Seurakunnan aamuavaukset koulussa
sellainen järjestetään huomenna lapsen koulussa - olen ulkomailta, enkä tiedä mitä tälläiset tilaisuudet sisältävät. Osaako joku kertoa? kiitos
Kommentit (83)
Ei pidä hyväksyä. Vai haluatko islamilaisen rukouskutsun ensi kerralla?
No - mielellään kertoisin koululle tämän : ). Omassa kotimaassani kirkko on erotettu valtiosta ja uskonnon opetus koulussa on täysin vapa-ehtoinen. Mutta tämä on Suomi.
2.
onko aamuavaus oikeasti uskonnollinen? lapsi ei kuulu mihinkään kirkkoon. Todennäköisesti hän ei tarvitse mennä siihen tilaisuuteen, mutta mitä järjestetään tilalle - vai pitääkö järjestää? Miksi seurakunta änkyy kouluun?
En usko olevan lapselle kovin haitallista, mutta en kyllä kovin hyödyllistäkään. Ihmisten resurssien, huomion, ajan ja älyn tuhlausta. Tuon tilaisuuden voisi paremmin käyttää vaikka kiusaamisesta tai mielenterveysongelmista valistamiseen tai jonkinlaisen sosiaalisen, ystävällisen harjoituksen kokeilemiseen.
Omat lapseni ovat et-oppilaita, joilta olen kieltänyt osallistumisen uskonnollisiin tilaisuuksiin. Viimeksi kun oli tällainen aamunavaus koulussa, pelasivat Afrikan tähteä yhden open kanssa :)
Meillä taisi viimeisin minkä näin olla sellainen, että näytti Lähetystyössä olevan perheen videotervehdyksen, missä olivat kuvanneet paikallisia juttuja Namibiassa.
Tämän jälkeen laulettiin jokin siihen liittyvä (uskonnollinen ) laulu.
Noihin tilaisuuksiin mitä seurakunta järjestää ei ole tietenkään pakollista osallistua jos perhe niin haluaa.
5.
Sama mieltä sinun kanssasi - ehkä aamuavaus juuri käsittelee kiusaminen? Sitäkään ei tietoa tullut ...
Eikä ole lapsellemme haitallista, ei todellakaan - mutta kiinnostaa näin ulkomaalta tulleina, mitä aamuavauksissa käsittellään? Täysin vierasta ajatustapa. Siinä koulussa menään laumana myös joulu- ja kevätkirkkoon : ). Toki muuta tekemistä järjestetään, mutta sitä ei kerrotaan "yllätys".
Älä mene lapsesi ja Jumalan väliin. Sulla ei ole siihen valtuutuksia. Sun lapsi aikanaan itse päättää suunnan.
Miten teidän kouluissa tiedotetaan uskonnollisista tilaisuuksista ja niiden vaihtehdoista?
Kiitos 9
Juuri näin - hän itse päättää - hän ei tarvitse koulussa erikseen pidettävät valtakirkon tilaisuudet! Kiitos kun ymmärsit.
Vierailija kirjoitti:
Älä mene lapsesi ja Jumalan väliin. Sulla ei ole siihen valtuutuksia. Sun lapsi aikanaan itse päättää suunnan.
Ei ole olemassa kristittyä lasta tai muslimia lasta. On kristittyjen lapsia ja muslimien lapsia. Nimenomaan, kukaan ei saisi sekoittaa lapsensa päätä millään uskonnolla, enkä hyväksy lapsikasteitakaan. Jokainen etsiköön uskontonsa itse, tai olkoot uskomatta.
*
Meidän lasten kouluissa ei aamunavauksista tiedoteta etukäteen, eikä siitä jos joku seurakunnasta vierailee koululla. Pääsiäis- ja joulukirkoista tiedotetaan hyvissä ajoin. Joka lukuvuoden alussa kysytään lomakkeella, saako lapsi osallistua uskonnollisiin tilaisuuksiin. Elämänkatsomustiedon tunnille pääsee, jos ei kuulu ev.lut. kirkkoon - muuten uskonnon opetus on pakollista.
Ei ole laillista, jollei jokainen lapsi saa valita joka kerralla erikseen kuunteleeko vai ei.
Koulut tosin rikkovat lakia luottaen siihen, ettei kukaan kuitenkaan valita.
Millaista olisi, jos töissä joutuisi kuuntelemaan uskonnollisia aamunavauksia. Huh!
Siksi ei koulussakaan.
Eikö näitä nyt voida kieltää. Kouluun ei kuulu ev.lut.seurakunta yhtään sen enempää kuin vapaa-ajattelijat, kokoomus tai imaamit. Eikä kouluissa pitäisi opettaa uskontoakaan, vaan maailmanuskontoja ja kulttuureja kulttuurihistorialliselta näkökannalta, ei tunnustuksellisesti.
Omat vanhempani eivät antaneet lupaa erota alaikäisenä kirkosta, joten kapinoin sitten muilla keinoin tätä uskonnon tuputtamista vastaan. 90-luvun alussa vielä pienellä paikkakunnalla kun järjestettiin jotain höpönlöpön kinkereitä ja mitä lie piirejä. Yläasteella sitten lensinkin säännönmukaisesti käytävään ja rippipappi käsitteli hieman kovakouraisesti poistaessaan minua tunnilta, kun kritisoin sanomaansa (rippileirillekin pakotettiin).
Ei lasta saa liittää minkään puolueenkaan jäsenmaksuvelvolliseksi jäseneksi, miksi sitten ev.lut. kirkkoon? Miettikää vanhemmat näitä vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa kristittyä lasta tai muslimia lasta. On kristittyjen lapsia ja muslimien lapsia. Nimenomaan, kukaan ei saisi sekoittaa lapsensa päätä millään uskonnolla, enkä hyväksy lapsikasteitakaan. Jokainen etsiköön uskontonsa itse, tai olkoot uskomatta.
*
Meidän lasten kouluissa ei aamunavauksista tiedoteta etukäteen, eikä siitä jos joku seurakunnasta vierailee koululla. Pääsiäis- ja joulukirkoista tiedotetaan hyvissä ajoin. Joka lukuvuoden alussa kysytään lomakkeella, saako lapsi osallistua uskonnollisiin tilaisuuksiin. Elämänkatsomustiedon tunnille pääsee, jos ei kuulu ev.lut. kirkkoon - muuten uskonnon opetus on pakollista.
Miten käytännöt kouluissa voivat olla niin erilaisia?
Näin se vain on. Suomalainen ei osaa muuta tehdä kuin kapinoida ja hävittää omaa kulttuuriaan.
Itä euroopassa taisteltiin musli mi invaasiota ja agressiota vastaan tuhat vuotta.
Ehkä teidät olisi pitänyt imaista kommunismiin väkisin niin osaisitte arvostaa mitä teillä on?
Vierailija kirjoitti:
Omat lapseni ovat et-oppilaita, joilta olen kieltänyt osallistumisen uskonnollisiin tilaisuuksiin. Viimeksi kun oli tällainen aamunavaus koulussa, pelasivat Afrikan tähteä yhden open kanssa :)
Lukiolaisten kevään päätösjuhla ei kuulema ole uskonnollinen, vaikka siellä lauletaan virsiä ja rukoillaan. Kaikkien on pakko osallistua, vaikka ei kuuluisi kirkkon tai kuuluisi toiseen uskontokuntaan. Sellaista on suomalainen uskonnovapaus 2018.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukiolaisten kevään päätösjuhla ei kuulema ole uskonnollinen, vaikka siellä lauletaan virsiä ja rukoillaan. Kaikkien on pakko osallistua, vaikka ei kuuluisi kirkkon tai kuuluisi toiseen uskontokuntaan. Sellaista on suomalainen uskonnovapaus 2018.
Unohdin mainita että päätösjuhla on järjestetty kirkossa.
Vierailija kirjoitti:
Näin se vain on. Suomalainen ei osaa muuta tehdä kuin kapinoida ja hävittää omaa kulttuuriaan.
Itä euroopassa taisteltiin musli mi invaasiota ja agressiota vastaan tuhat vuotta.
Ehkä teidät olisi pitänyt imaista kommunismiin väkisin niin osaisitte arvostaa mitä teillä on?
Rauha sinullekin :)
Vierailija kirjoitti:
Kristinusko ei ole suomalaisten omaa kulttuuria, vaan se on tänne pakolla tuotu.
Sairasta. Uskonto ja koulu pitäis erottaa toisistaan. Uskokoon ken haluaa vapaa-ajallaan.