Voinko muuttaa muualle ja jäädä työttömäksi, jotta saisin asunnon?
Olen jäämässä asunnottomaksi. Haittoina kaiketi ikä ja sukupuoli.
Voinko jäädä työttömäksi ja muuttaa muualle, mahdollisesti jollekin pienelle paikkakunnalle, jos saan sieltä vuokrakämpän?
Parempi kai kuitenkin työtön kuin asunnoton.
Tälläkin hetkellä saan osan tuloistani luukulta, koska satunnaisen työn tunnit eivät joka kuukausi riitä.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse (55v, yksinelävä työtön eukko), olen miettinyt, että myisin oman yksiöni pääkaupunkiseudulta ja muuttaisin jonnekin maaseudulle loppuiäkseni vuokralle. Saisi jonkun euron tililleni ja voisin ehkä elää mukavampaa elämää maalla. Miksi täällä pääkaupunkiseudulla on oltava, kun ei kukaan kuitenkaan ota ikäistäni töihin? Sama kai se on maalla olla työttömänä. Mitenköhän te-keskus suhtautuu työttömän muuttoon, työttömäksi toiselle paikkakunnalle?
Ne suhtautuu juuri noin kuten kerrottu jo tässä ketjussa. Saat alkuun 3 kk karenssin ja sen jälkeen olet normaalisti työttömänä ja saat tukea. Hintana tietty, että joudut hyppäämään kun te-toimisto käskee, ja saattavat alentaa tukeasi näitä aktiivimallin aikoina, mutta jos tuo ei haittaa, on ihan mahdollinen siirto.
Ei itse asiassa mikään hullumpi vaihtoehto jos kestää työkkärin kanssa temppuilun.
En ole kirjoittaja, mutta ihmettelen mistä hyvästä hän saa karenssin, kun hän on jo työtön? Ei kai suomessa saa karenssia, jos muuttaa toiselle paikkkunnalle? Jos näin on, niin sitten on euroopan ihmisoikeustuomioistuimelle vakavaa asiaa.
Sori, taidat olla oikeassa. Luin innoissani huonosti. ups.
Vierailija kirjoitti:
Itse (55v, yksinelävä työtön eukko), olen miettinyt, että myisin oman yksiöni pääkaupunkiseudulta ja muuttaisin jonnekin maaseudulle loppuiäkseni vuokralle. Saisi jonkun euron tililleni ja voisin ehkä elää mukavampaa elämää maalla. Miksi täällä pääkaupunkiseudulla on oltava, kun ei kukaan kuitenkaan ota ikäistäni töihin? Sama kai se on maalla olla työttömänä. Mitenköhän te-keskus suhtautuu työttömän muuttoon, työttömäksi toiselle paikkakunnalle?
Ei mitenkään. Työtön saa muuttaa, vaikka olisi muuton jälkeenkin työtön (töitä pitää toki etsiä, ja ottaa vastaan jos löytää). TYössäoleva sen sijaan ei saa irtisanoutua, muutti sitten jonnekin tai ei.
Asun maalla. Täällä suurin osa käy töissä, joten ap saattaa joutua töihin, kun on muuttanut. Helsingissä on suhteessa enemmän työttömiä kuin monessa maalaiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
kyll äsä saat sen asunnon nykyisenkin asuinkutasi kunnalliselta/kaupungin asuntotoimelta heti sitten kun ensin olet asunnoton.
Heheh joo, no riippuu kunnasta. Terkut Helsingistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lues nyt uudestaan sen aloitus.
Tuntuu että hän ei tiedä oikein itsekään mitä on kysymässä.
1. Olen jäämässä asunnottomaksi.
2. Siksi täytyy muuttaa paikkakuntaa ja sanoutua irti töistä.
3. Tuleeko karenssi?
Te-toimisto ei käsittääkseni tunne armoa, vaan katsoo, ettei asunnottomuus ole pätevä syy irtisanoutua työstä, joten karenssia pukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä se te-keskusta liikuttaa missä joku työtön pönöttää. Suosittelen muuttoa, maalla pärjää vähemmällä. On rauhaisaa ja luonto lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne suhtautuu juuri noin kuten kerrottu jo tässä ketjussa. Saat alkuun 3 kk karenssin ja sen jälkeen olet normaalisti työttömänä ja saat tukea. Hintana tietty, että joudut hyppäämään kun te-toimisto käskee, ja saattavat alentaa tukeasi näitä aktiivimallin aikoina, mutta jos tuo ei haittaa, on ihan mahdollinen siirto.
Ei itse asiassa mikään hullumpi vaihtoehto jos kestää työkkärin kanssa temppuilun.
Ei tässä tapauksessa tule karenssia, jos jo valmiiksi työtön muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä se te-keskusta liikuttaa missä joku työtön pönöttää. Suosittelen muuttoa, maalla pärjää vähemmällä. On rauhaisaa ja luonto lähellä.
Itse myin yksiöni helsingistä ja muutin kustaviin työttömänä. Sain paremman asunnon sekä upean ympäristön. Täällä yhteisöllisyys on aivan erilaista kuin helsingissä. Sain jopa osa-aikaisen työn, jota helsingissä ei 56vuotiaalle ollut mahdollisuutta. Nämä pikkupaikat ovat upeita, olkaa rohkeita.
Jos irtisanoutuu työpaikasta ihan itse niin silloin tulee karenssi ennen kuin alkaa korvaukset juosta