Lapset eivät enää kunnioita aikuisia
En yleensä kirjoittele keskustelupalstoille, mutta tämä aihe on alkanut vaivata minua yhä enemmän. Siksi kysyn ovatko muut huomanneet samansuuntaista, ja mitä siitä yleisesti ajatellaan. Ensinnäkin haluan korostaa että pidän kovasti lapsista ja olen ehdottomasti sitä mieltä että jokaisen aikuisen tehtävä on kohdella heitä hyvin, auttaa ja neuvoa tarvittaessa. Mutta vastuu kasvatuksesta ja sopivista käytöstavoista on vanhemmilla, ja minun näkemykseni on että tämä vastuu laiminlyödään nykyään liian usein.
Alakoulu ikäiset lapset puhuvat vieraille aikuisille röyhkeään sävyyn, vaativat ja haistattelevat. Kyläillessä ovat täysin rajattomia kahvipöydässä, kerjäävät jos näkevät jotain mitä haluaisivat mutta ei ole laitettu tarjolle, käyvät kaapeilla, sotkevat mutta eivät siivoa jälkiään, puhuvat aikuisten päälle jne.
Tänä aamuna kaupassa edessäni kassajonossa oli arviolta noin 10-vuotias poika, ehkä nuorempikin. Hän piti karkki-ostoksiaan kädessään joten laskin omat painavat ostokseni tyhjälle hihnalle. Tästä poika suivaantui ja kiukkuisesti tokaisi minulle "hei, älä kiilaa!". No ei siinä mitään, hyvä että pitää puoliaan, mutta jo tuossa vaiheessa ajattelin etten kyllä omassa lapsuudessani olisi sellaiseen sävyyn kehdannut/ uskaltanut puhutella vierasta aikuista. Tilanteesta riippumatta. Minä sitten ystävällisesti selitin pojalle etten toki ole häntä kiilaamassa, laskin vain ostokset alas kun tilaa oli ja ne painoivat aika paljon. Neuvoin myös poikaa laittamaan omat pienet ostoksensa hihnalle, ja palikan väliin jotta myös kassa huomaa että hän ei ole kenenkään aikuisen mukana vaan hänellä on ihan omat ostokset. Kun sitten pojan vuoro tuli, kävi ilmi että häneltä puuttui joitain kymmeniä senttejä. Maksoin puuttuvat rahat, poika otti karkkinsa, häipyi, ei edes kiittänyt.
Kassa sitten totesi että kyseisessä kaupassa tätä tapahtuu paljon. Useat lapset toimivat ilmeisen tietoisesti näin että ostavat yli varojensa huomattuaan että aina joku tarjoutuu maksamaan loput. Eipä nuo sentit paljoa minulta pois olleet, mutta olen kyllä huolissani nykylasten asenteesta ja röyhkeydestä. Silti ajattelen että he ovat vasta lapsia ja toimivat ja käyttäytyvät oppimansa mukaan, vastuu on vanhemmilla. Eräänlainen laiminlyönnin muoto tämäkin. Vaikka ruokaa olisi pöydässä, sänky missä nukkua ja vaatteet päällä, se ei riitä. Lapset tarvitsevat aikaa, läsnäoloa, opettamista ja yhteisiä kokemuksia perheensä kanssa jotta voisivat kasvaa kunnollisiksi muita kunnioittaviksi huomaavaisiksi ihmisiksi.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä. Minusta lapset pääsääntöisesti osaavat hyvin käyttäytyä, ja osaavat ottaa muut paremmin huomioon kuin omass lapsuudessani 1970-luvulla.
Uskon, että tämä johtuu siitä, että lapset oppivat toimimaan ryhmässä jo päiväkodissa. Kun minä olin lapsi, päivähoitoa oli huonosti saatavilla ja useimmat lapset (minä mukaanlukien) kasvoivat kotona. He oppivat toimimaan muiden kanssa vasta koulussa.Toinen asia on sitten kunnioittaminen. Minusta on ajalle tyypillistä ja vain hyvä asia, ettei ketään KUNNIOITETA siinä mielessä, ettei osattaisi arvioida kriittisesti tai kyseenalaistaa tämän mielipiteitä. Auktoriteetti pitää ansaita!
Jos joku lapsi ei osaisi käytöstapoja ja esimerkiksi rohmuaisi herkkuja kyläillessä, sanoisin suoraan hänen vanhemmilleen, että "sinun pitäisi nyt kieltää lastasi". Jos se ei menisi jakeluun, kieltäisin itse. Lapsi ei osaa sellaista, jota hänelle kukaan ei opeta. Ei huono käytös ole mikään ikään kuuluva asia, vaan vanhempien puutteelisen kasvattamisen tulosta.
Onneksi en ole tuollaiseen ikinä, siis oikeasti ikinä törmännyt. Siksi väitän, että ap yleistää ja liioittelee. Ei hyvä piirre, ap.
N51
Niinhän ap sanoi, kritisoi juurikin vanhempia, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä. Minusta lapset pääsääntöisesti osaavat hyvin käyttäytyä, ja osaavat ottaa muut paremmin huomioon kuin omass lapsuudessani 1970-luvulla.
Uskon, että tämä johtuu siitä, että lapset oppivat toimimaan ryhmässä jo päiväkodissa. Kun minä olin lapsi, päivähoitoa oli huonosti saatavilla ja useimmat lapset (minä mukaanlukien) kasvoivat kotona. He oppivat toimimaan muiden kanssa vasta koulussa.Toinen asia on sitten kunnioittaminen. Minusta on ajalle tyypillistä ja vain hyvä asia, ettei ketään KUNNIOITETA siinä mielessä, ettei osattaisi arvioida kriittisesti tai kyseenalaistaa tämän mielipiteitä. Auktoriteetti pitää ansaita!
Jos joku lapsi ei osaisi käytöstapoja ja esimerkiksi rohmuaisi herkkuja kyläillessä, sanoisin suoraan hänen vanhemmilleen, että "sinun pitäisi nyt kieltää lastasi". Jos se ei menisi jakeluun, kieltäisin itse. Lapsi ei osaa sellaista, jota hänelle kukaan ei opeta. Ei huono käytös ole mikään ikään kuuluva asia, vaan vanhempien puutteelisen kasvattamisen tulosta.
Onneksi en ole tuollaiseen ikinä, siis oikeasti ikinä törmännyt. Siksi väitän, että ap yleistää ja liioittelee. Ei hyvä piirre, ap.
N51
En allekirjoita sitä, ettei lapsi aina osaisi siinä missä aikuinen osaa. Olen nähnyt vanhempia, joiden tavat ovat paljon kehnommat kuin lastensa, valitettavasti. Mutta olen silti sitä mieltä, ettei ap keksi asioita vain hatusta. Huonosti käyttäytyviä lapsia piisaa siinä missä paremmin käyttäytyviä. Aikuisille en anna pisteitä siitä, että eivät uskalla pitää puoliaan lasten kanssa vaikka aikuisia ovatkin (poissuljettuina opettajat, joiden ei nykyään anneta tehdä itsensä ja työtehtävänsä puolustamiseksi yhtään mitään, otan osaa), mutta kaikista ikävimmältä tuntuu joskus leikkipuistossa nähty skenaario, jossa alle kouluikäinen lapsi vetää löytämällään puukepillä pataan vielä pienempää sisarustaan eikä äiti puutu asiaan, koska hänen pitäisi keskeyttää kiva rupattelunsa jonkun toisen aikuisen kanssa. Siinähän lähetät sen viestin lapsellesi, että näin tärkeä minä olen vanhemman mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Ei vanhatkaan ihmiset kunnioita ketään. Noi etuilee, ajaa kärryillä päälle, huutaa myyjille ja on törkeän röyhkeitä.
Kerran kävelin kassajonoon enkä nähnyt takavasemmalta rynnivää mummelia. Töni kärryllään koko jonotuksen ajan mua takapuoleen. Sanoin ihan kohteliaasti että voitko olla tönimättä kiitos. Tämä virnisti pirullisesti ja tönäisi oikein tahallaan kärryllä reiteen. Sanoin vähän isommalla äänellä että jos on noin kiire niin ole hyvä ja mene ensin. Sekään ei kelvannut. Että on niitä huonosti käyttäytyviä myös vanhoissa.
Vierailija kirjoitti:
"Me elämme rappion aikoja. Nuoret eivät enää kunnioita vanhempiaan. He ovat röyhkeitä ja kärsimättömiä. He luuhaavat jatkuvasti kapakoissa, eikä heillä ole itsehillintää."
(Hautakirjoitus Egyptistä 6000 vuoden takaa)
"Mitä on tapahtumassa meidän nuorisollemme? He eivät kunnioita vanhempia ihmisiä, he rikkovat vanhempiensa käskyjä. He eivät piittaa laista. He mellakoivat kaduilla, kiihottuneina villeistä päähänpistoista. Heidän moraalinsa on rapistunut."
(Platon)
"Nykynuoriso ei ajattele muuta kuin itseään. Heillä ei ole kunnioitusta vanhempiaan tai iäkkäämpiä ihmisiä kohtaan. He eivät malta hillitä itseään. Ja tytöt, he ovat röyhkeitä, säädyttömiä ja epänaisellisia puheessaan, käyttäytymisessään ja pukeutumisessaan."
(1000-luvulla elänyt ristiretkeilijä Peter the Hermit, eli Pietari Erakko)
Kiitos tästä. Antaa keskustelulle vähän perspektiiviä. xD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vanhatkaan ihmiset kunnioita ketään. Noi etuilee, ajaa kärryillä päälle, huutaa myyjille ja on törkeän röyhkeitä.
Kerran kävelin kassajonoon enkä nähnyt takavasemmalta rynnivää mummelia. Töni kärryllään koko jonotuksen ajan mua takapuoleen. Sanoin ihan kohteliaasti että voitko olla tönimättä kiitos. Tämä virnisti pirullisesti ja tönäisi oikein tahallaan kärryllä reiteen. Sanoin vähän isommalla äänellä että jos on noin kiire niin ole hyvä ja mene ensin. Sekään ei kelvannut. Että on niitä huonosti käyttäytyviä myös vanhoissa.
Niitä on kaikissa ikä- ja ihmisryhmissä.
Asun Keski-Euroopassa, ja täällä lapset kunnioittavat vanhempaa ihmistä (esim opettajia koulussa). Jos ei, niin eipä sitä kovin hyvällä katsota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N51En allekirjoita sitä, ettei lapsi aina osaisi siinä missä aikuinen osaa. Olen nähnyt vanhempia, joiden tavat ovat paljon kehnommat kuin lastensa, valitettavasti. Mutta olen silti sitä mieltä, ettei ap keksi asioita vain hatusta. Huonosti käyttäytyviä lapsia piisaa siinä missä paremmin käyttäytyviä. Aikuisille en anna pisteitä siitä, että eivät uskalla pitää puoliaan lasten kanssa vaikka aikuisia ovatkin (poissuljettuina opettajat, joiden ei nykyään anneta tehdä itsensä ja työtehtävänsä puolustamiseksi yhtään mitään, otan osaa), mutta kaikista ikävimmältä tuntuu joskus leikkipuistossa nähty skenaario, jossa alle kouluikäinen lapsi vetää löytämällään puukepillä pataan vielä pienempää sisarustaan eikä äiti puutu asiaan, koska hänen pitäisi keskeyttää kiva rupattelunsa jonkun toisen aikuisen kanssa. Siinähän lähetät sen viestin lapsellesi, että näin tärkeä minä olen vanhemman mielestä.
En väittänyt, etteikö huonosti käyttäytyviä lapsia olisi ollenkaan olemassa.
Sanoin, että heitä ei ole paljon, eikä siitä huonosti käyttäytyvästä vähemmistöstä voi tehdä tuollaisia yleistyksiä, että lapset kokonaisuudessaan toimisivat noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N51Niinhän ap sanoi, kritisoi juurikin vanhempia, eikö?
No minusta hän yleisti ja haukkui juuri lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N51En allekirjoita sitä, ettei lapsi aina osaisi siinä missä aikuinen osaa. Olen nähnyt vanhempia, joiden tavat ovat paljon kehnommat kuin lastensa, valitettavasti. Mutta olen silti sitä mieltä, ettei ap keksi asioita vain hatusta. Huonosti käyttäytyviä lapsia piisaa siinä missä paremmin käyttäytyviä. Aikuisille en anna pisteitä siitä, että eivät uskalla pitää puoliaan lasten kanssa vaikka aikuisia ovatkin (poissuljettuina opettajat, joiden ei nykyään anneta tehdä itsensä ja työtehtävänsä puolustamiseksi yhtään mitään, otan osaa), mutta kaikista ikävimmältä tuntuu joskus leikkipuistossa nähty skenaario, jossa alle kouluikäinen lapsi vetää löytämällään puukepillä pataan vielä pienempää sisarustaan eikä äiti puutu asiaan, koska hänen pitäisi keskeyttää kiva rupattelunsa jonkun toisen aikuisen kanssa. Siinähän lähetät sen viestin lapsellesi, että näin tärkeä minä olen vanhemman mielestä.
En väittänyt, etteikö huonosti käyttäytyviä lapsia olisi ollenkaan olemassa.
Sanoin, että heitä ei ole paljon, eikä siitä huonosti käyttäytyvästä vähemmistöstä voi tehdä tuollaisia yleistyksiä, että lapset kokonaisuudessaan toimisivat noin.
Suurin osa lapsista käyttäytyy lähtökohtaisesti itsekeskeisesti, lähinnä aggressiivisuuden aste varioi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N51Niinhän ap sanoi, kritisoi juurikin vanhempia, eikö?
No minusta hän yleisti ja haukkui juuri lapsia.
Lue uudestaan jos sinusta ap teki noin. Heti ensimmäisessä kappaleessa tulee selväksi että ap kritisoi juuri vanhempia. Loppu on kuvausta lasten käytöksestä. T.eri
Vierailija kirjoitti:
N51
Tietenkin kaikkien, vanhempienkin, mielipiteitä pitää kriittisesti arvioida ja uskaltaa kritisoida. Se on ihan eri asia kuin huono käytös.
Vierailija kirjoitti:
Varmastikaan ei kunnioita. Tämä johtuu siitä miten aikuiset ihmiset käyttäytyvät ja millaista esimerkkiä näyttävät. Sen huomasin jo kun lapset alle kouluikäisiä, yritä siinä nyt sitten opettaa esim. liikennesääntöjä kun aikuiset törttöilevät oikein kunnolla. Minusta tuo kunnioitus täytyy ansaita.
14-vuotiaan kanssa ollaan käyty pitkiä keskusteluja heidän koulun opettajistaan jotka käytöksellään eivät ansaitse kunnioitusta. On rasisteja ja niitä jotka kohtelevat muuten vaan epäoikeudenmukaisesti. Onneksi nuoret osaavat kyseenalaistaa nykypäivänä opettajien ja vanhempien mielipiteitä.
Mielipiteet voi kyseenalaistaa ilman, että kyseenalaistaa toisen roolin sekä ihmisarvonkin. En näe paljonkaan arvostettavaa nykyisessä nihilismissä. Kyllä niitä mielipiteitä on osattu ennenkin kyseenalaistaa ilman että hajotetaan kaikki, koska kaaoksessa on kivempaa.
Raamatussa kerrotaan kuinka lopunaikoina rakkaus häviää/kylmenee ja moraalittomuus pääsee valloilleen. Ihmisistä tulee välinpitämättömiä toinen toistansa kohtaan. Varmasti jokainen meistä on huomannut tämän. Kuinka oikeasti kukaan ei enää kunnioita tai edes tunne sanaa kunnioitus. Raamatussa myös kerrotaan siitä kuinka perheissä isä nousee poikaa vastaan, poika äitiään, miniä anoppiaan ja niin edelleen.. < Hyvin harvalla on enää eheä perhe ilman minkäänlaisia riitoja/vihaa/katkeruutta. ..
Ps. Tutustukaa ihmiset raamattuun ja Jeesukseen, tulette huomaamaan Hän on todellinen
Vierailija kirjoitti:
No niistä monella on muistisairaus, isolla osalla diagnosoimatta, koska tuijotetaan vain muistamattomuutta, vaikka se voi iskeä viimeiseksi.
Toisella osalla on sitten muuten vikaa päässä, mielenterveys rakoilee pahasti kovien kokemusten kertyessä. Erakoituminen syö toisten huomimisen rippeetkin.
Ja jokin tuntuu syöneen myös keskimmäisen sukupolven ymmärrystä, jos vanhuksiakin katsotaan näin epäkunnioittavasti ja lapsellisin silmin. Nuorempana minäkin luulin, että vanhuksia vaaditaan arvostamaan iän tuoman viisauden tähden. Nykyisin ymmärrän, että vuosien tuomille vaikeuksille siinä osoitetaan tunnustusta. Että vaikka elämä voi olla silkkaa paskaa, nuo ovat vieläkin hengissä ja jossain määrin toimintakykyisiäkin.
Minä katselin uusperheessä 4,5 vuotta kahta lasta, joiden vanhemmat toivoivat näiden olevan kohteliaita ja muut huomioon ottavia lapsia. Mutta nämä vanhemmat jättivät kaiken tuon toivomisen varaan. Tulokset eivät silloin ole kummoisia. Lapselle kun annat mahdollisuuden tehdä mitä huvittaa, niin ei ole mikään ongelma käyttää sitä hyväkseen. Olen ollut erittäin tyytyväinen siitä asti kun sanoin itselleni, että tässä elämässä ei ole eikä tule mitään mikä tilanteen muuttaisi, ainoastaan itse voin tästä lähteä pois. Ja siihen päätökseen olen ollut tyytyväinen.
Olisin ilomielin ollut kaikella mahdollisella tavalla tukemassa näiden lasten elämää ja kasvua, mutta palkinnoksi en koskaan saanut muuta kuin pahan mielen. Melkein joka päivä jotain ilkeitä vastauksia ja kaikenkaikkiaan täysin välinpitämätöntä käytöstä.
14-vuotiaan kanssa ollaan käyty pitkiä keskusteluja heidän koulun opettajistaan jotka käytöksellään eivät ansaitse kunnioitusta. On rasisteja ja niitä jotka kohtelevat muuten vaan epäoikeudenmukaisesti. Onneksi nuoret osaavat kyseenalaistaa nykypäivänä opettajien ja vanhempien mielipiteitä.[/quote]
Sinä olet siis niitä vanhempia, jotka rohkaisevat kullannuppuaan kyseenalaistamaan kaiken, mitä opettaja sanoo. Että oikein pitkiä keskusteluja.
Ei tarvitse ihmetellä, miksi meno on kouluissa sellaista kuin on.
Vierailija kirjoitti:
Asun Keski-Euroopassa, ja täällä lapset kunnioittavat vanhempaa ihmistä (esim opettajia koulussa). Jos ei, niin eipä sitä kovin hyvällä katsota.
Oletko varma, että KUNNIOITTAVAT? Siellä vain on opetettu erilaiset käytöstavat. Ehkä paremmat, ehkä huonommat. Ei katsota hyvällä, so. rangaistaan, siis PELKÄÄVÄT. Aikuisilla on mukavampaa.
Jos seuraa nuorten ja lasten käytöstä vain ostareilla ym. paikoissa, saa asiasta vinoutuneen kuvan. Ostareilla hengailee kaikkein ongelmallisin osa nuorista. Ne hyvin käyttäytyvät lapset ja nuoret ovat kotipihoilla tai harrastuksissa. Ja toisaalta huono käytös pistää silmään ja jää mieleen kun taas hyvää käytöstä ei samalla tavalla noteerata.
Suomalainen ja ylipäänsä pohjoismaalainen kasvatus lähtee väärille raiteille jo siinä vaiheessa kun lapsi syntyy. Lapsi nostetaan heti syntymänsä jälkeen perheen keskipisteeksi ja koko perheen elämä pyörii lapsen ympärillä. Tämän ansiosta jossain vaiheessa lapsi oppii, että hän voi pyytää ja tehdä mitä vain ja käyttäytyä miten vain, niin aikuiset silti tottelevat tai eivät tee mitään. Samaa kasvatustapaa käytetään paljon myös briteissä ja jenkeissä.
Mutta monissapa Keski-Euroopan, Länsi-Euroopan ja Etelä-Euroopan maissa lapsi ei ole perheen keskipiste, vaan keskipiste on vanhempien parisuhde. Asiat hoidetaan siellä paljon vanhempien ehdolla ja lapset tulevat elämässä siinä muun mukana, eivät ole perheensä keskipisteenä. Näiden maiden lapsien käytös onkin huomattavasti parempaa verrattuna vaikka Pohjoismaiden lapsiin.
On paljon kokemusta työni kautta. Lisäksi ihan tuolla kaupungilla liikkuessa näkee kaikenlaista. Eikä tämä kuvaukseni tietenkään kaikkia lapsia koske, mutta asenne on aiempaan verrattuna yleistymässä. Ja tuosta vieraan kotona käyttäytymisestä on kokemusta omien lasten kavereiden toiminnasta kun ovat meillä, sekä tuttavaperheiden lasten käytöksestä. Jotkut vanhemmat puuttuvat käytökseen, jotkut eivät. Puutun kyllä itse niiden lasten käytökseen jotka ovat meillä ilman vanhempiaan. AP