Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Punaviinivanhempien lapset

Vierailija
09.10.2018 |

Miten punaviinivanhemmuus eroaa viinavanhemmuudesta? Oliko kaikki teillä aina hyvin?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori ohis. Alkoholikeskusteluissa aina väitetään että "viinimaissa" alkoholia juodaan kohtuullisesti ja sivistyneesti. Naisten alkoholikuolleisuus on kyllä Italiassa ja Kreikassa pienempi kuin Suomessa, mutta Ranskassa ja Espanjassa onkin suurempi.

https://www.omicsonline.org/alcohol-consumption-alcohol-dependence-and-…

Vierailija
42/62 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä tuo kysymys on?  Italiassa, ranskassa, espanjassa jne. on täysin normaalia juoda viiniä joka päivä lounaalla, aperitiivillä ja illallisella.

Joo. Mut Suomessa on tapana että pienen lapsen vanhempi (esim. vauvan tuore yksinhuoltaja) juo yksin pullollisen punaviiniä palkitakseen itseään siitä että on ihan itse jaksanut imuroida kodin. Sen jälkeen jakaa tiedon Facebookissa.

Ihan vaan pikkiriikkinen yleistys 🤣

Toivottavasti. En jaksanut tehdä lastensuojeluilmoitusta. Ehkä joku muu teki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isä joi liikaa, avomies rupesi juomaan liikaa.. itse juon kännin/humalan pari kertaa vuodessa. En käytä alkoholia muuten kuin humaltumiseen.

Mielipide alkoholista on se että voitaisiin kieltää laissa. Se tuhoaa liikaa ihmisiä ja perheitä. Itse en osta "saunasiideriä" tai viiniä pihvin kanssa. En siksi että se olisi pahaa, minun käsitys alkoholista on se ettei sitä juoda tai ole järkeä juoda ilman että haluaa humalaan. Rehellisesti sanottuna se ei sovi minkään ruoan kanssa, itse pidän enemmän limuista/vissystä/maidosta jne ruoan kanssa.

Alkoholin lailla kieltämistä on jo kokeiltu. Onko sulle tuttua mitä siitä seurasi. Historiallinen totuus on että historiasta ei yleensä opita mitään.

Vierailija
44/62 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä tuo kysymys on?  Italiassa, ranskassa, espanjassa jne. on täysin normaalia juoda viiniä joka päivä lounaalla, aperitiivillä ja illallisella.

Noin parinkymmenen vuoden kokemuksella voin sanoa, ettei ainakaan Italiassa kenelläkään tuntemallani äidillä ole tapana juoda viiniä lounaalla, aperitiiviksi ja illallisella joka päivä. Monet naiset eivät juo koskaan, mutta he jotka juovat eivät tee sitä missään nimessä joka päivä eikä ainakaan joka ruokailulla. Viinin juominen alkaa kyllä näkymään naamasta aika nopeaan ja kyllä naapuritkin alkaisivat juoruamassa asiasta heti. Aika vähiin on tuo lounasjuominen miehilläkin mennyt. Autolla jos jäät kiinni kännissä ajamisesta, niin saat kymppitonnien sakot ja auto saattaa mennä valtiolle. Se hillitsee kyllä tehokkaasti tuota työpäivän aikana juomista, jos lounaaksi ajat autolla kotiin syömään, kuten monet tekevät.

Vierailija
45/62 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa että täällä vertaillaan suklaan syömistä (bulimiaa) alkoholismiin. Alkoholismi aiheuttaa paljon kuluja sairaalakäyntien johdosta, itsemurhia alkoholin vaikutuksen alaisena. Mukava isi muuttuu kännissä idiootiksi tai "hirviöksi" joka meluaa yöllä (arkenakin) hakkaamalla ovia, rikkomalla tavaroita.. lista voi jatkua loputtomiin. En vähättele muita riippuvuuksia, mutta päihtyneenä ihmisestä voi tulla ihan kamala.. juoppo juo lasten synttärit, ei voi pyytää kavereita kun vanhempi on kännissä.. mitä jos iskä tai äiti ördää kadulla keskellä kirkasta lauantaita ja kaverit näkee.. tuo kaikki on ihan hirveää. En tiedä mitä jotkut pitää juoppoutena, sitä että juodaan lasi viiniä joka ilta? Ei se ei ole mitään...

Sekoitat asioita. Bulimia-esimerkki oli tarkoitettu havainnollistamaan alkoholistin lapselle, miltä tuntuu kun ei ymmärrä jonkun asian vahingollisuutta ollenkaan koska ei ole sitä koskaan kokenut. Me muut suhtaudumme alkoholiin kuin ruokaan. Se on normaalia. Siihen ei liity mitään ihmeellistä. Alkoholistin lapsikin suhtautunee ruokaan kuin me muutkin. Ehkä sitä kautta voi yrittää tajuta, että normaalin alkoholinkäytön parissa kasvaneet ihmiset ei vaan yksinkertaisesti pysty edes ennakoimaan, että joku vetää pultit lasillisesta viiniä. Se on sama kuin vetäisi pultit suklaalevystä pöydällä.

Ihan kahjoa, vaikka tietysti yritetään ymmärtää. Se, että yritetään ymmärtää ei oikeuta purkamaan sitä vanhempien sairaudesta johtuvaa pahaa oloa meihin normaalisti alkoa käyttäviin.

En tiedä kuka vetää pultit tuntemattomien alkon käytöstä. Itse puhun koko ajan omista ajatuksista ja kokemuksista kyseistä ainetta kohtaan. Jos joku ostaa alkoholia minun edellä kassajonossa en minä häntä katso syyttävästi tai ajattele oikein mitään. Minun elämään se on tuonut paljon pahaa. Riippuvuuksia on paljon, mutta veikkaan että alkoholi ja huumaavat aineet aiheuttavat eniten kärsimystä läheisissä kuin se syökö äiti suklaata ja oksentaa. Ei sekään varmasti kivaa ole. Mutta noin yleisesti jos on alkoholisti ja sekoilee kännissä uhkaavasti perhettä kohtaan ja voi tehdä ties mitä kamaluuksia, hakkaa äitiä lasten edessä tms niin on se vähän enenmän traumatisoivaa. Jotkut eivät jää alkoholiin koskaan koukkuun, toiset jäävät ja se vie helposti työn, maineen ja kaiken muunkin "hyvän" elämästä

Vierailija
46/62 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme ettei oo pabloilla maksakirroosia.

Vierailija
47/62 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä joi liikaa, avomies rupesi juomaan liikaa.. itse juon kännin/humalan pari kertaa vuodessa. En käytä alkoholia muuten kuin humaltumiseen.

Mielipide alkoholista on se että voitaisiin kieltää laissa. Se tuhoaa liikaa ihmisiä ja perheitä. Itse en osta "saunasiideriä" tai viiniä pihvin kanssa. En siksi että se olisi pahaa, minun käsitys alkoholista on se ettei sitä juoda tai ole järkeä juoda ilman että haluaa humalaan. Rehellisesti sanottuna se ei sovi minkään ruoan kanssa, itse pidän enemmän limuista/vissystä/maidosta jne ruoan kanssa.

Tämä hyvä esimerkki tuolle joka jankuttaa että mitä tarkoitetaan.

Ohis

Niin on. Kun itselle alkoholin juonti on sitä, että nimenomaan EI juoda itseään humalaan, vaan se 1-2 lasia viiniä ruuan kanssa tai 1 drinkki ystävien seurassa.

Vierailija
48/62 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Niin on. Kun itselle alkoholin juonti on sitä, että nimenomaan EI juoda itseään humalaan, vaan se 1-2 lasia viiniä ruuan kanssa tai 1 drinkki ystävien seurassa.

Miksi siinä juomassa täytyy silloin olla alkoholia, jos ei ole päihtymistarkoitusta? Tätä en ymmärrä. Tosin en ymmärrä alkoholinkäyttöä ylipäätään.

Vierailija
49/62 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on pakko sanoa, ettei "punaviinivanhempiakaan" voi pistää yhteen lokeroon, että juominen on joko kohtuullista rentoutumista/nauttimista ja hallussa tai sitten perseilyä. Moni punaviini-ihminen täällä jo ehtinyt arvostella kaikkia niitä, joilla on vähänkin jotain sanomista siihen mikä on heidän mielestään kohtuullista lasten seurassa (siitähän tässä on puhe, vanhempien juomisen vaikutuksesta lapsiin), että eivät ymmärrä juomisesta mitään. Jos se raja nyt on aika hankala määrittää tiiviiseen kommenttiin näillä foorumeilla niin onko siksi pakko olettaa, ettei ymmärrä alkoholin käytöstä mitään vaan pitää sitä automaattisesti synneistä suurimpana. Koska varmasti on niitäkin palstalla, jotka juovat hieman liikaa ja se vaikuttaa negatiivisesti ihmisiin heidän elämässään. Ja varmasti on niitä, jotka todella ymmärtävät mikä on ok. Oma henk.koht. mielipiteeni on, että on mielikuvituksen puutetta juoda pullo viiniä kun kerrankin on omaa aikaa rentoutua. Mutta ei välttämättä alkoholismia sekään jos ei tosiaan vaikuta muihin, voihan se jostain olla hauskaa. Eikö teille tule aivan s*atanallinen krapula?

Vierailija
50/62 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jarmo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Miksi siinä juomassa täytyy silloin olla alkoholia, jos ei ole päihtymistarkoitusta? Tätä en ymmärrä. Tosin en ymmärrä alkoholinkäyttöä ylipäätään.

En minäkään parhaalla tahdollanikaan voi ymmärtää miksi joku juo maitoa. Tai jotain limsaa, onko siinä joku lihomistarkoitus?

Vierailija
51/62 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Mut Suomessa on tapana että pienen lapsen vanhempi (esim. vauvan tuore yksinhuoltaja) juo yksin pullollisen punaviiniä palkitakseen itseään siitä että on ihan itse jaksanut imuroida kodin. Sen jälkeen jakaa tiedon Facebookissa.

Ai että ihan tapana? No ei muuten tasan ole. Sitä paitsi juoppo kyllä lähes aina tietää, ettei oma juominen ole ihan normaalin rajoissa, eikä siis todellakaan huutele juomisestaan sosiaalisessa mediassa. Joko kyseessä on joku ihan täysi wt, jota ei edes kiinnosta, huostataanko lapsi vai ei, kunhan saa kännätä, tai sitten tässä on tahallaan tulkittu aika ilkeämielisesti jonkun puolitutun päivityksiä tietämättä oikein mitään.

Vierailija
52/62 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se niinsanottu "rentoutuminen" on eräänlainen päihtymystila myös. Hyvin lievä vain. Ei voi sanoa juovansa "vain rentoutuakseen", jos ei ole aikeissa juoda humalaa. Se on vain paljon lievempi humalatila. Eipäs kaunistella tosiasioita!

Vierailija
53/62 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jarmo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

En minäkään parhaalla tahdollanikaan voi ymmärtää miksi joku juo maitoa. Tai jotain limsaa, onko siinä joku lihomistarkoitus?

Onneksi punaviini ei lihota.

Vierailija
54/62 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jarmo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Minäkään en ymmärrä jos juo lasin viiniä tai drinkin tai kaksi, miksi siinä pitää olla alkoholia. Olen kieroon kasvanut alkoholistin lapsi jonka käsitys on että kun juo alkoholia tavoitteena on hiprakka, humala tai känni. Kaikki tuo on ok jos sitä ei tee joka viikko tai edes joka kuukausi. Ehkä nautitte siitä mausta? Minä monesti himoitsen jääkylmää pepsiä, en kuitenkaan juo kahta tai kolmea tölkkiä putkeen, koska mitä järkeä siinä olisi.

Vierailija
55/62 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani joivat (ja kuovat edelleen) alkoholia. Äitini vähemmän ja harvemmin, isäni joskus esim. työpaikan juhlissa enemmän. Olen nähnyt molemmat humalassa, mutta hilpeässä sellaisessa. Alkoholi on edelleen luonnollinen osa esim. perheillallisia nyt kun me lapset olemme jo aikuisia. Tippaakaan en ole ahdistunut vanhempieni alkoholin käytöstä, sillä siihen ei koskaan liittynyt turvattomuutta. Vanhempani käyttäytyivät aina asiallisesti ja hyvätuulisesti myös alkoholia nautittuaan. Ja koskaan silloin, kun olimme pieniä, eivät molemmat vanhempani juoneet reippaasti samaan aikaan. Ajokortin saatuani olen joskus toiminut myös vanhempieni kuskina, kun ovat olleet ystävillään viettämässä iltaa & se on ollut kyllä pelkästään hauskaa.

Vierailija
56/62 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani joivat (ja kuovat edelleen) alkoholia. Äitini vähemmän ja harvemmin, isäni joskus esim. työpaikan juhlissa enemmän. Olen nähnyt molemmat humalassa, mutta hilpeässä sellaisessa. Alkoholi on edelleen luonnollinen osa esim. perheillallisia nyt kun me lapset olemme jo aikuisia. Tippaakaan en ole ahdistunut vanhempieni alkoholin käytöstä, sillä siihen ei koskaan liittynyt turvattomuutta. Vanhempani käyttäytyivät aina asiallisesti ja hyvätuulisesti myös alkoholia nautittuaan. Ja koskaan silloin, kun olimme pieniä, eivät molemmat vanhempani juoneet reippaasti samaan aikaan. Ajokortin saatuani olen joskus toiminut myös vanhempieni kuskina, kun ovat olleet ystävillään viettämässä iltaa & se on ollut kyllä pelkästään hauskaa.

Vanhemmillasi ei olekkaan ongelmaa. Siinä vaiheessa kun näät säännöllisesti lapsena isin tai äidin sammuneena pöntölle, ruokapöytään, tai äiti kastaa itkien puoliksi juotuja kirkkaita piilopulloja viemäriin siitä on hauskuus kaukana.

Vierailija
57/62 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen alkoholistin ja ei-alkoholistin lapsi. On mielestäni toisten älyn aliarviointia olettaa, että yksikään alkoholistin lapsi ei kykenisi käsittelemään lapsuuden kokemuksiaan ja siitä seuraisi automaattisesti kieroutunut suhde alkoholiin. Juuri nuo bulimiakommentit tuntuivat melkoisen yleistäviltä.

Myönnän, että itse en juo kuin muutaman lasillisen vuodessa jossain juhlissa, nyt raskaana en tietenkään sitäkään. Nuoruudessa tuli juhlittua paljonkin. Testasin kerran "pällitestillä" oman taipumuseni alkoholismiin. Jos kiinnostaa niin mittaa sykkeesi ennen alkoholiannosta. Uudestaan n. 15 min kuluttua tämän annoksen nauttimisesta. Jos sykkeesi nousee yli 20:llä/min, voi sinulla olla isompi taipumus alkoholismiin. Minulla on.

Minulle on myös täysin ok jos ihminen haluaa juoda rentoutuakseen tai nauttiakseen illasta itsensä lievään hiprakkaan. Varsinkin jossain tyttöporukassa/juhlissa täysin ok. Lasten ympärillä oma ajatukseni on, että aikuisen täytyy olla lapsen silmissä turvallinen, siis lapsen mielestä, ei aikuisen mielestä. Jotkut ymmärtävät sen, jotkut eivät. Jos käytöksesi muuttuu niin, että lasta pelottaa/ahdistaa tms. on alkoholinkäytössä ongelmaa. Ei välttämättä alkoholismia, voit olla ihan kykenevä lopettamaan helposti. Mutta on itsekästä juoda sillälailla lapsen seurassa, se on siis vähintään itsekkyyttä.

Uskon, että suurimmallaosalla juominen onkin hallussa, kaikki viininjuojat vaan eivät pääse tähän kohtuukäyttäjien kerhoon. Osa ei osaa juoda vastuullisesti.

Vierailija
58/62 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmillasi ei olekkaan ongelmaa. Siinä vaiheessa kun näät säännöllisesti lapsena isin tai äidin sammuneena pöntölle, ruokapöytään, tai äiti kastaa itkien puoliksi juotuja kirkkaita piilopulloja viemäriin siitä on hauskuus kaukana.

Varmasti juuri näin. Mutta vastasinkin alkuperäiseen kysymykseen siitä, oliko punaviinivanhempien lapsilla asiat hyvin. Meillä oli asiat hyvin punaviinin juonnista ja satunnaisesta humaltumisesta huolimatta, mutta tämä ei tarkoita sitä, etteiko alkoholismi ole monissa perheissä ja monille lapsille todella vakava ja turvattomuutta aiheuttava ongelma.

Perheitä, joissa juodaan alkoholia, ei voida niputtaa yhteen. On sekä perheitä joissa punaviinin juominen ei aiheuta kenellekään mitään sen kummempaa ja sitten perheitä, jossa alkoholi tuhoaa kaiken. Mutta jälkimmäisestä ei voi vetää johtopäätöstä, että kaikki alkoholin käyttö perheissä on pahasta.

Vierailija
59/62 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme vääntämistä täällä! Nyt vastaa aito punaviinivanhempien lapsi. Tai itseasiassa kotiviinivanhempien lapsi, kelpaako se...?

Lapsuuteni ja nuoruuteni on ollut mukava ja turvallinen. Mun kotona isä valmisti kotiviinejä, äiti ja isä joivat niitä kaksin ja tarjoilivat kylässä olleille ystävilleen. Kai ne joskus jotain alkostakin ostettua joivat. Isä oli aina mukava ja kiltti, selvinpäin, huppelissa ja kännissä. Äiti oli selvinpäin vähän kireä mutta huppelissa mukava, varsinaisessa kännissä en muista äitiäni juuri nähneen. Yksi isän ystävä nukkui usein sohvalla, myöhemmin olen päätellyt että se taisi aina sammua siihen. Viikonloppuisin meillä oli melkein aina joku käymässä kylässä, mikä oli mun mielestä ihan normaalia, aikuisena olen havainnut, ettei se ehkä ole enää tapana. Itse kyttään, vahtaan ja komennan lapsiani paljon enemmän, kuin mitä omat vanhempani minun ollessa lapsi. En tiedä johtuiko se tuollaisesta "viinikulttuurista" ja sen tuomasta "rennosta elämäntyylistä" vai yleisestä kulttuurista aikoinaan: Ei kyselty onko läksyt tehty, ei valitettu nukkumaanmenoajasta, ei vahdittu että puen aamulla riittävästi vaatetta kun lähden kouluun, ei ollut välipala valmiina kotona oottamassa kun tulin koulusta yms.. Kaverilla kyllä oli! Johtuiko sitten siitä, että kaverin äiti oli kotiäiti? Kaverin isä joi viinaa ja kaverin äidillä oli välillä silmä mustana. Kaverin äiti ei mun tietääkseni juonut mitään.

Muistan näitä asioita suunnilleen jostain 5-6 vuotiaasta eteenpäin. Kai meillä on juotu myös silloin, kun olen ollut pienempi? En tiedä, ainakaan varhaislapsuudesta ei ole mitään alkoholiin liittyviä muistoja, monia muita muistoja kyllä on. Senkin muistan kun äiti kävi illalla peittelemässä, eli ehkä mulla on pikkulapsena ollut "normaalit" nukkumaanmekoajat.

Itse tykkään juoda ja olla kännissä. Onko sitten vaikutusta geeneillä vai kasvatuksella, molemmilla vai ei kummallakaan? Mulla on vaan sellainen työ (josta pidän myös) etten voi vähän väliä tissutella, ja kai sitä kieroon katsottaisiin jos joka ilta joisin... Eli ehkä olen juomatta ympäristön asettamien paineiden vuoksi? :D Mun vanhemmilla sellaisia paineita ei tainnut olla. (Ne on muuten edelleen ihan terveitä eläkeläisiä ja täysin tolkuissaan, käsittääkseni eivät enää juo juuri lainkaan)

Vierailija
60/62 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitini ei ole viinin lipittäjä, vaan kaljan ja konjakin. Hän joi joka päivä ruokajuomana oluen niin pienestä kuin muistan ja hyvin mielellään myös sitä konjakkia, esim. ravintolassa ruuan päälle. Hänellä oli konjakista myös salapullo kotona.

Mutta muuten äitini on ihan  normi 65-vuotias mummo, harrastaa pihatöitä ja käsitöitä ja käy paljon kulttuuririennoissa ja matkoilla ja tapaa ystäviään.

Mutta äitini ei selkeästi tajunnut, että voi olla alkoholisti, vaikka joisit hienosta lasista ja hyvän ruuan kanssa. Ja vaikka juoma olisikin laadukkaan merkkistä. Lapsuudesta minulla on hyvät muistot, ja äidin juominen oli minulle neutraali asia. Nyt aikuisena se välillä ärsyttää, mutta ei se minulle mitään traumoja ole aiheuttanut. Itsekin juon alkoholia, mutta paljon vähemmän kuin äitini: ravintolassa viiniä, joskus saunassa siiderin ja firman pikkujouluissa vähän enemmän. Salaa minun ei sitä ole koskaan tarvinnut tehdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän