Herkkä vai erityisherkkä?
Olen pitänyt itseäni lapsesta saakka melko herkkänä ihmisenä. Nykyään kun Suomessa jatkuvasti puhutaan erityisherkistä olen alkanut miettimään mikä ero näissä oikeastaan on?
Kommentit (15)
Ei erityisherkkyys ehkä varsinaisesti ole syndrooma, mutta kyllä se hyvin usein liittyy autismiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei erityisherkkyys ehkä varsinaisesti ole syndrooma, mutta kyllä se hyvin usein liittyy autismiin.
Haluaisin kuulla enemmän ja nähdä lähteesi. T. Erityisherkkä EI autisti
Mutta onko herkkyys aiheutunut koetusta elämästä?
Geneettistä se ei liene, muutoinhan sille olisi diagnoosi.
Äidiltä opittua ja periytyvää hysteriaahan tuo on.
Herkän ihmisen sisäinen linko on erinopeuksinen vrt erityisherkkään...
T. Pesemäkone
Ei yhtään mitään eroa. En tykkää itse käyttää sanaa erityisherkkä. Herkkähermostoinenkin olisi parempi :) Sitähän se yksinkertaistettuna on, koet asiat todella vahvasti koska hermosto on virittynyt reagoimaan "pienimpäänkin rasahdukseen" ja tämä vaikuttaa kaikkeen elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Äidiltä opittua ja periytyvää hysteriaahan tuo on.
Just näin, kuten kaikki muutkin ominaisuudet ihmisessä. Periytyneet ja opittu äidiltä. Ja kyllä tämä oli sarkasmia
Tein kerran testin olenko herkkä vai peräti eriryisherkkä. No testin perusteella olen.
En ole itse koskaan ajatellut, että olisin erityisemmin herkkä. Kun niitä kysymyksiä luki ja mietti, niin ajattelin että passaa suurimmalle osalle suomalaisista. Tykätään olla välillä hiljaa ja yksin jne... Eikä tarvitse lokeroida ketään mihinkään ryhmään sillä onneksi voidaan olla omanlaisiamme yksilöitä.
Normaalisti olen vain herkkä.
Väsyneenä, stressaantuneena, rasittuneena olen erityisherkkä.
Normaalisti olen vain hieman introvertti.
Väsyneenä, stressaantuneena, rasittuneena olen autisti.
Erityisherkkä käsittelee samasta aisti-informaatiosta paljon enemmän tietoa aivoissaan verrattuna muihin. Tämä voidaan todentaa erilaisilla aivotoimintaa mittaavilla menetelmillä.
Kyseessä on synnynnäinen, fyysinen ominaisuus.
En pidä sanasta erityisherkkä. Eikä se oikein kerro mistä on kysymys.
Onko sellainen ihminen erityisherkkä joka on hyvin tunteellinen? Sellainen joka ei voi edes kalastaa. Ja joka kyynelehtii herkästi. Ja herkkä omatunto ja kokee helposti syyllisyyttä?
Aistiyliherkkyys on tosiasia tietyillä ihmisillä. Se vaikeuttaa käytännön elämää, että aistitoiminta on herkempää kuin muilla ihmisillä, mutta siitä on paljon iloa siinä mielessä, että se auttaa ymmärtämään maailmaa kokonaisvaltaisesti.
Aistiyliherkkyyttä voidaan kutsua myös 6. aistiksi, tai intuitioksi. Aistiyliherkillä ihmisillä on ns. korvat korvienkin takana.
Sana erityisherkkä ei sano minulle yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Aistiyliherkkyys on tosiasia tietyillä ihmisillä. Se vaikeuttaa käytännön elämää, että aistitoiminta on herkempää kuin muilla ihmisillä, mutta siitä on paljon iloa siinä mielessä, että se auttaa ymmärtämään maailmaa kokonaisvaltaisesti.
Aistiyliherkkyyttä voidaan kutsua myös 6. aistiksi, tai intuitioksi. Aistiyliherkillä ihmisillä on ns. korvat korvienkin takana.
Sana erityisherkkä ei sano minulle yhtään mitään.
erityis vois kuvata sanaa nahkainen eli herkkänahkainen aistija.
Herkkyys on luonteenpiirre, erityisherkkyys on syndrooma.