Ystävän sisko suuttui - mitä tekisitte?
Koirani oli ollut joskus taannoin ystävälläni hoidossa, ja ystäväni piti koirastani paljon. Hän sanoi, että haluaisi ottaa koiran taas pian uudestaan. Olen lähdössä pienelle matkalle ja kysyin ystävältäni, sopisiko hänelle silloin ottaa koira hoitoon. Hän vastasi myöntävästi ja oli iloinen koiran tulosta.
Pian sain kuitenkin vihaisen viestin ystävän isosiskolta. Hän oli vihainen, koska kuulemma "hoidatan koirani hänen siskollaan". Tämä isosisko on ollut ystövälleni haasteellinen henkilö ja hän kärsii alkoholiongelmasta. On pikkusiskostaan kovin omistushaluinen. Minulle hän ei aiemmin ole ärhennellyt.
Kerroin tästä ystävälleni, joka oli tosi pahoillaan siskonsa käytöksestä. Epäili, että sisko oli viestittänyt minulle kännissä. Siksi päätin olla vastaamatta hänelle mitään, vaikka syytös oli niin perusteeton, että olisin halunnut puolustautua.
Nyt huomasin, että tuo sisko oli estänyt minut Facebookissa! Todella törkeää ja aggressiivista käytöstä minusta, koska en todellakaan ole tehnyt hänelle mitään. Sanoin tästä ystävälleni, mutta hän ei kommenttoinut siihen mitenkään.
Ajattelin aluksi, että olen vain välittämättä siskon käytöksestä. En halua sen vaikuttavan minun ja ystäväni väleihin. Mutta en voi sille mutään, että se ettei ystäväni kommentoinut mitenkään siihen, että sisko oli estänyt minut, tuntui loukkaavalta. He olivat siinä vaiheessa jo sopineet asian, joten ystäväni ehkä ajatteli, että ei jaksa enää. Mutta että hän ei arvostellut siskonsa käytöstä minulle tai siskolle itselleen, tuntuu pahalta. Itse puolustaisin omaa ystävääni.
En ole ottanut asiaa puheeksi ystävän kanssa, mutta pitäisikö, kun se kerran minua häiritsee? En haluaisi riitaa rakkaan ystäväni kanssa.
Kommentit (56)
Anna vaan olla. Ei alkoholistien kanssa kannata lähteä tappelemaan. Ystävällesi hän on kuitenkin sisko, eikä ystäväsi ymmärrettävästi jaksa/halua ottaa kenenkään puolta.
Jos et halua riitaa hänen kanssaan, niin anna hänen olla sotkeentumasta koko asiaan. Ehkä häpeää siskonsa käytöstä, mutta miksi hänen pitää alkaa sinua puolustella? Hoidan ne asiat siskon kanssa kahdenkesken.
Ja mitä ihmettä pitäisi kommentoida siihen, että sinut on estetty facebookissa?
Koita unohtaa juttu. Jos jatkuu, puolustaudu. Etenkin alkoholisoituneilla, omistushaluisilla henkilöillä on tapana syytellä muita aiheetta läheistensä hyväksikäytöstä.
Todellisuudessahan nämä alkoholistit tekevät sen itse, pyrkivät valtaamaan ongelmillaan toisen elämän.
Minä en olisi puhunut yhtikästä mitään ystävälleni. Olisin jättänyt sen siskon jutut omaan arvoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Anna vaan olla. Ei alkoholistien kanssa kannata lähteä tappelemaan. Ystävällesi hän on kuitenkin sisko, eikä ystäväsi ymmärrettävästi jaksa/halua ottaa kenenkään puolta.
Siis se että on verisukua antaa jotkin oikeudet loukata toisen ystävää? En ikimaailmassa antaisi perheenjäsenteni tai kenenkään loukata ystäviäni, jotka eivät ole toimineet millään tavoin väärin.
Minut ystävän sisko esti Facebookissa, kun suuttui eräästä ystävän seinällä käytävässä keskustelussa esittämästäni mielipiteestäni. Ystävä oli kanssani samoilla linjoilla, muttei ymmärrettävästi ihmeemmin halunnut riidellä siskonsa kanssa. Ihmettelin itsekseni juttua, mutta olen antanut olla. En halua asettaa ystävää puun ja kuoren väliin vaatimalla häneltä vahvaa kannanottoa asiaan. Ei minun hänen siskonsa kanssa kuitenkaan aktiivisesti tekemisissä tarvitse olla.
Siis olet valmis tulehduttamaan välisi rakkaan ystäväsi kanssa siksi, että hänen alkoholistisiskonsa esti sinut Facesta?? Aika heppoista on sinun rakkautesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis se että on verisukua antaa jotkin oikeudet loukata toisen ystävää? En ikimaailmassa antaisi perheenjäsenteni tai kenenkään loukata ystäviäni, jotka eivät ole toimineet millään tavoin väärin.
Onko sulla alkoholistia sisaruksena? Jos ei, niin ole hiljaa kun et mitään aiheesta tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvää päivää. Ikää sulla 10+?
Siskon lapsellista käytöstä ap:han tässä ihmettelee. Ja sitä ettei kaveri pitänyt sitä minään.
Ajattelisin, että ystävän siskolla on omat ongelmansa. Ystävä varmasti osaisi itse tuoda esiin ajatuksensa, jos olisi minuun tyytymätön. Ja ellei osaisi, niin se olisi hänen ongelmansa. Mainitsisin ystävälle asiasta, mutta yrittäisin olla kuormittamatta häntä sillä. Eiköhän siskon alkoholismi ole tuottanut hänelle jo muutenkin tarpeeksi päänvaivaa. Ystävää ei voi pitää vastuullisena siskonsa käytöksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siskon lapsellista käytöstä ap:han tässä ihmettelee. Ja sitä ettei kaveri pitänyt sitä minään.
Miten niin ei pitänyt sitä minään? Ystävä oli pahoillaan siskonsa käytöksestä ja arveli hänen kirjoittaneen kännissä. Eikö se riitä? Aloittajan pitäisi olla vain hyvillään, että se sisko on nyt estänyt facebookissa. Miksi olla tuollaisen kanssa yhteyksissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävä oli tosi pahoillaan siskon käytöksestä, näinhän ap kirjoitti. Mitä vielä pitäisi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla alkoholistia sisaruksena? Jos ei, niin ole hiljaa kun et mitään aiheesta tiedä.
No voit varmaan kertoa? Siis toisen ystävien loukkaaminen on jotenkin ymmärrettävää vaikö?
Eiköhän se ole jokaisen asia kenen kanssa on kaveri facebookissa. Ei kai sivullisilla ole siihen mitään sanottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voit varmaan kertoa? Siis toisen ystävien loukkaaminen on jotenkin ymmärrettävää vaikö?
Pahoittelisin asiaa, mutta kyllä minun vastuuni jäisi siihen. Kukaan toinen ihminen ei voi olla vastuussa siitä, mitä sairas ihminen tekee. Jos tällaisen roolin ottaisi, sairastuisi itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ystävän sisko ainoa sinua tähän mennessä loukannut ihminen? Ihmiset ovat vastuussa omasta käytöksestään. Toisia ei voi muuttaa. Omaan käytökseen voi vaikuttaa, ei muihin.
Kuule, mieti nyt tarkkaan sitä hänelle koiran hoitoon vientiä. Saattaa ollakin niin, että ystäväsi on jotenkin negatiivisesti sitä siskolleen kommentoinut (jotainhan on asiasta puhunut joka tapauksessa), ja kännikala "pitikin vaan pikkusiskon puolta".
Veri on vettä sakeampaa, ja toisaalta voihan se ystäväsi voinut olla tuskastunut puhumiseen humalaisen siskonsa kanssa, sisko vaan tulkinnut että ei tykkää koiranhoidosta. Häntähän tietysti rakastaa.
Maksatko ystävällesi mitään koiran hoitamisesta?
Ehkä heillä on tullut puheeksi tuo hoito ja siskosta on älytöntä ettet maksa siitä mitään. Itse en ota kantaa kun en teitä tunne, mutta maksaisin kyllä ite koiran hoidosta jotain oli kuka tahansa. Ellei olisi erikseen sopparia, että palveluksia tehdään molempiin suuntiin.
Anna olla, mitä ihmettä sä tuollaisesta välität? Esti facesta? Vähänkuin hiekkisikäisiä olette?