Laihtuuko jos syö aamulla reilun aamiaisen ja lounas-päivällisen klo 16-17 aikoihin eikä muuta?
Kommentit (46)
Itse saatan ihan huomaamattanikin syödä yhdellä aterialla 1000-1500 jos en yhtään katso mitä suuhuni pistän, joten minulla tuollainen kaksi "kunnon" ateriaa päivässä ei kyllä johtaisi laihtumiseen. :D
Se riippuu täysin siitä, osaatko koostaa ne kaksi ateriaasi siten, että ne pitävät nälkää useamman tunnin. Runsaasti hiilihydraatteja syövillä verensokeri heilahtelee usein niin, että parin tunnin päästä on jo kiljuva nälkä ja voisi syödä vaikka hevosen. Vähemmillä hiilihydraateilla ja suuremmalla rasvan määrällä ei tule nälkäkiukkua ja välipalatuotteiden tarvetta vaan voi helposti syödä vain sen pari kertaa päivässä.
No kuka hitto tohon osaa vastata? Ihminen voi olla hoikka jos se syö 6 kertaa päivässä tai jos se syö 2 kertaa päivässä. Ihminen voi olla myös lihava molemmilla tyyleillä. Se riippuu monista eri tekijöistä! Mitä syöt, kuinka paljon, miten kulutat, liikutko jne jne jne
Tyhmä kysymys. Jos sulla on painonhallintaongelmia niin mene ravintoterapeutin, lääkärin tai terveydenhoitajan juttusille ja he ohjaavat vielä eteenpäin jos tarvitsee. Älä täällä kysele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aineenvaihdunnan kannalta olisi parempi syödä pieniä annoksia useammin. Ota käyttöön kalorilaskuri ja syö pitkin päivää.
Älä hullujas puhu.
En ole tuo kirjoittaja mutta itse syön myös vain pieniä annoksia 4-5 kertaa/ vuorokausi. Hoikkana olen aina pysynyt todella helposti. Syö sinä se yksi ateria päivässä jos haluat, ei se minua kiinnosta. 😂
Kommentoin vain siihen kun tuo mainitsi aineenvaihdunnalle olevan parempi laiduntaa. Kukin syököön miten haluaa.
Mä varmaan lihoisin tolla tyylillä.
T: 173/55 ja syön 3-5 kertaa päivässä
Miksi ylipainoisille niin harvoin kelpaa normaalipainoisten ihmisten neuvot? Normaalipainoisetkin voivat olla yhtälailla tietoisia aineenvaihdunnan muutoksista ja tilasta mm. sairauksien, lääkitysten, liikkumattomuuden, liian vähän energiansaannin, hormonien ja ylipainon vuoksi. Mutta kun hoikka ihminen sanoo, että älä kiduta ja näännytä itseäsi, stressaantuneena kuitenkin syöt enemmän kuin on tarve ja ne kalorit vasta tarttuukin pakaraan, niin alapeukku vaan. Että kyllä täältä joku löytyy jonka mielestä tämä on hyvä idea.
Nuo aika-ikkunasyömiset on eri asia, niissä kuuluu kuitenkin syödä riittäävästi ja terveellisesti. On se tietenkin terveellisempää syödä vaikka kerran päivässä oman kulutuksen mukaan kuin syödä 24/7. Mutta usein ylipainoisilla on se ongelma, että kun ateriaväli on liian pitkä niin sorrutaan syömään liikaa. Tai sitten syödään liian vähän, silloinkaan ei laihdu.
Tiivistettynä syö terveellisesti ja liiku - säännöllisesti ja riittävästi molempia
Laihdut, jos syöt vähemmän kuin kulutat.
Mä syön vähän tohon tapaan sillä erotuksella, että työpäivän aikana syön salamisnacksin. Mutta aamulla tukeva aamiainen, söissä salamisnacks ja töiden jälkeen päivällinen. Aamuvuorossa kun olen, aamiasen syön klo 4:30 ja iltaruuan joskus klo 16 maissa. Iltavuorossa syön aamiaisen klo 12 ja iltaruuan klo 23.
Ja olen laihtunut reilun vuoden aikana 26kg.
Vierailija kirjoitti:
Itte olen syönyt 15 vuotta vain yhden aterian per päivä.
Sama minulla. Se pitää painon kurissa, so hoikkana kipsutellaan. Ihan sama vaikka mitä syö.
Jos aamiainen on se must, sitten se on siinä. Ja jos illalla on nälkä, on kiva ajatella, että aamulla saan taas syödä. 😊
Eikö verensokeri ala laskea noin neljä tuntia syömisestä? Jaksatko väsyneenä ja kiukkuisenakin vastustaa houkutuksia? Noh en tiedä miten sinun kroppasi/mielesi toimii. Kokonaiskalorit/kulutus ratkaisevat.
Vierailija kirjoitti:
Aineenvaihdunnan kannalta olisi parempi syödä pieniä annoksia useammin. Ota käyttöön kalorilaskuri ja syö pitkin päivää.
Ei välttämättä pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö verensokeri ala laskea noin neljä tuntia syömisestä? Jaksatko väsyneenä ja kiukkuisenakin vastustaa houkutuksia? Noh en tiedä miten sinun kroppasi/mielesi toimii. Kokonaiskalorit/kulutus ratkaisevat.
Ei ala laskea, jos sitä ei alunperinkään ole nostettu liian korkealle syömällä runsaasti hiilihydraatteja. Rasvaa syömällä verensokeri pysyy tasaisempana eikä tule ylipääsemättömiä houkutuksia tai kiukkuja. Voit testata se helposti itselläsi verensokerimittarilla.
Vierailija kirjoitti:
Verensokerin kuuluukin laskea. Sitä varten keho insuliinia erittää.
Olen syönyt arkisin noin elokuun alkupuolelta lähtien ja laihtunut seitsemän kiloa. Viikonloppuisin syön useammin.
Te, jotka syötte 5 kertaa päivässä pieniä annoksia. Voisitteko antaa esimerkin yhden päivän syömisistä?
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka syötte 5 kertaa päivässä pieniä annoksia. Voisitteko antaa esimerkin yhden päivän syömisistä?
-leipää
-lautasmalli
-hedelmä
-lautasmalli
-leipää
Yhdellä aterialla on helppo vetää 1000 kcal ja kahden tonnin päivittäissaannilla tuskin laihtuu.
Ateriatahdin harventamien nosti minulla kyllä mielihalut pintaan: kun söi harvemmin, tuli syötyä ihan liikaa. Ei ainakaan toiminut minulla. Tähän asti toimivinta on ollut se että syön itse tekemääni ruokaa (jostain syystä tyydyn itsetehdyssä ruoassa pienempiin annoksiin kuin esim. eineksissä) rytmillä aamupala, lounas, päivällinen ja joskus pieni iltapala ja lisäksi pyrin pyöräilemään noin 4 tuntia viikossa kohtalaisella teholla. Tällä reseptillä paino on laskenut puolesssa vuodessa kuutisen kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä aterialla on helppo vetää 1000 kcal ja kahden tonnin päivittäissaannilla tuskin laihtuu.
Voi myös vetää kahdella aterialla 750 kcal tai viidellä aterialla se 1000 kcal. Joten kahdella aterialla päivässä saikin vähemmän energiaa :)
Harva pystyy pitämään tuollaista rytmiä pitempään. Eli vaikka aluksi laihtuisitkin, niin todennäköisesti retkahdat muutaman viikon sisällä,
Toki jos kuulut siihen todella pieneen vähemmistöön, jolle sopii syöminen vain kaksi kertaa päivässä, niin silloin tuo saattaa toimiakin sinulla.