Lähes raittiin miehen spontaanit "täysillä päätyyn" -illat, joita katuu
Miehellä sosiaalinen elämä rajoittuu nykyään joukkuelajien harrastamiseen minun lisäkseni. Hyvin harvakseltaan käy muutaman kaverinsa kanssa kahvilla, olen kannustanut kyllä sosiaalisiin juttuihin, mutta ei kuulemma kiinnosta eikä halua juurikaan hengata sosiaalisesti kenenkään kanssa (paitsi minun kanssa kyllä hengaa). Ennen kun joi enemmän alkoholia (ei seurusteltu silloin), hengasi kavereiden kanssa baarissa ihan kokoajan, enää ei. Paitsi että!
Välillä triggeröityy spontaanisti lähtemään "kotikonnuilleen", jossa vetää hirveät pleksit eli vetää ihan päätyyn asti. Ei siis siinä vaiheessa kontrolloi juomistaan, rahankäyttöään eikä keskity mihinkään muuhun kuin siihen dokaamiseen ja kavereiden kanssa sellaiseen perusläpänheittoon.
No, lauantaina lähdin aamulla hänen luotaan kotiin katselemaan yhtä sarjaa, koska hän seurasi urheilua. Ihan siis normaali päivä ja molemmat hyvällä päällä jne.
Päivällä laitoin viestillä kysymyksen, ei vastannut, no, siinä ei ihmeellistä, voi olla kiireitä. Kolmen tunnin päästä soitin. Ei vastausta. Hän on pääosin todella aktiivinen viestittelijä itse + tunnen kyllä hänet, joten aloin ihmetellä, hänhän jäi kotiin katsomaan telkkaria ja aamulla töitä jne. Myöhään illalla laitoin vielä viestiä, että alan olla huolissani, ja pelkään, että jotain on sattunut. Ei vastausta.
Aamulla hän ei edelleenkään ollut vastannut, joten laitoin viestin, että lähden nyt hänen asunnolleen tarkastamaan, onko hän esim. kaatunut ja lyönyt päänsä. Olinhan jo laittanut yhden viestin, että olen huolissani ja se oli viestitietojen mukaan mennyt perille. Hänen tyylistään ei ole olla vastaamatta viesteihin.
Juuri kun olin lähdössä (n. 1,5h viestistä), hän laittoi viestin että oli ollut ryyppäämässä kotikonnullaan.
Kysyin syytä siihen, miksei vastannut mitään kun olin huolissani, niin ei kuulemma ehtinyt. Oikea syy vastaamattomuuden ei varmaankaan ollut kiire, vaan häpeä (koska itse katuu tuota käytöstään aina) ja viina. Mutta joo, se siitä.
Nyt on sitten ihan hajalla tästä reissustaan, kun ei kuulemma haluaisi tehdä tällaista vaan elää sitä elämää mitä normaalisti 99% elää, mutta että triggeröityi lähtemään dokaamaan, kun puhuimme hänen nuoruudestaan ja hän alkoi miettiä sitä aikaa/kavereita.
Olen ehdottanut paljon sosiaalisia kontakteja hänelle (muutenkin kuin nuo joukkuelajit, joita harrastaa), mutta ei kuulemma kaipaa niitä. Kuitenkin sitten 1-2kk välein lähtee kotikonnuilleen ryyppäämään, koska "v*t*ttaa erakoituminen" ja haluaa sosialisoitua, mutta jälkikäteen sitten katuu sitä, on aivan hajalla ja ei kuulemma halua sosiaalisia kontakteja vaan viihtyy yksin. Meillä ei ole lapsia ja minä itse olen sosiaalisesti aktiivinen, en siis roiku miehessä, mutta olen toki sitoutunut.
Ensimmäistä kertaa reissuun sisältyi nyt vastaamattomuus puhelimeen. Nytkin asia olisi minun puolestani ollut ok, jos olisi vastannut. Eli minulle ongelma ei ole nämä reissut, vaan se ettei hän vastannut vaikka olin huolissani. Hänelle itselleen sen sijaan ongelma on ne itse reissut, ei kuulemma halua olla sellainen. Mutta kuulemma halusi sosialisoitua, vaikka jälkeenpäin katuu sitä. Muita naisia näihin ei liity, se ei siis ole selitys.
Mitä h*lv*ttiä? :D Mistä tällainen psykologisesti voi johtua? Siis tällaiset spontaanit tarpeet lähteä "vanhoille kulmille" dokaamaan ja sitten jälkikäteen katuu niitä? Syynä sosiaalisuuden tarve, mutta sitten mikään "ei jälkeenpäin ahdistava" sosiaalisuus ei kuitenkaan hänelle käy.
Hänen kanssaan olen kyllä keskustellut, joten kiinnostaa objektiiviset katsantokannat.
Kommentit (25)
Eikai tossa muuta kun, että välillä tekee mieli dokata kunnolla ja ne hyvät ryyppykaverit on siellä "kotikonnuilla" kunnon jurrissa ei ole kiinnostanut selitellä missä on. Tai on ollut niin meno päällä että se on vaan jäänyt. Toisista naisista et voi olla varma.
Ja kyllähän kaikki tietää millanen morkkis on darrassa.
Ehkä humalassa hänen persoonallisuus ja käytös muuttuu rajusti ja tiedostaa sen itsekkin. Saattaa tehdä tyhmiä juttuja tai puhua jotain mitä ei selvinpäin kehtaa. Tästä syystä ei halua bilettää muiden kanssa kun niiden tuttujen tyyppien. Oletko nähnyt millainen on kun vetää "päätyyn asti"?
Ei nyt auennut mulle tämä pointti. Jos mies ei päädy putkaan tai sairaalaan, niin eiköhän ole ihan oma asiansa, jos tykkää vetää joskus päätyyn asti. Sitten olisin huolissani, jos tulisi jotain tuhoja tai jos mies jättäisi velvollisuutensa hoitamatta.
Toki on sitten ongelma, jos on vaikka pari, kolme pientä lasta ja mies yhtäkkiä häipyy kotikonnuilleen dokaamaan, mutta se on sitten ihan eri kysymys. Perheettömät ihmiset voivat tehdä asioita, joita perheelliset eivät voi.
Kaipaa sitä hyvän olon tunnetta mitä baarireissut toivat aiemmin ja yrittää saada sitä takaisin turhaan. Reissun jälkeen tajuaa, että ei ollutkaan niin kivaa ja katuu. Vaikuttaako mies arkielämässä surulliselta tai onnettomalta?
Vähintäänkin piilevä alkoholisti eli viina vie miestä eikä toisinpäin. Ei pysty hallitsemaan viinankäyttöään. En tiedä onko teillä vielä tuore suhde ja siksi tsemppaa, mutta suhteen arkipäiväistyessä saattaa tehdä pitempiäkin katoamistemppuja ja useammin. Sanoit että 1-2 kk välein on nyt tuota, kuulostaa paljolta.
Ihme nipottaja. Ei saa kavereiden kanssa pitää hauskaa. Ei taida pitkään sua kattella. Freedom.
Vierailija kirjoitti:
Ihme nipottaja. Ei saa kavereiden kanssa pitää hauskaa. Ei taida pitkään sua kattella. Freedom.
Mee jonne itkeen ja räplään vehjettäs
En minäkään tommosta kattelis päivääkään. Siis naista. Omistushaluinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt auennut mulle tämä pointti. Jos mies ei päädy putkaan tai sairaalaan, niin eiköhän ole ihan oma asiansa, jos tykkää vetää joskus päätyyn asti. Sitten olisin huolissani, jos tulisi jotain tuhoja tai jos mies jättäisi velvollisuutensa hoitamatta.
Toki on sitten ongelma, jos on vaikka pari, kolme pientä lasta ja mies yhtäkkiä häipyy kotikonnuilleen dokaamaan, mutta se on sitten ihan eri kysymys. Perheettömät ihmiset voivat tehdä asioita, joita perheelliset eivät voi.
Ai meinaatko, ettei kumppania kohtaan ole mitään velvoitteita? Että hänelle voi kännissä käyttäytyä törkeästi ja sitten vielä itkeä miten yhyyy ei halua itsekään näitä reissuja mutta välillä lipsuu?
Vierailija kirjoitti:
Kaipaa sitä hyvän olon tunnetta mitä baarireissut toivat aiemmin ja yrittää saada sitä takaisin turhaan. Reissun jälkeen tajuaa, että ei ollutkaan niin kivaa ja katuu. Vaikuttaako mies arkielämässä surulliselta tai onnettomalta?
On varmasti enemmän onneton kuin mitä myöntää ja uskoisin, että nimenomaan sen sosiaalisen alkoholittoman verkoston vuoksi. Eli haluaisi alkoholitonta seuraa, mutta ei kuitenkaan lähde siihen jos sellaisia ehdotan (koska sosiaalinen pelko selvinpäin/"ei kiinnosta"/"ei halua kenenkään kanssa läheiseksi (paitsi mun)" jne. Toisaalta harrastusten kautta on sosiaalista alkoholitonta kontaktia, joten taitaa vain haikailla nuoruuden hetkiä, jolloin oli pinnallisempaa elämä ja ihailua riitti niin kauan kuin viinaa.
AP
ps. Noi joidenkin viestit siitä, että olen kahlitseva kumppani, jätän tästä eteenpäin täysin omaan arvoonsa. Törkeitä juttuja.
Vierailija kirjoitti:
"Lähes raitis", anna mun nauraa!
Oot muuten oikeessa, tämän viestin myötä aloin miettiä ja tajusin, että eihän se (enää) mikään "lähes raitis" ole, kun 1-2kk välein vetää hirveet p*rs**t. Jotenkin vain tottunut siihen, että moni juo joka viikonloppu, niin sitten tällaista vähän harvempaa tahtia erehdyin pitämään raittiimpana :D
Nämä juomiskerrat, joita katuu siis jälkikäteen, ovat lisääntyneet tänä vuonna. Sitä ennen oli pitkään kokonaan juomatta tai joi vain pari. Näiden kavereiden kanssa tosin ei koskaan osaa olla juomatta kunnolla, paitsi jos minä olen mukana eli on "muuta tekemistä".
AP
Miehen ikä on 45 vuotta, jos sillä on jotain merkitystä :) Itse olen hieman nuorempi, mutta en oleellisesti.
AP
Päästä se miesparka vapaaksi. Ota vaikka koira niin komentaa ja määrätä jopa kusella käynnitkin.
Vierailija kirjoitti:
Päästä se miesparka vapaaksi. Ota vaikka koira niin komentaa ja määrätä jopa kusella käynnitkin.
Hommaa sinä elämä, jos ainoa huvi on netissä trollaaminen.
Keski-iän kriisi selvästi. Ei halua käyttäytyä kuin ikäisensä ja hakee jännitystä noilta reissuiltaan. Sitä en käsitä miksi salailee tekemisiään. Sanoisi vaan rehellisesti että tekee mieli lähteä vähän näkemään kavereita ja ryyppäämään. Jos oikein ymmärsin niin itse olet kehottanut olemaan sosiaalisempi niin miksei sitten vanhojen kavereiden kanssa. Tietysti miehelle tulee jälkimorkkis kun vaan häipyy reissuilleen. Keskustelun paikka teillä.
Mä en kyllä näe, miten olen miestä komentanut? Mähän vain ihmettelin tätä, että miksi menee juomaan, jos se on hänelle jälkikäteen itselleen niin suuri ongelma ja kaikki käytöstavatkin unohtuu?
AP
Vierailija kirjoitti:
Keski-iän kriisi selvästi. Ei halua käyttäytyä kuin ikäisensä ja hakee jännitystä noilta reissuiltaan. Sitä en käsitä miksi salailee tekemisiään. Sanoisi vaan rehellisesti että tekee mieli lähteä vähän näkemään kavereita ja ryyppäämään. Jos oikein ymmärsin niin itse olet kehottanut olemaan sosiaalisempi niin miksei sitten vanhojen kavereiden kanssa. Tietysti miehelle tulee jälkimorkkis kun vaan häipyy reissuilleen. Keskustelun paikka teillä.
Ei siis salaile niitä mitenkään ja normaalisti pysyy kommunikaatiokin yllä. Tämä oli eka kerta kun kertoi vasta jälkikäteen kun heräsi krapulassa. Ja minulle ei tosiaan ole nämä reissut ongelma, tuo vastaamattomuus oli koska luulin että mies on tyyliin kuollut.
Ei kuulemma voi vanhoja kavereita nähdä ilman alkoholia, koska niiden kanssa se kaverikulttuuri on sitä, että istutaan baarissa ja dokataan. Mutta sitten jälkikäteen "itkee" (kuvaannollisesti) miten ei halua sellaista elämää eikä halua dokata jne.
Normimeno alkoholistin kanssa. Se että autat häntä selviämään morkkiksesta, juuri mahdollistaa tuon juomisen.
On myös tavallista että (biologisista syistä) tyttö aloittaa "kotileikin" ja luulee epävakaalla pohjalla olevaa olemista vakaaksi parisuhteeksi.
Sinun ei kannata odottaa tuolta mitään. Jos alkoholin käyttöön liittyy tietty patologisuus eli ei keskitietä, valitettavasti tuo henkilö ei parane. Ainoa jos hän itse päättää lopettaa, mutta muut ei voi päättää mitään hänen puolestaan.
Jotkut saa apua AA:sta, läheisille
al-anon.
Aika pitkä sepustus, mutta pikaisesti luettuna vaikuttaa oudolta. Onko mies luvannut lopettaa tuollaiset reissut? Osaako hän lainkaan selittää sitä, miksi joskus lähtee tuollaisille reissuille vaikka tietää katuvansa jälkeenpäin? Sori, en osaa kommentoida paremmin.