Te joille asennettiin hormonikierukka, kuinka kauan vuodot kestivät ja jäivätkö kuukautiset jossain vaiheessa kokonaan pois?
Minulle asennettiin 3 vkoa sitten Kyleena kohtuun. En ole ollut raskaana ja täytin juuri 45v. Vaihdettiin siis Yasmin-pillerit vähempihormoniseen vaihtoehtoon ja koska vaihtarit alkavat todennäköisesti muutaman vuoden päästä, kuten äidilläni 50-vuotiaana.
Asennuksen jälkeen viikon verran pientä verensekaista tiputtelua joka vissiin kuuluu asiaan. Vatsakramppeja ei ollut, pärjäsin asennuksen ajan yhdellä 800-Buranalla.
Viikko asennuksen jälkeen alkoi kuukautiset, kestivät 5-6 päivää. Loppuivat, eikä mitään tiputteluakaan enää ollut reiluun viikkoon.
Pillereiden aikana kuukautiset kestivät aina 4 päivää kuten kuuluukin pillerilaattojen välipäivinä.
Toivon että kuukautiset jäisivät kokonaan pois minunkin kohdalla, kaikki ovat kehuneet että se on näiden hormonikierukoiden paras puoli, ja että ovat huomanneet laihtuneensa vähän jos ovat vaihtaneet pillerit tällaiseen.
Minä olen laihtunut reilun kilon verran kolmessa viikossa, huomaan että sellainen nestepöhötysturvotus on poissa, etenkin mahan ja lantion kohdalla. Siltä osin erittäin tyytyväinen, mutta epätietoisuus edelleen kuukautisten suhteen, eli kertoisitteko missä vaiheessa teillä jäi kuukautiset pois hormonikierukan asennuksen jälkeen? Vai jatkuiko ne?
Muita kokemuksia? Mitä muuta odotettavissa?
Kommentit (25)
Mirena laitettu 10 kk sitten. Tiputteluvuotoa tulee edelleen. Enemmän tai vähemmän koko ajan.
Epäsäännöllistä tiputtelua ensimmäiset puoli vuotta. Sen jälkeen säännölliset niukahkot kuukautiset (pärjää pikkuhousunsuojalla). Paino ei tippunut, mutta ylipainoa ei olekaan, joten hyvä niin.
Ensimmäinen puoli vuotta jatkuvaa tiputteluvuotoa ja välillä vähän runsaampaa vuotoa. Sitten loppui, eikä ole ollut viimeiseen kymmeneen vuoteen mitään.
Mirena laitettu n. 1,5v. sitten, olin 41v. Laiton jälkeen vuosi n. 3 viikkoa putkeen, sen jälkeen muutaman kerran tiputtelua ja siihen loppui vuodot. Elämänlaatu parantunut hurjasti, eikä menkkoja ole TODELLAKAAN ikävä.
Voiko olla niin että jos ikää alkaa olla lähemmäs 50, niin hormonikierukka saattaa siinä tapauksessa lopettaakin ne menkat nopeammin, ja säästää naisen myös pahimmilta menopaussioireilta?
Kyleena on muistaakseeni se kaikista uusin, modernein kierukka, ja vissiin sitä suositellaan enemmän synnyttämättömille kuin synnyttäneille?
Kyleenan hinta oli suolainen, 150+ euroa eikä kelakorvausta saa, mutta jos sen teho pitää kokonaiset 5 vuotta tai ylikin, niin siinä tapauksessa ok.
Jos kävisikin niin että kierukka aiheuttaisi ongelmaa ja se pitää poistaa, niin sitten kai katoaa ne 150+ euroa roskikseen?
Itellä Mirena jo toista kertaa, tiputtelua oli asentamisen jälkeen mutta kesti vaan muutaman päivän. Vuoto jäänyt kokonaan pois, supistelua ilmaantuu mutta tiedän siitä että on kuukautiset. Olen käynyt myös tarkistuttamassa onko kierukka edelleen paikallaan ja kaikki oli ok.
Neljävitosena laitettiin. Kolmisen kuukautta tiputtelua. Sen jälkeen 4 viikon kierto 50 vuotiaaksi, jonka jälkeen muuttui epäsäännöllisemmäksi eli ei välttämättä ollut vuotoa joka ikinen kuukausi.
En ole aiemmin kuullutkaan, että hormonikierukka laihduttaisi. Itse olen lihonut.
Vierailija kirjoitti:
Neljävitosena laitettiin. Kolmisen kuukautta tiputtelua. Sen jälkeen 4 viikon kierto 50 vuotiaaksi, jonka jälkeen muuttui epäsäännöllisemmäksi eli ei välttämättä ollut vuotoa joka ikinen kuukausi.
En ole aiemmin kuullutkaan, että hormonikierukka laihduttaisi. Itse olen lihonut.
Varmaan ne laihtuneet vähän, jotka käyttäneet ehkäisypillereitä joissa enemmän hormoneja ja siirtyneet niistä tuohon, ja eikö tuo kyseinen Kyleena ole se vähähormonisin kierukka joten vaikuttaisi sinänsä loogiselta?
Mulle asennettiin Mirena marraskuussa. Seuraavat pari kk oli vähän välivuotoa ja itse kuukautiset oli niukat ja lyhyet (ennen mirenaa sairaan runsaat)
Toukokuussa loppui koko kuukautiset !
Hallelujaah aivan taivaallista😄
Voiko hormonikierukan kanssa tulla sellaista että tuntuu kuin kuukautiset olisivat alkamassa ja alavatsaa kipristelee ja kramppaa vähän, mutta silti varsinaista vuotoa ei ilmaannu?
Vaihda Gynefixiin, ei hormoneita.
Kolmannen lapsen jälkeen asennettiin hormonikierukka. Asennusvuodon jälkeen ei ole tullut yksiäkään kuukautisia sen koommin.
Vierailija kirjoitti:
Kyleenan hinta oli suolainen, 150+ euroa eikä kelakorvausta saa, mutta jos sen teho pitää kokonaiset 5 vuotta tai ylikin, niin siinä tapauksessa ok.
Jos kävisikin niin että kierukka aiheuttaisi ongelmaa ja se pitää poistaa, niin sitten kai katoaa ne 150+ euroa roskikseen?
Minusta tuo on halpa, vertaa mihin vaan muuhun ehkäisyyn, paitsi pidättyvyyteen. :)
Sitä paitsi tosi moni kunta laittaa ekan kierukan ilmaiseksi, ne ei vaan mainosta sitä. Kannattaa kysyä! Ainakin Helsingissä näin jo ikuisuudet ja nykyään käsittääkseni myös Espoossa.
Vuoto niukkeni, mutta vastaavasti piteni 12 päivään. 3 v ehti olla ja sitten tulinkin raskaaksi kierukasta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Voiko hormonikierukan kanssa tulla sellaista että tuntuu kuin kuukautiset olisivat alkamassa ja alavatsaa kipristelee ja kramppaa vähän, mutta silti varsinaista vuotoa ei ilmaannu?
Kyllä voi. Nämä on sun kuukautiset ilman vuotoa tosin, vältyt siltä kokonaan :)
Vierailija kirjoitti:
Ketä kiinnostaa akkojen veriputoukset???????????????
Akkoja?
Mulle kokeiltiin kaksi kertaa kierukkaa, eka pysyi nelisen kuukautta, toinen tuli heti asennuksessa pois ja kolmas pysyi reilut kaksi kuukautta. Onneksi sen jälkeen sain kohdun poiston, nyt ikää 41 ja reilu vuosi sitten kohtu poistettu.
Parina kertana vuotoa oli jokunen tippa, jäivät kokonaan pois.
.
Kierukka oli kaikkiaan hiukan alle 20 vuotta ja viimeinen otettiin pois 53 -vuotiaana,
ei minkäänlaisia vuotoja/oireita silloinkaan.