Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohdunkaulakanavan lyhentymisesta ja pehmenemisestä

28.04.2010 |

Kävin tuossa pari viikkoa sitten supistusten takia synnäril, silloin kanavaa oli ultran mukaan jäljellä 5cm. Kun olin tuossa parisen päivää kärsinyt napakoista, jatkuvista supisteluista niin synnärillä katsoivat tilanteen ja kohdunkaulakanava oli lyhentynyt 2-3 cm:iin ja pehmentynyt. Odotan siis kolmatta.

Kuinka monella teistä (joilla ennestään lapsia) kanava tuosta lyhentynyt näillä viikoilla ja onko lapsi syntynyt sitten milloin?

Näköjään siihen ei tarvita kipeitä supistuksia että alkaa hieman tapahtua...

Mulle ei annettu mitään lepokäskyä sen enempää mutta sanottiin et jos napakoita edelleen on niin tutkituttaa pitäisi..

p ja rv 31+4

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ootan nyt neljättä ja suppareita tulee päivittäin. Oon siis rv 21+. Mulla on ain ollu herkkä kohtu ja siksi suppareita on tullu ain aikaisin. Itellä ne on aina myös lyhentäneet ja pehmittäneet kanavaa ja noilla viikoilla jo hiukka avanneetkin. Lapsoset on kuitenkin kaikki syntyneet 40+. Mutta tuo on niin yksilöllistä et kantsii kuitenkin ottaa varman päälle ja jos niitä paljon tulee niin käydä näytillä. Uudelleensynnyttäjillä tuo on kuitenkin ilmeisen yleinen "vaiva".

Vierailija
2/6 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin toista odottaessa viikolla 34 synnärillä näytillä kivuliaiden ja napakoiden supistusten takia, silloin oli kanava lyhentynyt, pehmittynyt ja auennutki, supparit jatkuivat sen jälkeen päivittäin kivuliaina, lopulta poika syntyi rv 40+0 Lääkäriltä sain silloin ohjeeksi ottaa panadolia ja koittaa menevätkö supparit levossa ohi. TÄssä kolmannessa raskaudessa ensimmäiset kipeät supistukset tuli joskus 32 viikolla, ja nyt viikolla 37 melkein päivittäin tulee supitusksia, mutta ne menevät ohi levossa, nämä supistukset ovat saaneet myös kanavan lyhentymään pari senttiä ja pehmenemään (tarkistettu viikko sitten lääkärissä) Uskon silti että yliajalle mennään ja komeasti.

T:Jean+Otus 37+2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka synnytykseni käynnistyi vesien menolla rv 35+3. Kivutonta supistelua oli ollut pitkään, mutta se oli neuvolassa kuitattu harjoitussupistuksina.

Tokassa raskaudessa kivutonta supistelua oli taas melko paljon. Rv 32 kohdunkaula oli käsikopelolla lyhentynyt 2 cm:iin ja pehmentynyt, ja jäin sairauslomalle. Vältin parhaimpani mukaan kaikkea, mikä aiheutti supistuksia. Rv 36 synnytystapa-arviossa lääkäri totesi, että voi mennä yli lasketun ajan tai voi olla, että tulet tänä iltana synnyttämään. Vedet menivät rv 38+3, ja tyttö syntyi seuraavan vuorokauden puolella.

Vierailija
4/6 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni löytyy kokemusta siitä, että kohdunkaula on lyhentynyt ja kohdunsuu auennut ihan ilman supistuksiakin.

Toinen lapseni syntyi keskosena rv31+1, tuolloin en ollut minkäänlaisessa tarkkailussa ja ajattelinkin, että tapaus oli vain sattumaa (esikoiseni syntyi täysaikaisena rv39+5)... Keskosen jälkeen seuraava raskaus olikin sitten sellainen, että olin tarkkailussa ja rv 23+0 ultralla havaittiin kohdunkaulakanvan lyhenneen jo noin 2cm:iin... Tuolloin en vielä osannut tilanteesta huolestua ja jatkoinkin suht normaalia elämää... Siitä sitten kuitenkin tilanne kehittyi vähitellen sellaiseksi, että rv30+5 todettiin kanavan lyhentyneen ULTRALLA (ei siis käsikopelolla) yhteen senttiin, sisä- ja ulkosuut olivat auki ja minut määrättiin sairaalaan totaalivuodelepoon (tai no, sain käydä vessassa ja kerran päivässä suihkussa). Siellä sitten makoilin kunnes rv 34 täyttyi, jonka jälkeen pääsin kotiin. Sitten lapsella ei ollutkaan enää kiirettä vaan syntyi rv37+3. Seuraavaa odotellessa kohdunkaulan pehmeneminen todettiin taas rv23+5, jonka jälkeen sitten vietinkin melko rentoa elämää. Tuossa neljännessä raskaudessa minulla oli runsaasti myös supisteluja rv16 lähtien, mutta onneksi sain kotilevolla vauvan pidettyä sisässä ja hän syntyi rv37+0.

Nyt odotan viidettä rv7+0 ja kyllä pelottaa ja jännittää jo etukäteen, mitä tällä kertaa tuleman pitää....

Ninnille vilkutus!

Vierailija
5/6 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen lapsi syntyi kiireellisellä sektiolla rv 39+3 ja toinen lapsi 41+6 käynnistetyllä alatiesynnytyksellä. Heistä ei kuitenkaan ollut tällaisia napakoita supistuksia.

Kätilö sanoi neuvolassa eilen että periaatteessa on hyvä jos supistelee koska silloin vauva menee stressitilaan jolloin hän alkaa kehittää keuhkojaan nopeammin, jos vauva vaikka päättäisi syntyä etuajassa.

Itse en saanut mitään lepomääräystä mutta supistuksia käskettiin seurata. No lepohan tietysti auttaa niihin, joten eiköhän tässä pari viikkoa vielä saisi ottaa rauhallisemmin.

Minulla ultralla katsottiin kohdunkaulakanava, 2 viikkoa ennen se oli 5cm ja nyt sitten 2-3 cm.

t. p ja rv 31+5

Vierailija
6/6 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli täällä saatiin määräys vuodelepoon (suihku- ja vessaluvilla) rv 30+5 kontrollin yhteydessä. jomottelua, nipistelyä, kiristys-tunnetta alavatsalla, ilman varsinaisia supistuksia. silloin tällöin menkkakipua pitkin raskautta.

30+5 todettiin kohdunsuun olevan hiukan auki ja pehmeä, kaula alaultran mukaan lyhentynyt yli 4 cm:stä 1,7 cm:iin. osastolla lääkittiin ns. päälle jäänyttä supistusta tipalla (ringen) ja piikeillä (miolene), jotka saikin tilanteen rauhottumaan. nyt 2,5 vk makaamista takana ja kuumeisesti pohdin, uskallanko ruveta liikkumaan yhtään kun rv 34 täynnä, jonka jälkeen annetaan kuulemma vauvan syntyä. vai pitäisikö maata rv 36-37 asti.

kokemuksia? supistelua päivittäin, ei niinkkä levossa. anybody?