Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihtuuko jos syö aamulla reilun aamiaisen ja lounas-päivällisen klo 16-17 aikoihin eikä muuta?

Vierailija
13.10.2018 |

?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti painosi vain jämähtää paikoilleen kun keho menee säästöliekille. Jos olet ylipainoinen niin aluksi varmaan paino putoaa jonkin verran. Itsekin olen joskus syönyt tuohon tyyliin, eikä paino normaalipainosta juuri pudonnut. Aineenvaihdunnan ja verensokerin kannalta ehdottomasti parempi syödä säännöllisesti 3-4 tunnin välein.

Vierailija
42/46 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti painosi vain jämähtää paikoilleen kun keho menee säästöliekille. Jos olet ylipainoinen niin aluksi varmaan paino putoaa jonkin verran. Itsekin olen joskus syönyt tuohon tyyliin, eikä paino normaalipainosta juuri pudonnut. Aineenvaihdunnan ja verensokerin kannalta ehdottomasti parempi syödä säännöllisesti 3-4 tunnin välein.

Perustele tuo aineenvaihdunta- ja verensokeriväitteesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka syötte 5 kertaa päivässä pieniä annoksia. Voisitteko antaa esimerkin yhden päivän syömisistä?

Aamupalalla sokeritonta mysliä ja maustamatonta jogurttia / puuroa marjojen & siemenien kanssa / pari kananmunaa leivän kera.

Lounaalla esim. kasviskeittoa tai ruokaisa salaatti.

Välipalaksi banaania, vähän pähkinöitä tai ruisleipää. Tai vaikka smoothie.

Päivällinen lautasmallin mukaan. Itse en syö lihaa, joten pääruoka voi olla esim. papumuhennos, kaalilaatikko, kasvispihvi, pastakastike tai mitä milloinkin. Käytän pääasiassa täysjyvätuotteita.

Iltapalaksi samaa kuin aamupalalla, tosin kananmunia en söisi illalla, hiilihydraatit auttavat saamaan unen päästä kiinni.

Rehellisyyden nimissä sanottakoon, että välipalaa en useimmiten syö, mutta tuon tyyppisellä ruokavaliolla olen pysynyt terveenä ja normaalipainoisena, suht. hoikkanakin. Yksinkertaista perus(kasvis)ruokaa, täysjyväviljaa, ei pitkälle prosessoituja tuotteita tai suuria määriä kovaa rasvaa.

Vierailija
44/46 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, se perustuu ihan viralliseen lääketieteeseen ja ruokavalio-oppiin. Minua ei kiinnosta alkaa väitellä pseudotieteilijöiden kanssa. Olen myös syömishäiriöisenä ja siitä toipuneena saanut itse kokea millaista on, kun hidastunut aineenvaihdunta alkaa pikku hiljaa toimia normaalisti. Voin kertoa, ettei ole hauskaa, kun on vuosikaudet syönyt sen pari kertaa päivässä aivan liian vähän kaloreita, ja alkaa nostaa kalorimäärää normaaliksi. Silloin huomaa, miten sekaisin oma aineenvaihdunta on: aluksi maha on koko ajan palloksi turvonnut ja kipeä, vaikka ei olisi syönyt lähellekään tarvitsemaansa kalorimäärää. Tämä tuli siis aluksi jo siitä, että söin pari "ylimääräistä" leipää niiden tavallisten aterioideni lisäksi (aamupala ja päivällinen, nämä ateriat melko "normaaleja", ei siis mitään salaatinlehtiä ja kurkkua). Todella kivulias ja ahdistava ajanjakso, joka onneksi meni parissa kuukaudessa ohi ja nykyään pystyn syömään normaalisti 3-5 kertaa päivässä, aineenvaihdunta toimii ja olo on huomattavasti parempi. Mutta paljon meni aikaa, että ruoansulatus, aineenvaihdunta ja kehon normaalit nälkäsignaalit alkoivat taas toimia oikealla tavalla.

Kaikki laihduttajat eivät ole syömishäiriöisiä, mutta hyvin monet syövät itse asiassa liian vähän ja saisivat parempia tuloksia nostamalla kalorimäärää. Silloin jaksaa myös liikkua ja nauttia elämästä. Jos dieetti on kovin rajoitettu, se rajoittaa myös sosiaalista elämää ja ajatukset pyörivät paljon enemmän ruoassa. Ihminen voi olla aliravittu vaikkei olisi alipainoinen. Laihduttaminen aliravitsemustilassa taas johtaa jojoiluun, ahmimiseen jne. Mutta kuten sanoin, nämä ovat ihan perusasioita meidän virallisessa ravitsemustieteessä eikä minua kiinnosta väitellä asioista, joista on jo niin paljon tutkimusdataa - olen vuosien varrella kokeillut tarpeeksi montaa ihmedieettiä ja ruokavaliota ja saanut kehoni ja mieleni vain huonompaan kuntoon.

Vierailija
45/46 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka syötte 5 kertaa päivässä pieniä annoksia. Voisitteko antaa esimerkin yhden päivän syömisistä?

Aamupalaksi kaurapuuroa raejuustolla, marjoilla ja voinokareella,

välipalaksi pieni 1 - 2 dl maustamatonta jogurttia tai maitorahkaa marjoilla ja ehkä myslillä,

lounaaksi + päivälliseksi mitä sattuu olemaan, pääpaino kasviksissa,

iltapalaksi ruisleipä tai hapankorppu voideltuna, kasviksilla ja keitetyllä kananmunalla + 1 hedelmä, tai vaihtoehtoisesti about 2 dl maitorahkaa marjoilla ja myslillä. 

Tuohon oheen joskus jotakin pientä herkkua, muutama pala suklaata tai välipalan tilalla saattaa olla jokin kahvileivos tai vastaava... vähän sellaista luontaista soveltamista elämäntilanteen mukaan. :) 

Vierailija
46/46 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, se perustuu ihan viralliseen lääketieteeseen ja ruokavalio-oppiin. Minua ei kiinnosta alkaa väitellä pseudotieteilijöiden kanssa. Olen myös syömishäiriöisenä ja siitä toipuneena saanut itse kokea millaista on, kun hidastunut aineenvaihdunta alkaa pikku hiljaa toimia normaalisti. Voin kertoa, ettei ole hauskaa, kun on vuosikaudet syönyt sen pari kertaa päivässä aivan liian vähän kaloreita, ja alkaa nostaa kalorimäärää normaaliksi. Silloin huomaa, miten sekaisin oma aineenvaihdunta on: aluksi maha on koko ajan palloksi turvonnut ja kipeä, vaikka ei olisi syönyt lähellekään tarvitsemaansa kalorimäärää. Tämä tuli siis aluksi jo siitä, että söin pari "ylimääräistä" leipää niiden tavallisten aterioideni lisäksi (aamupala ja päivällinen, nämä ateriat melko "normaaleja", ei siis mitään salaatinlehtiä ja kurkkua). Todella kivulias ja ahdistava ajanjakso, joka onneksi meni parissa kuukaudessa ohi ja nykyään pystyn syömään normaalisti 3-5 kertaa päivässä, aineenvaihdunta toimii ja olo on huomattavasti parempi. Mutta paljon meni aikaa, että ruoansulatus, aineenvaihdunta ja kehon normaalit nälkäsignaalit alkoivat taas toimia oikealla tavalla.

Kaikki laihduttajat eivät ole syömishäiriöisiä, mutta hyvin monet syövät itse asiassa liian vähän ja saisivat parempia tuloksia nostamalla kalorimäärää. Silloin jaksaa myös liikkua ja nauttia elämästä. Jos dieetti on kovin rajoitettu, se rajoittaa myös sosiaalista elämää ja ajatukset pyörivät paljon enemmän ruoassa. Ihminen voi olla aliravittu vaikkei olisi alipainoinen. Laihduttaminen aliravitsemustilassa taas johtaa jojoiluun, ahmimiseen jne. Mutta kuten sanoin, nämä ovat ihan perusasioita meidän virallisessa ravitsemustieteessä eikä minua kiinnosta väitellä asioista, joista on jo niin paljon tutkimusdataa - olen vuosien varrella kokeillut tarpeeksi montaa ihmedieettiä ja ruokavaliota ja saanut kehoni ja mieleni vain huonompaan kuntoon.

Ei kukaan sun kanssa halua kinata. Jos esität jonkun väitteen, niin kai sitä perusteluja voi kysyä.  Niitä perusteluja et sitten kuitenkaan osannut kertoa.  Pyydän anteeksi uteliaisuuttani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan