Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset eivät enää kunnioita aikuisia

Vierailija
13.10.2018 |

En yleensä kirjoittele keskustelupalstoille, mutta tämä aihe on alkanut vaivata minua yhä enemmän. Siksi kysyn ovatko muut huomanneet samansuuntaista, ja mitä siitä yleisesti ajatellaan. Ensinnäkin haluan korostaa että pidän kovasti lapsista ja olen ehdottomasti sitä mieltä että jokaisen aikuisen tehtävä on kohdella heitä hyvin, auttaa ja neuvoa tarvittaessa. Mutta vastuu kasvatuksesta ja sopivista käytöstavoista on vanhemmilla, ja minun näkemykseni on että tämä vastuu laiminlyödään nykyään liian usein.

Alakoulu ikäiset lapset puhuvat vieraille aikuisille röyhkeään sävyyn, vaativat ja haistattelevat. Kyläillessä ovat täysin rajattomia kahvipöydässä, kerjäävät jos näkevät jotain mitä haluaisivat mutta ei ole laitettu tarjolle, käyvät kaapeilla, sotkevat mutta eivät siivoa jälkiään, puhuvat aikuisten päälle jne.

Tänä aamuna kaupassa edessäni kassajonossa oli arviolta noin 10-vuotias poika, ehkä nuorempikin. Hän piti karkki-ostoksiaan kädessään joten laskin omat painavat ostokseni tyhjälle hihnalle. Tästä poika suivaantui ja kiukkuisesti tokaisi minulle "hei, älä kiilaa!". No ei siinä mitään, hyvä että pitää puoliaan, mutta jo tuossa vaiheessa ajattelin etten kyllä omassa lapsuudessani olisi sellaiseen sävyyn kehdannut/ uskaltanut puhutella vierasta aikuista. Tilanteesta riippumatta. Minä sitten ystävällisesti selitin pojalle etten toki ole häntä kiilaamassa, laskin vain ostokset alas kun tilaa oli ja ne painoivat aika paljon. Neuvoin myös poikaa laittamaan omat pienet ostoksensa hihnalle, ja palikan väliin jotta myös kassa huomaa että hän ei ole kenenkään aikuisen mukana vaan hänellä on ihan omat ostokset. Kun sitten pojan vuoro tuli, kävi ilmi että häneltä puuttui joitain kymmeniä senttejä. Maksoin puuttuvat rahat, poika otti karkkinsa, häipyi, ei edes kiittänyt.

Kassa sitten totesi että kyseisessä kaupassa tätä tapahtuu paljon. Useat lapset toimivat ilmeisen tietoisesti näin että ostavat yli varojensa huomattuaan että aina joku tarjoutuu maksamaan loput. Eipä nuo sentit paljoa minulta pois olleet, mutta olen kyllä huolissani nykylasten asenteesta ja röyhkeydestä. Silti ajattelen että he ovat vasta lapsia ja toimivat ja käyttäytyvät oppimansa mukaan, vastuu on vanhemmilla. Eräänlainen laiminlyönnin muoto tämäkin. Vaikka ruokaa olisi pöydässä, sänky missä nukkua ja vaatteet päällä, se ei riitä. Lapset tarvitsevat aikaa, läsnäoloa, opettamista ja yhteisiä kokemuksia perheensä kanssa jotta voisivat kasvaa kunnollisiksi muita kunnioittaviksi huomaavaisiksi ihmisiksi.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vanhatkaan ihmiset kunnioita ketään. Noi etuilee, ajaa kärryillä päälle, huutaa myyjille ja on törkeän röyhkeitä.

Oikeastiko ovat oppineet vuoden 2018 tavoille.? Oli jo aikakin!

Vierailija
42/44 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun Keski-Euroopassa, ja täällä lapset kunnioittavat vanhempaa ihmistä (esim opettajia koulussa). Jos ei, niin eipä sitä kovin hyvällä katsota. 

Oletko varma, että KUNNIOITTAVAT? Siellä vain on opetettu erilaiset käytöstavat. Ehkä paremmat, ehkä huonommat. Ei katsota hyvällä, so. rangaistaan, siis PELKÄÄVÄT. Aikuisilla on mukavampaa.

En tiedä siitä kunnioituksesta, mutta kyllä on täysin totta se, että esim. kouluissa ei siellä suvaita ollenkaan sellaista käytöstä, mitä Suomessa suvaitaan. Monissa maissa on kouluissa ns. eristyskoppeja tai eristyshuoneita, joihin koulupäivän aikana huonosti käyttäytyvä lapsi voidaan laittaa. Lisäksi jos käytöshäiriöitä alkaa toistuvasti ilmenemään, tulee KOULUSTA EROTTAMINEN todella kyseeseen.

Tiedän itse tapauksia, joissa ulkomailla asustelleiden perheiden suomalaisia lapsia, joille on koulujen eristyshuoneet tulleet tutuiksi, osaa on uhattu erottamisella ja pari erottamistapaustakin tiedän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran tästä kirjoitinkin, että tämä on muuttunut huonompaan suuntaan. Ehkä vielä kun on vanhempi nainen (kuitenkin liikkuva) ja on yleensä yksin, sen huomaa. Lapset ja juopotkaan ei uskalla miehen seurassa olevalle naiselle aukoa päätään.  Olen jo elänyt aika monella vuosikymmenellä, joten on sitä perspektiiviä tähän(KIN). En väitä, että kaikki lapset ja nuoret soittavat suutaan, mutta minun lapsuudessani ja nuoruudessani ei vanhemmille ihmisille huudeltu, sanottiin kohteliaasti päivää, vaikka mentiin puutarhassaan istuvan vanhemman naisen ohi. Tervehtiminen oli ihan perusjuttuja.  Nyt onkin kerrottava ihan päinvastainen kokemus :)

Menin Helsinkiin sukulaiselle kylään. Hissistä tuli pari pikkupoikaa, ehkä 10-vuotiaita, joista ainakin toinen (tummaihoinen) moikkasi minua ja piti hissin ovea auki, että pääsin laukkuni kanssa. Kiittelin häntä ja kehuin kohteliaaksi pojaksi, poika vastasi, että niin sitä pitääkin olla. Tuli ihan hyvä mieli - enkä ole siis mitenkään s.uvakki ;)

Vierailija
44/44 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset tarvitsevat oikein lujasti piiskaa paljaalle perseelle niin monta kertaa, että alkavat taas käyttäytyä kunnolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi