Sinä noin 50v nainen. Minkä ikäisiä lapsia sinulla on ja asuvatko he vielä kotona?
Mulla ikää 49v ja löytyy kaksi poikaa 19v ja kohta 12v. Kotona asuu edelleen myös tuo vanhempi, mutta on tällä hetkellä armeijassa.
Kommentit (389)
Vierailija kirjoitti:
Haittaisiko teitä jos kaikki lapset muuttaisi toiselle puolelle maapalloa vai olisitteko vain iloisia heidän puolestaan, vaikka näkisitte pari kertaa vuodessa?
Mä oon 45 -vuotias ja mulla on kolme lasta, 18,17 ja 13-vuotiaat. Vanhin on muuttamassa maailman toiselle puolelle Suomeen vuoden vaihteessa ja toinen ensi syksynä. Vähän tietysti jännittää että miten ne siellä pärjäävät, mutta kai se on lapsien oikeus muuttaa minne haluavat kun aikuistuvat. Muutinhan mäkin tänne maailman toiselle puolelle Suomesta. Jos molemmat vanhemmat lapset ovat jatkossa Suomessa niin tulee varmasti käytyä vähän useammin siellä. Nyt ollaan käyty 2-3 vuoden välein.
Ei vuosiin lapset enää ole asuneet kotona.Omat perheet,työ kaikki hyvin.Omat talot jne,Nautimme ruuhkavuodien jälkeisestä puurtamisesta.Naurattaa miten ton sanoisi...
Kirstiikki kirjoitti:
Ikää minulla on, ensi kuussa, 49. Kaksi lasta on, 8-vuotias ja 2,5-vuotias. Molemmat tietysti kotona
49v. Hurjan vanha 2,5veen äidiksi.
Saako vastata jos on vielä 49 mutta viikon päästä 50? .D Tyttäret 20 ja 18v, nuorempi asuu vielä kotona.
58.v. ja kaksi lasta, joilla omat perheet iät, 33 .v. ja 35.v. ja haluan kertoa vielä senkin, että minulla on lapsiltani viisi lapsenlasta ja kuudes tulossa.
50 v ja lapset 20 ja 16. Vanhempi asuu omillaan ja nuorempikin jo opiskelee toisella puolella Suomea. Esikoinen lähti myös opiskelemaan muualle heti peruskoulun jälkeen ei halunnut jäädä tälle pienelle paikkakunnalle. Käyvät kyllä mielellään kotona ja soittelevat paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haittaisiko teitä jos kaikki lapset muuttaisi toiselle puolelle maapalloa vai olisitteko vain iloisia heidän puolestaan, vaikka näkisitte pari kertaa vuodessa?
Mä oon 45 -vuotias ja mulla on kolme lasta, 18,17 ja 13-vuotiaat. Vanhin on muuttamassa maailman toiselle puolelle Suomeen vuoden vaihteessa ja toinen ensi syksynä. Vähän tietysti jännittää että miten ne siellä pärjäävät, mutta kai se on lapsien oikeus muuttaa minne haluavat kun aikuistuvat. Muutinhan mäkin tänne maailman toiselle puolelle Suomesta. Jos molemmat vanhemmat lapset ovat jatkossa Suomessa niin tulee varmasti käytyä vähän useammin siellä. Nyt ollaan käyty 2-3 vuoden välein.
Mielenkiinnosta kysyn, miksi lapsesi muuttavat Suomeen? Ilmaisen koulutuksen perässäkö? Ja sitten vastavalmistuneena takaisin kevyemmän verotuksen maahan?
Täytin juuri 50 vuotta. Minulla on mieheni kanssa 4 poikaa, joista vain enää 10v poika asuu täällä kotona meidän vanhempien kanssa. Vanhemmat pojat 30v ja 28v asuvat kumpikin omissa kodeissaan, heillä on kummallakin vaimot ja lapsia. Tuo 10v poika asuu täällä meidän vanhempien luona, mutta 8-vuotias, pian 9 vuotta täyttävä poika asuu kehitysvammaisille tarkoitetussa asuntolassa koska hänen hoitonsa kotona olisi liian vaativaa koska hänellä on kehitysvamma, autismi, epilepsia ja sen lisäksi häneltä puuttuu täysin vaaran taju eli hän saattaa milloin tahansa tehdä mitä tahansa mikä voi vahingoittaa häntä. Esimerkiksi juosta autotielle suoraan lujaa ajavan auton eteen tai kiivetä katolle hypätäkseen sieltä alas. Asuntolassa häntä pystytään vahtimaan parhaiten koska siellä on useita hoitajia paikalla 24/7 ja poika ei jää hetkeksikään ilman valvontaa että on aina joku paikalla kun hän saa epilepsiakohtauksen eikä hän sitten pääse vahingoittamaan itseään. Siellä myös pystytään parhaiten huolehtimaan pojan lääkehoidosta, epilepsialääkityksestä ja lääkityksestä joka rauhoittaisi häntä niin että hän ei olisi koko ajan vahingoittamassa itseään.
Kun olen 50, lapseni ovat 25- ja 22-vuotiaita, eli toivottavasti eivät asu enää samassa taloudessa. Ja lapsenlapsista voin ehkä jo haaveilla :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50v, kotona asuu 3v, ainokaiseni.
Minua nimitettiin äitipolilla vanhaksi ensisynnyttäjäksi, kun sain omani 38-vuotiaana. Sinä olit sitten varmaan "ikivanha".
Mitä ihmettä, missä päin maata? Herlsingissä korkeakoulutettujen joukossa ihan normaali ensisynnyttäjän ikä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 40v, lapset 23v ja 19v eivät asu enää kotona. Kun olen 50 he ovat 33 ja 29. Nyt järkytyin!
Eikö toisaalta ole aika hienoa, että olet vielä itsekin varsin nuori ja lapset on jo kasvatettu.
Mä en ymmärrä tätä. Miksi pitäisi olla nuori ja lapset kasvatettu? Toiset saa lapsia nuorina, toiset vanhoina, toiset molempina. Ylipäätään upeaa, että saa lapsen, jos sellaista toivoo. Vanhempana lapsia saava on yleensä ehtinyt aivan riittämiin viettää villiä ja vapaata nuoruutta eikä haikaile sellaisen vapauden perään. Ihanaa olla omien lasten kanssa just nyt. Kyllä niitä toisenlaisia aikojakin tulee, ja sitten sitä kuulemma haikailee tätä aikaa :D
No ei todellakaan enää asuneet kotona kun olin 50 v. Oli jo lapsenlapsi siinä vaiheessa ja lapset valmistuneet ammattiin
53 ja lapseni 26, on jo pitkään asunut omillaan.
En jaksanut lukea ketjua läpi, olenko mahtanut vastata vuosien varrella. Ketjun alkaessa olin itse 48 ja lapsi 17, ei asunut enää kotona vaan omassa kodissaan ja oli ensimmäisen vuoden korkeakouluopiskelija. Nyt olen 51 ja lapsi 20, hän on ollut jo kaksi vuotta naimisissakin. Tyttären ja vävyn koira, jota kutsun myös lapsenlapseksi, täytti juuri kaksi vuotta :-)
Sitten hieman ilmastonäkökulmaa tähän lapsiasiaan. Suurin ongelmahan meillä on se, että ihmisiä on liikaa. (Enkä nyt sano, että meillä on yksi lapsi ilmastotyistä.) Väestön kasvua voi hillitä sillä, että hankkii lapset myöhemmin. Tällöin sukupolvien välille jää enemmän aikaa eikä väestö kasva niin nopeasti. Lapsen saaminen myöhemmällä iällä voidaan siis katsoa jonkinlaiseksi ilmastoteoksi, ainakin verrattuna siihen, että olisi saanut samat lapset nuorempana.
56-vuotias olen. Jälkikasvu 35-vuotias....osti ensimmäisen oman asuntonsa 20-vuotiaana.
Olen 50-vuotias ja lapset 26v, 24v, 7v ja 5v. Lähdin kahden nuorimman kanssa työkomennukselle ulkomaille kolmisen vuotta sitten ja toinen vanhemmista lapsista jäi kotiini asumaan.
Suomen vai venäjän armeijassa?
Muistutan, ettei tämä sivusto ole suomalasien ylläpitämä. Ja kaikkisaa tälläisisssä utelukyselyissä kadnee olla tarkkana.
Aviomieheni ja minun kanssani asuu kaksi jo aikuista lastamme. Olemme sanoneet heille että he saavat asua kanssamme niin kauan kuin itse haluavat.
Järjestelymme on herättänyt monissa ihmisissä kummastelua. On mm. luultu että käytämme töissä käyviä lapsiamme taloudellisesti hyväksemme, että he ovat "uusavuttomia pullamössöjä, pilalle passattuja, ja lapsen tasolle jääneitä.
Mikään yllä olevista väitteistä ei ole totta.
Aviomieheni ja minä asuimme aikoinaan omissa lapsuudenkodeissamme liki kolmekymppisiksi - eikä sitä kummasteltu juuri lainkaan. Mekään emme olleet avuttomia, osasimme huolehtia jo kaikista käytännön asioista itse - ja säästöjäkin ehti kertyä oman elämän aloittamiseen.
Mikähän maailmassa on muuttunut kun itsenäistyä pitäisi viimeistään 18 - vuotiaana, ja seurustelu pitäisi aloittaa viimeistään peruskoulun yläluokilla!?
En ymmärrä.
49-v ja 20 ja 19-vuotiaat lapset. Vanhempi muutti kesällä omilleen ja nuorempi viettää välivuotta, on töissä ja asuu vielä tämän vuoden kotona. Ensi syksynä sitten podetaan tyhjän pesän syndroomaa ja opetellaan elämään miehen kanssa uudestaan kaksin 😮