Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ahdistaa kun äiti on usein poissa öitä

Vierailija
11.10.2018 |

Olen 12 vuotias ja isoveli 15. Vanhemmat eros vuosi sitten ja isää ei kiinnosta olla meidän kanssa tekemisissä. Äiti on tosi usein poissa öitä. Tekee työmatkoja ja on uuden miehen luona 200 km päässä välillä viikonloppuja, samoin iltaisin juhlimassa jne. Ollaan tosi paljon kaksin, en tiedä miten sanoisin sen, mutta en tykkää. Pitääkö tämänikäisten olla yksin kotona. Kavereilla vanhemmat on aina yöt kotona.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kuulostaa tosi kurjalta! Ei teidän pitäisi joutua olemaan yksin öitä tai muutenkaan paljon päivisinkään. Onko teillä jotain luotettavan tuntuista sukulaista tai aikuista koulussa, jolle voisitte puhua asiasta? Kuulostaa siltä, että jonkun perheen ulkopuolisen kunnollisen aikuisen pitäisi suttaa, sillä näköjään vanhemmillanne on sellaisia omia ongelmia, etteivät he osaa olla kunnollinen äiti ja isä.

T. 12-v pojan äiti

Vierailija
2/19 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, kuulostaa tosi kurjalta! Ei teidän pitäisi joutua olemaan yksin öitä tai muutenkaan paljon päivisinkään. Onko teillä jotain luotettavan tuntuista sukulaista tai aikuista koulussa, jolle voisitte puhua asiasta? Kuulostaa siltä, että jonkun perheen ulkopuolisen kunnollisen aikuisen pitäisi suttaa, sillä näköjään vanhemmillanne on sellaisia omia ongelmia, etteivät he osaa olla kunnollinen äiti ja isä.

T. 12-v pojan äiti

Vertailun vuoksi siis - oma 12 v lapseni ei ole ollut koskaan.yksin yötä kotona, eikä missään muussakaan tutussa perheessä. Se ei siis ole normaalia, olette ihan oikeassa, kun mietitte sitä. Onko teillä mummoa tai tätiä tai mukavan oloista kouliterveydenhoitajaa tai opettajaa, tms, jolle voisitte puhua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, ei ole normaalia tuo ja toisaalta on todella normaalia että sinusta tuntuu pahalta.

Jos sinulla tosiaan löytyy joku sukulainen jolle puhua asiasta niin olisi hyvä. Tietenkin myös koulussa voi puhua.

Äitisi varmaan miettii että 15v osaa jo ”katsoa perääsi” niin ettei häntä tarvita kun on itse nyt ihastunut mutta hän ajattelee väärin. Itse olin 13v kun jouduin vastaavanlaiseen tilanteeseen, äiti oli paljon öitä pois vaikka lähellä. Kyllä se pahalta tuntui siltikin. Ei tuon ikäisen tulisi olla öitä yksin.

Minä en koskaan kertonut äidille miltä tuntui kuin vasta ihan aikuisena nelikymppisenä. Äiti kauhistui kun luuli että olin vaan nauttinut saamastani vapaudesta. Harmitteli etten ollut kertonut aikoinaan. No ei se sitä kyllä muuta että hänen olisi pitänyt tajuta asia ihan itse mutta minun tapauksessani äitini oli aika nuori ja aika kehittymätön vielä ottamaan vastuuta noihin aikoihin. Ehkä sinun kannattaisi sanoa äidille että tuntuu pahalta. Ei siitä ainakaan haittaa varmaan ole ja ihan ehkä äitisi jopa havahtuu.

Halaus ja jaksamista. Koita löytää joku aikuinen jonka kanssa jutella. Mekin kyllä täällä kuuntelemme :)

Vierailija
4/19 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Joo, esimerkiksi koulun kuraattori tai oma ope on sellaisia ihmisiä, joille voisit asiasta puhua. Olet tosi fiksu nuori, kun ymmärrät, että tämä tilanne ei ole ihan kunnossa. Satunnainen viikonloppu kaksin voisi olla teidän ikäisten kohdalla mahdollinen, jos sovitaan tarkasti, mitä tehdään ja äiti on yhteydessä, mutta olet tuntenut ihan oikein, että sinulla on oikeus parempaan aikuisen turvaan. Ero on ehkä vaikuttanut vanhempiisi sillä tavalla, että he tarvitsecvay enemmän tukea vanhempina, eivätkä osaa juuri nyt huomioida teidän tarpeita. Heitä voidaan auttaa.

Myös esimerkiksi nuorisotalolla voit ottaa asian puheeksi: etsi sellainen aikuinen, jolle tuntuu hyvältä puhua asiasta. Hänen velvollisuutensa on auttaa sinua.

Kirjoita tänne uudelleen, jos tilanne jatkuu! T. sosionomi

Vierailija
5/19 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette PA todella nuoria jäämään yksin kotiin.

Äitisi tekee väärin!

Omat lapset (15v ja 16v) eivät suostu vieläkään jäämään yksin ilman vanhempia. Eikä tarvitsekaan!

https://www.mll.fi/vanhemmille/vinkkeja-lapsiperheen-arkeen/voiko-lapsi…

Vierailija
6/19 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.nuortennetti.fi/apua-ja-tukea/lasten-ja-nuorten-puhelin/

Katsokaa myös tuo, sinne voi sekä soittaa että chatata ja ilman, että tarvitsee kertoa nimeä, jos tuntuu helpommalta jutella anonyyminä. Siellä on sellaisia aikuisia, jotka osaavat neuvoa ja jutella fiksusti.

Vierailija
7/19 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit tehdä lastensuojeluilmoituksen itsestäsi, teidän ei pidä olla heitteillä ilman vanhempia viikonloppuja eikä öitäkään. Kerro opettajalle tai mene koulun terveydenhoitajalle tai sitten soitat sosiaalitoimistoon. Tai soitat 112 kun seuraavan kerran teidät on jätetty yksin koko viikonlopuksi.

Katso tämä

https://neuvolainfo.fi/artikkelit/lastensuojeluilmoitus/

Kenelle ja miten ilmoitus tehdään?

Ilmoitus tehdään kunnan sosiaalitoimistoon. Ilmoituksen voi tehdä puhelimitse, kirjallisesti tai käymällä virastossa henkilökohtaisesti. Kiireellisissä tilanteissa tai virka-ajan ulkopuolella ilmoitus voidaan tehdä sosiaalipäivystykseen tai hätäkeskukseen. Tietojen arkaluontoisuuden vuoksi ilmoitusta ei pidä tehdä sähköpostitse.”

Vierailija
8/19 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei... itse juurikin tilanteessa, että 10v, 12v ja 17v joutuis satunnaisesti ollaan öitä yksin mun töiden vuoksi ja ihan kamalan huonoa omatuntoa siitä tunnen😞

Yritän järjestellä yöt mahd. minimiin ja sillai että mies olisi kotona.

17v on muutaman kerran ollu öitä yksin kotona, pienemmät ei todellakaan

Vierailija
9/19 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei... itse juurikin tilanteessa, että 10v, 12v ja 17v joutuis satunnaisesti ollaan öitä yksin mun töiden vuoksi ja ihan kamalan huonoa omatuntoa siitä tunnen😞

Ehkä nuo työyöt ymmärtää mutta juhliminen, baarit ja ukon paneminen kuulostaa kyllä kurjalta.

Vierailija
10/19 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuteksti ei ole 12-vuotiaan kirjoittama.

Vierailija
11/19 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on rumu, vähä-älyinen läski av-pappa. Toivottavsti murtovarkaat antavat aloittajalle selkään.

Vierailija
12/19 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä nuo työyöt ymmärtää mutta juhliminen, baarit ja ukon paneminen kuulostaa kyllä kurjalta.

Lapselle on ihan sama, onko äiti töissä vai juhlimassa, hän on poissa.

Vierailija
13/19 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pikkuveljen pitäisi pystyä olemaan yön 17-vuotiaan sisaruksen kanssa. 15 on vähän niin ja näin, riippuu vanhemman sisaruksen kypsyydestä ja sisarusten välisestä luottamuksesta. Jos vanhemmat ovat poissa ja 15-vuotias perseilee kylillä kavereidensa kanssa tai linnoittautuu puhumattomaksi huoneeseensa, niin eipä ole ihme, jos 12-vuotias tuntee olonsa turvattomaksi ja yksinäiseksi.

Sosiaalitoimeen tai lastensuojeluun yhteyden ottaminen voi olla pelottavaa 12-vuotiaalle, kun ylipäätään voi vielä olla ujo, eikä ole kokemusta viranomaista kanssa toimimisesta. Siksi minä ehdottaisin kouluterveydenhoitajaa. Ilmoituksen paikka tässä nyt kuitenkin on, kun tuon ikäiset jätetään säännöllisesti yksin.

Vierailija
14/19 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lapsuudessani/nuoruudessani oli ihan normaalia olla yksin kotona. Nykyään lapsia hyysätään liikaa.

Vierailija
15/19 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa lapsuudessani/nuoruudessani oli ihan normaalia olla yksin kotona. Nykyään lapsia hyysätään liikaa.

Oli toki, ihan normaalisti olin jo seitsemänvuotiaana yksin kotona öitä kun äiti lensi baareissa. Opin myös tekemään ruokaa jo tuossa iässä, ei ollut äiti aina ruokaa tarjoamassa kun suoraan töistä meni baariin. Mun synttärijuhlatkin meni aika jänniksi kun äitillä olikin krapula eikä pystynyt hankkimaan tarjottavia. Ihan normaalia oli. Huvikseni terapiassa juoksen.

Ap, sano äidillesi. Lapset liian usein yrittää välttää vanhemman mielen pahoittamista, jopa oman hyvinvoinnin kustannuksella. Sano suoraan että tuntuu pahalta olla yksin. Voi olla että äitisi on liikaa kuunnellut tuon lainaamani kaltaisia väärässä olevia ihmisiä ja oikeasti jopa kuvittelee teidän viihtyvän.

Vierailija
16/19 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttele ensin äidillesi asiasta. Jos sillä ei ole vaikutusta, ota yhteyttä kouluterveydenhoitajaan. Toki mummolle tai muulle läheiselle juttelu voi olla myös hyvä.

Vierailija
17/19 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin ja halusin olla yksin 12v kun vanhemmat menivät mökille. Mutta kannattaa sanoa äidillesi, jos yksinolo ei ole ok. Itsekin helposti ajattelisin varmaan nuoresta, että haluaa olla yksin ja vapaasti, kun itsellä on sellainen kokemus. Ehkä äitisikin on nuorena nauttinut itsekseen olemisesta?

Vierailija
18/19 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin ja halusin olla yksin 12v kun vanhemmat menivät mökille. Mutta kannattaa sanoa äidillesi, jos yksinolo ei ole ok. Itsekin helposti ajattelisin varmaan nuoresta, että haluaa olla yksin ja vapaasti, kun itsellä on sellainen kokemus. Ehkä äitisikin on nuorena nauttinut itsekseen olemisesta?

Ymmärrän että tuon ikäiselle on jännääkin olla yksin öitä, mutta olkoon kuinka jännää tahansa, niin onko se kuitenkaan oikein toistuvasti useamman kerran joka viikko. Kaveri (yh) tekee näin, sillä uusi mies asuu toisella paikkakunnalla ja pitäähän suhdetta hoitaa. Lapsilla ei isovanhempia eikä isä yhteydessä, jotenkin surullista.

Vierailija
19/19 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi rakas! Ei kuulu olla yksin, olette lapsia! Kerrothan jollekin aikuiselle tai teet itsestäsi lastensuojeluilmoutuksen. Sen avulla saa apua eikä sitä tarvitse pelätä. Tsemppiä! ❤️