Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Seurakunnan aamuavaukset koulussa

Vierailija
09.10.2018 |

sellainen järjestetään huomenna lapsen koulussa - olen ulkomailta, enkä tiedä mitä tälläiset tilaisuudet sisältävät. Osaako joku kertoa? kiitos

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki suuret rakennukset ja euroopan mahti mitä te katselette ulkomailla euroopassa on rakennettu ristin alla.

Vierailija
22/83 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä taisi viimeisin minkä näin olla sellainen, että näytti Lähetystyössä olevan perheen videotervehdyksen, missä olivat kuvanneet paikallisia juttuja Namibiassa.

Tämän jälkeen laulettiin jokin siihen liittyvä (uskonnollinen ) laulu.

Noihin tilaisuuksiin mitä seurakunta järjestää ei ole tietenkään pakollista osallistua jos perhe niin haluaa.

Aamunavaukset on kylläkin pakollista opetusta, joista ei voi olla pois.

Sen sijaan niiden ei koskaan tarvitsisi olla uskonnollisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat lapseni ovat et-oppilaita, joilta olen kieltänyt osallistumisen uskonnollisiin tilaisuuksiin. Viimeksi kun oli tällainen aamunavaus koulussa, pelasivat Afrikan tähteä yhden open kanssa :) 

Lukiolaisten kevään päätösjuhla ei kuulema ole uskonnollinen, vaikka siellä lauletaan virsiä ja rukoillaan. Kaikkien on pakko osallistua, vaikka ei kuuluisi kirkkon tai kuuluisi toiseen uskontokuntaan. Sellaista on suomalainen uskonnovapaus 2018.

Unohdin mainita että päätösjuhla on järjestetty kirkossa.

Mahtava :)

tämä on vastoin opetushalliuksen ohjeta, joka päivtettiin tämän vuoden tammikuussa.

Jos lapsemme joskus lukiolle asti pääse, niin hän varmasti kapinoisi ja jättäisi tilaisuuden väliin. Kuvitelkaa kun yliopilasjuhlissa olisi vaan puolet oppilaista paikalla?

Vierailija
24/83 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se vain on. Suomalainen ei osaa muuta tehdä kuin kapinoida ja hävittää omaa kulttuuriaan.

Itä euroopassa taisteltiin musli mi invaasiota ja agressiota vastaan tuhat vuotta.

Ehkä teidät olisi pitänyt imaista kommunismiin väkisin niin osaisitte arvostaa mitä teillä on?

Kristinusko ei ole suomalaisten omaa kulttuuria, vaan se on tänne pakolla tuotu.

Mitä on suomalaisten oma kulttuuri? Linkkaa mulle video.

Vierailija
25/83 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki suuret rakennukset ja euroopan mahti mitä te katselette ulkomailla euroopassa on rakennettu ristin alla.

Ajatelkaa miten paljon kärsimystä ja voimavarojen haaskaamista pelkästää jumalan palvomiseksi.

Vierailija
26/83 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä mene lapsesi ja Jumalan väliin. Sulla ei ole siihen valtuutuksia. Sun lapsi aikanaan itse päättää suunnan.

Ei ole olemassa kristittyä lasta tai muslimia lasta. On kristittyjen lapsia ja muslimien lapsia. Nimenomaan, kukaan ei saisi sekoittaa lapsensa päätä millään uskonnolla, enkä hyväksy lapsikasteitakaan. Jokainen etsiköön uskontonsa itse, tai olkoot uskomatta. 

*

Meidän lasten kouluissa ei aamunavauksista tiedoteta etukäteen, eikä siitä jos joku seurakunnasta vierailee koululla. Pääsiäis- ja joulukirkoista tiedotetaan hyvissä ajoin. Joka lukuvuoden alussa kysytään lomakkeella, saako lapsi osallistua uskonnollisiin tilaisuuksiin. Elämänkatsomustiedon tunnille pääsee, jos ei kuulu ev.lut. kirkkoon - muuten uskonnon opetus on pakollista.

Miten käytännöt kouluissa voivat olla niin erilaisia?

En tosiaan tiedä. Miten teillä sitten menee nämä? 

Vierailija
27/83 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kielitaito ei riitä ymmärtämään tämän komentin. Euroopasta kyllä olen kotoisin. AP

Vierailija
28/83 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se vain on. Suomalainen ei osaa muuta tehdä kuin kapinoida ja hävittää omaa kulttuuriaan.

Itä euroopassa taisteltiin musli mi invaasiota ja agressiota vastaan tuhat vuotta.

Ehkä teidät olisi pitänyt imaista kommunismiin väkisin niin osaisitte arvostaa mitä teillä on?

Kristinusko ei ole suomalaisten omaa kulttuuria, vaan se on tänne pakolla tuotu.

Videot keksittiin paljon sen jälkeen kuin miehittäjät ja alitajat olivat tuhonneet suomalaisen kulttuurin.

Esitä sinä minulle vidomateriaalia Jeesuksesta.

Vierailija
29/83 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rauha sinullekin :)

Ei ole rauhaa kun 50 000 miehen ottomaani armeija seisoo kaupunkisi porteilla ja vaatii maksamaan tribuuttia tai kuolemaan. Vaatii antamaan poikasi janissaari armeijaan.

Vierailija
30/83 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Videot keksittiin paljon sen jälkeen kuin miehittäjät ja alitajat olivat tuhonneet suomalaisen kulttuurin.

En puhu nyt uskonnosta vaan kysyn suomalaisesta kulttuurista. Linkkaa mulle video suomalaisesta kansanmusiikista (folk) ja tanssista.

Vierailija
31/83 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä mene lapsesi ja Jumalan väliin. Sulla ei ole siihen valtuutuksia. Sun lapsi aikanaan itse päättää suunnan.

Ei ole olemassa kristittyä lasta tai muslimia lasta. On kristittyjen lapsia ja muslimien lapsia. Nimenomaan, kukaan ei saisi sekoittaa lapsensa päätä millään uskonnolla, enkä hyväksy lapsikasteitakaan. Jokainen etsiköön uskontonsa itse, tai olkoot uskomatta. 

*

Meidän lasten kouluissa ei aamunavauksista tiedoteta etukäteen, eikä siitä jos joku seurakunnasta vierailee koululla. Pääsiäis- ja joulukirkoista tiedotetaan hyvissä ajoin. Joka lukuvuoden alussa kysytään lomakkeella, saako lapsi osallistua uskonnollisiin tilaisuuksiin. Elämänkatsomustiedon tunnille pääsee, jos ei kuulu ev.lut. kirkkoon - muuten uskonnon opetus on pakollista.

Ilmoitetaan kirkkomenoista ja joko 1. pakotetaan ei evl. kirkkoon kuuluvia oppilaita osallistumaan näihin - selitetään että tämä on kulttuuriin kuuluva tapahtuma, vaikka pappi sen pitää ja rukoillaan ja lauletaan virsiä tai 2. suljetaan uskonnottommat tai väärään jumalaan uskovat lapset omiin luokkiin piiloon.

Kummastakaan vaihtoehdosta ei kerrota kotiin mitään.

Eli tiedotteessa on ainoastaan "kirkko"

Vierailija
32/83 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole laillista, jollei jokainen lapsi saa valita joka kerralla erikseen kuunteleeko vai ei.

Koulut tosin rikkovat lakia luottaen siihen, ettei kukaan kuitenkaan valita.

Millaista olisi, jos töissä joutuisi kuuntelemaan uskonnollisia aamunavauksia. Huh!

Siksi ei koulussakaan.

Koululaisten ja opiskelijoiden oikeusturva opetuksen suhten on aivan surkea. Oppilaitoksissa voidaan huseerata melkein mitä vain eikä kukaan puutu toimintaan.

Ehkä jonku viranomaisen pitäisi alkaa valvo oppilaitoksia, esimerkiski teettämällä kyselyitä oppilalta ja vanhemmilta siitä että minkälaista opetusta on ollut ja onko siinä ollut jotain epäkohtia.

Vierailija
33/83 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole rauhaa kun 50 000 miehen ottomaani armeija seisoo kaupunkisi porteilla ja vaatii maksamaan tribuuttia tai kuolemaan. Vaatii antamaan poikasi janissaari armeijaan.

mmh, olen antanut jo yhden pojan suomalaiseen armeijaan (onneeksi saan sen jouluna takaisin) - enkä ikinä kärsinnyt enemmän kun valatilaisuudessa. Ristiritareita sielläkin valmennetaan - uskonnottomien/muu kun evl. valatilaisuus taas oli pieneisyydessä kovin, kovin köyä.

Vierailija
34/83 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valittakaa oikeuskanslerille, jos lastenne oikeuksia rikotaan.

Vierailija
35/83 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mmh, olen antanut jo yhden pojan suomalaiseen armeijaan (onneeksi saan sen jouluna takaisin) - enkä ikinä kärsinnyt enemmän kun valatilaisuudessa. Ristiritareita sielläkin valmennetaan - uskonnottomien/muu kun evl. valatilaisuus taas oli pieneisyydessä kovin, kovin köyä.

Mmmmhh näetkö olet tavallinen suomalainen muslimi sympatisoija paskanjauhaja.

Vierailija
36/83 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

*

Ilmoitetaan kirkkomenoista ja joko 1. pakotetaan ei evl. kirkkoon kuuluvia oppilaita osallistumaan näihin - selitetään että tämä on kulttuuriin kuuluva tapahtuma, vaikka pappi sen pitää ja rukoillaan ja lauletaan virsiä tai 2. suljetaan uskonnottommat tai väärään jumalaan uskovat lapset omiin luokkiin piiloon.

Kummastakaan vaihtoehdosta ei kerrota kotiin mitään.

Eli tiedotteessa on ainoastaan "kirkko"

Alakoululla muutamia vuosia sitten uskonnottomat ja vääräuskoiset saivat valita että osallituvatko seurakunatalolla järjestettävää päättäjäisjumalanpalvelukseen, vai jäävätkö koulun ympäristöön keräämään roskia.

Vierailija
37/83 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut nuorena opena aika ihmeissäni oman kouluni uskonnollisista tapahtumista. Olen töissä pienessä maalaiskoulussa ja meillä raahataan lapset kirkkoon monta kertaa vuodessa (koulun aloitus, joulu, pääsiäinen, kevätkirkko). Tämän lisäksi aamunavaus joka viikko seurakunnan toimesta joko salissa tai keskusradiosta. Olin ihmeissäni kun olin jotenkin siinä uskossa että kouluista on tällainen lopetettu jo aikoja sitten. Kyseessä on pieni koulu jossa kyllä kaikki oppilaat kuuluvat ev.lut kirkkoon mutta silti itse erottaisin koulun ja uskonnon.

Vierailija
38/83 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En puhu nyt uskonnosta vaan kysyn suomalaisesta kulttuurista. Linkkaa mulle video suomalaisesta kansanmusiikista (folk) ja tanssista.

Vierailija
39/83 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä muuten oikein, mutta en ole Suomalainen (huh, kamala - verot maksan kyllä kiltisti, ja paljon). Ja oikeasti peace!

Mmmmhh näetkö olet tavallinen suomalainen muslimi sympatisoija paskanjauhaja.

Vierailija
40/83 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä. Kuinka paljon tätä kulttuuria näytetään ihmisille telkkarissa? Kuinka paljon tätä meidän kulttuuria vaalitaan ja nautitaan meidän keskuudessa?