Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huomio maaseutuäidit! Juotteko maatilan käsittelemätöntä maitoa?

07.05.2006 |

Muutettiin vuosi sitten maalle ja olen koko ajan himoinnut oikeaa käsittelemätöntä maalaismaitoa suoraan navetasta. Nyt juteltiin viereisen maatalon isännän kanssa, joka sanoi, että sieltä voi käydä sitä ostamassa. Olen ajatellut, että se on tavallista kaupanmaitoa terveellisempää, ei ainakaan ole säilöntäaineita. Nyt sitten anoppi ihan kauhistuneena kysyi, että ihan tosissammeko sitä halutaan juoda, että se on täynnä bakteereita ja, että sillä on ihan kunnon syy, miksi maito käsitellään.

Jos en olisi raskaana, niin sitten joisin sitä ihan huoletta, mutta nyt aloin kyllä asiaa tarkemmin miettiä. En syö mm. tuorejuustoja, meetwurstia tms. juuri listeria " vaaran" vuoksi, joten taitaa olla parempi jättää tuo navettamaitokin juomatta...?

Mitä mieltä te olette asiasta? En ole koskaan nähnyt täällä keskustelua aiheesta.

Seirana rv22

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
07.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lypsykarjatila ja kyllä sitä omaakin käsittelemätöntä maitoa tulee juotua.

Eihän meijerissäkään maitoon lisätä muuta kuin d-vitamiinia eli ei siinä mitään säilöntäaineita ole. Säilyvyyttä parannetaan mm. pastöroinnilla...

Jos haluat varmistua maidon laadusta, niin kysy missä laatuluokassa se on. Paras luokka on E seuraava on I ja huonoin II, itse en joisi raskaana muuta kuin E-luokan maitoa, jota tuotetusta maidosta n. 95% on.

Maidossa on aina bakteereita, se on täysin normaalia, mutta tilanne on täysin eri kuin entisaikoina eli niitä ei pysty mitenkään vertaamaan...

Vielä vinkkinä, koska maitoa ei ole käsitelty, se säilyy max. 2vrk jääkaapissa, itse en raskaana käytä yli 1 vrk jääkaapissa säilytettyä maitoa.

Nuo Suomessa myytävät tuore- ja homejuustot ovat tehty pääasiassa pastöroidusta maidosta, joten niissä ei pitäisi olla listeriavaaraa...

Vierailija
2/7 |
07.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Join raskauden aikana ihan tavallista lehmänmaitoa suoraan maatilalta. Ja aivan terve poika syntyi. Nykyään ollaan niin tarkkoja maatilan maidon bakteereista, että kokeita tehdään harvasa viikko. Ainakin enoni maatilalla. Eu- lainsäädäntö on erittäin tarkka maidon bakteeri- yms. pitoisuuksista, että ihan mikä tahansa maito ei kelpaa. Ja maito ei ole maatilantankissa paria päivää pitempään, kun meijeriauto tulee sen noutamaan... :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini joi omaa lehmänmaitoa meitä kaikkia odottaessaan ja ihan terveitä ollaan kaikki! Nyt kotona käydessä juon sitä myös sekä siitä tehtyä kotijuustoa vaikkei ne ole pastöroituja.

Kyllähän maaseudulla kaikki joilla on omia lehmiä juo maitoa ja on juonut ammoisista ajoista lähtien... Don´t Worry siis!

Vierailija
4/7 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun anoppisi on varmaankin kaupunkilainen, kun oli niin tietäväinen nykyisestä maidontuotannon vaatimuksista Suomessa. On toki tiloja, jotka laittavat meijeriin menevään maitoon ravinnoksi kelpaamatonta " bakteerimaitoa" , jota lähtee utaretulehduksista kärsivistä lehmistä. Useinmiten nämä tilat tietää siitä, että he ostavat kaupasta maidon, kun ei saateta omaa juoda. Minusta aivan hirveää!!! Itse olen maidontuottaja ja odotan toista lastani. Sen minkä voi omaan suuhun laittaa voi myös laittaa meijeriin, en ole kaupan maitoa kotiini ostanut. Neuvolassa sanoivat ensimmäistä odottaessani, etten saisi tankkimaitoa juoda. Enemmän terkkarin mielestä oli maidon rasvasta vaaraa kuin listeriasta.

Nämä meijerin tekemät testaukset maidosta antavat sinulle hyvän kuvan maidon laadusta. Itse en joisi kuin E-luokan maitoa, raskausaikana. E-luokan maito saa sisältää bakteereita 50 000 kpl ja soluja alle 250 000. JOs haluat juoda oikeaa maitoa, voit kysyä tilan väeltä näitä edellä mainuttuja seikkoja. Ja jos eivät tietoja anna, ei kannata sieltä ainakaan sitä maitoa hakea!

Vierailija
5/7 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun maatilalla lypsylehmätilan naapurissa. Voisin kyllä ihan juoda maitoa hyvillä mielin, mutta mulle se ainakin aiheuttaa ihan hirveät närästykset rasvasuuden puolesta. En usko, että maatilamaito olisi jotenkin vaarallista sikiölle/vauvalle vatsassa koska onhan sitä iänkaiken odottavat äidit juoneet.. ja nykyään on todella tarkkaa tuo lypsytouhu. testejä otetaan jos minkälaisia ja seurataan hyvin tarkkaan ettei bakteereja pääse maidon sekaan. Ihan hyvillä mielin voit maitoa juoda jos vain närästys antaa myöten :)

Vierailija
6/7 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tähän, että listeriavaara lähinnä, ja sekin kasvaa lähinnä silloin, jos maitoa säilytetään pitkään. On sitä ennenkin odottavat maitoa juoneet, tosin eipä listeriasta varmaan tiedetty silloin (mistä mikäkin keskenmeno johtui). Mut kaikkea ei voi pelätä. Tai voi. Mutta pitää vain itse ottaa asioista selvää (faktatietoa esim. terveystarkastajalta/eläinlääkäriltä/pätevältä lääkäriltä) ja päättää sitten, mihin itse vetää " riskirajat" . Esim. Pitkään säilytetyt tuorejuustot kuuluvat riskituotteisiin, mutta itse olen syönyt välillä, jos ei parasta ennen päiväys ole ollut kovin lähellä.

Vierailija
7/7 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tilamaitoa mitenkään suositellakaan, mutta jokainen miettiköön itse, millaisen riskin lapselleen hyväksyy. Tuli vain mieleen, että muistattehan sitten myös katkeamattoman kylmäketjun ja oikeat säilytysolosuhteet. Ne bakteerit kun tuppaavat lisääntymään.

summersnow:

Mutta pitää vain itse ottaa asioista selvää (faktatietoa esim. terveystarkastajalta/eläinlääkäriltä/pätevältä lääkäriltä) ja päättää sitten, mihin itse vetää " riskirajat" .