Kynttilät ulkolyhtyihin
Hei te jotka tykkäätte pitää näin syksyisin kynttilöitä palamassa ulkolyhdyissä :) Minkälaisia kynttilöitä poltatte? Öljykynttilöitä, hautakynttilöitä vai tavallisia kilokynttilöitä? Mikäköhän tulisi edullisimmaksi...?
Kommentit (27)
Ikean kynttilät palaa jotenkin huonosti, epätasasesti. Sen vuoksi oon päätynyt ostamaan Prismasta Rainbown kynttilöitä. Se kaikkein isoin palaa muistaakseni reilun 100h.
Aika kalliiksi se tulee, kun mulla on 4 kynttilälyhtyä, mutta tykkään niistä tosi paljon. Otan myös mielelläni vastaan vinkkejä edullisemmista vaihtoehdoista.
Teen itse kynttilänpätkistä joita tuon työpaikalta. Menisivät roskikseen siellä.
Seurakunnassa olen työssä.
Vierailija kirjoitti:
Teen itse kynttilänpätkistä joita tuon työpaikalta. Menisivät roskikseen siellä.
Seurakunnassa olen työssä.
Voi vitsi kun saiskin jotain kynttilänpätkiä... Mä todellakin tekisin itse, jos olis ilmaset matskut. T: se Rainbow-kynttilän polttaja
Paloturvallisuuden takia polta aidon näköisiä LED-kynttilöitä ajastimella. Lisäksi puutarhassa on kynttilälyhdyn näköinen aurinkokennolyhty.
Kirpputoreilta ja kierrätyskeskuksista kannattaa ostaa kaikki pölyiset ja kellastuneet kynttilät, koska ne on just hyviä ulkolyhtyihin.
Vierailija kirjoitti:
Paloturvallisuuden takia polta aidon näköisiä LED-kynttilöitä ajastimella. Lisäksi puutarhassa on kynttilälyhdyn näköinen aurinkokennolyhty.
Muistaakseni toimivat samoilla pattereilla yli 200 h ja pinta vahamainen. Näyttävät kaukaa aidoilta. Tokmannilta halvimmat.
Tilaan Kiinasta Aliexpressillä, kynttilänteko on isp osa tuon maan kulttuuria vaikka TUKES aina jaksaakin nillittää palovaarasta jne.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on puutarhassa ihanat Pentikin lyhdyt, mutta saiskohan niihin jostain aurinkokennokynttilät... Täytyypä selvittää! Kiitos vinkistä!
Vierailija kirjoitti:
Tilaan Kiinasta Aliexpressillä, kynttilänteko on isp osa tuon maan kulttuuria vaikka TUKES aina jaksaakin nillittää palovaarasta jne.
Ootko saanut sieltä hyvälaatuisia? Parempia kun Ikea?
Itse meinasin polttaa koko tönön kun oli pöytäkynttilä lyhdyssä. En suosittele siis.
Sen vuoksi mulla on patterikynttilät. Clasulta ostetut. Hyvin on kestänyt pakkaset. Patterit riittää koko vuodeksi. Edullisin ja turvallisin vaihtoehto!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on puutarhassa ihanat Pentikin lyhdyt, mutta saiskohan niihin jostain aurinkokennokynttilät... Täytyypä selvittää! Kiitos vinkistä!
Ei kun sen kennon pitää olla jo valmiiksi siinä lyhdyssä. Kokonainen paketti. Aurinkokennolla toimivia ulkovaloja kyllä on, niitäkin voi laittaa lyhtyyn sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun sen kennon pitää olla jo valmiiksi siinä lyhdyssä. Kokonainen paketti. Aurinkokennolla toimivia ulkovaloja kyllä on, niitäkin voi laittaa lyhtyyn sisälle.
No oliskin ollu liian kätevää ollakseen totta :D
Itse poltan lyhtykynttilöitä tai ihan tuikkuja. Pöytäkynttilät on kauniin näköisiä lyhdyssä, mutta eivät kovin turvallisia.
Vierailija kirjoitti:
Ikean kynttilät palaa jotenkin huonosti, epätasasesti. Sen vuoksi oon päätynyt ostamaan Prismasta Rainbown kynttilöitä. Se kaikkein isoin palaa muistaakseni reilun 100h.
Aika kalliiksi se tulee, kun mulla on 4 kynttilälyhtyä, mutta tykkään niistä tosi paljon. Otan myös mielelläni vastaan vinkkejä edullisemmista vaihtoehdoista.
Eihän 4 ole edes paljoa, meillä on ainakin 9 lyhtyä ja yleensä laitan kaikkiin kynttilät. Tosin en yleensä polta niissä kuin yhdet 5vrk:n öljykynttilät viikossa, joulun ajan (eli aatosta loppiaiseen) palaa koko ajan kynttilät.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne oikeasti näytä aidoilta, jo kaukaa erottaa että on ledejä...
Minusta nuo led/aurinkokennokynttilät ja -lyhdyt on aika älytön juttu. Paloturvallisuus on toki järkevä pointti, mutta led-kynttilöiden valoteho ja tunnelma on niin mitätön, että mieluummin olisin sitten ilman. Hirvittää myös se paristojen (=ongelmajätteen) määrä mikä syntyisi jos vaikka kaikki Suomessa siirtyisivät led-kynttilöihin. Aurinkokennolyhdyt ja pihavalot taas eivät ole kovin säänkestäviä ja pian niitä saa olla uusimassa (=muovijätettä) vs. kauniit vuosikymmeniä kestävät puiset tallilyhdyt tai metalliset kynttilälyhdyt.
Miksi olette huolissanne paloturvallisuudesta ulkolyhtyjen kohdalla? Jos syttyy palamaan niin eihän metallinen kynttilälyhty mihinkään pala, ja lisäksi vaikka palaisikin niin ei se jossain pihalla lumihangessa pääse leviämään.
Käytän ainoastaan aitoja kynttilöitä. Ulkona Kotikullan öljykynttilöitä (6kpl), sisällä lähinnä tuikkuja. Joulun aikaan Led-valosarjat (sellaiset pallonmuotoiset) kahdessa pyöreässä lasimaljakossa. Muista Led-kynttilöistä en pidä.
Minä poltan lyhtykynttilöitä