Vanhojentanssit? Millaisia kenkiä tyttärenne ovat käyttäneet?
Onko ollut korkeat korot vai ballerinat vai mitkä? Minkä väriset (ja minkälaisen mekon kanssa)
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos hyvistä vastauksista. Laittakaa lisääkin.
Entä kuinka pitkäksi mekko kannattaisi lyhennyttää? Montako senttiä helman kannattaa olla maasta kengät jalassa?
Ap
Juhlapuvun helman pituus on n. pari senttiä maasta jolloin kengän kärjet näkyvät sopivasti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näkyy ja ihanassa juhlassa ovat hyvät ja kauniit kengät myös tärkeä osa pukeutumista. Toki kengät täytyy olla myös jalkaan istuvat! Mikä jää tansseista mieleen muistoksi ja vanhojen tansseja kutsuvieraana katsomossa istuneena niin voin sanoa että kyllä kengätkin näkyvät...ainakin jos on vähempi tanssipareja! Ja juhla se on...juhlapukeutumisetiketti! Mutta jokainen tavallaan ja pääasia on hyvät muistot!
Minulla on kaksi vanhat tennareissa tanssinutta tytärtä, eikä todellakaan näkyneet kengät mekon alta. Kummallakin oli mekkn alla vanteellinen tyllialushame, joka piti helman niin kaukana varpaista, ettei kengistä näkynyt vilaustakaan. Tanssijoiden määrällä ei ole asiaan mitään vaikutusta. Tärkeintä on mukavat kengät ja sellaiset, joilla tykkää tanssia. Päivä on pitkä ja yleensä on parikin esitystä.
Ihan ohiksena huutelen (vaikka minulle ei ole vielä vanhojen tanssit ajankohtaiset), että huomaattehan sovittaa ja lyhennyttää sen mekon niiden matalimpien kenkien mukaan, mitä päivän aikana käyttää. Jos käyttää välillä korkkareita mutta vaikkapa tanssii lenkkareissa, on aika ikävä, jos kompastelee helmaan, jos sen pituus on katsottu korkkareiden mukaan. Tai sitten mennään koko päivä samoilla kengillä.
Tanssikengistä sellainen pointti, että niissä on pääsääntöisesti säämiskäpohja. Ei siis kestä kamalan hyvin ulkona juoksentelemista.
Meillä tyttö tanssi erittäin korkeilla koroilla iltajuhlan ja yläasteella. Omalla koulullaan ballerinoilla.
Käyttää muutenkin korkkareita, joten osasi kävellä/tanssia niillä.
Ja kengät näkyivät hameen alta.
Ammattitaitoinen ompelija osaa lyhentää mekon sopivasti. Tosiaan on yleensä sen muutaman sentin maasta.
Riippuen mekon helmasta, niin eivät ne kengät edes näy. Jos on leveä ja erityisesti jos on se vannealushame, niin pitäisi katsella jo lattianrajasta että näkisi kengät. Kapeammalla hellalla voi olla toinen juttu.
Jalkaan kannattaa laittaa mukavat kengät. Pieni korko tai koroton sen mukaan mikä on itselle sopiva. Tanssipaikassakin saattaa olla rajoitteita, esim jos on jumppasali, niin voi olla ettei saa käyttää tummapohjaisia tai korollista kenkiä. Näin ainakin omilla lapsillani ollut.
Oman tyttöni valinta kengiksi oli balleriinat, joihin ompelin varoiksi vielä nilkkatemmit että pysyvät varmasti jalassa. Sisäänajoi myös kengät etukäteen, ettei uutena vaan yllättäen hierrä.
Ryhdin suhteen sanoisin että sitä ei pelkästään kengillä korjata. Se on opeteltu asia ja sen ylläpitämiseen auttaa lihakset.
Itselöäni oli ballerinat, joissa ihan pieni korko. Olivat ehkä rumat ja tätimäiset, mutta ei niitä kukaan nähnyt mekon alta.
Monet ostaa matalakorkoiset tanssikengät ja väriltään ne yleensä on silloin mustat, valkoiset tai nudet. Jotkut menee tennareilla. Tärkeää on, että kengät ovat hyvät jalassa ja ennenkaikkea pysyvät jalassa eli olisi hyvä, että jalkapöydän päällä on hihna. Tämän toki voi korvata hätätilassa kenkien värisellä hiuslenkillä jonka pujottaa siihen päkiän ja kannan väliin. Nämä vinkit saatiin tyttären ystävältä , joka harrastaa kilpatanssia.
Mulla oli jalassa Supadancen 1012 vakiotanssikengät. Voin suositella niitä lämpimästi myös sun tyttärelle. Korkeahkosta korosta huolimatta ne ovat valtavan mukavat käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli jalassa Supadancen 1012 vakiotanssikengät. Voin suositella niitä lämpimästi myös sun tyttärelle. Korkeahkosta korosta huolimatta ne ovat valtavan mukavat käyttää.
Voit katsoa ne linkistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos hyvistä vastauksista. Laittakaa lisääkin.
Entä kuinka pitkäksi mekko kannattaisi lyhennyttää? Montako senttiä helman kannattaa olla maasta kengät jalassa?
Ap
Juhlapuvun helman pituus on n. pari senttiä maasta jolloin kengän kärjet näkyvät sopivasti.
Tyttärellä oli tällainen kun seisoi suorassa. Tanssiessa voi joutua liikkumaan myös hieman etukumarassa ja jos mekko on edestä liian pitkä se voi olla hankalaa kun helma jää jalan alle ja partnerin taksiin sille.
Minulla on kaksi vanhat tennareissa tanssinutta tytärtä, eikä todellakaan näkyneet kengät mekon alta. Kummallakin oli mekkn alla vanteellinen tyllialushame, joka piti helman niin kaukana varpaista, ettei kengistä näkynyt vilaustakaan. Tanssijoiden määrällä ei ole asiaan mitään vaikutusta. Tärkeintä on mukavat kengät ja sellaiset, joilla tykkää tanssia. Päivä on pitkä ja yleensä on parikin esitystä.[/quote]
Ihanaa yleistämistä, et kengät ei näy hameen alta. Sehän riippuu hameesta. Vanteellisia hameita ainakaan viime vuonna ei ollut ison koulun tansseissa kuin muutama. Iltapuku tyylisiä oli lähes kaikilla ja muutama housupuku jolloin lähes jokaisella ne kengät näkyivät, ainakin välillä.
Ja esityksiä oli kolmesta neljään, joten jalat joutuivat koville. Siltikään yksiäkään tennareita ei onneksi näkynyt, vaan kaikilla oli korkkarit tai kauniit balleriinat.
Tuntuu käsittämättömälle, et yhteen päivään saatetaan käyttää jopa yli tonni ja sit tanssitaan paskasilla Vansseilla. Rakennekynnet on tärkeämmät kuin kuin hyvät kengät.
Älä missään tapauksessa anna nuoren valita hyvin korkeakorkoisia kenkiä! Ne näyttävät hyvältä kuvissa, mutta jos kenkiä ei ole tarkoitettu tanssimiseen, ei tanssi niissä myöskään onnistu. Mieluummin vaikka kahdet eri kengät: toiset kuviin ja toiset tanssiin.
Remmikengät ovat tukevammat kuin avokkaat. Maltilliset 3-5 sentin korot ovat parhaat. Alennusmyynnistä saattaisi löytyä nyt hyvin hääkenkiä. Ne sopivat tyylin puolesta ja on tehty niin, että tanssiminen onnistuu. On myös tärkeää, että kengät ajetaan sisään eli niitä käytetään myös tanssiharjoituksissa eikä vasta juhlapäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai nyt kukaan osta tanssiharrastajien yli satasen maksavia erikoiskenkiä yhden illan vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai nyt kukaan osta tanssiharrastajien yli satasen maksavia erikoiskenkiä yhden illan vuoksi?
Miten niin ei ostaisi? Eiväthän nuo ole edes kalliit ja ovat tarkoitettu nimenomaan tanssimiseen. No mulla ne tulivat ihan käyttöönkin, koska harrastan tanssia.
Tennareilla aikoo mennä. Mekko on kauniin sininen ja jos löydetään nätit mekkoon sopivat tai menee mun MarimekkoConsseilla. Ens vuonna edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli mustat pienellä korolla olevat kengät. Korkeita korkoja en suosittele koska eihän ne kengät edes näy mekon alta ja toisekseen mukavampi olla kun jalkoja ei särje. Se on kuitenkin tosi pitkä päivä!
N24
No ei kai kukaan korkoja laita sen takia, että ne näkyisivät, vaan siksi, että olisi pidempi.
Voi jestas taas. Mä käytän korkokenkiä ihan päivittäin siksi kun ne on mielestäni kauniimmat ja myös paremmat mun selälleni kun tasapohja. Korkoa on välillä 5-13cm. Pidemmältä näyttämisen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit katsoa ne linkistä!
Kiitti erinomaisesta ideasta, toi menee heittämällä jatkoon. Taviskorkkarit painaa ja puristaa, enkä ala säätää mittenkään tennareitten kaa.
Tyttö halusi korolliset kengät, joten ostimme tanssikengät. Käytti niitä monta vuotta vanhojen jälkeenkin. Jostakin suomalaisesta verkkokaupasta tilasimme.
Kyllä näkyy ja ihanassa juhlassa ovat hyvät ja kauniit kengät myös tärkeä osa pukeutumista. Toki kengät täytyy olla myös jalkaan istuvat! Mikä jää tansseista mieleen muistoksi ja vanhojen tansseja kutsuvieraana katsomossa istuneena niin voin sanoa että kyllä kengätkin näkyvät...ainakin jos on vähempi tanssipareja! Ja juhla se on...juhlapukeutumisetiketti! Mutta jokainen tavallaan ja pääasia on hyvät muistot!