Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puhdistatko hammasvälisi - millä? Neuvokaa mua, hammasvälit huutaa apua!

Vierailija
05.10.2018 |

Sain "läksytyksen" hammaslääkärissä, että hammasvälit pitäisi alkaa puhdistamaan hammasväliharjalla. Muuten hampaani ovat puhtaat ja harjaan ne kaksi kertaa päivässä, mutta hammasvälit ovat vähän retuperällä.

No nyt sitten aloitin hammasvälien rassaamisen niillä harjoilla. Aivan helvetillinen tuntuma suussa, kun olen pari-kolme päivää jynssännyt välejä harjalla. Sattuu ihan hirveästi ja aivan niinku olis jotain nahkaretaleita irronnut hammasväleistä. Enkä todellakaan ole painanut väliharjalla ikeniä, olen keskittynyt juurikin vain hampaisiin. Mutta pakostikinhan siinä tulee ientäkin hangattua. Nyt tuntuu että en kertakaikkiaan kärsi enää laittaa sitä väliharjaa tuonne hampaiden väliin. Voiko tuo olla terveellistäkään, että nahka lähtee ja sattuu noin pirkuleen paljon?

Onko kokemuksia ja neuvoja? Voiko olla, että väliharja ei vaan sovi mulle?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta ap water floss, niitä saa ainakin amazonista suomeen.

Se on tehokkain, itsellänikin on sellainen, sama periaate kuin sillä hammaslääkärin vesiputsarilla.

Vierailija
22/39 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli samaa ongelmaa, ikenet vuotivat langatessa ja hammasväliharjalla.

Hammashoitajat ovat vuosien ajan putsanneet hammaskiven, välillä myös lääkäri. Sekä yksityisellä, että julkisella. Ei juurikaan vaikutusta verenvuotoon hampaita puhdistaessa. Luulin aina, että hammaskiven poisto on tehty hyvin.

Nyt eka kerran osui kohdalle ensin hammashoitaja, joka hammaskiven poistettuaan totesi, että ientaskuissa on paljon kiveä, jota hän ei pysty poistamaan ja osoitti minut lääkärille. Tämä lääkäri puhdisti perusteellisesti ientaskut, vei kolme tunnin aikaa. Hän käytti ultraa, soodapuhallusta ja mekaanista raaputusta. Oli kyllä ihan helvetillisen tuskallinen kokemus.

Ientulehdukset ovat nyt tiessään. Verta ei tule langatessa eikä väliharjalla ja ienkivut lakanneet. Käyn nyt samalla suuhygienistillä, joka laittaa lääkärille, jos ei itse saa kaikkea pois. La kaan tai käytän nykyään väliharjaa päivittin.

Jäi kyllä sellainen fiilis, että nuo edelliset hoitajat ja lääkärit antoivat pelkkää rahst pois valohoitoa, siis otettiin helposti lähtevä hammaskivi ja jätettiin ientaskut ja ahtaimmat välit putsaamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä hammaslankainta kannattaa käytää, löytyy aina jotain ruuantähteitä tms hampaiden välistä jotka muuten jäisivät sinne muhimaan

Vierailija
24/39 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus noista "pulloharja" väliharjoista on vähän samanlainen kuin ap:lla. Käytin harjoja ohjeiden mukaan, eli keltaisia ja sitäkin suurempia harjoja.

Hampaita alkoi lopulta särkemään niin että ramppasin vähintään kerran kuukaudessa hammaslääkärin vastaanotolla. Mitään vikaa ei löytynyt. Yksi hammaslääkäri oli sitä mieltä, että särky johtui hammasväliin jääneestä ruuasta tulleesta tulehduksesta. Tämän jälkeen rassasin hammasvälejä kahta kauheammin.

Lähes vuoden hirveitten särkyjen jälkeen aloin epäillä hammasväliharjoja syntipukiksi, lopetin harjaamisen ja kappas vaan, hammassärky oli tipotiessään.

Nykyään käytän hammaslankaa ja joskus pieniä silikoniharjoja.

Vierailija
25/39 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuhygienistille jos et ole jo käynyt. Kuulostaa ientulehduksela. Ei terveiden ikenien pitäisi tulla kipeiksi. Verta saattaa viikonkin verran tulla, ennenkuin ikenet tottuvat, mutta kipu ei ole normaalia. Hammaslääkäri hoitaa hampaita ja hygienisti keskittyy niiden ikenien kunnossapitäimiseen.

Vierailija
26/39 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammashoitajat ovat vuosien ajan putsanneet hammaskiven, välillä myös lääkäri. Sekä yksityisellä, että julkisella. Ei juurikaan vaikutusta verenvuotoon hampaita puhdistaessa. Luulin aina, että hammaskiven poisto on tehty hyvin.

Nyt eka kerran osui kohdalle ensin hammashoitaja, joka hammaskiven poistettuaan totesi, että ientaskuissa on paljon kiveä, jota hän ei pysty poistamaan ja osoitti minut lääkärille. Tämä lääkäri puhdisti perusteellisesti ientaskut, vei kolme tunnin aikaa. Hän käytti ultraa, soodapuhallusta ja mekaanista raaputusta. Oli kyllä ihan helvetillisen tuskallinen kokemus.

Ientulehdukset ovat nyt tiessään. Verta ei tule langatessa eikä väliharjalla ja ienkivut lakanneet. Käyn nyt samalla suuhygienistillä, joka laittaa lääkärille, jos ei itse saa kaikkea pois. La kaan tai käytän nykyään väliharjaa päivittin.

Jäi kyllä sellainen fiilis, että nuo edelliset hoitajat ja lääkärit antoivat pelkkää rahst pois valohoitoa, siis otettiin helposti lähtevä hammaskivi ja jätettiin ientaskut ja ahtaimmat välit putsaamatta.

Sama juttu. Olin käynyt jo 2 kertaa hammaskiven poistossa, ja kaiken piti olla muka kunnossa. Hammaslääkäri lähetti silti heti uudelleen hammaskiven puhdistukseen. Osa niistä hygienisteistä ei valitettavasti hoida hommiaan kunnolla. Nyt sitten kolmannen kerran jälkeen suu opn ihan hyvässä kunnossa ja pysynytkin jo jonkin aikaa.

Vierailija
27/39 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ole koskaan osannut käyttää hammaslankaa, hammaslääkäristä onneksi sain sellasen helppokäytösen missä on sellanen mistä ottaa kiinni ja "sahailee" vaan hampaan välejä, ostin niitä sitten kaupastakin. Jordan merkkisiä oli ne mitä ostin.

Niillä on helppo putsata, mutta en kyllä joka päivä putsaile... taas on jääny... Pitäs joka päivä kun oli jo se ientulehdus sillon ja suuhygienisti kans piti luennon ja lupasin itselleni että alan hoitaa, ettei tule mitään sydänvikaa ikenien takia.

Näitä ostin, mitä tossa pikkupussissa, ovat helppokäyttösiä.

Näköjään joku varrellinenkin tossa kuvassa.

http://resources.mynewsdesk.com/image/upload/c_limit,dpr_2.625,f_auto,h…

Vierailija
28/39 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile pienempää harjaa. Minä käytän ensin lankaa ja sitten niitä pienimpiä harjoja ("nano" tai "micro") vain takahampaiden väleissä minne ne mahtuvat.

Ja hammaslangalla ei muuten "sahata" edestakaisin, vaan ylös-alas liikkeellä. Lankain voi olla helppokäyttöisempi.

Kannattaisi tosiaan ensin katsoa se tulehdus pois.

Vierailija
29/39 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko maksoi?

Käytän lankaa kerran päivässä, ja välillä niitä pikku harjoja ja harjaan aamuin illoin, siitä huolimatta ientulehdus on ja pysyy.

Vierailija
30/39 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän langan lisäksi silikonitikkuja. Ne on ohuita ja menee ahtaaseenkin väliin. Saa ihan vaikka S-Marketista.

Vierailija
31/39 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko maksoi?

Käytän lankaa kerran päivässä, ja välillä niitä pikku harjoja ja harjaan aamuin illoin, siitä huolimatta ientulehdus on ja pysyy.

Tämä huipputyyppi ( muutkin kehuvat ) oli paikallisessa terveyskeskuksessa. Jotain 70€ oli kerta. Hygienistillä vähemmän. Eli ei kallis. Hygienstin ansiota, että sain ajan.

Kerran yksityislääkäri putsasi samalla tavalla kun pyysin. Yli 200€ kerta.

Vierailija
32/39 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Älä käytä väliharjaa joka päivä. Anna ienten toipua välillä.

Käytä hammaslankaa, se on parempaa kuin väliharjat. Väliharjojakin on erilaisia, toiset ovat järeämpiä kuin toiset. Itse olen ihastunut Pirkan harjoihin, mielestäni ne ovat parhaita ja edullisiakin.

Muista aina purskutella alkoholia sisältävällä hammashuuhteella putsauksen jälkeen.

Saako siihen käyttää viskiä niinkuin itse teen?

Joskus sattuu purskutusneste vahingossa menemään kurkusta alas.

Vittu mitä paskaa alkkikselta. Melkein kaikissa viinaksissa on sokeria, niin että purskuttele vaan jos haluat päästä eroon hampaistasi.

Vierailija
33/39 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä väliharjaa/hammaslankaa ennen kun peset hampaat. Jos käytät pesun jälkeen niin vie fluorin pois hampaiden välistä.

Vierailija
34/39 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän langan lisäksi silikonitikkuja. Ne on ohuita ja menee ahtaaseenkin väliin. Saa ihan vaikka S-Marketista.

Pitää vaan olla erikseen hammaslanka, jolla saa ne tikusta irronneet silikoninpalaset irti suusta.

Vierailija
35/39 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Älä käytä väliharjaa joka päivä. Anna ienten toipua välillä.

Käytä hammaslankaa, se on parempaa kuin väliharjat. Väliharjojakin on erilaisia, toiset ovat järeämpiä kuin toiset. Itse olen ihastunut Pirkan harjoihin, mielestäni ne ovat parhaita ja edullisiakin.

Muista aina purskutella alkoholia sisältävällä hammashuuhteella putsauksen jälkeen.

Saako siihen käyttää viskiä niinkuin itse teen?

Joskus sattuu purskutusneste vahingossa menemään kurkusta alas.

Vittu mitä paskaa alkkikselta. Melkein kaikissa viinaksissa on sokeria, niin että purskuttele vaan jos haluat päästä eroon hampaistasi.

Koskenkorvassakin on. Kannataa vaan juoda viinat ja jättää purskuttelut. Sylki on itsessään jo suojaavaa ainetta, eikä kuolaaminen maksa mitään.

Vierailija
36/39 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Colgaten muovinen taipuisa hammastikku on ainakin mulle paras. Putsaan hammasvälit joka ruokailun jälkeen.

Vierailija
37/39 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Xylitol 100% purkkaa auttaa mulla normaalin pesun ja tikutuksen lisäksi. Ei ole reikiä ja tulehduksia enää.

Vierailija
38/39 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää hammaslankaimista ja harjoista, koska ne ovat aivan turhaa muoviroskaa. Suosikaa lankaa!

Vierailija
39/39 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tykkää hammaslankaimista ja harjoista, koska ne ovat aivan turhaa muoviroskaa. Suosikaa lankaa!

Se lanka on jotain keinomateriaslia, muovin tapaista, joka ei maadu eik hajoa ikinä. Eli tuossa suhteessa ihan yhtä huono vaihtoehto kuin nuo kammoamasi tuotteet.