Raskaana matkustaminen - Australia
Esikoinen tulossa ja matkalle tekesi mieli vielä kun pääsee. Zika rajoittaa kohteita paljon. Toisaalta en näe, että lapsen kanssa tulisi Australiaan asti lähdettyä seuraavaan 10 vuoteen.. Now or never siis!
Onko ihan hullu ajatus lähteä kolmeksi viikoksi Australiaan raskausviikoilla 24-26? Matkustusluokkaa on mahdollisuus miettiä mukavammaksi..
Olen terve ja hyväkuntoinen sekä ensimmäinen kolmannes on ollut helppo.
Oletteko matkustaneet pitkälle raskausaikana? Miten meni?
Kommentit (55)
Matkustin noilla viikoilla lääkärin luvalla ja tarkastuksessa käyneenä etelään. Olin siellä viikon ja paluulennolla ohutsuoli pulpahti kunnolla ulos vatsatyärän kautta. En ollut sellaisesta edes tiennyt. Oli todella paha tilanne, onneksi oltiin jo lähellä Suomea ja päästiin tänne hoitoon. Oli iso riski saada keskonen, vielä suuren hätäleikkauksen jälkeenkin.
Kymmenen helvetillistä päivää sairaalassa ja loppuraskaudesta sai pelätä vatsan repeytymistä ja olla toipilaana. Vielä vauvan synnyttyä oli vaikea hoitaa häntä leikkaushaavan aiheuttaman kivun ja liikkumisen vaikeuksien vuoksi. Plus mietin jatkuvasti, mitkä lapsen ongelmat johtuvat niistä lääkkeistä, joita jouduin käyttämään leikkauksen takia. En tiedä oliko se morfiinia vai mitä sairaalassa pumpattiin, mutta voin sanoa, ettei se tehonnut kovin hyvin. Ja kotona söin maksimimäärää vahvaa särkylääkettä ja viimeiset tunnit lääkkeiden välillä itkin sikiöasennossa ja yritin silitellä vatsassa potkivaa vauvaa nukuksiin.
En enää ikinä lähtisi noilla viikoilla ulkomaille, jos ei olisi äärimmäinen hätä.
Jos olisi pakko mennä, esim. teille tulisi muutto miehen työn takia tms. niin ymmärtäisin. Bisnesluokkaan ja mielellään välilaskupaikassa yö tai kaksi.
Mutta kun ei ole pakko, en näe järkeä ottaa riskiä.
Pikagooglauksella perusteella käytäntö on todella monimutkainen. Moni vakuutusyhtiö tarjoaa vakuutuksia, joissa korvataan vaikkapa sairauden ja tapaturman aiheuttamat raskausomplikaatiot ja esim. raskausmyrkytyksen aiheuttaman hoidontarpeen. Välttämättä ei korvata kuitenkaan kuin ensiapu.
Jos synnytys käynnistyy ilman tapaturmaa tai sairautta, ei synnytystä välttämättä korvata eikä myöskään keskosen ambulanssilentoa.
No on tyhmä hullu järjetön vastuuton idea.
Mä en pystyisi nukkumaan öitä rauhassa jos pitäisi matkustaa noilla viikoilla. Murehtisin veritulppaa ja pelkäisin, että tapahtuu jotain enkä saisi lupaa matkustaa lentokoneella takaisin.
Pelkäisin ennenaikaista synnytystä ja sitä, minkä porsaanreiän vakuutusyhtiön lakimiehet keksivät, ettei tarvitsekaan maksaa hoitoa.
En matkustaisi ihan siksikin, että mitä jos vauva syntyy siellä? Suomessa ainakin saisi tuossa kohtaa jo kaikki mahdolliset hoidot, mutta miten muualla? Keskonen voi myös joutua olemaan sairaalassa kuukausia. Miten sellaisen järjestää vieraassa maassa?
Vierailija kirjoitti:
En matkustaisi ihan siksikin, että mitä jos vauva syntyy siellä? Suomessa ainakin saisi tuossa kohtaa jo kaikki mahdolliset hoidot, mutta miten muualla? Keskonen voi myös joutua olemaan sairaalassa kuukausia. Miten sellaisen järjestää vieraassa maassa?
Australia on kyllä ihan sivistynyt maa ja rahallahan sen oleskelun saa järkättyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Australia on kyllä ihan sivistynyt maa ja rahallahan sen oleskelun saa järkättyä.
Sitten on parempi olla tosi varakas.
Kiitos kaikista kommenteista, jokainen oli tavallaan arvokas. Ainakin ymmärrän nyt todennäköisen reaktion lähipiiriltä paljon kirkkaammin.
Aion ottaa asiasta enemmän selvää ennen päätöstä. Minun pitää ymmärtää sekä veritulppaan altistavat tekijät ja todennäköisyydet(omassa terveydessä sekä lentämisessä) että varmistaa vakuutusasiat tarkemmin. Eli kovaa googlettamista ja lääkärissä käynti sekä toivottavasti kirjalliset vastaukset vakuutusyhtiöltä eri skenaarioihin.
Monet ihmetteli, että miksi pitää lähteä. Ajattelen ehkä eri tavalla, miksei voisi lähteä? En stressaa, jos olen tehnyt päätöksen faktojen perusteella, ei elämää voi pelätä. Toki tyhmän rohkeakaan ei saa olla. Eli selvittelen lisää!
AP
Se mitä ei varmasti itse tajua on, että missä kunnossa sitä noilla viikoilla sitten on? Varsinkin, kun nyt ei missään raskaus tunnu, nyt on viikkoja 14.
AP
Vierailija kirjoitti:
Se mitä ei varmasti itse tajua on, että missä kunnossa sitä noilla viikoilla sitten on? Varsinkin, kun nyt ei missään raskaus tunnu, nyt on viikkoja 14.
AP
Sitä ei voi sinulle kukaan ennustaa.
Olin itse raskauden loppupuolella lähes liikuntakyvytön pahojen liitoskipujen vuoksi. Tämä siitä huolimatta että olen nuori, hyvässä fyysisessä kunnossa ja huolehdin muutenkin itsestäni. Ikinä en olisi etukäteen arvannut.
Voi olla että sinä olet hyvässä kunnossa, voi olla että et.
Kukaan ei voi ennustaa, ettei synnytys käynnistyy ennenaikaisesti. Miksi ottaa täysin turha riski?
Minulla on olleet ns helpot raskaudet mutta ei noilla viikoilla ole kovinkaan mukava olo enää oikein missään. Ei siitä reissaamisestakaan enää nauti siinä vaiheessa kun nukkuu huonosti, jatkuva pissahätä, maha painaa ja vauva potkiskelee. Ja ne jutut mitkä reissussa ovat kivoja saattavat jäädä pois raskauden takia. Ainakin itse nautin reissussa ulkomailla sellaisista jutuista mitä on vaikeaa Suomessa tehdä, esim Kaliforniassa punapuumetsissä patikointi ja kiipeily, surffaaminen, toki viinin maistelu iltaisin myös. Suunnittele reissua nyt ja lähde sitten äitiyslomalla kun vauva siinä 4-7kk välimaastossa nauttimaan ulkomaista. Reissasin itse paljon tuonikäisen esikoisen kanssa, ei ollut ihan pikkupikkuvauva mutta ei syönyt vielä kiinteitä juurikaan niin tissillä pärjäsi joka paikassa.
En itse miettisi sitä miksei voisi lähteä kun kaikki voi sujua hyvin. Itseni tuntien vaan tietäisin että JOS vauvalle tapahtuisi jotakin minun typeryyteni takia, en todennäköisesti antaisi ikinä itselleni anteeksi. Joo, toki joku asiakaskin voi töissä ollessani käydä päälle, mutta silti en ole ehdoin tahdoin alkanut tekemään typeryyksiä huvin vuoksi.
Me ollaan käyty Australiassa, kun lapsi oli 5. Sitä ennen ollaan käyty 2 krt.
En menisi Europan ulkopuolelle raskaana.
https://wwwnc.cdc.gov/travel/page/world-map-areas-with-zika
Cdc:n mukaan ei ole, who ei ole tehnyt päivitystä asiasta maaliskuun jälkeen.
Onko sinulla parempaa lähdettä?