Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko alkuraskauden ultraäänitutkimukseen päästä /saada lähetteen /hankkia ajan mitenkään muuten kuin varaamalla neuvola-ajan?

Vierailija
06.10.2018 |

Heips aloin nyt miettimään tota julkisen puolen ilmasta ultraa, että pystyykö sitä hyödyntämään jos ei käy sitä ennen siellä äitiysneuvolassa? Mä oon seurannu raskauttani yksityisellä, ja toi ensimmäinen neuvolakäynti mitä siitä luin ei houkuta jotenkin yhtään, tuntuu turhalta, melkeimpä epämiellyttävältä. Ei siellä ilmeisesti tutkita mitään, vaan pelkästään jutellaan. Ei ilmeisesti edes dopplerilla yritetä kuunnella sydänääniä?

Se siis tuntuu joltain turhalta juttelutuokilta jonne pitäis mennä kuuntelemaan samat ruokaohjeistukset ym. mitkä oon selvittäny jo aika päiviä sit muualta. Tästä syystä, tai en oikeastaan tiedä edes mistä syystä sinne meno tuntuu myös hyvin epämiellyttävältä. Ajattelin siirtää raskauden seurannan julkiselle puolelle vasta lähempänä raskauden puoliväliä, jolloin sitten on myös oikeesti jotain mitä tutkia niillä käynneillä.

Mietin siis että pystynkö hyödyntämään ilmaista ultraa siitä huolimatta, vai onks ainoa vaihtoehto siinäkin korvata se "ilmanen ultra" ite yksityisellä jos ei halua mennä vielä neuvolaan?

Ja jos tarkoituksesi on kommentoida että "mikset vaan voi mennä sinne neuvolaan?!", niin jätä ihmeessä välistä. Se ei ole keskustelun varsinainen aihe.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan sinulle samoin kuin edelliseen ketjuun, siellä neuvolassa ei tapahdu mitään niin hirveää ettetkö voisi siellä sen hetken jutella. Jos se niin kovasti ahdistaa, niin olisi syytä ottaa yhteyttä ja hakea apua muutenkin, ei ole normaalia. Myös se perusteesi että tiedät jo kaiken etkä jaksa kuunnella samoja kuulostaa lähinnä tekosyyltä.

T. Siellä neuvolassa ihan normaalisti käyvä toista lasta odottava kätilö

Vierailija
22/49 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisen puolen ilmainen ultra on se viimeistään viikolla 12 oleva ultra. Sitä ei kutsuta alkuraskauden ultraksi, sellaista yleinen puoli ei tarjoa.

Itse kävin ekassa raskaudessa alkuraskauden ultrassa yksityisellä viikolla 7, viikon 12 ultrassa yleisellä sekä rakenneultrassa viikolla 22 yksityisellä. Toisessa raskaudessa kävin alkuraskauden ultran ja viikon 12 ultran yksityisellä. Löydöksen takia jälkimmäisen raskauden rakenneultra viikolla 23 oli yliopistollisessa sairaalassa.

Voithan yrittää neuvotella yleisen puolen kanssa saatko ultran silloin kun haluat. Toinen juttu on onko sillä mitään lisäarvoa. Toisaalta tuntuu, että sekoitat alkuraskauden ja viiimeistään viikolla 12 tapahtuvan ultran.

Yleinen puoli?

Julkinen terveydenhoito siis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri kävi yksityisellä ultrassa, koska kävi töissä kaukana kotipaikasta. Olisi ollut mahdotonta käydä kotikunnan neuvolassa työn takia. Sanoi ettei kyllä juuri huomannut eroa, sillä kävi ekassa raskaudessaan julkisella. Käyntiajat oli helpompi järjestää itselle sopiviksi.

Vierailija
24/49 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityiselle voit mennä. Kai se sun yksityinen neuvola on ehdottanut sitä. Et kai sinä voi ilman lähetettä mennä mihinkään lääketieteelliseen tutkimukseen.

Siellä missä kävin eivät laita lähetteitä noihin julkisen ultriin. Sain ohjeeksi että jos haluan tohon julkisen puolen ilmaseen ultraan niin ton julkisen neuvolan kautta :) Mutta nyt mietin sitä että onko se siis ihan ainoa vaihtoehto.

ap

Miksi? Onkohan tuo yksityinen neuvolasi ihan pätevä. Muista, että myös Kelaan pitää ajoissa lähteä liput ja laput raskaudesta.

Toki toki, kyllä tuolta kaiken muun saa, raskaustodistukset kelaan ym. Eivät vaan tee lähetteitä sieltä julkiselle puolelle ultraan.

Eivät sitten "mikset mene neuvolaan, onko päässä vai vikaa"-taivastelijat osanneet pysyä poissa kehoituksesta huolimatta. Täyttyy keskustelu ihan turhasta. (en siis viitannut suhun vaikka sun lainaukseen kirjotinkin) 

ap

Vierailija
25/49 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisen puolen ilmainen ultra on se viimeistään viikolla 12 oleva ultra. Sitä ei kutsuta alkuraskauden ultraksi, sellaista yleinen puoli ei tarjoa.

Itse kävin ekassa raskaudessa alkuraskauden ultrassa yksityisellä viikolla 7, viikon 12 ultrassa yleisellä sekä rakenneultrassa viikolla 22 yksityisellä. Toisessa raskaudessa kävin alkuraskauden ultran ja viikon 12 ultran yksityisellä. Löydöksen takia jälkimmäisen raskauden rakenneultra viikolla 23 oli yliopistollisessa sairaalassa.

Voithan yrittää neuvotella yleisen puolen kanssa saatko ultran silloin kun haluat. Toinen juttu on onko sillä mitään lisäarvoa. Toisaalta tuntuu, että sekoitat alkuraskauden ja viiimeistään viikolla 12 tapahtuvan ultran.

En tiedä menikö senat ehkä sakaisin, mutta meinaan sitä np-ultran kovaavaa ultraa. Eli sitä jonka saa silloin jos ei halua yhdistelmäseulontoihin mutta haluaa silti "normaaliin" ultraan. :)

ap

Vierailija
26/49 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityiselle voit mennä. Kai se sun yksityinen neuvola on ehdottanut sitä. Et kai sinä voi ilman lähetettä mennä mihinkään lääketieteelliseen tutkimukseen.

Siellä missä kävin eivät laita lähetteitä noihin julkisen ultriin. Sain ohjeeksi että jos haluan tohon julkisen puolen ilmaseen ultraan niin ton julkisen neuvolan kautta :) Mutta nyt mietin sitä että onko se siis ihan ainoa vaihtoehto.

ap

Miksi? Onkohan tuo yksityinen neuvolasi ihan pätevä. Muista, että myös Kelaan pitää ajoissa lähteä liput ja laput raskaudesta.

Toki toki, kyllä tuolta kaiken muun saa, raskaustodistukset kelaan ym. Eivät vaan tee lähetteitä sieltä julkiselle puolelle ultraan.

Eivät sitten "mikset mene neuvolaan, onko päässä vai vikaa"-taivastelijat osanneet pysyä poissa kehoituksesta huolimatta. Täyttyy keskustelu ihan turhasta. (en siis viitannut suhun vaikka sun lainaukseen kirjotinkin) 

ap

Täyttyyhän se koska käytöksesi aiheuttaa ihmetystä. Ymmärrän yksityisellä käymisen hyvin jos haluaa ja rahaa riittää, mutta sitten jos se ultra pitäisikin saada julkiselta niin se ihmetyttää että miksi. Se vaikuttaa silloin lähinnä julkisen neuvolan välttelyltä ja saa epäilemään onko pääkopassa ym kaikki kunnossa.

Vierailija
27/49 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä menikö senat ehkä sakaisin, mutta meinaan sitä np-ultran kovaavaa ultraa. Eli sitä jonka saa silloin jos ei halua yhdistelmäseulontoihin mutta haluaa silti "normaaliin" ultraan. :)

ap

Päätit siis olla menemättä yhdistelmäseulontaan ollenkaan kun sinulle edellisessä ketjussa kerrottiin sen hinta yksityisellä ja julkiselle päästäksesi olisi pitänyt mennä neuvolaan? Pistää kyllä tosiaan ihmettelemään. Oletko jutellut ahdistuksistasi ammattilaiselle?

Vierailija
28/49 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

T kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkiselle et pääse ilman neuvolaa. Mutta voit maksaa sen itse yksityisellä, maksaa vähän yli 100 e.

Okei, no voi höh :D. Niin joo saakos tohon ultraan yksityisellä kelakorvauksen joka alentanee mulle tulevaa laskua? 

ap

Tuossa on Kela- korvaus jo huomioitu. Ja toki pitää lääkärinpalkkio maksaa.

Ookei, ehkä sit vaan pitää miettiä sitä yksityistä! Ilmeisesti Ovumiassa maksaa kelakorvauksen jälkeen vaan vajaa satasen (muistaakseni 94e). Voinhan toki vielä eka varmistaa ja soittaa neuvolaan et pystyykö ne tekemään lähetettä puhelimitse vai vaatiiko se ajanvarauksen ja neuvolakäynnin.

ap

Vierailija
29/49 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain hämärää tässä nyt on... Toivottavasti kyseessä on vain joku raskausfantasiatrolli, eikä ap ole oikeasti raskaana.

Vierailija
30/49 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun minulla oli ensimmäinen neuvola, siellä kyllä kokeiltiin, jos sydänäänet kuuluisivat, minulla ei silloin vielä kuulunut. Siellä myös juteltiin, sain paljon lappuja ja infoa kaikesta, vaikka tuntuikin, että tiesin sen kaiken. Oli silti ihan mukava käydä, oli todella mukava terveydenhoitaja ja sain aina kotona niistä lapuista tarkistaa jonkin asian, jos halusin.

Kyllä sinuna menisin, jos kuitenkin siihen ilmaiseen ultraan haluat. En usko, että voit seurata raskautta yksityisellä, mutta mennä julkiselle puolelle ilmaiseen ultraan, mutta soita ja kysy, sillä se selviää.

Jotenki ehkä toi juttelu on just se mikä tuntuu tosi epämiellyttävälle. Varmaan oon vaan peruskoulun terveydenhoitajasta traumatisoitunut, kun jo pelkästä neuvolakäynnin ajattelusta tulee samanlainen epämukava fiilis että "ai terkkarikäynti..?". :D Ei siellä peruskoulussa siis mitään erikoista edes tapahtunut, ihan ystävällinen se terkka aina oli, mutta koen vaan sellasen jotenkin epämiellyttävän tungettelevaksi. Mä koen että haluun noilta neuvolakäynneiltä vaan sitä ns. lääketieteellistä raskauden seurantaa.

ap

On se kyllä kurjaa kun ei saa ilmaisesta raskaudenseurannasta valita vain niitä itseä eniten miellyttäviä hommia eikös vaan. 

Ohis tavallaan ymmärrän ap:n pointin tuossa, että haluaa vain lääketieteellistä seurantaa. Itse kahden lapsen äitinä oli vähän samanlainen olo, kun odotin lapsiani. Olen ylirationaalinen luonne ja ikääkin oli 35, niin jotenkin ajattelin tietäväni sen mitä neuvolatätikin tietää. Ja esim. Kieltäydyin papakokeesta, kun minulla oli tuhruvuotoa ekassa raskaudessa, koska muun kuin neuvolasta saadun tiedon perusteella pidin sitä keskenmenoriskinä. Olen aina käyttänyt yksityistä gynekologia ja en oikein luottanut neuvolalääkäriin. Esim. Viimeisessä sisätutkimuksessa hän ei osannut arvioida olenko auki vai en. Kävin enimmäkseen yksityisellä sisätutkimuksissa raskauksieni aikana. Neuvolassa kyllä kävin.

Vierailija
31/49 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Päätit siis olla menemättä yhdistelmäseulontaan ollenkaan kun sinulle edellisessä ketjussa kerrottiin sen hinta yksityisellä ja julkiselle päästäksesi olisi pitänyt mennä neuvolaan? Pistää kyllä tosiaan ihmettelemään. Oletko jutellut ahdistuksistasi ammattilaiselle?

En mä oo kirjottanu tehnyt tästä aiemmin ketjua, sekotatteko mut nyt johonki kun useempi puhunut "viime kerrasta" tai "aiemmasta ketjusta". En edes ettiessäni löytäny aiheesta aiempia keskusteluja kun googlettelin niin päätin luoda tän. En mä tuohon yhdistelmäseulontaan halua mennä edes vaikka saisin sen julkiselta. Julkiselta ajattelin kysellä sitä mitä lie "yleistä ultraäänitutkimusta" tai mikä onkaan viralliselta nimenltään mitä tarjotaan niille jotka ei halua osallistua seulontaan. Se missä katotaan onko sikiö elossa, sekä ne perusrakenteet mitä siitä varhasessa vaiheessa näkee. Niskaturvotuksen mittausta en halua.

ap

Vierailija
32/49 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdäänkö julkisella muka rutiinina alkuraskauden ultria? Ainakaan Tampereella ei tehdä, eka ilmainen on se niskaturvotus siinä rv 12 paikkeilla. Sitä ennen se neuvolan jutustelukäynti.

Itse halusin alkuraskauden ultraan ennen sitä, ja maksoin yksityiselle rv 4 ja sain lähetteen julkiselle gynepolille rv 6 ultraan, lähetteessä luki "raskauden varmistus" tai jotain sinne päin. (Tietty olisin voinut mennä suoraan yksityiselle siinä rv 6 paikkeilla, mutta itseä epäilytti että mikä viikko kyseessä, niin rv 4 ultra antoi osviittaa tähän vaikkei tietenkään sikiötä vielä näkynyt.)

Olen kuullut että jotkut pääsevät suoraan alkuraskauden ultraan, mutta tällöin kai jotain riskitekijää tai muuta syytä taustalla.

Vierailija
33/49 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun minulla oli ensimmäinen neuvola, siellä kyllä kokeiltiin, jos sydänäänet kuuluisivat, minulla ei silloin vielä kuulunut. Siellä myös juteltiin, sain paljon lappuja ja infoa kaikesta, vaikka tuntuikin, että tiesin sen kaiken. Oli silti ihan mukava käydä, oli todella mukava terveydenhoitaja ja sain aina kotona niistä lapuista tarkistaa jonkin asian, jos halusin.

Kyllä sinuna menisin, jos kuitenkin siihen ilmaiseen ultraan haluat. En usko, että voit seurata raskautta yksityisellä, mutta mennä julkiselle puolelle ilmaiseen ultraan, mutta soita ja kysy, sillä se selviää.

Jotenki ehkä toi juttelu on just se mikä tuntuu tosi epämiellyttävälle. Varmaan oon vaan peruskoulun terveydenhoitajasta traumatisoitunut, kun jo pelkästä neuvolakäynnin ajattelusta tulee samanlainen epämukava fiilis että "ai terkkarikäynti..?". :D Ei siellä peruskoulussa siis mitään erikoista edes tapahtunut, ihan ystävällinen se terkka aina oli, mutta koen vaan sellasen jotenkin epämiellyttävän tungettelevaksi. Mä koen että haluun noilta neuvolakäynneiltä vaan sitä ns. lääketieteellistä raskauden seurantaa.

ap

On se kyllä kurjaa kun ei saa ilmaisesta raskaudenseurannasta valita vain niitä itseä eniten miellyttäviä hommia eikös vaan. 

Ohis tavallaan ymmärrän ap:n pointin tuossa, että haluaa vain lääketieteellistä seurantaa. Itse kahden lapsen äitinä oli vähän samanlainen olo, kun odotin lapsiani. Olen ylirationaalinen luonne ja ikääkin oli 35, niin jotenkin ajattelin tietäväni sen mitä neuvolatätikin tietää. Ja esim. Kieltäydyin papakokeesta, kun minulla oli tuhruvuotoa ekassa raskaudessa, koska muun kuin neuvolasta saadun tiedon perusteella pidin sitä keskenmenoriskinä. Olen aina käyttänyt yksityistä gynekologia ja en oikein luottanut neuvolalääkäriin. Esim. Viimeisessä sisätutkimuksessa hän ei osannut arvioida olenko auki vai en. Kävin enimmäkseen yksityisellä sisätutkimuksissa raskauksieni aikana. Neuvolassa kyllä kävin.

Joo mä olen vaan aina kokenut sen terkkarilla käymisen jotenkin turhaksi sekä turhauttavaksi. Tosin terkkarilla en ookaan peruskouluaikojen jälkeen käynyt. Nykyään kun harvoin on neuvolassa edes kätilöä pitämässä niitä vastaanottoja. Älkää nyt vihastuko tästä mutta koen että terkkarin raskaustietous on tosi sellasta kirjasta suoraa opeteltua ja luettua mitä sitten suolletaan ulkomuistista ääneen. Kätilöihin ja gynekologeihin ja heidän ammattiosaamiseensa luotan jotenkin vaan paljon enemmän. Eihän se terkkari ole edes mitenkään erikoistunut koulutuksessaan juuri raskauksiin.

Varmasti siis terkkareillakin ihan hyvä ammattitaito yleisesti terveyteen, mutta kun ei raskaudenseuranta ole edes heidän erikoisalaansa niin tottakai vaikka ne kätilöt tietää raskaudesta vielä paremmin.

ap

Vierailija
34/49 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehdäänkö julkisella muka rutiinina alkuraskauden ultria? Ainakaan Tampereella ei tehdä, eka ilmainen on se niskaturvotus siinä rv 12 paikkeilla. Sitä ennen se neuvolan jutustelukäynti.

Itse halusin alkuraskauden ultraan ennen sitä, ja maksoin yksityiselle rv 4 ja sain lähetteen julkiselle gynepolille rv 6 ultraan, lähetteessä luki "raskauden varmistus" tai jotain sinne päin. (Tietty olisin voinut mennä suoraan yksityiselle siinä rv 6 paikkeilla, mutta itseä epäilytti että mikä viikko kyseessä, niin rv 4 ultra antoi osviittaa tähän vaikkei tietenkään sikiötä vielä näkynyt.)

Olen kuullut että jotkut pääsevät suoraan alkuraskauden ultraan, mutta tällöin kai jotain riskitekijää tai muuta syytä taustalla.

Termit saatto mennä sekasin. Tarkoitan siis ns. "yleistä ultraäänitutkimusta" silloin rv 12 tienoilla, jolla voi korvata sen np-seulontaultran.

ap

Vierailija
35/49 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap hoi, jos sulla on rahaa laukata siellä yksityisellä, niin käypä siellä sitten i-h-a-n kaikki tutkimukset ja muutkin, turhaan haikailet julkiselle puolelle noukkimaan rusinat pullasta.

Vierailija
36/49 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Joo mä olen vaan aina kokenut sen terkkarilla käymisen jotenkin turhaksi sekä turhauttavaksi. Tosin terkkarilla en ookaan peruskouluaikojen jälkeen käynyt. Nykyään kun harvoin on neuvolassa edes kätilöä pitämässä niitä vastaanottoja. Älkää nyt vihastuko tästä mutta koen että terkkarin raskaustietous on tosi sellasta kirjasta suoraa opeteltua ja luettua mitä sitten suolletaan ulkomuistista ääneen. Kätilöihin ja gynekologeihin ja heidän ammattiosaamiseensa luotan jotenkin vaan paljon enemmän. Eihän se terkkari ole edes mitenkään erikoistunut koulutuksessaan juuri raskauksiin.

Varmasti siis terkkareillakin ihan hyvä ammattitaito yleisesti terveyteen, mutta kun ei raskaudenseuranta ole edes heidän erikoisalaansa niin tottakai vaikka ne kätilöt tietää raskaudesta vielä paremmin.

ap

En kokenut että ekalla käynnillä olisi kauheasti suollettu tietoa, ohjelappuja sain mukaan ja tärkeimmät asiat käytiin läpi. Pääpointtina oli ennemminkin puhua mun voinnista ja jaksamisesta ja kartoittaa mahdollisia ongelmia ja avuntarpeita. Joku voi pitää turhana, mutta itselle tuli ekaa odottavana turvallinen fiilis kun oltiin kiinnostuneita. Eihän se edes niin kauan kestä, kai sitä kuuntelisi vaikka mitä turhaa molotusta tunnin? Ja sitten kun lapsi on syntynyt, joutuuhan sitä sittenkin osallistumaan kaikkeen mikä ei ehkä itselle kiinnostavinta. Vanhempainillat, ajatteliko ap ne skipata kun tiedät kaiken?

Vierailija
37/49 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Termit saatto mennä sekasin. Tarkoitan siis ns. "yleistä ultraäänitutkimusta" silloin rv 12 tienoilla, jolla voi korvata sen np-seulontaultran.

ap

Mikset halua että niskaturvotusta mitataan? Veriseulaahan ei ole pakko ottaa vaikka sinne ultraan menisi. Ja vaikka turvotusta olisi niin ei kukaan pakota lisätesteihin, jos sitä pelkäät.

Nyt en enää tajua vältteleekö ap neuvoloita vai joitain tiettyjä tutkimuksia?

Vierailija
38/49 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Sen np-ultran voit tehdä yksityisellä, minäkin tein toisessa raskaudessa. Mutta kuten sanoin, en tiedä tuoko lisäarvoa tuon ilmaisen ultran tekeminen julkisella jollakin toisella raskausviikolla.

Tähän pieni varoituksen sana. Yksityinen np-ultraajani oli hämmentynyt, kun kaikki ei ollut ok. Olin iltapäivän viimeisellä ajalla perjantaina isossa lääkärikeskuksessa ja sain yliopistollisen sairaalan sisäisen koodin, ja minun piti soittaa itse yliopistolliseen sairaalaan seuraavalla viikolla ja jutella jatkotutkimuksista. Lääkäri yksityisellä ei pystynyt tekemään lähetettä sairaalaan. Prosessi ei ollut kunnossa. Onneksi asiat lähtivät sujumaan, kun soitin yliopistollisen sairaalaan vaikka oli vain jokin epämääräinen koodi. Herkempi ihminen olisi voinut menettää yöunensa tuossa. Läkärin kysymys " onko sinulla jokin uskonnollinen vakaumus" johtui ehkä hämmennyksestä myös. Mutta, jos kyseessä olisi ollut eka raskaus ja olisin ollut nuorempi, niin mitenköhän olisin suhtautunut. Luulisin, että julkisella prosessi on sujuvampi tällaisissa tilanteissa.

Vierailija
39/49 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Julkisella on np-seulonta, jos sitä ei halua, niin ultra jää väliin. Seuraava ultra on rv22 tietämillä, se on rakenneultra.

Julkisella ei ole ilmaisia "huvin vuoksi" - ultria.

Vierailija
40/49 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö saanut vastausta jo edellisessä keskustelussa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä