kaikki ex-kumppanit kuinka hulluja he olivat ja "sinä olet vihdoin se oikea, jota rakastan". Valhetta kaikki! Kyllä se totuus sieltä alkaa pikkuhiljaa valjeta, varsinkin, jos pidät oman pääsi ja sinulla on liikaa omia mielipiteitä narsistin mielestä.
Narsistit metsästää niitä ihmisiä, jotka ovat todella epävarmoja ja heikkoja. Kaikki on "hyvin" siihen asti, kun mennään narsistin tahdon mukaan.
Muuten samaa mieltä, mutta narsistin mielenkiinnon kohteen ei tarvi olla heikko tai epävarma, jotta narsisti alkaa piirittää.. Pääkriteeri mielestäni on enemmänkin, että kohde on empaattinen, hyväntahtoinen, toista huomioiva ja joustava. Jos suhde jatkuu pidempään, niin toki sitten narsistin kumppanin itsetunto usein rapautuu ja hänestä tulee ns. heikko, kun voimat on loppu mm. henkisen väkivallan johdosta. (Ei pidä sekoittaa syytä ja seurausta tässä asiassa.)
Täällä on tosi hyvin kuvattu millainen narsisti on alussa. Kun suhde narsistin kanssa etenee, hän alkaa huomautella sinun "vioistasi". Suhteeseen alkaa vähitellen tulla enemmän ja enemmän negatiivisia juttuja. Narsisti kuitenkin koko ajan vakuuttaa rakkauttaan ja sitä että hän haluaa olla sinun kanssa. Kun tulee huono jakso niin sitä seuraa aina hyvittely, rakkauden todistelu ja vanhojen hyvien aikojen paluu. Kunnes taas alkaa mennä huonosti. Aluksi hyviä jaksoja on enemmän mutta ajan myötä ne lyhenevät ja harvenevat. Lisäksi narsisteille on tyypillistä haukkua muita, myöhemmin myös kumppaniaan hulluksi. Minusta tämä ei ole kovin tyypillistä edes riitaisissa eroissa. Muita haukkumanimiä kyllä käytetään.
Parisuhde voi tietysti normaalistikin mennä huonompaan suuntaan jos toisen kiinnostus ja rakkaus loppuvat. Silloin kuitenkaan harvemmin tapahtuu sitä että toinen huonojenkin aikojen alettua jatkuvasti vakuuttelee rakkauttaan ja sitä että hän haluaa olla yhdessä. Lisäksi näissä suhteissa ei usein tule enää niitä vanhoja hyviä aikoja vaan suhde hiipuu ja haalistuu vähitellen kunnes huomataan ettei sitä ole enää jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
On liian hyvä ollakseen totta. Näin sen lyhyesti ilmaisisin. Sinä olet hänelle aurinko, kuu, tähdet ja taivas. Ja kaikki, mitä hän maailmalta haluaa.
Tätä pahoin pelkään omalla kohdallani, kun toinen vaikuttaa ns. jumaloivalta ja tilanne alkaa olemaan jo sellainen että hän kun on niin jumaloiva eikä koskaan minua loukkaisi, mutta minä olen kyllä rumasti joskus sanonut. Tämä sellainen oiva valtakortti ja lisäksi tuntuu että kaasuvalottaa toisinaan kun ensin haluaa jotain asiaa tai antaa jollekin luvan, mutta myöhemmin jos homma meneekin pieleen niin ei hän olekaan sitä halunnut tai lupaa antanut. Tulee vähän sellainen epäily itseä kohtaan vaikka olen varma mitä on puhuttu aiemmin.
Varokaa siirappisia puheita viljeleviä tyyppejä. Selvittäkää tyypin elämänhistoria ensin.
Vierailija kirjoitti:
Hyi olkoon tästä ketjusta tuli ihan minun edellinen parisuhde mieleen. Mies käyttäytyi juuri noin mitä tässä on kuvattu. Itsekäs hyväksikäyttäjä, joka tuhosi minun aiemmin hyvän itsetunnon ihan täysin. On ollut vaikeuksia päästä taas uudestaan elämään kiinni ja löytää elämänilo :( minulla meni oma talous ihan kuralle miehen vaatimusten takia, hän petti, hän ei halunnut tehdä kanssani mitään, jatkuvasti haukkui ja arvosteli (haukkui myös perheeni ja ystäväni), manipuloi minkä ehti ja valehteli aivan käsittämättömistäkin asioista niin uskottavasti.
Hänellä on uusi kumppani, jonka kanssa muutti yhteen noin puoli vuotta sen jälkeen, kun minä lähdin. Nopeaa toimintaa siis... Samaten minä tein hätiköityjä päätöksiä, kun muutin hänen kanssa saman katon alle, kun luvattiin vaikka kuuta taivaalta.
Mies on haukkunut minut ihan hulluksi jopa yhteisille kavereille, jotka olivat ihan kauhuissaan, että minäkö olen sellainen ollut... Monikaan ei aluksi uskonut millainen mies oli, kun "sehän on niin rehti ja mukava tyyppi". Jopa minun vanhemmat syyllistivät minua erosta, että miten olen ollut niin hankala :(
Kuulostaa hyvinkin tutulta. Samanlainen kokemus.
Hyvin rikkonainen parisuhdehistoria. Muuttanut monta kertaa lyhyen ajan sisällä. Ihmettelet, miten noin täydellinen voi olla sinkku. Ei läheisiä ystäviä. Hänen seurassa tunne, että jokin ei täsmää.
Saalistaa somessa esiintyen tunteellisisena tyyppinä. Totuus ihan muuta. Sarjapettäjä.
Vierailija kirjoitti:
Saalistaa somessa esiintyen tunteellisisena tyyppinä. Totuus ihan muuta. Sarjapettäjä.
Näin on. Tunteellinen samaan aikaan vähintään viidelle naiselle. Tykkäilen kaikkien naisten profiilikuvista ym. selfieistä pyrkien näin lähempään tuttavuuteen. Saa nautintoa siitä, kuinka monta naista saa huijattua ihastumaan itseensä ja tarjoamaan palveluksia, elämyksiä ja rahaa.
Oikeasti ei välttämättä lainkaan naisista kiinnostunut ja luultavasti jonkun miehen kanssa naureskeleekin kaikkia huijauksiaan, joissa onnistunut.
Otsaan on tatuoitu "Bitch!" oli sitten kyseessä mies tai nainen.
Jos on törmännyt jo vähintään kolmeen narsistiin aiemmin, uusikin tuttavuus osoittautuu narsistiksi. Palstan perusteella vähintään puolet ihmisistä täyttää narsistin kriteerit.
Sillä on aina täysi hullu ja psykopaatti exä, joka kohteli häntä kaltoin. Eksää ei kuitenkaan ole tuomittu mistään, mutta aivan sairas oli ja sinä niin ihana ja täydellinen, eikä ole vastaavaa ikinä tavannut. Kunnes itse olet parin vuoden päästä se uusi täysi sekopää entinen.
Kaikki tapahtuu nopeasti. Todellinen luonne paljastuu kun muutettu yhteen, menty naimisiin tai odotetaan lasta.
Usein päihteidenkäyttöä ja mt-ongelmia, ulosottoa, lyhyitä työsuhteita yms. Psykot on yleensä perheettömiä pitkään ja työpaikoilla tulee ongelmia. Katkenneita ystävyyssuhteita. Loismainen elämäntyyli osalla, voi tosin olla menestynytkin elämässään.
Henkisesti nuoren tasolla, epärealistinen näkemys itsestä, tai sitten osalla (herkkä narsisti) avoimesti huono itseluottamus. Mustasukkainen, mutta itse tarvitsee jatkuvasti huomiota ja hyväksyntää varsinkin vastakkaiselta sukupuolelta esim. somessa, jos ei livenä onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Jos on törmännyt jo vähintään kolmeen narsistiin aiemmin, uusikin tuttavuus osoittautuu narsistiksi. Palstan perusteella vähintään puolet ihmisistä täyttää narsistin kriteerit.
Jos omalla vanhemmalla/vanhemmilla kys. häiriö niin on hyvin todennäköistä että myös kumppaniksi valikoituu sellainen, mihin on tottunut.
Vierailija kirjoitti:
Onko uusi mieheni narsisti?
1. Alussa kehui minut maasta taivaisiin jokapäivä, halusi puhua puhelimessa töissä ollessammekin.
2. Ostaa edelleen lahjoja ja kaikkea kokoajan
3. Tekee kotitöitä ja on ihan täydellinen
4. Nyt puolenvuoden jälkeen on alkanut "vitsailemaan" kehumillaan asioilla minun ulkonäöstä esim. Sulla on kyl niin isot kädet, mut ei se haittaa.
Kun ennen kehui aina että sulla on kauniimmat kädet maailmassa.
Värjäsin hiukset ja mies valittaa päivittäin että olit kyl tyhmä kun olit paljon kauniimpi punaisilla hiuksilla.. ym. Muka vitsiä
5. Jos käyn kaverilla tai sukulaisten luona kerran viikossa, en saisi olla siellä kun max 1-2h, viimeksi olin vanhemmilla aamusta iltaan niin sain kuulla kaksi viikkoa miten se päivä meni pilalle. En uskalla käydä missään ettei ala valittamaan.
6. Tutustumisesta asti mies on roikkunut minussa kuin takiainen, ei hetkeäkään halua olla erossa.
7. On mustasukkainen
8. Saattaa yhtäkkiä suuttua, ei kerro mistä. Kun suutun hänelle siitä etten tiedä mistä hän taas suuttuu hän alkaa väittämään ettei ole vihainen ja tekee jotain ihanaa esim kotitöitä, ja sitten kertoo kaikille miten minä olen taas ollut hankala ja hän on tehnyt kaikkensa että saanut minut rauhoittumaan ja puhuu viel tyyliin: Taas Marjatta suuttui jostain turhasta, minä sitten tein sitä ja tätä ja hän leppyi. On se niin hankala välillä mutta silti niin rakas.Mitä mieltä? Normaalia vai pitäiskö miettii eroa?
JUOKSE. Ei ole tervettä ja pahemmaksi tulee menemään. Kohta uskot itsekin, että olet ruma ja hankala, ja siksi mies lyttää sinua syystä. Kavereita ja perhettä et enää näe, koska et halua, että mies suuttuu.
Sinulla on vielä mahdollisuus välttää oman elämäsi tuhoaminen.
Vierailija kirjoitti:
Sillä on aina täysi hullu ja psykopaatti exä, joka kohteli häntä kaltoin. Eksää ei kuitenkaan ole tuomittu mistään, mutta aivan sairas oli ja sinä niin ihana ja täydellinen, eikä ole vastaavaa ikinä tavannut. Kunnes itse olet parin vuoden päästä se uusi täysi sekopää entinen.
Tämä tuntuu olevan suorastaan normaali käytäntö. Aina on exät ja muut jotain hulluja mutta minä joku aivan ennenkokematon ja koskaan ei ole ollut vastaavaa. Erään potentiaaliseksi pyrkivän ystävän kanssa ollut tällaista jo toista vuotta, mietin vaan jaksaisiko tosiaan suhteeseen asti pitää tuota yllä jolloin sitten toistuu taas samat kaavat ja pian olen minäkin entisten hullujen joukossa.
Sairaalloisen läheinen äitisuhde miehellä, suhde isään usein etäinen.
Vierailija kirjoitti:
Sairaalloisen läheinen äitisuhde miehellä, suhde isään usein etäinen.
Olen huomannut saman. Suhde isäänkin voi olla joskus läheinen, mutta vaikuttaa enemmän aikuisen ja lapsen huoltosuhteelta, jossa narsisti hakee edelleen vaille jäänyttä hyväksyntää (usein myös narsistiselta) vanhemmaltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tuntuu olevan suorastaan normaali käytäntö. Aina on exät ja muut jotain hulluja mutta minä joku aivan ennenkokematon ja koskaan ei ole ollut vastaavaa. Erään potentiaaliseksi pyrkivän ystävän kanssa ollut tällaista jo toista vuotta, mietin vaan jaksaisiko tosiaan suhteeseen asti pitää tuota yllä jolloin sitten toistuu taas samat kaavat ja pian olen minäkin entisten hullujen joukossa.
Kyllä, eksät aina hulluja ja sairaalloisen mustasukkaisia! Ihmekös tuo, narsisti kun kaipaa jatkuvaa ihailua ja halutuksi tulemisen tunnetta muiltakin kuin kumppaniltaan. Narsistit rakastavat somea.
Täytyy muistaa kaiken keskellä että jokaisessa meistä on narsistisia piirteitä luonnostaan. Ja että narsistinen käytös ei aina ole häiriötasoista. Narsismia kun on monen tasoista ja pahin narsisti lienee tunteeton laskelmoiva psykopaatti. Niitä on onneksi harvassa.
Plus exä on antanut narsistidiagnoosin.