Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko itsekäs?

Vierailija
13.10.2018 |

Tilanne on se, että mulla on itseäni muutama vuosi vanhempi sisarus n. 40-vuotias. Hän vielä tänäkin päivänä saa rahaa vanhemmiltani. Säännöllisesti joka kuukausi. On saanut aina. Toki joutuu lähes aina pyytämään. Minä sain rahaa viimeksi parikymppisenä kun opiskelin. Tästä olen hyvin kiitollinen.

Mutta mua ärsyttää kun sisarukseni ei voi edes yrittää elää omilla tuloillaan. Vanhempani ovat eläkkeellä. Eipä kai sisarustani paljoakaan haittaa, että saa periaatteessa minullekin kuuluvia rahoja. Koska kyllähän tulemme saamaan perinnöksi saman verran. En minä saa yhtään enempää, vaikka sisarukseni on käyttänyt näitä rahoja jo kymmeniä tuhansia euroja.

Jotenkin, en osaa arvostaa sisarusta enää yhtään. Ja toki ajattelen tässä varmaan aika itsekkäästi. Mutta kun itsekin joudun laskemaan rahojani. Toki olen tehnyt viisaampia valintoja, enkä osta joka kuukausi vaatteita ja teen edullista ruokaa. Lapsille ostan lähes kaikki vaatteet käytettynä. Hänen lapselleen kelpaa vain merkkikuteet uutena.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisarustasi enemmän keskittyisin vanhempiisi. Miksi he jakavat rahaa yhdelle mutta eivät toiselle (sinulle)? Toisaalta saavathan he omaa rahaansa käyttää haluamallaan tavalla. Mutta niin, miksi näin? Katsovatko he, että teistä kahdesta sinä pärjäät ihan ilman rahan syytämistäkin, vai mistä on kyse?

Vierailija
2/10 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein tiedä miten itsekkydeeen määrittelisi loppujenlopuksi. Jokainen ihminen on itsekäs mutta ehkä epäitsekkyys on hyvyyttä järkevällä tavallla ja arvoihin sopivalla tavallla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko itse pyytänyt rahaa heiltä?

Vierailija
4/10 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein tiedä miten itsekkydeeen määrittelisi loppujenlopuksi. Jokainen ihminen on itsekäs mutta ehkä epäitsekkyys on hyvyyttä järkevällä tavallla ja arvoihin sopivalla tavallla.

Se etttä mikä on tässä se keskeinen asia on kokemuksen puute ja siten ymmärrys.

Vierailija
5/10 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain riippuvuutta taitaa olla, vanhempien avusta ja ehkä vanhemmat ovat myös riippuvaisia auttamisesta.

Eniveis, rahat voivat laittaa vaikka kaikki viemäristä alas - ei ole sinun asiasi.

Mutta se, että pohdit aiheen ympärillä ei ole itsekkyyttä mitenkään päin. Kyllä ajatuksen vapaus vielä on voimassa.

Toinen juttu on tuo sisko: että eikö häntä hävetä yhtään. ;-)

Saattaa olla vain itsekäs, hän?

Vierailija
6/10 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisarustasi enemmän keskittyisin vanhempiisi. Miksi he jakavat rahaa yhdelle mutta eivät toiselle (sinulle)? Toisaalta saavathan he omaa rahaansa käyttää haluamallaan tavalla. Mutta niin, miksi näin? Katsovatko he, että teistä kahdesta sinä pärjäät ihan ilman rahan syytämistäkin, vai mistä on kyse?

Näen tämän niin, että ajattelevat minun pärjäävän, koska minulla on kumppani. Eivät tiedä, että hänellä on taloudellisia vaikeuksia. Olemme välillä aika vaikeissakin tilanteissa oltu, mutta selvitty. Me esimerkiksi kunnostamme kalusteita ja myymme ne pienellä voitolla. Keksimme aina jotain, ettei meidän tarvitse pyytää rahaa tai lainaa. Sisarukseni ei myy pois mitään vaan säilyttää varastossaan. Minä haluan tehdä kaiken mitä vaan pystyn kun rahat alkaa loppumaan, mutta sisarukseni vaan pyytää rahaa kun tili näyttää menevän nollille. Hän ei ole koskaan myöskään säästänyt rahaa.

Ap

Vierailija
7/10 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse pyytänyt rahaa heiltä?

En ole. Kuten olen kertonut, pidän raha-asioistani sen verran huolta, etten ole kokenut tarpeelliseksi. Tai ehkä suurin kynnys on siinä etten kehtaisi pyytää ja ottaa rahaa vastaan, koska olen aikuinen ihminen. Joku yksittäinen kerta olisi ok jos ei näe muuta vaihtoehtoa, mutta muuten en voisi pyytää rahaa.

Ap

Vierailija
8/10 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä on ongelma? Saisit sinäkin varmaan rahaa jos haluaisit, mutta haluat mieluummin olla itsenäinen aikuinen. Vanhemmat saa antaa rahaa jos haluavat ja sisko saa sitä ottaa vastaan jos haluaa. Ei sinun ole pakko olla samaa mieltä tai kertoa mielipidettäsi asiasta. Kunhan et vanhempien kuoltua ala vaatia, että sinulle kuuluu enemmän, koska aiemmin et saanut.

Vierailija
9/10 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tämä on ongelma? Saisit sinäkin varmaan rahaa jos haluaisit, mutta haluat mieluummin olla itsenäinen aikuinen. Vanhemmat saa antaa rahaa jos haluavat ja sisko saa sitä ottaa vastaan jos haluaa. Ei sinun ole pakko olla samaa mieltä tai kertoa mielipidettäsi asiasta. Kunhan et vanhempien kuoltua ala vaatia, että sinulle kuuluu enemmän, koska aiemmin et saanut.

Riippuu hiukan summista : ).

Kyllä vaan voidaan laskea ennakkoperinnöksi -> hyvitys siis, joissain tapauksissa. En nyt ttä tap. tarkoita.

Mutta yleisesti rahansa voi laittaa viemäriin (tai juomariin) jos tahtoo, tuolla ylempäni kirjoittelinkin.

Vierailija
10/10 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ainakin ärsyttäisi. En pystyisi yhtään arvostamaan veljeä tai siskoa jos ei edes yrittäisi pärjätä omillaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi