Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko alkuraskauden ultraäänitutkimukseen päästä /saada lähetteen /hankkia ajan mitenkään muuten kuin varaamalla neuvola-ajan?

Vierailija
06.10.2018 |

Heips aloin nyt miettimään tota julkisen puolen ilmasta ultraa, että pystyykö sitä hyödyntämään jos ei käy sitä ennen siellä äitiysneuvolassa? Mä oon seurannu raskauttani yksityisellä, ja toi ensimmäinen neuvolakäynti mitä siitä luin ei houkuta jotenkin yhtään, tuntuu turhalta, melkeimpä epämiellyttävältä. Ei siellä ilmeisesti tutkita mitään, vaan pelkästään jutellaan. Ei ilmeisesti edes dopplerilla yritetä kuunnella sydänääniä?

Se siis tuntuu joltain turhalta juttelutuokilta jonne pitäis mennä kuuntelemaan samat ruokaohjeistukset ym. mitkä oon selvittäny jo aika päiviä sit muualta. Tästä syystä, tai en oikeastaan tiedä edes mistä syystä sinne meno tuntuu myös hyvin epämiellyttävältä. Ajattelin siirtää raskauden seurannan julkiselle puolelle vasta lähempänä raskauden puoliväliä, jolloin sitten on myös oikeesti jotain mitä tutkia niillä käynneillä.

Mietin siis että pystynkö hyödyntämään ilmaista ultraa siitä huolimatta, vai onks ainoa vaihtoehto siinäkin korvata se "ilmanen ultra" ite yksityisellä jos ei halua mennä vielä neuvolaan?

Ja jos tarkoituksesi on kommentoida että "mikset vaan voi mennä sinne neuvolaan?!", niin jätä ihmeessä välistä. Se ei ole keskustelun varsinainen aihe.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan saanu lähetettä ultraan esim. puhelimitse tai pystyykö mihinkään polille varata aikaa vai tarviiko kaikkialle sen neuvolan lähetteen?

ap

Vierailija
2/49 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiselle voit mennä. Kai se sun yksityinen neuvola on ehdottanut sitä. Et kai sinä voi ilman lähetettä mennä mihinkään lääketieteelliseen tutkimukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minulla oli ensimmäinen neuvola, siellä kyllä kokeiltiin, jos sydänäänet kuuluisivat, minulla ei silloin vielä kuulunut. Siellä myös juteltiin, sain paljon lappuja ja infoa kaikesta, vaikka tuntuikin, että tiesin sen kaiken. Oli silti ihan mukava käydä, oli todella mukava terveydenhoitaja ja sain aina kotona niistä lapuista tarkistaa jonkin asian, jos halusin.

Kyllä sinuna menisin, jos kuitenkin siihen ilmaiseen ultraan haluat. En usko, että voit seurata raskautta yksityisellä, mutta mennä julkiselle puolelle ilmaiseen ultraan, mutta soita ja kysy, sillä se selviää.

Vierailija
4/49 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityiselle voit mennä. Kai se sun yksityinen neuvola on ehdottanut sitä. Et kai sinä voi ilman lähetettä mennä mihinkään lääketieteelliseen tutkimukseen.

Siellä missä kävin eivät laita lähetteitä noihin julkisen ultriin. Sain ohjeeksi että jos haluan tohon julkisen puolen ilmaseen ultraan niin ton julkisen neuvolan kautta :) Mutta nyt mietin sitä että onko se siis ihan ainoa vaihtoehto.

ap

Vierailija
5/49 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän sulle vastattu siinä aiemmassa ketjussa.

Vierailija
6/49 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkiselle et pääse ilman neuvolaa. Mutta voit maksaa sen itse yksityisellä, maksaa vähän yli 100 e.

Vierailija
7/49 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun minulla oli ensimmäinen neuvola, siellä kyllä kokeiltiin, jos sydänäänet kuuluisivat, minulla ei silloin vielä kuulunut. Siellä myös juteltiin, sain paljon lappuja ja infoa kaikesta, vaikka tuntuikin, että tiesin sen kaiken. Oli silti ihan mukava käydä, oli todella mukava terveydenhoitaja ja sain aina kotona niistä lapuista tarkistaa jonkin asian, jos halusin.

Kyllä sinuna menisin, jos kuitenkin siihen ilmaiseen ultraan haluat. En usko, että voit seurata raskautta yksityisellä, mutta mennä julkiselle puolelle ilmaiseen ultraan, mutta soita ja kysy, sillä se selviää.

Jotenki ehkä toi juttelu on just se mikä tuntuu tosi epämiellyttävälle. Varmaan oon vaan peruskoulun terveydenhoitajasta traumatisoitunut, kun jo pelkästä neuvolakäynnin ajattelusta tulee samanlainen epämukava fiilis että "ai terkkarikäynti..?". :D Ei siellä peruskoulussa siis mitään erikoista edes tapahtunut, ihan ystävällinen se terkka aina oli, mutta koen vaan sellasen jotenkin epämiellyttävän tungettelevaksi. Mä koen että haluun noilta neuvolakäynneiltä vaan sitä ns. lääketieteellistä raskauden seurantaa.

ap

Vierailija
8/49 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkiselle et pääse ilman neuvolaa. Mutta voit maksaa sen itse yksityisellä, maksaa vähän yli 100 e.

Okei, no voi höh :D. Niin joo saakos tohon ultraan yksityisellä kelakorvauksen joka alentanee mulle tulevaa laskua? 

ap

Vierailija
9/49 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustakin aloitus kuulosti tutulta. Ei varmaan muutu yhtään selkeämmäksi tälläkään kertaa. Saanko kysyä suoraan, että onko sulla jotain sosiaalisten tilanteiden pelkoja ja ahdistusta, paniikkihäiriötä tms. tässä taustalla? Vai onko se tunnin juttutuokio oikeasti niin mahdoton aikatauluttaa, eihän se nyt paljon ole elämästäsi pois. Omasta mielestäni oli mukava jutella kaikenlaista raskauteen liittyvää, eihän se kaikilla tietenkään niin ole. Varmistelevat perinnöllisten sairauksien mahdollisuutta lapselle tai niiden vaikutusta vauvaan. Samalla höpistään jotain omasta elämäntilanteestasi, että jos sattuisit tarvitsemaan jossain tukea. Hävettääkö siellä neuvolassa käynti vai pelottaako ihmiset? Vai onko se tunti oikeasti sellainen, josta on pidettävä kynsin ja hampain kiinni ja mieluummin päivystettävä av:ssa tuntikausia?

Vierailija
10/49 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun neuvolassa seurataan myös äidin melentilaa, koko tulevan perheen hyvinvointia. Myöhemmin lastenneuvolassa seurataan kyllä kuule koko lapsen psykososiaalista kehitystä fyysisen kehityksen lisäksi.

Vierailija
11/49 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä eroa tässä yksityisessä neuvolassasi on

Vierailija
12/49 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, no voi höh :D. Niin joo saakos tohon ultraan yksityisellä kelakorvauksen joka alentanee mulle tulevaa laskua? 

ap

Oletko köyhä

Vierailija
13/49 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heips aloin nyt miettimään tota julkisen puolen ilmasta ultraa, että pystyykö sitä hyödyntämään jos ei käy sitä ennen siellä äitiysneuvolassa? Mä oon seurannu raskauttani yksityisellä, ja toi ensimmäinen neuvolakäynti mitä siitä luin ei houkuta jotenkin yhtään, tuntuu turhalta, melkeimpä epämiellyttävältä. Ei siellä ilmeisesti tutkita mitään, vaan pelkästään jutellaan. Ei ilmeisesti edes dopplerilla yritetä kuunnella sydänääniä?

Se siis tuntuu joltain turhalta juttelutuokilta jonne pitäis mennä kuuntelemaan samat ruokaohjeistukset ym. mitkä oon selvittäny jo aika päiviä sit muualta. Tästä syystä, tai en oikeastaan tiedä edes mistä syystä sinne meno tuntuu myös hyvin epämiellyttävältä. Ajattelin siirtää raskauden seurannan julkiselle puolelle vasta lähempänä raskauden puoliväliä, jolloin sitten on myös oikeesti jotain mitä tutkia niillä käynneillä.

Mietin siis että pystynkö hyödyntämään ilmaista ultraa siitä huolimatta, vai onks ainoa vaihtoehto siinäkin korvata se "ilmanen ultra" ite yksityisellä jos ei halua mennä vielä neuvolaan?

Ja jos tarkoituksesi on kommentoida että "mikset vaan voi mennä sinne neuvolaan?!", niin jätä ihmeessä välistä. Se ei ole keskustelun varsinainen aihe.

Onko sulla päässä vikaa? Olisihan neuvolan hyvä tietää, niin voivat hoitaa sut kuntoon ennen kuin lapsi syntyy.

Vierailija
14/49 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä missä kävin eivät laita lähetteitä noihin julkisen ultriin. Sain ohjeeksi että jos haluan tohon julkisen puolen ilmaseen ultraan niin ton julkisen neuvolan kautta :) Mutta nyt mietin sitä että onko se siis ihan ainoa vaihtoehto.

ap

Miksi? Onkohan tuo yksityinen neuvolasi ihan pätevä. Muista, että myös Kelaan pitää ajoissa lähteä liput ja laput raskaudesta.

Vierailija
15/49 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Tuossa on Kela- korvaus jo huomioitu. Ja toki pitää lääkärinpalkkio maksaa.

Vierailija
16/49 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisen puolen ilmainen ultra on se viimeistään viikolla 12 oleva ultra. Sitä ei kutsuta alkuraskauden ultraksi, sellaista yleinen puoli ei tarjoa.

Itse kävin ekassa raskaudessa alkuraskauden ultrassa yksityisellä viikolla 7, viikon 12 ultrassa yleisellä sekä rakenneultrassa viikolla 22 yksityisellä. Toisessa raskaudessa kävin alkuraskauden ultran ja viikon 12 ultran yksityisellä. Löydöksen takia jälkimmäisen raskauden rakenneultra viikolla 23 oli yliopistollisessa sairaalassa.

Voithan yrittää neuvotella yleisen puolen kanssa saatko ultran silloin kun haluat. Toinen juttu on onko sillä mitään lisäarvoa. Toisaalta tuntuu, että sekoitat alkuraskauden ja viiimeistään viikolla 12 tapahtuvan ultran.

Vierailija
17/49 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kuvitella että neuvolasta laitettais noin vaan pyydettäessä lähete ihan kenelle vaan jota ei ollenkaan heidän kirjoissaan näy raskaana olevana. Eli tuskin sitä voi saada menemättä neuvolaan. Siellä neuvolassa voi sen sijaan ihan ystävällisesti kertoa että on jo käynyt alkuraskauden seurannassa yksityisellä ja siellä on käyty kattavasti läpi mm ravintoasiat. Ei sitä keskustelua varmasti kokonaan voi välttää mutta osoittamalla että tietoa jo on siitä pääsee varmaan vähällä. Esitteistäkin voi kieltäytyä jos niitä nyt ei missään nimessä halua ottaa koska tietää jo kaiken. 

Suuri osa siitä muusta keskustelusta on edessä kuitenkin menit sinne sitten ihan missä vaiheessa vaan. Ihan jokaiselta niiden kuuluu kartoittaa mm päihteiden käyttö, terveydentila, suvussa esiintyvät sairaudet yms. 

Vierailija
18/49 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisen puolen ilmainen ultra on se viimeistään viikolla 12 oleva ultra. Sitä ei kutsuta alkuraskauden ultraksi, sellaista yleinen puoli ei tarjoa.

Itse kävin ekassa raskaudessa alkuraskauden ultrassa yksityisellä viikolla 7, viikon 12 ultrassa yleisellä sekä rakenneultrassa viikolla 22 yksityisellä. Toisessa raskaudessa kävin alkuraskauden ultran ja viikon 12 ultran yksityisellä. Löydöksen takia jälkimmäisen raskauden rakenneultra viikolla 23 oli yliopistollisessa sairaalassa.

Voithan yrittää neuvotella yleisen puolen kanssa saatko ultran silloin kun haluat. Toinen juttu on onko sillä mitään lisäarvoa. Toisaalta tuntuu, että sekoitat alkuraskauden ja viiimeistään viikolla 12 tapahtuvan ultran.

Yleinen puoli?

Vierailija
19/49 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisillä neuvoloilla on muutama asiakas silloin tällöin. Julkinen neuvolajärjestelmä on tehokkaasti hiottu toimivaksi systeemiksi, jossa äidin ja vauvan etu ovat prioriteettejä. Ei raha, joka kilahtaa terveyspalveluyrityksen kassaan. Onko esim. veriryhmäsi jo kartoitettu. Tietyissä tapauksissa esim. koko raskausaika seurataan mahdollisten vasta-aineiden kehittymistä. Lisäksi julkisella työntekijät näkevät tuhansittain äitejä, joten heillä on aikamoinen vainu havaita merkkejä, jos joku ei olekaan ihan ok. Ja sitten ohjaavat eteenpäin. Itsestä ainakin olisi kauheaa, jos tietämättömyyden takia kävisi jotain ikävää, minkä oikea tietämys olisi voinut estää.

Vierailija
20/49 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenki ehkä toi juttelu on just se mikä tuntuu tosi epämiellyttävälle. Varmaan oon vaan peruskoulun terveydenhoitajasta traumatisoitunut, kun jo pelkästä neuvolakäynnin ajattelusta tulee samanlainen epämukava fiilis että "ai terkkarikäynti..?". :D Ei siellä peruskoulussa siis mitään erikoista edes tapahtunut, ihan ystävällinen se terkka aina oli, mutta koen vaan sellasen jotenkin epämiellyttävän tungettelevaksi. Mä koen että haluun noilta neuvolakäynneiltä vaan sitä ns. lääketieteellistä raskauden seurantaa.

ap

On se kyllä kurjaa kun ei saa ilmaisesta raskaudenseurannasta valita vain niitä itseä eniten miellyttäviä hommia eikös vaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä