Tunnen tulleeni väärin kohdelluksi perinnönjaossa, pitäisikö vaatia hyvitystä?
Jakosopimus olisi nyt valmis. Itse olen sanonut omat haluamiseni ja suostumukseni keväällä ja kesällä, ja ilmaissut kovasti, että sovitun jaon olisi tapahduttava kesällä, koska tarvitsin rahaa koulutussuunnitelmiini ja terveydenhoitooni kesällä, ja syksyllä on siihen liian myöhäistä. Yksi osakkaista alkoi vetkuttelemaan ja perumaan allekirjoituksen päivämääriä milloin mistäkin syystä. Sitten toinen kielsi, että osittaistakaan jakoa ei voida tehdä kesän aikana. Nyt syksyn tullen heillä olisikin nyt hirveä kiire saada se sopimus voimaan. Itseäni ei hirveästi kiinnosta enkä koe velvollisuutta, koska omaa mielipidettäni ei kunnioitettu yhtään ja tilaisuudet ovat menneet sivu suun. Lisäksi osakkaat ovat käyttäneet kiinteistöä suullisen sopimuksemme vastaisesti yhteisomistuksen aikana salaa. Kannattaisiko minun riitauttaa asia tai voinko edes? Mielestäni minulla ei ole laillista eikä moraalista velvollisuutta suostua vanhoihin ehtoihin, koska ilmaisin jatkuvasti ja monta kertaa, että syksyllä on liian myöhäistä. Olen harkinnut syyttää sopimusten rikkomisesta tai vaatia siitä korvausta itselleni. Toisaalta aina sanotaan, että parempi laiha sopu kuin lihava riita. Mutta tuntuu, että minun pitäisi saada jotain oikeutta, koska ylitseni on täysin kävelty tähän mennessä.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että jos aapeen olisi eeim pitänyt maksaa koulutusmaksut (monet koulutukset ovat Suomessakin maksullisia) elokuussa, ei rahan saaminen lokakuussa tai marraskuussa paljon lämmitä. Vuosi meni hukkaan, kun koulua ei saanut aloitettua silloin kun se alkoi.
Siitä huolimatta olen sitämieltä, että riitely ja kostaminen ei poista eikä edes vähennä katkeruutta tässä tilanteessa tai tulevaisuudessa, vaan todnnäköisesti lisää sitä. Perintöäjää vähemmän, kuluja tulee nopeasti tuhansia euroja lisää ja ikäviä sukulaisia on pakko katsella pidempään. Mielenrauhan saa todennäköisemmin silla, kun allerkijoittaa jakokirjan (tai lähettää jonkun sltakirjalla allekirjoittamaan puolestaan), ottaa rahansa, eikä enää ikinä tapaa pissipäisinä pitämiään ihmisiä.
Tästä juuri oli kyse, menetin opiskelupaikan. En saanut kaupungin asuntoa ajoissa ja yksityisen kämpän olisi saanut toki hankittua kesällä jos olisi ollut takuuvuokraa tyrkyttää. Tietenkin sitä olisi voinut jostain sossusta yrittää, mutta ei monet halua sitä soskun maksusitoumusta. Lisäksi olisin tarvinnut terveydenhoitoon rahaa koska kesä on erityisen vaikeaa aikaa kuumuuden takia ja ilmaiseksi en saa riittävää hoitoa. Nyt mulla ei ole syksyksi tekemistä, paitsi odottaa marras- ja joulukuun hoitoja, jotka joudun nyt maksamaan kokonaisuudessan jos minulla on omaa rahaa ja pennittömänä saisin kai haettua niihin toimeentulotukea. Ap
Perintöä vastaan olisi varmaan saanut pankista lainaa, kun kerran paperit oli allekirjoitusta vaille valmiit. Sitten olisi voinut maksaa sille pankinn lakimiehelle että hoitaa homman loppuun.
Lakimies ei voi pakottaa ketään allekirjoittamaan. Ainoastaan pesänjakaja voi tehdä jaon, vaikka joku osapuoli vastustaisi.
Siis tarkoitin lähinnä että lakimies hoitaisi ap:n osuuden valtakirjalla. Varmaan ne sisaruksetkaan kehtaa ulkopuoliselle temppuilla.
Voisin siis hankkia lakimiehen, joka esittää mun "ehdot" ja menee puolestani valtakirjalla jakotilaisuuteen? Ap
Voi tehdä näin. Mutta jos vain allekirjoitatte sen jakokirjan, niin turhaa rahanmenoa.
Olishan se messevää vastata puhelimeen, että soita ja sovi mun lakimiehen kanssa, tässä numero.
Kyllä Helsingistäkin tilapäiseksi asunnoksi jonkin kimppakämpän tms löytää, kokemusta on. Vaikka perintöä on tulossa, ei sen varassa voi elää, ennen kuin pesä on todellisuudessa jaettu.
Sisaruksilla ei ole kertakaikkiaan minkäänlaista syytä tai velvollisuutta korvata sinulle yhtään mitään jaon viivästymisen vuoksi. Ihan yhtälailla viivästyminen koskee heitäkin. Et voi elää varoilla, joita sinulla ei vielä ole.
Meidän sisaruksissanikin on yksi hankala sisko. On niin kiinteistön omistajaa, mutta kiinteistön juoksevia kuluja ei maksa. Meillä on kiinteistö kaikkien yhteiskäytössä, mutta tämä, joka ei maksa kuluja, yrittää määräillä. Hankalia ihmisiä siis on. En ymmärrä miksi sisaruksesi eivät saisi käyttää kiinteistöä, koska se ei ole vielä kenenkään oma.