Jättäisitkö puolivuotiaan lapsen viikoksi hoitoon?
Niin, jättäisitkö? Esim. isovanhemmille tai muulle sukulaiselle.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 1v erossaoloaika vanhemmistaan 1h/kk eli 3kk voi olla 3h poissa vanhempien luota. Yli 1vuotialla pv/ ikävuosi
Eli 6kk voi olla erossa vanhemmistaan vain 6h ja sitäkään ei ole hyvä tehdä joka päivä.Ja pyh! Isovanhemmat voi mainiosti hoitaa lasta, jos he ovat luotettavia.
Itse vietin mummin ja ukin luona paljon aikaa pienestä pitäen. Rakkaimmat lapsuusmuistot liittyy mummilaan.
Et kyllä muista millaista kauhua koit jos sinut jätettiin ilman vanhempia viikoksi alle vuoden ikäisenä? Mistäs tiedät miten olet vaurioitunut henkisesti?
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan tilanteesta. En toki mielelläni, mutta jos on pakottava tilanne niin ei se lapsi siitä rikki mene. Joskus on vain huonoja vaihtoehtoja.
Lomamatka ajaksi lapsen hylkääminen ei ole mikään vaihtoehto, se on välinpitämättömyyttä lapsesta.
No en jättäisi. Aika harva jättäisi, ketään nyt sen kummemmin tuomitsematta. Meidän 7v on ollut maksimissaan kolme yötä peräkkäin sukulaisten luona. Pärjäisi toki jo pidempään, mutta ei ole ollut tarvetta. Ensimmäiset hoitokerrat meidän kaikilla lapsilla on ollut vasta 1-vuotiaana ja yökylässä yli 2-vuotiana. Nekin kaikki kerrat todella tuttujen ja usein tavattujen läheisten luona.
Oletko ap itse vanhempi, isovanhempi tms.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 1v erossaoloaika vanhemmistaan 1h/kk eli 3kk voi olla 3h poissa vanhempien luota. Yli 1vuotialla pv/ ikävuosi
Eli 6kk voi olla erossa vanhemmistaan vain 6h ja sitäkään ei ole hyvä tehdä joka päivä.Ja pyh! Isovanhemmat voi mainiosti hoitaa lasta, jos he ovat luotettavia.
Itse vietin mummin ja ukin luona paljon aikaa pienestä pitäen. Rakkaimmat lapsuusmuistot liittyy mummilaan.Et kyllä muista millaista kauhua koit jos sinut jätettiin ilman vanhempia viikoksi alle vuoden ikäisenä? Mistäs tiedät miten olet vaurioitunut henkisesti?
Lapsella voi hyvin olla, ja kannattaakin olla, muitakin läheisiä kuin vanhemmat.
Mainitsemasi kauhu varmaan näkyisi naamasta niissä valokuvissa, joissa olen mummin ja ukin hoivissa. Heillä oli paitsi lämmintä rakkautta, myös enemmän aikaa, kuin vuorotyötä tekevillä vanhemmilla.
Siks toiseks, vielä 60-luvulla äitiysloma kesti kuukauden. Meinaat kai, että kaikki tuon ajan ja varhempien aikojen ihmiset ovat "vaurioituneita"?
Vierailija kirjoitti:
Eli 6kk voi olla erossa vanhemmistaan vain 6h ja sitäkään ei ole hyvä tehdä joka päivä.
Miten kuvittelet, että tämä periaate on tutkittu ja määritetty?
Hassua että sattuikin tulokseksi tulemaan just 1h/kk. Näppärän helppo muistaa, vai mitä?
Esim 1h ja 28min/kk olisi uskottavampi.
Olen hoitanut lapsenlastani ihan muutaman viikon ikäisestä paljon.Parin kuukauden iässä hän oli ensimmäisen kerran hoidossa yhtäjaksoisesti 8 vuorokautta ja sen jälkeen myös usein samanverran.Hän on nyt 9 vuotias ja meillä hänen kanssaan tosi lämmin suhde ja hän tulee mielellään aina uudestaan minulle yökyläilemään.Ei lapselle haittaa ole,jos on yksi tuttu ja turvallinen hoitaja.
Tätini joutui jättämään 9 kk ikäisen viikoksi hoitopaikkaan ( silloin oli yksityisiä päivähoitajia). Äitini joka oli silloinlukiolainen, ja kävi iltisin serkkuni luona. Tätini joutui siis kiireelliseen leikkaukseen ja miehensä oli työkokennukšlla Lähi-Idässä. Vaikka paikka oli tuttu ja hoitaja hyvä ja rakastava, niin äitini sanoi serkkuni olleen ymmällään ja itkuisempl. Kun äitinsä pääsi kotiin niin ei olisi päästänyt äitiään silmistään. Äitini kertoi oleensa siit hoitaneensa siskonsa käytännön asiat. Siis älkää nyt huvin vuoksi jättäkää vauvoja ilman vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
”Jos lapsen tuttu hoitaja ”katoaa”, lapsen oma kokemus olemassaolostaan lakkaa. Kokemus on vauvalle hyvin ahdistava. Puhutaan ”annihilaatiokauhusta” eli hajoamisen tunteesta, jonka valtaan vauva tuolloin joutuu. Vastaavaa voivat aikuiset kokea joskus paniikkikohtauksessa tai muun vakavan, mielenterveyttä uhkaavan ahdistuksen vallassa.
Muutaman kuukauden ikäinen vauva kestää turvallisesti vanhempien muutaman tunnin poissaolon, jos häntä hoitaa vauvalle tuttu aikuinen vauvalle tutussa paikassa vauvalle tutulla tavalla. Vasta vuoden ikäinen lapsi kykenee säilyttämään vuorokauden ajan mielikuvansa vanhemmistaan.”
Yle
Eli vauvan minuus katoaa joka yö nukkuessa? Ihme että pystyy nukkumaan.
Jossain tapauksissa on parempi että isovanhemmat hoitaa kuin välinpitämätön vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse vietin mummin ja ukin luona paljon aikaa pienestä pitäen. Rakkaimmat lapsuusmuistot liittyy mummilaan.Et kyllä muista millaista kauhua koit jos sinut jätettiin ilman vanhempia viikoksi alle vuoden ikäisenä? Mistäs tiedät miten olet vaurioitunut henkisesti?
Niin, kyllä mä aikuisena tajusin, että rakkaat ja läheiset isovanhemmat ei ole itsestäänselvyys. Itse olen omistani syvästi kiitollinen.
Eipä tullut mieleenkään, että olisi teininä pitänyt ruveta jurputtamaan että ei viitsi tavata mummia ja ukkia. Heidän luokseen pääsyä odotti hartaasti. He olivat perheenjäseniä, jotka vain asuivat parinsadan kilsan päässä.
En ole jättänyt kohta 4vuotiastakaan viikoksi hoitoon. Kaksi yötä on ollut hoidossa kun menimme naimisiin mutta en ikinä jättäisi vielä viikoksi. Meillä toinen on vuoden ikäinen enkä halua olla vielä yhtään yötä pois hänen luetaan. Nukkuu vieressäkin.
Vierailija kirjoitti:
Esikoinen oli 7kk ikäisenä viikon mummolla hoidossa, ja tämä nuorimmainen oli 6kk kun oli viikon myös sukulaisella hoidossa. Silloin oli isosisarus mukana ja hyvin meni.
Tutulle hoitajalle voi mielestäni hyvin jättää, sekä toki jos lapsi on muutenkin tottunut olemaan erossa vanhemmistaan.
Normaaleita lapsia ainakin omistani on kasvanut, nyt 5- ja 7-vuotiaat :D
Kunnes joskus 35v. Istuu terapiassa miettimässä mistä ahdistus ja läheisriippuvuus johtuu!
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitanut lapsenlastani ihan muutaman viikon ikäisestä paljon.Parin kuukauden iässä hän oli ensimmäisen kerran hoidossa yhtäjaksoisesti 8 vuorokautta ja sen jälkeen myös usein samanverran.Hän on nyt 9 vuotias ja meillä hänen kanssaan tosi lämmin suhde ja hän tulee mielellään aina uudestaan minulle yökyläilemään.Ei lapselle haittaa ole,jos on yksi tuttu ja turvallinen hoitaja.
No sinähän olet sit käytännössä toinen vanhempi. Mikä on lapsen suhde äitiinsä ja isäänsä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsella voi hyvin olla, ja kannattaakin olla, muitakin läheisiä kuin vanhemmat.
Mainitsemasi kauhu varmaan näkyisi naamasta niissä valokuvissa, joissa olen mummin ja ukin hoivissa. Heillä oli paitsi lämmintä rakkautta, myös enemmän aikaa, kuin vuorotyötä tekevillä vanhemmilla.Siks toiseks, vielä 60-luvulla äitiysloma kesti kuukauden. Meinaat kai, että kaikki tuon ajan ja varhempien aikojen ihmiset ovat "vaurioituneita"?
No ei kai sitä satunnaisesti otetuista valokuvista näekään, mikä tunnetila sinulla on ollut päällä noiden hoitojaksojen aikana, kuten et niitä voi myöskään muistaa (fyysisesti mahdotonta, jos puhutaan alle vuoden ikäisestä lapsesta, vaikka toki muistijälki, mikä voi aktivoitua myöhemmin, siitä voikin jäädä). Kuten tuossa Ylen artikkelissakin sanottiin, niin useimmiten vauvan ilme on välinpitämätön eikä hän katso vanhempiaan päin, jos erossaoloaika on ollut lapselle liian pitkä, ei siinä sen kummempaa tunnereaktiota edes tule. Kyseisissä valokuvissa olet lisäksi ollut isovanhempien kanssa, et vanhempiesi, joten senkään todistusarvo sen suhteen, ettei tuosta lapselle voisi olla haittaa, on mitätön. Ja vaikka sinulle itsellesi ei olisikaan tullut siitä mitään sen pidemmälle ulottuvaa harmia, se on edelleen vain sinun kokemus, et voi yleistää sitä koskemaan muita ihmisiä tai varsinkaan pientä vauvaa.
Itse en siis jättäisi puolivuotiasta sitä paria hassua tuntia kauemmaksi aikaa hoitoon tuossa artikkelissakin jo mainittujen syiden vuoksi. Ei tuollaista pitkää poissaoloa voi perustella mitenkäänpäin hyväksi, poikkeustilanteita lukuunottamatta, jotka eivät onneksi ihan jokaisen lapsiperheen kohdalla tulekaan vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et tiedä muiden kauhuista yhtään mitään.
Onko vaikea tajuta, että joillain on aidosti läheiset välit isovanhempiin? Heidän kanssaan oltiin vauvasta lähtien ilman vanhempia ja vanhempien kanssa, sekä mummilassa että kotona. Kuka on sanonut, että turvallisia hoitajia on vain yksi? Onnekkaimmmilla heitä on 4. Tai 6. Tai enemmän.
Enemmän epäilen kaikenkarvaisia vaihtuvia hoitotätejä, joihin piti joskus turvautua.
Ja päivähoito ilkeän naapurintädin kotona 5-vuotiaana oli kyllä kauheaa.
Mun ei ole tehnyt mieli olla erossa vauvasta vielä tuossa vaiheessa pitkiä aikoja. Mutta jos jonkun tilanne sitä vaatii, en ala nokkimaan.
Jos on turvallinen hoitopaikka niin kyllä voisin jättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainitsemasi kauhu varmaan näkyisi naamasta niissä valokuvissa, joissa olen mummin ja ukin hoivissa. Heillä oli paitsi lämmintä rakkautta, myös enemmän aikaa, kuin vuorotyötä tekevillä vanhemmilla.Siks toiseks, vielä 60-luvulla äitiysloma kesti kuukauden. Meinaat kai, että kaikki tuon ajan ja varhempien aikojen ihmiset ovat "vaurioituneita"?
No ei kai sitä satunnaisesti otetuista valokuvista näekään, mikä tunnetila sinulla on ollut päällä noiden hoitojaksojen aikana, kuten et niitä voi myöskään muistaa (fyysisesti mahdotonta, jos puhutaan alle vuoden ikäisestä lapsesta, vaikka toki muistijälki, mikä voi aktivoitua myöhemmin, siitä voikin jäädä). Kuten tuossa Ylen artikkelissakin sanottiin, niin useimmiten vauvan ilme on välinpitämätön eikä hän katso vanhempiaan päin, jos erossaoloaika on ollut lapselle liian pitkä, ei siinä sen kummempaa tunnereaktiota edes tule. Kyseisissä valokuvissa olet lisäksi ollut isovanhempien kanssa, et vanhempiesi, joten senkään todistusarvo sen suhteen, ettei tuosta lapselle voisi olla haittaa, on mitätön. Ja vaikka sinulle itsellesi ei olisikaan tullut siitä mitään sen pidemmälle ulottuvaa harmia, se on edelleen vain sinun kokemus, et voi yleistää sitä koskemaan muita ihmisiä tai varsinkaan pientä vauvaa.
Itse en siis jättäisi puolivuotiasta sitä paria hassua tuntia kauemmaksi aikaa hoitoon tuossa artikkelissakin jo mainittujen syiden vuoksi. Ei tuollaista pitkää poissaoloa voi perustella mitenkäänpäin hyväksi, poikkeustilanteita lukuunottamatta, jotka eivät onneksi ihan jokaisen lapsiperheen kohdalla tulekaan vastaan.
Pidä kauhukuvitelmasi, jos haluat.
Se on kai sulle jostain syystä tärkeää.
En. Puolitoista vuotias oli mummolassa (ovat todella läheisiä ja näkevät viikottain) kolme yötä kun kuopuksen synnytys ei mennyt putkeen. Näki isäänsä välillä mutta yöt mies oli miun tukena sairaalassa. Oli todella raskasta lapselle.