Voiko alkuraskauden ultraäänitutkimukseen päästä /saada lähetteen /hankkia ajan mitenkään muuten kuin varaamalla neuvola-ajan?
Heips aloin nyt miettimään tota julkisen puolen ilmasta ultraa, että pystyykö sitä hyödyntämään jos ei käy sitä ennen siellä äitiysneuvolassa? Mä oon seurannu raskauttani yksityisellä, ja toi ensimmäinen neuvolakäynti mitä siitä luin ei houkuta jotenkin yhtään, tuntuu turhalta, melkeimpä epämiellyttävältä. Ei siellä ilmeisesti tutkita mitään, vaan pelkästään jutellaan. Ei ilmeisesti edes dopplerilla yritetä kuunnella sydänääniä?
Se siis tuntuu joltain turhalta juttelutuokilta jonne pitäis mennä kuuntelemaan samat ruokaohjeistukset ym. mitkä oon selvittäny jo aika päiviä sit muualta. Tästä syystä, tai en oikeastaan tiedä edes mistä syystä sinne meno tuntuu myös hyvin epämiellyttävältä. Ajattelin siirtää raskauden seurannan julkiselle puolelle vasta lähempänä raskauden puoliväliä, jolloin sitten on myös oikeesti jotain mitä tutkia niillä käynneillä.
Mietin siis että pystynkö hyödyntämään ilmaista ultraa siitä huolimatta, vai onks ainoa vaihtoehto siinäkin korvata se "ilmanen ultra" ite yksityisellä jos ei halua mennä vielä neuvolaan?
Ja jos tarkoituksesi on kommentoida että "mikset vaan voi mennä sinne neuvolaan?!", niin jätä ihmeessä välistä. Se ei ole keskustelun varsinainen aihe.
Kommentit (49)
Julkinen puoli ei kirjoita lähetteitä minnekään vain potilaan pyynnöstä. Ei etenkään tutkimatta ja puhelimitse.
Miksi et käy tuossa ultrassa yksityisellä kun kerran muutenkin käytät yksityistä? Kuulostit siltä, ettei sinulla meinaa rahat riittää kun kyselit vielä kelakorvauksista jne. Jos yksityisen nla/ultra/lääkärikäynnit tekevät tiukkaa, sinuna käyttäisin senkin rahan tulevaan vauvaan valmistautumiseen ja kävisin kaikki käynnit julkisella.
Tosiaan sulla menee termit niin vauhdikkaasti sekaisin täälläkin, että vaikea uskoa, että olet 100% kaikesta perillä ja tosiaan jokin voi jäädä sooloilusi takia huomaamatta. Neuvolan kautta saisit myös apua ahdistukseesi. Vaikuttaa vahvasti siltä, että kaipaisit apua ja tukea kun neuvolakäyntiäkin välttelet kuin ruttoa. Olisi lapselle paras, että työstäisit vapaaehtoisesti näitä asioita, etkä tuon tuosta etsisi av:sta vastausta kaiken mahdollisen välttelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et käy tuossa ultrassa yksityisellä kun kerran muutenkin käytät yksityistä? Kuulostit siltä, ettei sinulla meinaa rahat riittää kun kyselit vielä kelakorvauksista jne. Jos yksityisen nla/ultra/lääkärikäynnit tekevät tiukkaa, sinuna käyttäisin senkin rahan tulevaan vauvaan valmistautumiseen ja kävisin kaikki käynnit julkisella.
Tosiaan sulla menee termit niin vauhdikkaasti sekaisin täälläkin, että vaikea uskoa, että olet 100% kaikesta perillä ja tosiaan jokin voi jäädä sooloilusi takia huomaamatta. Neuvolan kautta saisit myös apua ahdistukseesi. Vaikuttaa vahvasti siltä, että kaipaisit apua ja tukea kun neuvolakäyntiäkin välttelet kuin ruttoa. Olisi lapselle paras, että työstäisit vapaaehtoisesti näitä asioita, etkä tuon tuosta etsisi av:sta vastausta kaiken mahdollisen välttelyyn.
Siis mitä ihmettä, en mä oo väittäny olevani kaikesta perillä. Mutta sanoin alkuraskauden ultraäänitutkimus, kun virallinen nimi on HUS:in jossain potilasohjeesss "varhaisraskauden ultraäänitutkimus". Ite jotenki käsitän et noi termit meinais samaa asiaa. Mut onko sillätarkalla nimenomaisella termillä nyt niin väliä, kun tärkeintä on että keskustelijat ymmärtää saman asian. Siksi tarkensinkin että tarkoitan sitä ensimmäistä ultraa minkä julkiselta saa jos ei osallistu seulontaan. Ja kun nyt varmistin vielä termistön että voin tarkentaa tän niin että kaikki ymmärtää, niin oon tarkoittanut siis "varhaisraskauden ultraäänitutkimusta".
ap
Jos kerran tiedät kaiken raskaudesta paremmin kuin neuvola, miten et tiedä ultran nimeä?
Taidat olla sama tyyppi joka aiemminkin on vouhkannut täällä että osaa paremmin kuin terveydenhoitaja ja kysellyt, voiko jossain avoneuvolassa ottaa pelkän pissatestin ettei tartte jutella.
Et ole varmaan sitten myöskään opiskellut toisella tai kolmannella asteella, koska sieltä et selviä ilman terveydenhoitajan vastaanottoa.
Kyllä minua hiukan ihmetyttää, miksi niin hanakasti et halua jutella terveydenhoitajan kanssa. Ymmärrän kyllä, että tuntuu ajan haaskaukselta jos ajattelee tietävänsä jo tarpeellisen. Minä koin tietäväni paljon raskaudesta kun olin raskaana. Tiesinkin kyllä, mutta oli se silti mukava, kun pystyi niistä lapuista aina tarkistamaan, jos en ollut aivan varma.
Minusta oli myös ihan mukava jutelle terveydenhoitajan kanssa raskaudesta ja muista, enkä kokenut sitä tunkeilevaksi. Se tehdään äidin ja vauvan hyvinvoinnin takia, tokihan jokainen äiti haluaa lapsellaan olevan kaiken hyvin. Esim. sukujen sairauksien kartoittaminen on tärkeää tehdä.
En voi mitään tunteelle, että olet kovin nuori ja päällä on jokin "auktoriteettien vastustus" tmv. Minulle vain tulee sellainen tunne tekstistäsi. Itse en ole koskaan ollut kovin sosiaalinen ihminen, mutten silti koe keskustelua muiden kanssa noin vastenmieliseksi, jos keskustelu on ihan normaalia eikä päällepäsmäröintiä tai tunkeilevaa toiselta osapuolelta. Kai tiedät, että jos kemiat eivät kohtaa terveydenhoitajan kanssa, voit pyytää toista terveydenhoitajaa mahdollisuuksien mukaan?
En ihan ymmärrä, miksi olet tähän asti käynyt yksityisellä, kun saan sellaisen käsityksen kirjoituksistasi, ettei sinulla oikein olisi siihen varaa? Kuten moni muukin, minä epäilen myös, että välttelet jostain syystä seurantaa, miksi? Onko sinulla millainen elämäntilanne? Missä vauvan isä on, missä asut, onko aiempaa taustaa sosiaaliviranomaisten kanssa, poliisin kanssa, oletko epävakaa mieleltäsi vai mikä mättää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun minulla oli ensimmäinen neuvola, siellä kyllä kokeiltiin, jos sydänäänet kuuluisivat, minulla ei silloin vielä kuulunut. Siellä myös juteltiin, sain paljon lappuja ja infoa kaikesta, vaikka tuntuikin, että tiesin sen kaiken. Oli silti ihan mukava käydä, oli todella mukava terveydenhoitaja ja sain aina kotona niistä lapuista tarkistaa jonkin asian, jos halusin.
Kyllä sinuna menisin, jos kuitenkin siihen ilmaiseen ultraan haluat. En usko, että voit seurata raskautta yksityisellä, mutta mennä julkiselle puolelle ilmaiseen ultraan, mutta soita ja kysy, sillä se selviää.
Jotenki ehkä toi juttelu on just se mikä tuntuu tosi epämiellyttävälle. Varmaan oon vaan peruskoulun terveydenhoitajasta traumatisoitunut, kun jo pelkästä neuvolakäynnin ajattelusta tulee samanlainen epämukava fiilis että "ai terkkarikäynti..?". :D Ei siellä peruskoulussa siis mitään erikoista edes tapahtunut, ihan ystävällinen se terkka aina oli, mutta koen vaan sellasen jotenkin epämiellyttävän tungettelevaksi. Mä koen että haluun noilta neuvolakäynneiltä vaan sitä ns. lääketieteellistä raskauden seurantaa.
ap
On se kyllä kurjaa kun ei saa ilmaisesta raskaudenseurannasta valita vain niitä itseä eniten miellyttäviä hommia eikös vaan.
Ohis tavallaan ymmärrän ap:n pointin tuossa, että haluaa vain lääketieteellistä seurantaa. Itse kahden lapsen äitinä oli vähän samanlainen olo, kun odotin lapsiani. Olen ylirationaalinen luonne ja ikääkin oli 35, niin jotenkin ajattelin tietäväni sen mitä neuvolatätikin tietää. Ja esim. Kieltäydyin papakokeesta, kun minulla oli tuhruvuotoa ekassa raskaudessa, koska muun kuin neuvolasta saadun tiedon perusteella pidin sitä keskenmenoriskinä. Olen aina käyttänyt yksityistä gynekologia ja en oikein luottanut neuvolalääkäriin. Esim. Viimeisessä sisätutkimuksessa hän ei osannut arvioida olenko auki vai en. Kävin enimmäkseen yksityisellä sisätutkimuksissa raskauksieni aikana. Neuvolassa kyllä kävin.
Joo mä olen vaan aina kokenut sen terkkarilla käymisen jotenkin turhaksi sekä turhauttavaksi. Tosin terkkarilla en ookaan peruskouluaikojen jälkeen käynyt. Nykyään kun harvoin on neuvolassa edes kätilöä pitämässä niitä vastaanottoja. Älkää nyt vihastuko tästä mutta koen että terkkarin raskaustietous on tosi sellasta kirjasta suoraa opeteltua ja luettua mitä sitten suolletaan ulkomuistista ääneen. Kätilöihin ja gynekologeihin ja heidän ammattiosaamiseensa luotan jotenkin vaan paljon enemmän. Eihän se terkkari ole edes mitenkään erikoistunut koulutuksessaan juuri raskauksiin.
Varmasti siis terkkareillakin ihan hyvä ammattitaito yleisesti terveyteen, mutta kun ei raskaudenseuranta ole edes heidän erikoisalaansa niin tottakai vaikka ne kätilöt tietää raskaudesta vielä paremmin.
ap
En kokenut että ekalla käynnillä olisi kauheasti suollettu tietoa, ohjelappuja sain mukaan ja tärkeimmät asiat käytiin läpi. Pääpointtina oli ennemminkin puhua mun voinnista ja jaksamisesta ja kartoittaa mahdollisia ongelmia ja avuntarpeita. Joku voi pitää turhana, mutta itselle tuli ekaa odottavana turvallinen fiilis kun oltiin kiinnostuneita. Eihän se edes niin kauan kestä, kai sitä kuuntelisi vaikka mitä turhaa molotusta tunnin? Ja sitten kun lapsi on syntynyt, joutuuhan sitä sittenkin osallistumaan kaikkeen mikä ei ehkä itselle kiinnostavinta. Vanhempainillat, ajatteliko ap ne skipata kun tiedät kaiken?
Mä en muista, että ois koskaan neuvolassa juteltu kauheesti. Ekalla kerralla ultrattiin ja katottiin, että mihin laskettuaika saattais mennä. Ei siellä mitään uteluja ollut. Muistaakseni jonkun kyselyn täytin. That´s it!
Ei mee näin ainakaa täällä pk-seudulla. Vaikka ei haluais ekaan seulontaan osallistua niin voi mennä tavalliseen ultraan missä varmistetaan vaan raskauden kesto, sikiöiden määrä, onko sikiö elossa tärkeimmät rakenteet mitä näkee jne, mutta ei mitata niskaturvotusta.
ap