Kohta loppuu kuran juominen tänään käyn ostamassa mokkamasterin
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on moccamasteri ollut pian 15v. ja hyvin toimii vielä. Hyvänmakuista kahvia keittää.
Seuraavakin keitin on moccamasteri, tykkään.
Halvimpia keittimiä olisi saanut ostaa aika monta 15 vuoden aikana.
No joo Moccamasterin plussapuolia on tietty tuo kestävyys sekä varaosien helppo saanti. Mutta jokainen juokoon sellaista kahvia kuin tykkää ja keittäköön sen miten tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Moccamasterin tekemä kahvihan se vasta kamalaa kuraa onkin. Pitkäaikaisen tutkimukseni jälkeen huomasin sen johtuen vain sen käyttämästä uuttolämpötilasta.
Normaalistihan kahvin optimaalinen uuttolämpötila on ainakin teoriassa noin 92-96 astetta, mutta ainakin näille suomalaisille perus markettikahveille se on liian korkea, että niistä tulee sitten pahaa kitkerää tervaa, ja lähes kaikki omasta lähimarketista saatavat kahvimerkit ja paahtoasteet testattu.
Mutta tällä hetkellä minulla on joku Tokmannin Ideale+ -keitin, ja nyt on jopa hyvää kahvia kun uuttolämpötila on sopivampi. Siitä huolimatta tämän laitteen keittämä kahvi on kuitenkin sopivan kuumaa vielä maitotilkan kaatamisen jälkeenkin. Eikä tuo kahvinkeitin ollut myöskään hinnalla pilattu kun maksoi 17,95e ja on vielä kahden vuoden takuu.
Joten kallis keitin tai optimaalinen uuttolämpötila ei takaa parempaa kahvia.
Mutta By the way, älkää nyt käsittäkö väärin.
Tuosta pahan makuisen tervan tulemisesta en kuitenkaan tässä Moccamasteria syytä. Syypäänä siihen on pikemminkin vain nämä markettikahvit, jotka eivät kestä tuota optimaalista uuttolämpötilaa. Sama ilmiö on nimittäin huomattu myös esimerkiksi perkolaattorilla sekä muillakin suodatinkahvilaitteilla, jotka kuumentaa veden sinne noin 91-96 asteen lämpötilaan. Myös ihan kunnon kahvipannulla olen testannut eri veden lämpötiloja ja tullut samaan tulokseen.
Niinhän todellisen kahvihifistelijät sanovatkin että nämä markettikahvit ovat laadultaan parhaimmillaankin aika heikkoja.
Mun masteri on jo 10-vuotias, ja kahvi maistuu edelleen ihan kahvilta, ei kuralta. Oon tykännyt ja kun tuosta aika jättää, ostan uuden, jonkun kivan värisen 😛