Miksi hätäkeskuspäivytäjän työ ei kiinnosta? Päivystäjistä huutava pula.
Mikä on? Heti pääsisi töihin. Istumatyö ja varmasti vaihteleva homma. Palkka 3600 euroa kuukaudessa.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutaman kerran häkeen soittaneena arvostan suuresti. Rauhallisia, ripeitä, selkeitä ihmisiä. Apua odottava laskee pahimmillaan sekunteja.
Työ on vaativaa.Vähän sama kuin lennonjohtaja. Veljeni on töissä JFK-lentokentällä.
Tuskin. Häkeen soittajalla on sananmukaisesti hengenhätä.
Älä puhu paskaa. Hätäkeskukseen menee kaikki soitot, joissa tarvitaan poliisia, palomiestä tai ensihoitajaa. Myös kissan pelastustehtävät ja kesäillassa möykkäävät jonnet, ei vain hätätapaukset.
Ennen oli poliisille oma numero mihin pysty soittamaan virasto ajan ulkopuolella. Epäilit jotakin rattijuoppoudesta niin soitto numeroon. Mutta nyt kynnys on suurempi soittaa hätänumeroon kun et ole varma onko kyseessä rattijuoppo ja soitollasi sitten blokkaat jonkun sydänkohtauksessa olevan puhelun hätäkeskukseen kun kyseessä oli vain hetken herpaantuminen edellä olevalta autoilijalta.
Koska istumatyö, vuorotyö, henkisesti raskas työ, koulutus ja työpaikka jossain hornan tuutissa. Työ ei ole mulle tarpeeksi vaihtelevaa, jos vain istutaan, vastataan puhelimeen ja organisoidaan hälytysajoneuvoja.
Häkeen soittavat hirveässä hädässä olevat ihmiset ja toisaalta kaikenlaiset ääliöt, joilla ei ole todellista asiaa soitella sinne. Saat kuulla kaikkea pahaa mitä ihmisille on tapahtunut etkä välttämättä saa koskaan tietää, selvisivätkö he. Erityisesti väkivaltatapaukset on semmonen aihe, jonka kanssa en halua työskennellä.
Ei ne sinne ketä tahansa ota vaikka pula onkin. Ei todellakaan. Hätäkeskuspäivystäjällä tulisi olla ihan kunnolla sairaanhoitajan/ensihoitajan osaamista. Olisi hyvä olla koulutukseltaan sairaanhoitaja tai ensihoitaja, mutta kyseiset ammattilaiset sitten taas työskentelevät mielummin siellä kentällä (sairaalat, Lanssit) kuin puhelimen päässä..
Itse olisin hyvinkin voinut hakea, mutta koulutus on ilmeisesti Kuopiossa ja asun Helsingissä. En suostu muuttamaan Kuopioon.
Varmaan tosi huono ilmapiiri siellä töissä.
Muutaman kerran olen soittanut ja vastaanotto on ollut niin veemäinen, syyllistävä ja viisasteleva, että enää en soittele..
Helppo se on siellä lämpimässä konttorissa elvistellä että mitä sun olis pitänyt nähdä ja pitänyt tehdä ja pitänyt huomata. Olepa itse maallikkona siellä tapahtumapaikalla kädet savessa niin minä tulen viereen viisastelemaan..
Jos joku saa sinut tuntemaan epätoivotuksi, niin hätäkeskuspäivystäjä.
Olisi hyvä, jos koulutuksen saisi Helsinkiin ja myös hätäkeskus olisi Helsingissä.
Ihme ettei näin ole. Ongelmat ratkeaa kun nämä saadaan Helsinkiin. Itsekin olen kouluttautumista miettinyt, mutta ei ole mahdollista lähteä kouluttautumaan ja työskentelemään muualle.
En ihmettele yhtään kirjoitti:
Muutaman kerran olen soittanut ja vastaanotto on ollut niin veemäinen, syyllistävä ja viisasteleva, että enää en soittele..
Helppo se on siellä lämpimässä konttorissa elvistellä että mitä sun olis pitänyt nähdä ja pitänyt tehdä ja pitänyt huomata. Olepa itse maallikkona siellä tapahtumapaikalla kädet savessa niin minä tulen viereen viisastelemaan..
Voi luoja miten katkera ihminen olet.
Vierailija kirjoitti:
Voi harmi, kun asutaan niin kaukana lähimmästä hätäkeskuksesta. Mulle sopis tosi hyvin. Mutta olis yli 100 km työmatkaa.
Moni käy ainakin Keravalla tuon matkan takaa töissä. Ei se mikään mahdottomuus ole, kun työpäiviä on se 3-4 kpl/vko.
Itse työ on henkisesti hyvin kuormittavaa eikä kaikista ole tähän. Puhelumäärät on Keravalla yli kaksinkertaiset verrattuna muihin keskuksiin (palkka sama) ja paljon kielen kanssa haasteita, ja toisaalta kansalaiset soittaa uudellamaalla pienemmällä kynnyksellä (turhaan), kuin maaseudulla. Siinä osaltaan syy miksi Keravalla on niin suuri vaihtuvuus ja työvoimapula.
Lisäksi joillakin tulee shokkina valvominen (yövuoroja jaksossa n. puolet tai 1/3) tai kroppa ei kestä sitä. Monet juuri valmistuneet päivystäjät lopettavat juuri siksi. Työvuorot painottuvat viikonloppuihin ja sosiaalinen elämä voi kärsiä.
Palkka aloittaneella n. 42000-45000/vuosi. Ylitöillä pääsee yli 50000 ansioihin melko "helposti".
Vierailija kirjoitti:
Voiko hoitajat hakea? Ei tarvitsisi koskea ketään, tympii haisevat ihmiset.
Tottakai voi. Mutta taidat olla kokonaan väärällä alalla? Suosittelen jatkokouluttautumaan. Ala vaikka osastonhoitajaksi, työterveyshoitajaksi, hoitoalan opettajaksi (no okei ei ehkä tolla asenteella :D ) tai sitten kelaan etuuskäsittelijäksi. Tai ala vaikka lentoemännäksi, sinne otetaan erittäin mielellään hoitajia. Aion itsekin hakea lentoemännäksi myöhemmin, ulkomaille tosin.
Minä olen aina saanut hyvää palvelua ja lanssin. Humalassa kun ellun kana olen soittanut ja kertonut pahasta olostani... En tiedä vaikuttaako asiaan se talonkatolla olen istunut silloin tuli poliisi, palokunta ja ambulanssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi harmi, kun asutaan niin kaukana lähimmästä hätäkeskuksesta. Mulle sopis tosi hyvin. Mutta olis yli 100 km työmatkaa.
Moni käy ainakin Keravalla tuon matkan takaa töissä. Ei se mikään mahdottomuus ole, kun työpäiviä on se 3-4 kpl/vko.
Itse työ on henkisesti hyvin kuormittavaa eikä kaikista ole tähän. Puhelumäärät on Keravalla yli kaksinkertaiset verrattuna muihin keskuksiin (palkka sama) ja paljon kielen kanssa haasteita, ja toisaalta kansalaiset soittaa uudellamaalla pienemmällä kynnyksellä (turhaan), kuin maaseudulla. Siinä osaltaan syy miksi Keravalla on niin suuri vaihtuvuus ja työvoimapula.
Lisäksi joillakin tulee shokkina valvominen (yövuoroja jaksossa n. puolet tai 1/3) tai kroppa ei kestä sitä. Monet juuri valmistuneet päivystäjät lopettavat juuri siksi. Työvuorot painottuvat viikonloppuihin ja sosiaalinen elämä voi kärsiä.
Palkka aloittaneella n. 42000-45000/vuosi. Ylitöillä pääsee yli 50000 ansioihin melko "helposti".
Höpö höpö. Hätäpuhelut menevät tasaisesti kaikkiin keskuksiin.
Asun Helsingissä enkä kyllä lähde Keravalle töihin tai varsinkaan Kuopioon kouluttautumaan. Ennemmin haen opiskelemaan sairaanhoitajaksi ja ensihoitajaksi Helsinkiin.
Vierailija kirjoitti:
Asun Helsingissä enkä kyllä lähde Keravalle töihin tai varsinkaan Kuopioon kouluttautumaan. Ennemmin haen opiskelemaan sairaanhoitajaksi ja ensihoitajaksi Helsinkiin.
Minä mieluiten en yhtään mitää muuta kun katson metsänkasvua. Kuulemma töitä olisi Vieremällä ja koulutuksen saisin siellä. Kuopiossa on mukava olla kuolio jalassa tienkin vie haluni liikkua. Toisaalta se koulutus olisi pari vuotta ja sitten vakituinen työpaikka tuossa muutaman kilometrin päässä kotoani. En minä lähde parempi olla täällä ja kouluttautua vaikka lääkäriksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina saanut hyvää palvelua ja lanssin. Humalassa kun ellun kana olen soittanut ja kertonut pahasta olostani... En tiedä vaikuttaako asiaan se talonkatolla olen istunut silloin tuli poliisi, palokunta ja ambulanssi.
Voi luoja. Sinunko takia minä maksan veroja? Sinunko takia minä teen töitä?
Vaatimuslista työhön on melkoisen pitkä. Tulee osata puhua vähintään sujuvaa englantia ja ruotsia. Lisäksi psyykeen täytyy olla siinä kunnossa että kestää mitä tahansa hätätilannetta, mikä puhelussa voi tulla hoidettavaksi, muuten myös poliisi voi työskennellä hätäkeskuspäivystäjänä.
Minua kyllä kiinnostaa, mutta lähin päivystäjän työpaikka on 560 km kotoani. Kohtuullisen pitkä työmatka näin perheelliselle...
Ongelmaan on kaksi ratkaisua, joita voisi esittää ao. ministeriölle:
- poliisille oma hätänumero kuten ennen. Puhelu ohjautuisi hätäkeskukseen silloin, kun poliisi ei ehtisi vastata, kuten ennen. Silloinkin häke näkisi, että puhelu on tarkoitettu poliisille. Nyt on työajan väärinkäyttöä, että ensin vastaa häke ja sitten poliisi soittaa takaisin. Täysin turha se häke-vaihe, kun suureen osaan puheluista voisi vastata vaikka juoppoa toiselle paikkakunnalle putkaan kyyditsevän partion toinen osapuoli autossa.
- etätyö, jota täällä on jo ehdotettukin.
- ja vielä kolmaskin: neuvontapuhelun ei-niin-hengenhädässä soittaville.