Teimme päätöksen lopettaa ehkäisy, vaan eipä ollutkaan niin helppo
Lopetin e-pillerit toukokuun alussa, toiveena raskautuminen. Pitkään tätä odotettiin, ja viimein oli aika! Tyhjennysvuoto tuli ihan ajallaan, mutta seuraavat menkat alkoivat 45 kiertopäivän paikkeilla. Ovulaation bongasin, mutta tärppiä ei tullut.
Empä olisi uskonut että seuraava kierto venyy yli 100 päivään. Neuvolasta käskivät olla tammikuussa yhteydessä, jos kierto ei ennen sitä tasaannu.
Olo on aika masentunut, tässä vaiheessa ajattelin olevani jo tukevasti raskaana. Eikö asialle voi mitään tehdä, muuta kuin mennä yksityiselle lääkärille? :(
Kommentit (31)
E-pillereiden vaikutus jatkuu aika pitkään niiden lopettamisen jälkeenki. Mulla meni puoli vuotta että olin paksuna.
Voi tätä nuorisoa, kun se on niin hätähousua, kaikki pitää saada heti.
Pitäisi selvittää mitä kehoonsa laittaa vuosia. Lääkärit eivät kerro koko totuutta.
Oletko todella nuori vai vain muuten noin naiivi? Ei elämässä kaikki aina suju niin kuin on suunnitellut, tämä on yksi hyvä esimerkki. Rauhoitu ja anna kropallesi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi tätä nuorisoa, kun se on niin hätähousua, kaikki pitää saada heti.
No vauvakuume on aika piinaavaa. Ja tietysti kun kaikkialla varoitellaan että heti kun ilman ehkäisyä tuikkaset, olet raskaana. Todellisuus on aika paljon mutkikkaampaa.
Se on vähän sitä, että kun vauvaa toivoo, niin ei tule raskaaksi vaikka miten päin olisi.
Sitten kun on tilanne, ettei uusi raskaus sovi senhetkiseen tilanteeseen, niin johan sitä tulee raskaaksi oikeinkäytetyn ehkäisynkin läpi.
Nimimerkillä kokemusta on. Raskausasiat on yhtä maailmanluokan ironiaa.
Eli paras neuvoni, vetäkää tilanne sellaiseksi, että uusi raskaus ei välttämättä ole kovin hyvä idea (muutto ulkomaille, työpaikan vaihdos, opiskelemaan jättäytyminen, työttömyys, mitä näitä nyt on) ja ottakaa mielellään vielä ehkäisy käyttöön. Olet nopeasti raskaana.
Toivottavasti saat oman vauvan pian <3
Mulla palautu kierto nopeasti, mutta lapsi ei oo saanu alkuaan nyt 3 vuoteen. Nyt on kova työ tottuessa ajatukseen, ettei lasta tule.
Mulla meni puoli vuotta pillereiden lopettamisen jälkeen, että ovulointi jatkui taas. Sitten tärppäsi ekasta kierrosta.
Vierailija kirjoitti:
E-pillereiden vaikutus jatkuu aika pitkään niiden lopettamisen jälkeenki. Mulla meni puoli vuotta että olin paksuna.
Sama voi käydä ihan kondomin kanssa. Koulujen seksivalistuksesta saa sen kuvan, että ensimmäisestä työnnöstä tulee raskaaksi, mutta ilman ehkäisyä ovulaation aikaisesta seksistä ei luultavasti tule raskaaksi vaan pitää yrittää enemmänkin.
Minä tulin raskaaksi ensimmäisestä kierrosta lopettamisen jälkeen. Eikä ne pillerit tilastojen mukaan hedelmällisyyttä heikennä. Mutta ehkä ne piilottavat luonnollisen epäsäännöllisyyden, koska pakottavat kuukautiset tiettyyn rytmiin. Ilman pillereitä olisit huomannut ongelman aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama voi käydä ihan kondomin kanssa. Koulujen seksivalistuksesta saa sen kuvan, että ensimmäisestä työnnöstä tulee raskaaksi, mutta ilman ehkäisyä ovulaation aikaisesta seksistä ei luultavasti tule raskaaksi vaan pitää yrittää enemmänkin.
Minulla on neljä lasta ja viisi kuukautiskiertoa olen ollut ilman ehkäisyä. Koulujen on ehdottomasti opetettava, että jokaisesta yhdynnästä voi raskautua, koska niin se vaan on. Siitä huolimatta, että joillekin se on vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on neljä lasta ja viisi kuukautiskiertoa olen ollut ilman ehkäisyä. Koulujen on ehdottomasti opetettava, että jokaisesta yhdynnästä voi raskautua, koska niin se vaan on. Siitä huolimatta, että joillekin se on vaikeampaa.
Voi raskautua, mutta ei ole luultavaa. Toki jotkut tulevat helposti raskaaksi.
No luuleeko joku että heti raskautuu? Mulla kesti 5 vuotta ja 8 keskenmenoa ennenkuin sitten onnistunut raskaus. En väitä että kaikilla niin mutta melko hätähousu jos toukokuussa jätetty ehkäisy ja oletettu että nyt jo raskaus pitkällä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla palautu kierto nopeasti, mutta lapsi ei oo saanu alkuaan nyt 3 vuoteen. Nyt on kova työ tottuessa ajatukseen, ettei lasta tule.
Jos ei tutkimuksia tai hoitoja ole vielä tehty, niin ei vielä kannata sanoa että lasta ei tule.
Meillä kesti 2,5 -vuotta saada raskaus alkamaan, luomusti siis meni.
Kannattaa ainakin verikokeissa käydä, niistä näkyy onko esim. tiettyjä autoimmuunisairauksia, jotka voivat hoitamattomana oireilla lapsettomuutena.
Arvasin/tiesin, että e-pillerit vaikuttavat kropan toimintaan, joten lopetin pillerit hyvissä ajoin. Kahdet ekat menkat tulivat lopettamisen jälkeen 30 päivän kierrolla, mutta sitten menikin 95 päivää seuraaviin menkkoihin. Nyt kaksi vuotta pillereiden lopettamisen jälkeen on päivälleen tarkka rytmi ja vuodenvaihteen jälkeen tarkoitus alkaa yrittämään. Takeitahan ei ole, että raskautuisin, vaikka tunnistan ovuloinnin kropastani päivälleen, mutta kyllä todennäköisyydet ainakin paremmat ovat kuin ensimmäisenä vuonna noiden 95 päivän välissä.
Jos lapsi on ollut edes ajatuksen tasolla joskus suunnitelmissa niin ei saisi tulla yllätyksenä. Toivon tietenkin, että ap:n vaikeudet helpottavat ajan kuluessa piankin, onhan pillerit lopetettu jo toutokuussa. Mutta jos raskaus on joskus tulevaisuudessa ollut haaveena niin olisi pitänyt tähän tietoon törmätä.
Moni ei edes tiedä "oikeaa kiertoaan" saati onko se säännöllinen kun käyttävät pillereitä. Jopa naiset jotka eivät ole parisuhteessa, jotta kuukautiskivut helpottavat. Jos lapsesta haaveilee "sitten joskus" niin kannattaa olla jokin käsitys omasta hedelmällisyydestä ja myös käsitys niistä pillereistä mitä vuosikaudet nielee.
Harmi tosiaan jos asia ei ole tullut peruskoulussa vastaan, mutta kyllä joka lööpissä on artikkeleita kuinka "typerää lykätä lastentekoa, ei välttämättä tärpää heti". Itseään saa syyttää jos on kuvitellut olevansa maailman hedelmällisin poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Voi olla, että teiniraskaudet kääntyisi jyrkkään nousuun jo ehkäisyvalistustunneilta saataisiin sellainen kuva, että ilman ehkäisyä ei ehkä tulekaan raskaaksi.
Ehkäisemättömänä kiertona raskaaksitulon mahdollisuushan tosiaan on vain n. 20%. Vaan sitä ei todellakaan kannata alkaa alleviivaamaan ehkäisyvalistuksissa, vaan mieluummin korostetaan sitä raskauden riskiä.
Minulla meni 9 kk ehkäisyn lopettamisesta plussaan ja esikoisen syntymän jälkeen vuosi seuraavaan tärppiin. Ja ovistikut sun muut apuvälineet kaikki käytössä. Muutama kuukausi on useimmille täysin epärealistinen tavoite, vaikkei elimistöä olisikaan sotkettu pillereillä. Jos et vuodessa ole tullut raskaaksi niin sitten on aika huolestua.
Jos tämän olisin tiennyt, olisin lopettanut pillerit jo aikoja sitten :( kun on niin pitkään odottanut sitä hetkeä, kun lasta voisimme alkaa yrittämään..
Ap