Haluan olla vaan kotona. En halua lähteä mihinkään tai nähdä ketään. Mistä johtuu?
Tällainen ongelma ollut jo pidempään. Mulla on mies, ei lapsia. Vakityö. Tässä syksyn aikana olen ollut tosi kotihiiri ja haluaisin vaan olla koko ajan kotona. Olen jättänyt kaikki kodin ulkopuoliset harrastukset, pois lukien joku kävely. En halua mitään aikataulua ja en halua lähteä kotoa pois. Etätyöpäivät menee rennosti, mutta työpaikkalla ahdistaa. Haluan vain kotiin.
Ystäviä en jaksa nähdä. Jos sovitaan näkeminen, tuntuu tervanjuonnille ja haluaisin kotiin taas. En jaksa kiinnostua ihmisistä.
En koe itseäni muuten masentuneeksi.
Tämä alkaa olla jo ongelma. Olen harrastanut liikuntaa seurassa ja myös ohjannut lapsille. Nyt syksyllä en ole tehnyt juuri mitään. Kaveri sairastui ja lupauduin tuuraamaan ja ohjaamaan lapsille, laukesi hirveä ahdistus tänään töissä! Ihan vaan siitä, että onkin iltameno. Olen oikeasti jättänyt harrastukseni tämän vuoksi.
Kotona haluaisin vaan saunoa, joogata, olla sohvalla ja kattoa telkkaria. Olenkohan masentunut? Muita masennuksen oireita en tunnista. Miten saan itseni takaisin?
Kommentit (67)
Sama täällä! Kotona on ihan parasta. Viikonloppuisin en sovi kenenkään kanssa mitään, koska ahdistaa ja en jaksa. Urheilemassa tosin käyn, mutta muuten haluan olla mieheni kanssa kotona. Ollaan molemmat kotihiiriä, parempaa ei voisi toivoa. Onneksi ei kaveritkaan kysele enää mihinkään, koska en koskaan halua mennä mihinkään. :D olen tosin vasta 29, mutta mitäs sitten!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten kun sairastuu, mies jättää tai sairastuu ja oikeasti tarvisi jonkun apua ja tukea tai seuraa? Rahalla hoituu osa asioista, mutta onko mukavaa edelleen olla ihan yksin? Entäs kun ei ole ketä kutsua sun merkkipäiville? Entä kun ketään ei oikeastaan kiinnosta osallistua sinun hautajaisiin?
Kun sairastuu, menee lääkäriin. Jos mies jättää, voi edelleen viihtyä kotona (jopa paremmin kuin sen miehen kanssa). Jos tarvitsee apua, hankkii sitä. Merkkipäiviä harvempi aikuinen viettää muuten kuin tasakymmenin. Silloin voi halutessaan kutsua sukulaiset juhliin. Kaikki eivät edes halua juhlia. Hautajaisissa vainajaa tuskin haittaa, vaikka paikalla olisi vain pappi.
Tarkoitin nyt, että kun oikeasti pitkäaikaissairastuu ja elämä menee hankalaksi. Avun hankkiminen ei aina ole hirveän helppoa rahallakaan, eikä varsinkaan ilman rahaa ja hyvää terveyttä. Mutta jos olet luottavainen, että sinä olet niin ylivertainen ihminen että tuskin sinua huono lykky elämässä vaivaa ja tulet aina selviämään vaikeuksista omin avuin, niin ok.
Näen työssäni paljonkin ihmisiä, jotka ovat pitkäaikaissairaita. Elämä ei heillä eroa kovinkaan paljoa oli ystäviä tai ei. Perushoidosta huolehtii asuinpaikan henkilökunta. Osassa paikoista paremmin, osassa huonommin. Ei ne ystävät siellä käy vessassa käyttämässä tai ruokaa syöttämässä. Hoitohenkilökunnan vastuulle se jää. Ystävät käyvät silloin tällöin juttelemassa, jos niitä on. Suurin osa ajasta menee yksin, oli ystäviä tai ei. Ei kenelläkään ole aikaa tai mahdollisuuksia jatkuvasti ystäviään auttaa. Nykyisin harvalla on siihen edes kiinnostusta.
Ohhoh...Kyllä minä olen syöttänyt kun kävin iäkästä ystävääni tapaamassa hoivapaikassa, olen auttanut vessaan, ja kaikin tavoin. Samoin omaisten kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten kun sairastuu, mies jättää tai sairastuu ja oikeasti tarvisi jonkun apua ja tukea tai seuraa? Rahalla hoituu osa asioista, mutta onko mukavaa edelleen olla ihan yksin? Entäs kun ei ole ketä kutsua sun merkkipäiville? Entä kun ketään ei oikeastaan kiinnosta osallistua sinun hautajaisiin?
Kotona olo on mukavaa, koska se on helppoa. Tyydyttävää se ei kuitenkaan välttämättä ole. Itse viihdyn kotona joskus päiväkausia niin, että näen melkein pelkästään perhettäni. Sitten saatan olla kuitenkin aivan innostunut, jos naapurin koira moikkaa minua tai juttelen jonkun kanssa kaupungilla. Toivon, että kohtaaminen kestäisi pidempään. Joskus yksinäisyys on pakenemista.
Näin syksyllä, ehkä tuo voi mennä vielä syysväsymyksen piikkiin. Jossain vaiheessa kuitenkin ehkä kannattaa pakottaa itsensä jonnekin, koska hauskaa siellä on kumminkin.
Ainakaan mulla ei ole ikinä ollut silleen kavereita että olisi tullut kutsuja juurikaan merkkipäiville tms. No ala-asteikäisenä kävin yhden ainoan kerran erään puolitutun kaverin synttäreillä. Mä olin vaan että "no wautsi wau että on olevinaan jännää". Jos ei nuorenakaan kaipaa noita asioita, miksi iäkkäämpänäkään? Mulla ei ole miestä, lemmikkejä vain. Ennemmin olen yksin kuin seurassa, jossa minua ei ymmärretä tai minä en ymmärrä muita. Jos jossain voi todella pahoin niin laumassa, jossa kaikki kohtelevat kuin ilmaa vaikka miten haluaisi osallistua. Tietenkin hienoa, jos löytyisi niitä harvoja INTP-"horoskoopin" omaavia ihmisiä kavereiksi, ulospäinkääntyneet kokomaailmanvalloittajat ei niin innosta :P (En ole ap.)
Monesti on juttuja että lukuisat "ystävät" jättävät jos todetaan vaikka syöpä tai muu vakava sairaus. Sitten ihmetellään että eikö ne ollutkaan oikeita ystäviä. Vanhuksella voi myös olla vaikka kymmenen lasta sekä lapsenlapset, mutta yksikään niistä ei välttämättä koskaan käy vierailemassa laitoksessa.
Ainakin Suomessa kannattaa enemmänkin olettaa että yhteiskunta hoitaa ongelmasi ja haasteesi, ei niinkään ns. lähimmäiset. Jossain afrikan kulttuureissa varmaan ihmiset huolehtivat toisistaan, muuttakaa sinne jos ahdistaa.
Minulla sama juttu, olen 46 v ja alkoi viime keväänä; en ole masentunut ja työssäni olen hyvin sosiaalinen, mutta iltaisin ja viikonloppuisin olen kaikkein mieluiten kotona, ilman aikatauluja ja vieraita.
Mulle hoettiin ala-asteella koulussa että pitää olla sosiaalinen ja harrastaa. Lapsilta vaaditaan näitä. Myöhemmin tajusin ettei tarvitse.