Itsellä maitoallergia, eikä edes suurimmassa lähi-Prismassakaan ole puoliakaan maidottomista tuotteista
Mitä tehdä? Pitäisikö aina hypätä junaan ja matkustaa Helsinkiin ruokaostoksille? Ärsyttää kun Jyväskylän kaupoissa ei ole juuri niitä tuotteita mitä tarvitsisi esim vegaanisia maitotuotteita (kaura, soija, riisi jne) on vain pieni suppea valikoima eikä Prismasta esim löydy vegaanistajuustoa tai vegaanista kaurakermaa. Kesälläkään ei edes ollut maidottomia jäätelöitä, ek sorbettiakaan. Alkaa tökkimään että kaupat saa määrätä näin tiukasti mitä myyvät eivätkä lainkaan kasvata valikoimaansa aikaa vastaavaksi.
T. maitoallergikko
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on marjasosekakku?
Metafora tai hyydytetty juustokakkun kaltainen korvike.
Kinuskikissan blogi Hedelmäsmoothiekakku. Sisältää hedelmäsmoothien+ kookoskermaa+liivatetta keksimurupohjan päällä. Hyvää, vaikkei olisi maitoallergikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, korvikepaasaajat laajentaneet reviiriään. Ennen jankuttivat sivutolkulla keliaakikoille tätä samaa p*skaa.
Nuo kannattaa sivuuttaa ihan kokonaan. Riehukoon yksinään siitä, miten korvikkeet ovat kaiken pahan alku ja juuri, mutta älkää vastatko/provosoituko.
Tästä on sanottu keliaakikoille, koska ne väellä välisin haluaa käyttää tuotteita, jotka ovat kalliita ja haluavat jonkun korvaavan kustannuksen heille sen sijaan että opeteltaisiin tekemään se ruoka ja leivonta toisin halvemmalla. Sama tässä.
Keliaakikot eivät ole enää pitkään aikaan saaneet ruokavaliokorvausta, joten siihen turha vedota.
Ja näille inttäjillehän sitä karmeaa korviketta ovat mm. gluteenittomat kaura- ja tattarijauhot, joista saa leivottua kaura-tattarileipää.
Kun siinä ei ole vehnää, ohraa tai ruista, niin sen takia näiden nerojen mielestä "huonoa korviketta ja muka-ruokaa".
Jos vaikka itse pääsisivät siitä tiukasta lokeroinnista, jossa leipä tehdään VAIN gluteeniviljoista. Kaikki muu on itse paholaisesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on marjasosekakku?
Metafora tai hyydytetty juustokakkun kaltainen korvike.
Kinuskikissan blogi Hedelmäsmoothiekakku. Sisältää hedelmäsmoothien+ kookoskermaa+liivatetta keksimurupohjan päällä. Hyvää, vaikkei olisi maitoallergikko.
Onhan tuossakin korvattu maitotuote kookoskermalla. En minäkään mitään muita korvikkeita käytä kuin kookos, kaura, riisii, soija ym. pohjaisia. Ja niitäkin vain sillpin tällöin ruoanlaitossa.
Kävin kinuskikissan sivuilla ja tein haun erilaisista kakuista maidottomalla erityisruokavaliolla. Ihan kaikissa mitä tähän asti olen katsinut, on reseptissä jokin maitotuotteen korvike. Myös niissä marja- ja hedelmäsmoothiekakuissa.
Niin että mulle nyt jää vähän hämäräksi, että mitä tarkoitetaan kun sanotaan että korvikkeita ei saisi käyttää. Voisiko joku linkata mulle hyvän kakkureseptin, jossa ei olisi minkäänlaista maitotuotteen korviketta. Tosi mielelläni kokeilisin erilaisia vaihtoehtoja.
Tosin, kun on lapsia perheessä, niin ihan kovin erikoiset makukokeilut ei ehkä ole ihan paras vaihtoehto ainakaan synttärikakkuun.
Mikähän tuo "Prisma" on missä käyt?
Itse jyväskyläläisenä olen löytänyt helposti maidottomia tuotteita niin Prismasta kuin pienemmistäkin marketeista.
Vierailija kirjoitti:
Niin että mulle nyt jää vähän hämäräksi, että mitä tarkoitetaan kun sanotaan että korvikkeita ei saisi käyttää. Voisiko joku linkata mulle hyvän kakkureseptin, jossa ei olisi minkäänlaista maitotuotteen korviketta. Tosi mielelläni kokeilisin erilaisia vaihtoehtoja.
Tosin, kun on lapsia perheessä, niin ihan kovin erikoiset makukokeilut ei ehkä ole ihan paras vaihtoehto ainakaan synttärikakkuun.
Sä saat käyttää ihan mitä tuotteita haluat, lupaa et keneltäkään tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä saat käyttää ihan mitä tuotteita haluat, lupaa et keneltäkään tarvitse.
Tiedän. Joskus vaan harmittaa tuollainen syyllistäminen. Ruoka-asioissa on nykyään niin paljon asiantuntijoita. Aina tulee neuvoa miten pitäisi syödä ja miten teen kaiken päin mäntyä. Joo meillä on nykyään hyvä tilanne perheessä. Ollaan lopulta löydetty sopivat tuotteet. Ruoat tehdään maitoallergikkoperheessä tietysti aina alusta asti itse, koska mitään valmisruokia ei ole maidottomina.
Ap tarvii varmaan optikkokäynnin. Ainakin minä löysin eilen yhdestä Jyväskylän Prismoista vaikka mitä maidotonta :) kuten jokaisella kauppareissullani.