Miksen saa itsekuria mistään? :( Liittyen ruokailuun!
Olen "laihaläski", 165cm ja 54kg. Syön kaikkee p*skaa, naama on ihan finninen ja punanen. Naamaa turvottaa, mahaa turvottaa. Jos joskus tästä ääneen sanon, niin heti tulee tyrmäs "Oot niin hoikka". Näytät että kyllä turvottaa, niin sitten nauretaan ja "katos tätä turvotusta" ja taputetaan omaa vatsaa.
Miksen onnistu syömään terveellisesti? :( Jotenkaan terveellinen ruoka ei maistu millekään. Himoitsen kaikkee makeeta: karkkia, pullaa, keksejä... heti ensimmäisenä aamuna ja illalla viimeisenä. Oon miettiny, että syönkö jotenkin tunteisiin (suruun, iloon, onneen, tylsyyteen..) vai miksi :(
Vertaistukea? Niin ja olen aikuinen nainen, hieman yli 30 vuotias.
Kommentit (4)
Olin ennen samanlainen, sitten lopetin herkun puputuksen, kärsin vieroitusoireet ja pääsin irti koukusta. Eli se on mahdollista, sokerit/valkoiset jauhot pois! Samoin makeutusaineet. Herkutellakin voi, itselleni herkkuina esimerkiksi juustot/vähäsokerinen punaviini, ei aiheuta makeanhimoa :)
Mulle on eräs psykologi opettanut että mitä tyydyttävämpää muu elämä on, sitä vähemmän ruoan, juotavan ja päihteiden tapaiset "hetken helpotukset" houkuttelevat. Jos elämässä jää tärkeitä tarpeita tyydyttämättä, riski lohtusyömiseen ja päihteiden käyttöön kasvaa.
Toinen juttu mikä on itsellä ainakin totta on se että mitä huonompaa on perussyöminen, sitä enemmän tekee mieli kaikkea epäterveellistä. Olen koittanut panostaa varsinaisiin aterioihin, ja saanut herkuttelua jonkin verran kuriin tätä kautta.
Vierailija kirjoitti:
Olen "laihaläski", 165cm ja 54kg. Syön kaikkee p*skaa, naama on ihan finninen ja punanen. Naamaa turvottaa, mahaa turvottaa. Jos joskus tästä ääneen sanon, niin heti tulee tyrmäs "Oot niin hoikka". Näytät että kyllä turvottaa, niin sitten nauretaan ja "katos tätä turvotusta" ja taputetaan omaa vatsaa.
Miksen onnistu syömään terveellisesti? :( Jotenkaan terveellinen ruoka ei maistu millekään. Himoitsen kaikkee makeeta: karkkia, pullaa, keksejä... heti ensimmäisenä aamuna ja illalla viimeisenä. Oon miettiny, että syönkö jotenkin tunteisiin (suruun, iloon, onneen, tylsyyteen..) vai miksi :(
Vertaistukea? Niin ja olen aikuinen nainen, hieman yli 30 vuotias.
Oon vähän samanlainen. Tunnesyöjä. Ei ole muuta keinoa kuin raa'asti lopettaa makean puputus ja sen sijaan alkaa miettiä, mistä oikeasta ruoasta tykkäät. Ruoan täytyy maistua hyvältä jotta siitä saa tyydytystä. Jos rakastat lohta ja avokadoa, syö niitä (noin esimerkkinä), tai jos pasta maistuu, laita pastan sekaan paljon kasviksia. Löydä myös muita asioita (ei ruokaan liittyviä) joista saat hyvän olon. Joillekin se on liikunta, tai luovat jutut.
Kestää aikansa, että epäterveellisistä himoista pääsee eroon. Joskus voi ehkä antaa niille periksi, mutta kaikille sekään ei sovi. Jotkut vaan eivät voi syodä ns. "herkkuja" kohtuudella. Minä esimerkiksi en voi syodä vain yhtä karkkia tai suklaapalaa, koko pussi tai levy menee kerralla. Joten en osta karkkia enkä suklaata ollenkaan.
Minulla sama, olen lähes samoissa mitoissa. Urheilua satunnaisesti 2-3x/vko mutta kaikkea roskaa työnnän suuhun. Itsekään en ole löytänyt vielä YHTÄÄN sellaista kevyttä ja terveellistä ruokaa josta käsi sydämellä ihan oikeasti nauttisin. Salaatti on ok mutta hampurilainen hakkaa sen mennen tullen. Kasvissosekeitto menee mutta kyllä pizza maistuu paremmin. Rakastan kermaa, voita, juustoa yms ja suklaata voisin popsia loputtomiin. Rakastan piirakoita, pastejoita, sipsejä jne ja kun tekee jotain mieli niin annan liian helpolla periksi kun ei ihan oikeasti huvita syödä paistettua kanaa ja parsakaalia vaikkakin se on ihan ok. Mutta kun haluan herkullista enkä sitä mikä on "ok".
Voi veetu!