Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Omakotitalossa on koko ajan hommia!" Mitä kaikkea se pitää sisällään? Okt-asujat, kertokaa arjestanne!

Vierailija
04.10.2018 |

Usein olen kuullut tuon lauseen, että ok-talossa on koko ajan jotakin tekemistä ja touhua. Nurmikonleikkaus, uunien lämmitys, lumityöt... Mitä kaikkea muuta siihen ihan perusarkeen kuuluu talon osalta? Remontit ja korjaukset erikseen, mutta mitä kaikkia kotitöitä ok-asujat tekee iltaisin ja viikonloppuisin?

Ehtiikö tavallinen työssäkäyvä hoitaa perusjutut, vai pitääkö varsinkin vanhemman talon nurkkia olla naputtelemassa aamusta iltaan? 😅

Älkää naurako, mulla ei ole lähipiirissä sellaisia, joilta voisin tätä kysellä. 😊

T. Kerrostalossa kasvanut

Kommentit (1129)

Vierailija
381/1129 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun ostimme 10 v sitten omakotitalon, muutto oli lokakuussa ja alkutalven lentelimme pihalla nurin kun ei ollutkaan talonmiestä hiekoittamassa :D

Vierailija
382/1129 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa pitää olla kissa tai kaksi töissä. Ei ole tontilla hiiriä eikä myyriä. Lisäksi hyvänkokoinen vahtikoira. Ovet saa olla auki vaikka yötä päivää. Kokonaan aidattu piha.

Pihassa palju ja hyvänkokoinen katettu terassi grillaukseen ja syömiseen. Puusauna ja takka. Sit siinä on jotain järkeä. Monet tuntuu elävän omakotitalossa kuin asuisivat kerrostalossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/1129 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vanha talo ja piha. Puilla lämmitetään neljää tulisijaa, sähkö on lisänä. Tulet uuneissa ja hellassa on yksi ihanimpia asioita elämässä mun mielestä! Onhan siitä toki vähän vaivaa, kuten nyt kotitöistä aina muutenkin, asuupa missä tahansa. Mieluummin minä puita haen liiteristä ja laitan tulet kuin vaikka imuroin tai silitän.

Mies hoitaa ruohonleikkuut ja lumityöt enimmäkseen.

Talo on maalattu kerran sinä aikana, kun me on talossa asuttu (yli 25 vuotta). Maalauksesta on nyt kahdeksan vuotta, joten aika pitkään menee, ennenkuin tarvitsee ottaa uusiksi.

Vierailija
384/1129 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa pitää olla kissa tai kaksi töissä. Ei ole tontilla hiiriä eikä myyriä. Lisäksi hyvänkokoinen vahtikoira. Ovet saa olla auki vaikka yötä päivää. Kokonaan aidattu piha.

Pihassa palju ja hyvänkokoinen katettu terassi grillaukseen ja syömiseen. Puusauna ja takka. Sit siinä on jotain järkeä. Monet tuntuu elävän omakotitalossa kuin asuisivat kerrostalossa.

Terrieri hoitaa sekä vahtimisen että hiirestyksen. Kissoja ei tarvita.

Vierailija
385/1129 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin teidän iloksenne käyttää mielikuvitusta: autotallin ovi hajoaa. Kappas, sehän täytyykin korjata välittömästi ellet halua kuokkavieraita autotalliisi yöllä kun nukut.

Kerrankos sekin tapahtuu, kun unohdat avaimen kotiin. Ei ole taloyhtiötä, joten joudut rikkomaan oven jotta pääset kotiin. Rikkinäinen ovi kannattaa myös korjata, koska muuten tulee taas kuokkavieraita.

Katto vuotaa hieman. Auttaako voivottelu ja jeesusteippi? Ei taida auttaa. Vuoto täytyy saada loppumaan heti eikä sitten joskus.

Tämä selittääkin miksi olet tuollainen. Olet selvästi perinyt älykkyytesi iskältäsi :D Iskä laittaa oven p*skaksi, kun avain on unohtunut sisälle. Sitten iskä hoitelee talon huoltohommia päiväkausia ostamalla uuden oven :DDD

Ei, isä eikä kukaan ei ikinä joutunut laittamaan ovea p*skaksi. Isä ei ikinä unohtanut avainta. Se oli esimerkki, joka voi tapahtua jollekulle. Yksi kerta riittää, kun sekin asia on hoidettava heti eikä joskus sitten jos ehtii ja jaksaa.

Eikö isäsi ollut kuullut keksinnöstä nimeltä vara-avain?

Mielestäni sanoin tarpeeksi selkeästi, että isäni ei ole koskaan unohtanut avainta kotiin. SE OLI ESIMERKKI JOKA VOI HYVIN TAPAHTUA JOLLEKULLE. TALOYHTIÖSSÄ JOS UNOHDAT AVAIMEN, OVI AVATAAN SINULLE NORMAALISTI. OMAKOTITALOSSA OVI TUHOTAAN, KOSKA MUUTA VAIHTOEHTOA EI OLE.

Entä, jos unohdat puhelimesi yhtä aikaa kuin avaimesi? Ja omakotitalossa sille oven tuhoamiselle on vaihtoehto, se vara-avain.

Niinpä. En ole koskaan kuullut kenestäkään omakotiasujasta jolla ei olisi vara-avainta joko jollain läheisellä tai jemmattuna tontille - jos siis ei ole yhtään ihmistä johon luottaisi niin paljon, että antaisi avaimensa. Mun avain on kaverilla viereisellä kadulla ja itselläni neljän tutun avaimet hätätapauksia varten.

Niin, ja kaikki ovat aina kotona. Ihan aina.

Mä tiedän kaverin avainpiilon, joten pääsen hakemaan omani vaikka he eivät olisi kotona. Ja kuten totesin, avaimen voi tosiaan piilottaa niin ei tarvi kenenkään olla kotona. En ymmärrä miten tämäkin on ongelma? Ehkä kannattaa pysyä huoltoyhtiön lähellä jos näin yksinkertaista asiaa ei pysty järjestämään.

Terveisin parikymmentä vuotta kerrostalossa ja saman verran omakotitalossa ilman avaimen unohtamista. Saako tästä mitalin kun on niin haastavaa 😂

On valitettavaa, että jotkut ovat todellakin oikeasti niin i-d-iootteja, että piilottavat avaimia pihalle. Ihan tiedoksi teille, että jos ja toivottavasti kun kotiinne murtaudutaan joskus avainta käyttäen, niin vakuutus ei korvaa yhtään mitään XD. Avaimella sisälle meno ei ole murto, vaikka sen tekisi joku random huppupää.

En minäkään ole ikinä unohtanut avainta kotiin, ainakaan aikuisiällä. SE OLI YKSI ESIMERKKI.

Murtojäljen voi tehdä itse jos tuollainen vahinko käy.

Vierailija
386/1129 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIkä ponnistus tämä nuohoojan tilaaminen joillekin oikein on, kun pitää oikein erikseen mainita. Yksi puhelinsoitto ja sillä selvä.

Niin. Varaat vaan itsellesi vapaata töistä että voit olla paikalla avaamassa ovet, suojaamassa takan ympäriltä lattiat ja lopuksi luuttuat lattiat. Tosin viikkoa ennen sitä olet joutunut korjaamaan lumen rikkomat kattosillat ja tikkaat katolle.

Kannattaa kyttä selvittää mikä on vialla että lumi pystyy rikkomaan kattosillat ja tikkaat(?) ja tehdä perustavanlaatuisia korjauksia. Ammattilaiset auttaa jos olet noi alunperin itse väkertänyt jotenkin.

Vierailija
387/1129 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin teidän iloksenne käyttää mielikuvitusta: autotallin ovi hajoaa. Kappas, sehän täytyykin korjata välittömästi ellet halua kuokkavieraita autotalliisi yöllä kun nukut.

Kerrankos sekin tapahtuu, kun unohdat avaimen kotiin. Ei ole taloyhtiötä, joten joudut rikkomaan oven jotta pääset kotiin. Rikkinäinen ovi kannattaa myös korjata, koska muuten tulee taas kuokkavieraita.

Katto vuotaa hieman. Auttaako voivottelu ja jeesusteippi? Ei taida auttaa. Vuoto täytyy saada loppumaan heti eikä sitten joskus.

Tämä selittääkin miksi olet tuollainen. Olet selvästi perinyt älykkyytesi iskältäsi :D Iskä laittaa oven p*skaksi, kun avain on unohtunut sisälle. Sitten iskä hoitelee talon huoltohommia päiväkausia ostamalla uuden oven :DDD

Ei, isä eikä kukaan ei ikinä joutunut laittamaan ovea p*skaksi. Isä ei ikinä unohtanut avainta. Se oli esimerkki, joka voi tapahtua jollekulle. Yksi kerta riittää, kun sekin asia on hoidettava heti eikä joskus sitten jos ehtii ja jaksaa.

Mielestäni sanoin tarpeeksi selkeästi, että isäni ei ole koskaan unohtanut avainta kotiin. SE OLI ESIMERKKI JOKA VOI HYVIN TAPAHTUA JOLLEKULLE. TALOYHTIÖSSÄ JOS UNOHDAT AVAIMEN, OVI AVATAAN SINULLE NORMAALISTI. OMAKOTITALOSSA OVI TUHOTAAN, KOSKA MUUTA VAIHTOEHTOA EI OLE.

Entä, jos unohdat puhelimesi yhtä aikaa kuin avaimesi? Ja omakotitalossa sille oven tuhoamiselle on vaihtoehto, se vara-avain.

Niinpä. En ole koskaan kuullut kenestäkään omakotiasujasta jolla ei olisi vara-avainta joko jollain läheisellä tai jemmattuna tontille - jos siis ei ole yhtään ihmistä johon luottaisi niin paljon, että antaisi avaimensa. Mun avain on kaverilla viereisellä kadulla ja itselläni neljän tutun avaimet hätätapauksia varten.

Meillä on 5 henkinen perhe ja talon lukkojen mukana tuli 5 avainta. Aluksi vara-avain oli tuttavalla naapurissa, mutta kun nuorinkin lähti kouluun niin avain tuli hänen käyttöönsä ja sitten meni 10 vuotta niin että ei ollut avaimia muillla kun perheenjäsenillä. Jos joku jäi ulos ilman avainta, niin sitten soitteli muille perheenjäsenile että kuka pääsee avaamaan oven. Nyt kun vanhinmmat lapse ei enää asu kotona ja nuorinkin voi olla pitkiä aikoja pois, niin on teettetty pari lisäavainta ja yksi niitä on pihalla piilossa.

Vierailija
388/1129 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIkä ponnistus tämä nuohoojan tilaaminen joillekin oikein on, kun pitää oikein erikseen mainita. Yksi puhelinsoitto ja sillä selvä.

Niin. Varaat vaan itsellesi vapaata töistä että voit olla paikalla avaamassa ovet, suojaamassa takan ympäriltä lattiat ja lopuksi luuttuat lattiat. Tosin viikkoa ennen sitä olet joutunut korjaamaan lumen rikkomat kattosillat ja tikkaat katolle.

Kannattaa kyttä selvittää mikä on vialla että lumi pystyy rikkomaan kattosillat ja tikkaat(?) ja tehdä perustavanlaatuisia korjauksia. Ammattilaiset auttaa jos olet noi alunperin itse väkertänyt jotenkin.

Oliko se nyt 2010 kun oli poikkeuksellisen paljon lunta. Meillä tuli sinä talvena talon toiselta puolelta kattotikkaat pois lumen mukana. Sen jälkeen laitettiin uudet tikaat ja lisättiin lumiesteitä, ettei sama toistuisi.

Vierailija
389/1129 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kotini avaimia ei ole KENELLEKÄÄN, koskaan ollutkaan. Minä en todellakaan halua että ulkopuoliset voivat halutessaan tulla vierailemaan kotonani. Myös sukulaiset ovat ulkopuolisia kun on kyse minun kodistani. Yhä edelleen toistan: ISÄNI EI LIITY MINUN ESIMERKKEIHINI MILLÄÄN TAVALLA. YRITTÄKÄÄ JOSKUS YMMÄRTÄÄ. En tajua mistä edes revitte nuo juttunne.

Miksi sitten käytät avaimen unohtamista esimerkkinä? Kun asuin kerrostalossa, niin huoltoyhtiöllä ei ollut avainta minunu asuntooni, eli ei olisi silloinkaan tullut sieltä apua, kuten ei nytkään kun asun omakotitalossa. Kenellekään perheeni ulkopuolisella ei ole avainta kotiimme.

Vierailija
390/1129 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Soitat lukkofirmaan, sieltä tulee kaveri poraamaan lukon auki, vaihtaa samalla käynnillä uuden lukon ja - ainakin jos on vanhemman mallinen lukko - sarjoittaa sen omalle avaimellesi. Kokemusta on.

Vierailija
391/1129 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkeimpänä poikkevuutena esim. Osakkeen omistamiseen verrattuna pidän sitä, että pitää olla enemmän hätävaraa tai maksukykyä jos tulee yllättäviä kuluja mm. Putkirikkoja, vesivaraaja hajoaa jne. Pitää myös varautua siihen, että katto, ikkunat ym. Pitää jossain vaiheessa uusia, kuten myös putket, talo maalata jos puutalo.Asumiakulut vouvat myös yllättää. Sisustukseen ja pihaan saa toki halutessaan menemään myös omaisuuden.

Olin juuri lisäämässä tämän.On oltava ainakin jonkun tuhannen euron vararahasto kun joku paikka paukahtaa.Kiinteistövero joka nousee nousemistaan.

On tainnut olla vähälumisia talvia,itselle lumityöt olisi se suurin duuni.30cm oven edessä,pihalla ,auton ympärillä ,kadulla .Kiva aamulla klo 5 alkaa lapioida että pääsee töihin.Pihasta riippuen linko on tietenkin ratkaisu.

Minulla on auton perästä metri kadulle, ei tarvi montaa kolallista ottaa lunta edestä niin pääsee liikkeille. Kiintestöveroa maksetaan osakekerrostaloistakkin, ei se ole yksin omakotitalojen kulu. 

Omakotitalossahan ei ole yhtään sellaista kulua jota ei joutusi maksamaan vastikkeessa myös osakkeessa asuessaan. Mutta osakkeessa on kuluja joita ei koskaan joudu maksamaan omakotitalossa.

Juuri näin! 

Kun tuolta https://sijoitusovi.com/yleisimmat-remontit-ja-niiden-kustannukset/ katsoo sivun alaosassa olevaa laatikkoa, jossa on hintoja noista taloyhtiön kalleimmista remonteista, niin siellä viidestä remontista kaksi on sellaisia, joita ei omakotitalossa ole käytännössä lainkaan ja muutenkin nuo hinnat on sitä luokkaa, ettei niitä päästä lähellekään omakotitalossa, vaikka et itse laittaisi tikkua ristiin. Etenkin putkiremppa on kerrostalossa järkyttävän kallis, samoin kuin julkisivuremppa, verrattuna omakotitaloon. Ylipäätään kaikki, jopa kattoremonttikin suhteessa huomattavasti kalliimpi, vaikka kattopinta-alaa kerrostalossa vain minimaalinen määrä, per osake, verrattuna omakotitaloon.

Pitänee paikkansa.Ero on siinä kun 7000e lämmönjako härpäke hajoaa niin sulla tulee olla se 7000e tai talosi ja sinä jäädytte.Osakehuoneistossa maksat vähän kerrallaan loppuelämäsi.

Lehtiä tiputtavia puita voi olla tontilla valmiina ja esim.Helsingissä pitää olla kaupungin lupa kaatamiseen.

Kiinteistön sijainnista katuun nähden riippuen lunta voi olla luotavaksi em.5m tai 50m.

Mitä tulee huoltoon niin ero omakotitalon ja osakkeen välillä on siinä,että osakkeen omistajan vastuu toteutuksesta loppuu kun hän on asiasta ilmoittanut.Omakoti asukkaan pitää itse hommata se LVI-asentaja,

Siihen lämmönjakohärpäkkeeseen saa varaosia, ei sitä tarvi kokonaan uusia kun joku komponentti hajoaa.

Vierailija
392/1129 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

I-d-iootit eivät millään tajua, että ne hommat on hoidettava silloin kun paikat hajoavat. Kattoremontti ei voi odottaa jotain hetkeä kun sattuu ehtimään ja jaksamaan ja olemaan varaa. Vuodot pitää korjata välittömästi tai tulee hometta. Sitten on lisäksi lukuisat muut jutut, joita en ole tehnyt mutta joiden olemassaolosta olen tietoinen. Ei vaadi kauheasti päättelykykyä ajatella, mitä kaikkea työtä talo mahtaa pitää sisällään.

V-i-ttu mikä jankuttaja. Omakotitalossa saa jättää katon korjaamatta jos haluaa ja voi vaikka tahallaan vieljellä sinne hometta. läklläällläää

Vierailija
393/1129 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkään omalotitalossa asuneelle hommat hoituvat muun elämän ohessa. Toki välillä tulee eteen isompia töitä, jotka vievät hetkellisesti enemmän aikaa. Mutta jos olet koko ikäsi asunut esim. kerrostalossa, saattaa jo se että joudut kampeamaan itsesi sohvalta ylös tuntua ikävältä. Tai että joudut toteamaan että tänään en ehdikään leffaan kun piha on kolattava. Jos et iloitse siitä, että opit uusia asioita (esim. vaihtamaan ruohonleikkurin tulpan), niin asuminen kerrostalossa on hyvä vaihtoehto.

Vierailija
394/1129 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän isällä oli käynyt nuohooja, joka oli sanonut ettei mene katolle ennen kuin siellä on kunnon kattosilta. 86 -vuotias isä keikkui sitten katolla ja rakensi sinne nuohoojalle sillat :)

Vierailija
395/1129 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kotini avaimia ei ole KENELLEKÄÄN, koskaan ollutkaan. Minä en todellakaan halua että ulkopuoliset voivat halutessaan tulla vierailemaan kotonani. Myös sukulaiset ovat ulkopuolisia kun on kyse minun kodistani. Yhä edelleen toistan: ISÄNI EI LIITY MINUN ESIMERKKEIHINI MILLÄÄN TAVALLA. YRITTÄKÄÄ JOSKUS YMMÄRTÄÄ. En tajua mistä edes revitte nuo juttunne.

Miksi sitten käytät avaimen unohtamista esimerkkinä? Kun asuin kerrostalossa, niin huoltoyhtiöllä ei ollut avainta minunu asuntooni, eli ei olisi silloinkaan tullut sieltä apua, kuten ei nytkään kun asun omakotitalossa. Kenellekään perheeni ulkopuolisella ei ole avainta kotiimme.

Mulla on aina kerrostalon ovi takalukossa kun lähden eli jos matkalla johonkin avaimet hukkaan, ei sitä saa edes huoltoyhtiö auki vaan lukko on rikottava. On mulla sentään tuttavilla vara-avain + lapsilla, jotka tosin asuvat eri kaupungeissa. Mutta kuitenkin.

Aina meillä oli kotonakin lapsena omakotitalon avain piilossa, taisi olla useampiakin piiloja. Samoin mökillä on avain jemmassa.

Vierailija
396/1129 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäs päin tuollaisia sottapytty-nuohoojia on :O Meillä päin ei (Etelä-Suomi), eli ei ole koskaan tarvinnut suojata mitään, saati luututa. 

Et kai vain ole siivoushysteerikko?

Vierailija
397/1129 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee pitkiä aikoja, ettei tehdä "mitään". Tykätään pidemmästä ruohostakin, niin kesän pärjää 1-2 leikkauksella. Kylmällä lämmitän päivittäin varaavan takan, mutta se on vain ilo, ei tunnu raskaalta koska a) se takan lämpö on niin ihana ja b) siinä säästää sähkölaskussa satasia. 

Sitten välillä tulee rysäyksellä remontteja, mutta niitäkin voi yrittää tehdä pakkojärjestyksessä. Mutta esimerkkinä, asuttiin rintamamiestalossa melkein 10v, ennenkuin tuli eka remontti eteen.

Kyse on myös omista vaatimuksista. Jos haluat elää aina tiptop ja kulissit kunnossa, niin tietenkin se vaatii enemmän :) Toisinkin voi onneksi elää. 

Vierailija
398/1129 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan talosta. Meillä omakotitalon ylläpitotöitä on suhteellisen vähän. Asumme tiilitalossa, jossa on kaukolämpö ja tontti on 750 m2. Kesällä nurmikko ajetaan pari kertaa kuukaudessa. Etupihalla on pieni aidan pätkä, joka leikataan kerran kesässä. Rännit putsataan kerran vuodessa. Lumet kolataan tarpeen mukaan eli aika harvakseltaan viime vuosina täällä etelässä. Meillä on puulämmitteinen sauna. Kerran vuodessa ladotaan klapit kuivumaan ja viikoittain kannetaan satsi sisälle. Sisällä liesituulettimen suodatin puhdistetaan (sama juttu kerrostaloissa yms.) ja ilmanvaihtokoneen suodatin vaihdetaan kerran vuodessa.

Vähällä pääsee ns. pakollisten huoltotöiden suhteen. Ikkunan tiivisteet vaihdettiin juuri 30 vuoden jälkeen. Terasseja ja puutarhakalusteita öljytään, mutta niitä tehdään myös kerrostalon parvekkeella ja rivareissa. Itse olen myös suojannut arat hyötykasvit verkoilla talven ajaksi pupujusseilta.

Vierailija
399/1129 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt työlistalla:

Marjapensaiden leikkaus

Haravointia saatanasti

Kaikkien mahdollisten syötävien kasvien aitaaminen

Koira aitauksen teko

Hiirien hävitystä

Pihapuun kaato ja haloiksi laitto

Kasvimaa talvikuntoon

Sisällä viemärien puhdistus

Märkätilaremontti

Keittiöremontti

Ikkunoiden tiivistys ja sisäruudun pesu

Lattioiden pesu

Meinaatko että kerrostaloissa ja rivareissa ei pestä lattioita? Ei marjapensaita tarvitse edes leikata tai istuttaa ellei halua,, kasvimaa on ihan vapaaehtoinen, viemärit putsataan kerrostalossakin, samoin märkätilaremontti vasta hankala ja kallis kerrostalossa onkin. Uusi keittiökään ei tule itsestään kerrostalossa/rivarissa, ihan saman rempan vaatii. Ikkunoiden tiivistys ei sekään katso asumismuotoa. Koira ei ole pakollinen saati koiratarha, kissat hoitavat hiiret, pensaita ei ole pakko  tai aidata, ja lehtien haravointia ei edes suositella. 

Taitaa nyt jotakuta neukkukuutiossa harmittaa :)

Vierailija
400/1129 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heikkurinen muistuttaa myös panostamaan talon säännölliseen huoltamiseen sekä kunnossapitoon kiinteistön riskien vähentämiseksi ja hallitsemiseksi.

– Kiinteistön huollon laiminlyönnin seurauksena on usein se, että riskit realisoituvat ja vahinkojen suuruudet sekä määrät moninkertaistuvat. Kun talon säännöllinen huolto on kuitenkin välttämätöntä, niin välinpitämättömyys näissä asioissa tulee kiinteistönomistajalle kalliiksi, Heikkurinen lopettaa.

Aivan.  Tätä ei oltu tehty työpaikkani vieressä olleelle kahdelle kerrostalolle, kaikki huollot ja hoidot tehty ylimalkaisesti ja välinpitämättömästi.  Seurauksena homevauriot ja kaiken huipuksi toisessa talossa luteita.  Kaikki asukkaat joutuivat lähtemään ja nyt talot odottavat tyhjillään, kumpi niille kannattaa tehdä, täysremontti vai purku.  Niin viisaasti oli kiinteistöyhtiö eli asuntojen omistajat hommansa hoitaneet.

Myös työpaikkani kiinteistössä on ilmastointiasiat hoidettu kautta vuosien päin mäntyä.  Kovasti on huoltomiehiä käynyt, ikinä ei ole kunnollista ilmastointia saatu.   Nyt on jo vaurioita, joten lähtö tulee tästäkin.  Ei tämä pelkästään omakotiasujia koske. 

Luteiden tuloa ei voi kyllä ennustaa. Yksi tuo ne matkalaukussaan ja pian ne on koko talossa.

Jep, koko kerrostalossa. Omakotitaloon ei kukaan naapuri tuo epämääräisiä matkalaukkuja.