Olen pienyrittäjä enkä malta odottaa, että irtisanomissuojaa heikennetään
Saman tien saa pari työntekijää lapikasta persuksille. Se päivä kun koittaa, niin juhlin suuresti. Tiedän monen muunkin yrittäjän odottavan samaa.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä odotan sitä että voimme palkata lisää väkeä helpommin. Nyt ei uskalla jos siitä osoittautuukin lusmu joka maksaa meille enemmän kuin on varaa.
https://www.erto.fi/tyosuhdeopas/irtisanomisperusteet/tyoentekijaen-hen…
Hassua, mutta minusta vaikuttaa niinkuin olisi jo nyt aika hyvät irtisanomismahikset työnantajilla. Taitaa olla joutavaa lässytystä nämä "ei uskalla palkata kun voi tulla vaikka lusmu" jos hommien jättäminen tekemättä on irtisanomisperuste.
Työn voi tehdä ja työn voi tehdä. Jos urakka alkaa viivästyä siksi että yksi työskentelee hitaampien se maksaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole ottamassa ketään tilalle ainakaan ennen ensi kesää. Pärjätään tällä porukalla vähän ahkerammalla työskentelyllä ja tiedän, että muut alaisenikin haluavat näistä kahdesta eroon.
Ap
Uusi laki karsik akanat jyvistä. Puhutaan firmoista. Ammattilaiset kiertää jatkossa tollaset kojut kaukaa ja menee isoihin yrityksiin. Mutta ethän se sellasia tarvii kun sulla ei ole tarjolla kuin marjanpoimintaa.
Pienyrittäjänä pelkään tuota lakia. Muutenkin ammattitaitoiset työntekijät pyrkii isompiin taloihin joilla on varaa kaikenlaiseen vähän parempaan esim työterveydessä tai työsuhde-eduissa. Mun firman töitä ei tehdä ilman osaamista joten mitään työkokeilijoita en voi ottaa tilalle. Pienyrittäjän eteen tämä hallitus ei ole tehnyt yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Paskat työntekijät joutaa pihalle. Tehkää työnne hyvin. Sama koskee johtoporrasta, jos ei osaa rekrytoida ja pitää niitä hyviä työntekijöitä tyytyväisenä, niin loppuu kaikilta työt.
Ja hyvät ei edes hae pikkufirmoihin kun ne pääsee isompiinkin missä on muitakin etuja kuin irtisanomissuoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että jos tuo irtisanomislaki menee läpi, ihmiset ei hae noihin alle kymmenen hengen yrityksiin töihin kuin ihan viimeisenä vaihtoehtona. Tarjolla on kumminkin yli 10 hengen yrityksissäkin töitä, joten kohta saadaan kuulla näiden pienyrittäjien itkua kun eivät löydä työntekijöitä.
Ei niitä löydy muutenkaan. Ainakaan jos odottaa jotain hakemuksia. Kaikki työntekijät ovat tulleet jonkun tutun kautta. Täysin tuntematonta ei uskaltaisi edes ottaa.
Tässäpä syy, miksi meillä on pitkäaikaistyöttömiä. Jollei firmassa joku sinua jo tunne, ihan turha hakea.
Vierailija kirjoitti:
En ole ottamassa ketään tilalle ainakaan ennen ensi kesää. Pärjätään tällä porukalla vähän ahkerammalla työskentelyllä ja tiedän, että muut alaisenikin haluavat näistä kahdesta eroon.
Ap
Etkö sä siis osaa irtisanoa tarpeetonta porukkaa ilman hallituksen apua?
Jos oma pomo tulisi lässyttämään tuollaista pas.kaa, niin vaihtaisin firmaa HETI.
Vierailija kirjoitti:
Saman tien saa pari työntekijää lapikasta persuksille. Se päivä kun koittaa, niin juhlin suuresti. Tiedän monen muunkin yrittäjän odottavan samaa.
Olen opiskelija ja haen töihin ainoastaan suuriin yrityksiin, niissä asiat hoidetaan paremmin kuin pienissä yrityksissä ja edut ovat myös yleensä paremmat.
Mutta onneksipa karenssiakin lyhennetään samalla 90 päivästä 60 päivään. Tosin tuo ei mielestäni riitä vielä ollenkaan. Pitäisi nimittäin lyhentää sitäkin karenssia, jos työntekijä irtisanoutuu itse. Jos kerran yrittäjällä on jatkossa helpompaa irtisanoa työntekijä, jonka ei katsota olevan sopiva työhön, niin sitten pitää myös helpottaa työntekijän itsensä irtisanoutumista työstä, jonka ei koe olevansa oma juttunsa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mikä sua estää irtisanomasta jo nyt? Tuotannolliset ja taloudelliset syyt käy aina, jos et aio heti palkata uutta työntekijää.
Ap:n ei tarvitse katsella muitakaan työntekijöitä kauan. Kuka tuollaisella viitsii töissä olla?
Mut hei kaikki, onneksi sentään kansanedustajan työssä on pettämätön irtisanomissuoja ja YT-neuvotteluiden suoja. Mitäs väliä niillä kaikilla muilla, kun kansanedustajilla menee hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että jos tuo irtisanomislaki menee läpi, ihmiset ei hae noihin alle kymmenen hengen yrityksiin töihin kuin ihan viimeisenä vaihtoehtona. Tarjolla on kumminkin yli 10 hengen yrityksissäkin töitä, joten kohta saadaan kuulla näiden pienyrittäjien itkua kun eivät löydä työntekijöitä.
Ei niitä löydy muutenkaan. Ainakaan jos odottaa jotain hakemuksia. Kaikki työntekijät ovat tulleet jonkun tutun kautta. Täysin tuntematonta ei uskaltaisi edes ottaa.
Tässäpä syy, miksi meillä on pitkäaikaistyöttömiä. Jollei firmassa joku sinua jo tunne, ihan turha hakea.
Koska hyvä työntekijä auttaa yritystä kasvamaan ja huono sitä hidastaa tai saattaa aiheuttaa ylimääräisiä kuluja. Meidän henkilökohtainen talous ei voi ottaa vastuuta Suomen työttömistä.
Irtisanomissuojan heikentäminen on ihan sama. Kun palkkaa uuden tekijän siitä on kuluja jotka eivät tule takaisin vaikka irtisanoisi. Siksi pitää olla tarkka.
Juuri tämän asenteen takia toivon että kyseistä lakia ei koskaan tule