Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi ei ole vieläkään sopeutunut päiväkotiin, apua!

Vierailija
12.10.2018 |

Elokuussa 5v lapseni aloitti ns virikelapsena päiväkodissa, ja itse olen pienemmän kanssa kotona. Lapsi ei oikein vieläkään ole sopeutunut hoitoon, ja joka ikinen kerta huutaa ja itkee jäädessään, eikä suostu syömään mitään pk:ssa. Tuntuu että hoitajat ovat tosi nihkeitä ja tympääntyneitä asiaan, mikä tietysti on sinänsä ymmärrettävää. En nyt oikein tiedä mitä asian kanssa tekisi, pitäisikö lapsi ottaa pois hoidosta. Neuvolassa puhuin asiasta ja terveydenhoitajan mielestä tämänikäiselle tekisi jo hyvää harjoitella ryhmässä toimimista. Myös eskari toimii samassa päiväkodissa, joten varmaan auttaisi siihen totutteluun. Lapsi käy siis nyt kahtena päivänä viikossa 8.30-12, joten ei ole pitkiä päiviäkään. Tuntuu vaan niin kamalalta jättää itkevä lapsi ärsyyntyneelle hoitajalle. Meillä ei ole oikein ketään jota oltaisiin voitu pyytää lasta hoitamaan, isovanhemmat asuvat kaukana, joten lapsi ei ole kertaakaan ollut yökylässäkään. Ehkäpä sen takia on niin ujo. Toisaalta luulisi tällaiselle lapselle virikehoidon tekevän hyvää? Ihan oikeasti, mitä te tekisitte tässä tilanteessa?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää tunteja. Älä ainakaan nyt enää 5-vuotiasta ota pois hoidosta kokonaan! Sen pitää kuitenkin mennä ensi vuonna eskariin, ja siinä ei ole valinnanvaraa.

Vierailija
22/29 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kotona 6 vuotta, joten esikoinen ei tarvinnut päivähoitoa. Muskarissa yms touhuissa oltiin käyty, mutta päiväkerhoon jääminen oli hirveän työn takana 3 vuotiaana. Kaksi kertaa viikossa kävi puolitoista tuntia. Kerran lopetetttiinkin ja taas aloitettiin uudestaan. Samoin kun kaverisynttärit alkoivat oli jääminen vaikeaa, istuin pitkät ajst mukana ennen kuin sain luvan lapselta lähteä.

Pelotti ihan miten eskari alkaa sujumaan kun 3 vuotta oltiin kerhoiltu ja aina oli tahmeaa. Eskari oli päiväkodin eskari, joten jännitti myös miten lapsi pääsee mukaan porukkaan kun on ujohko.

Joku ihme siinä tapahtui, poika viihtyi tosi hyvin eskarissa ja sai paljon kaveteita. Jäi eskarin jälkeen päiväkotiin vaikkei olisi mun työaikojen puolesta edes tarvinnut.

Että kyllä se saattaa lähteä eskarissa hyvin sujumaan, vaikka olisi nyt tahmeaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma 5-vuotias ei myöskään halua päiväkotiin, vaikka on siellä joutunut käymään jo pitkän aikaa ja 5 päivää viikossa. Ei viihdy hälinässä ja päiväkotiryhmä on iso. Jokin erilainen hoitopaikka olisi varmasti parempi, ja lapsen introverttius (mikä epäilemättä peritty ominaisuus) näyttäytyy kehityshäiriönä kun lapsi ei tuossa ympäristössä suoriudu mistään. Kodin rauhassa on kuin eri ihminen. Harmittaa, kun ei pysty lasta tukemaan tarpeeksi, mutta kun ei oikein ole vaihtoehtojakaan tässä vaiheessa. 

Vierailija
24/29 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy tutustumassa avoimiin varhaiskasvaskerhoihin ja yritä saada paikka jostain missä on hyvät empaattiset aikuiset? Paikka pitäisi saada 3x viikko kerhosta tuon ikäiselle.

Kaksi asiaa tuossa pistää silmääni:

1)Hoitaja on ärtyyntynyt jo aamusta lapsen kiukkuun ja näyttää sinulle sen

2) Sinulle on suositeltu tuollaista tahtia, vaikka lapsellasi on pahoja sopeutumisongelmia.

Parhaiten lapsi sopeutuu päivähoitoon, kun käy siellä joka päivä. Tämän kyllä ainakin koulutettu lastentarhanopettaja tietää. Ilmeisesti lapsesi ryhmässä ei sellaista ole. Jos 5-vuotiaalla on noin pahoja vaikeuksia jäädä, niin se voi olla myös oire siitä että joutuu selviämään ryhmässä yksinään eikä hänen ryhmäytymistä tueta. Niin se varmaan onkin, jos nämä "ammattilaiset" todella ovat sinulle ehdottaneet noin ison lapsen sopeutumisvaikeuksiin 2x viikossa tahtia. Tuon ikäisen pitää saada tutustua joka päivä ryhmän tapoihin, aikuisiin ja lapsiin, jotta sopeutuu.

Kyllä kannattaa myös miettiä toisia päiväkoteja..

Lto

Vierailija
25/29 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni meni vuoden ikäisenä päiväkotiin osa-päiväisesti, muutenkin sopeutuva tyyppi joten tätä ei kiinnostanut yhtään että äiti lähti, mutta muistan omista päiväkotiajoistani sen verran että voin samaistua.

Minä olin myös 5v, hieman ujonpuoleinen ja olin vain pari päivää viikossa tarhassa. Muistan sen ahdistuksen kun en oikein osannut reagoida hoitajien käskytykseen ja nöyryytystekniikkaan (jos et heti ymmärtänyt mitä vaativat rankaisivat aina kaikkien nähden) ja minulla oli tapana istua naulakossa haalarini takana piilossa mistä sitten "huusivat" minulle.

Enkä tietenkään osannut kertoa kotona mikä ongelma oli mutta äiti onneksi puuttui asiaan ja käski antaa minun istua siellä naulakon alla ja lipua "huomaamatta" leikkeihein mukaan kun siltä tuntui. Muistan vielä miten odotin aina sellaista hetkeä ettei aikuiset huomaisi minua (=komentaisi) ja sitten puikahdin kavereiden kanssa leikkimään.

Näin omiin hatariin muistikuviin perustuen minäkin kokeilisin toista päiväkotia jos henkulökunta vaikuttaa ärsyyntyneeltä...

Vierailija
26/29 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda johonkin muuhun esim. se kerho. Siellä sitten uudet ihmisetkin, alkaa puhtaalta pöydältä.

Vierailija
27/29 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on tosi pitkä aika olla lapselle joka ei ole tottunut hoitopaikkaan. Ennättää monta kertaa ikävöidä ja noilla tunneilla on vaikea päästä tosiaan kaveriporukoihin. Miksi lapsi koetaan hankalaksi?

Pitkä aika? Ennemmin lyhyt noilla tunneilla.

Sopeutumattomuus voi myös johtua päiväkodista eikä varmasti auta asiaa jos henkilökunta suhtautuu nuivasti lapsen purkauksiin. Olisiko toinen hoitopaikka hänelle parempi?

Vierailija
28/29 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti ei voi ehdotella hoitoajan pidennystä, jos ryhmä on jo täynnä. Ehkä ryhmässä on jo ylimääräisiäkin lapsia.

Vierailija
29/29 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on tosi pitkä aika olla lapselle joka ei ole tottunut hoitopaikkaan. Ennättää monta kertaa ikävöidä ja noilla tunneilla on vaikea päästä tosiaan kaveriporukoihin. Miksi lapsi koetaan hankalaksi?

Pitkä aika? Ennemmin lyhyt noilla tunneilla.

Sopeutumattomuus voi myös johtua päiväkodista eikä varmasti auta asiaa jos henkilökunta suhtautuu nuivasti lapsen purkauksiin. Olisiko toinen hoitopaikka hänelle parempi?

Lapsi ei ole tottunut paikkaan eikä viihdy. Kokeile itse odottaa tuo aika jossain missä et viihdy ja kysessä vielä lapsi jolla pieni sisarus ja äiti kotona. Tässä voi olla takana muutakin jos lapsi koetaan hankalaksi,eikä ole sosiaalisiataitoja kuten muilla ryhmässä.