Nainen pahoinpiteli 3-vuotiasta päiväkodissa
Tässä linkki uutiseen: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005850038.html
Naisen mukaan taustalla pitkään jatkunutta kiusaamista. Ihmettelen miten ei päiväkodeissa/kouluissa tapahtuvaan kiusaamiseen pystytä puuttumaan.
Järkytyin vähän tästä päiväkodin työntekijän kommentista
"Kaikilla tuon ikäisillä lapsilla on riitoja ja myös käsiksi käymistä, kun kaveritaitoja opetellaan ja harjoitellaan yhdessä leikkimistä ynnä muuta. Suurin osa näistä välikohtauksista, joissa poika on ollut mukana, ovat olleet niin pieniä ja normaaleja, ettei niistä olisi muille vanhemmille kerrottu."
Kommentit (485)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mulle taas tuli sympatia naisen öadta kohtaan. Toivottavasti tilannetta seurataan. Pystyykö hillitsemään itsensä omansa kiukkupuuskissa?
Toivottavasti päiväkodin työntekijät tekevät lastensuojeluilmoituksen. Perheessä ei välttämättä kaikki ole kunnossa, jos äiti reagoi fyysisesti kimppuun käymällä lasten käytökseen.
Mun lasta yksi toinen lapsi tönii, lyö, nipistelee, heittää leluja hänen päälleen jne päiväkodissa. Asiaa vähätellään, että kun ovat "eri ikäisiä", niin ovat päivisin eri aktiviteeteissa. Silti melkein joka päivä on sattunut jotain. Jos näkisin livenä tuollaisen tilanteen, saattaisin sille kiusaajakersalle tehdä ihan samalla tavalla.
No et se sinäkään terve ole. Jos näitä "vaikeita" lapsia on, niin myös sinä voit vaatia puuttumaan tilanteeseen vakavammin, on mahdollista saada vaikka se oma ohjaaja, jos muuten ei lapsen perään voida katsoa tarpeeksi! Myös sinä voit olla se henkilö, joka oman lapsen hyvinvoinnin takaamiseksi tätä vaatii!!!!
Mitä sitten kun vaatiminen ei auta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on pelottavaa kuinka moni hyväksyy väkivallan.
Naiset pahoinpitelee lapsia, huuhtelee äidille jne. ja jengi diggaa. Kun on tällaiset aikuiset, mitä voi lapsista odottaa?
Miksikähän tässä maassa lapsia vaaditaan käyttäytymään kuin aikuiset, mutta samalla ymmärretään, kun aikuiset käyttäytyvät kuin lapset.
Tässä oli oikein osuvaa kommenttia, ja miten moni tämän äidin puolella on, järkevää, ei ihme jos kiusaaminen lisääntyy, kun käsitys hyvin ratkaisuista ongelmasta on tässä, aikuinen lyö 3vuotiasta, puolustaakseen omaansa!!!! Hei haloo, Itse olisin jutellut lapsen vanhemmille, pyytänyt vaikka kylään, jotta lapset voisivat ystävystyä paremmin ja kiusaaminen loppuisi!!!!
Onko siis kiusaaminen joillekin persoonaalisuuden piirre tai biologinen impulssi? Kun on niitäkin jotka eivät kiusaa. Tämä ihmetyttää. Miksi joillekin lapsille ja ihmisille syntyy halu kiusata ja miksi toisille ei? Itse epäilisin jotain puutetta ja ongelmaa kotipuolessa tai että peräti kannustetaan kiusaamiseen, etuiluun ja oman edun tavoitteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mulle taas tuli sympatia naisen öadta kohtaan. Toivottavasti tilannetta seurataan. Pystyykö hillitsemään itsensä omansa kiukkupuuskissa?
Toivottavasti päiväkodin työntekijät tekevät lastensuojeluilmoituksen. Perheessä ei välttämättä kaikki ole kunnossa, jos äiti reagoi fyysisesti kimppuun käymällä lasten käytökseen.
Mun lasta yksi toinen lapsi tönii, lyö, nipistelee, heittää leluja hänen päälleen jne päiväkodissa. Asiaa vähätellään, että kun ovat "eri ikäisiä", niin ovat päivisin eri aktiviteeteissa. Silti melkein joka päivä on sattunut jotain. Jos näkisin livenä tuollaisen tilanteen, saattaisin sille kiusaajakersalle tehdä ihan samalla tavalla.
No et se sinäkään terve ole. Jos näitä "vaikeita" lapsia on, niin myös sinä voit vaatia puuttumaan tilanteeseen vakavammin, on mahdollista saada vaikka se oma ohjaaja, jos muuten ei lapsen perään voida katsoa tarpeeksi! Myös sinä voit olla se henkilö, joka oman lapsen hyvinvoinnin takaamiseksi tätä vaatii!!!!
Höpöhöpö, mistä luulet päiväkodin repivän omaohjaajat kaikille näille herran terttusille jotka terrorisoivat muita lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos on jo lapsena kusipää, sietääkin vähän säikäyttää. Ei lasta tietenkään saa alkaa lyömään, mutta minusta pieni pelästys ei ole pahitteeksi, ehkä oppi siitä jotain ja on kiusaamista.
Kyseessä oli 3vuotias, ei mikään mopopoika joka kiusaa huvikseen naapurustoa!!!!!
Et ilmeisesti ole ollut pahemmin lasten kanssa tekemissä. Jotkut ovat jo kolmevuotiaana kusipäitä.
Tarkoitat ilmeisesti muiden lapset ja lähinnä pojat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset pahoinpitelee lapsia, huuhtelee äidille jne. ja jengi diggaa. Kun on tällaiset aikuiset, mitä voi lapsista odottaa?
Miksikähän tässä maassa lapsia vaaditaan käyttäytymään kuin aikuiset, mutta samalla ymmärretään, kun aikuiset käyttäytyvät kuin lapset.
Tässä oli oikein osuvaa kommenttia, ja miten moni tämän äidin puolella on, järkevää, ei ihme jos kiusaaminen lisääntyy, kun käsitys hyvin ratkaisuista ongelmasta on tässä, aikuinen lyö 3vuotiasta, puolustaakseen omaansa!!!! Hei haloo, Itse olisin jutellut lapsen vanhemmille, pyytänyt vaikka kylään, jotta lapset voisivat ystävystyä paremmin ja kiusaaminen loppuisi!!!!
Että ihan omaan kotiisi kutsuisit sen joka vuoksi lapsesi miettii joka ilta mikä hänessä on vikana.
Voi mammat mammat. Kertomaan nyt jo kuinka moni teistä on tuollaisesta tilanteessa ollut?
Kertokaa millaisissa tilanteissa olette lapsiamme puolustaneet ja miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos on jo lapsena kusipää, sietääkin vähän säikäyttää. Ei lasta tietenkään saa alkaa lyömään, mutta minusta pieni pelästys ei ole pahitteeksi, ehkä oppi siitä jotain ja on kiusaamista.
Kyseessä oli 3vuotias, ei mikään mopopoika joka kiusaa huvikseen naapurustoa!!!!!
Et ilmeisesti ole ollut pahemmin lasten kanssa tekemissä. Jotkut ovat jo kolmevuotiaana kusipäitä.
Tarkoitat ilmeisesti muiden lapset ja lähinnä pojat?
Tuntuuko sinusta siltä vai mistä tuon keksit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Vanhemman rooli on todella merkittävä. Me työntekijät voidaan kuukausikaupalla itkeä ja ruikuttaa että resurssit ei riitä, me emme pärjää, tarvitaan apua. Ja johdolta tulee vain viesti että resurssit on kunnossa (paperilla), teidän pitää pärjätä.
Mutta kun vanhempi nostaa asiasta metakan, ehkä isommankin, niin johan alkaa usein johdoltakin järjestyä lisäresurssia ja jeesiä tilanteeseen.
Valitettavaa ja väärin, mutta näin se usein on mennyt.
Päiväkodin johtajan kanssa keskusteltu asiaa, samaa "ei ehditä vahtia jokaista tilannetta" -jargonia toistaa kuin muukin henkilökunta. Toisin sanoen, henkilökunnan mielestä on ihan ok, että joku joutuu "haastavamman" lapsen nyrkkeilysäkiksi joka stanan päivä. Asia on nyt varhaiskasvatuspäällikön pöydällä. Teen tarvittaessa vaikka rikosilmoituksen päiväkodista, jos asiaan ei tule muutosta. Kyllä tuohon pitää loppu tulla, lapsi itkee illat ja yöt, aamulla valittelee vatsakipua toivoen, ettei tarvitsis mennä päiväkotiin. Kyllä siinä on sydän sen verran vereslihalla kun lasta on kiusattu pitkään, että jos tuon pahantekijän saa rysän päältä kiinni, niin on valmis sen kiusaajan heittämään seinään. Olkoon vaan 3 vuotta, mutta silti.
Miten voi aikuiselle ihmiselle tulla edes mieleen mennä paiskomaan ja ravistelee jotain 3-vuotiasta lasta?? 3-vuotias!
Sellaista asiaa ei olekaan mikä oikeuttaa tällaiseen.
En ymmärrä tämän äidin puolustelijoita. Yhtään kiusaamista vähättelemättä ei aikuinen ihminen ei saa käydä käsiksi lapseen. Aivan raivopäistä toimintaa. Olisihan lapselle voinut sanoa tiukasti, että nyt loppu. Mutta ei kun mitään sanomatta pikkulasta raivelista kiinni ja paiskomaan. Huh. Käykö hän muuallakin esim muiden ihmisten kurkkuun kiinni jos tulee riitaa. Pikkasen on pinna kireellä.
Mitenköhän tämän hyökkääjän perheen kotona käyttäydytään kun lapsi ei tottele ja äipältä palaa pinna.
Toivottavasti 3v saa kunnon rangaistuksen kiusaamisesta
Vierailija kirjoitti:
Miten voi aikuiselle ihmiselle tulla edes mieleen mennä paiskomaan ja ravistelee jotain 3-vuotiasta lasta?? 3-vuotias!
Sellaista asiaa ei olekaan mikä oikeuttaa tällaiseen.En ymmärrä tämän äidin puolustelijoita. Yhtään kiusaamista vähättelemättä ei aikuinen ihminen ei saa käydä käsiksi lapseen. Aivan raivopäistä toimintaa. Olisihan lapselle voinut sanoa tiukasti, että nyt loppu. Mutta ei kun mitään sanomatta pikkulasta raivelista kiinni ja paiskomaan. Huh. Käykö hän muuallakin esim muiden ihmisten kurkkuun kiinni jos tulee riitaa. Pikkasen on pinna kireellä.
Mitenköhän tämän hyökkääjän perheen kotona käyttäydytään kun lapsi ei tottele ja äipältä palaa pinna.
Niin et ymmärrä. Silti alat kehitellä päässäsi jotain jatkotarinaan tarinaan jota et edes kykene ymmärtämään.
Vierailija kirjoitti:
Minä en käsitä miten päiväkodeissa ei saada kiusaamista loppumaan. Jos oppii jo päiväkodissa, että toista voi pieksää, niin tietysti se jatkuu koulussakin. Väärin oli käydä kiinni lapseen ja olisi varmaan riittänyt, jos olisi vain korottanut ääntä. Ilmeisesti äiti on vain ollut todella loppu kiusaamiseen ja päiväkodin vähättelevään toimintaan.
näin mäkin luulen, että tuo on ollut vain tuon äidin "korsi, joka katkaisi kamelin selän". Ei sitä vaan tiedä, kuinka kamalalta tuntuu, kun omaa pientä lasta kiusataan. Iloinen lapsi yhtäkkiä muuttuu itkuiseksi, näkee painajaisia, selkeitä psykosomaattisia oireita jne.
Miksi kiusaajan pitää aina päästä veräjästä? Miksi kiusatulla ei ole oikeutta fyysiseen koskemattomuuteen?
Vierailija kirjoitti:
Sellaista asiaa ei olekaan mikä oikeuttaa tällaiseen.En ymmärrä tämän äidin puolustelijoita. Yhtään kiusaamista vähättelemättä ei aikuinen ihminen ei saa käydä käsiksi lapseen. Aivan raivopäistä toimintaa. Olisihan lapselle voinut sanoa tiukasti, että nyt loppu. Mutta ei kun mitään sanomatta pikkulasta raivelista kiinni ja paiskomaan. Huh. Käykö hän muuallakin esim muiden ihmisten kurkkuun kiinni jos tulee riitaa. Pikkasen on pinna kireellä.
Minusta on huolestuttavampaa miten käyttäydytään sen lapsen kotona joka päivittäin kiusaa toista lasta.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti 3v saa kunnon rangaistuksen kiusaamisesta
Samaa toivon minäkin
T:kiusattu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siis kiusaaminen joillekin persoonaalisuuden piirre tai biologinen impulssi? Kun on niitäkin jotka eivät kiusaa. Tämä ihmetyttää. Miksi joillekin lapsille ja ihmisille syntyy halu kiusata ja miksi toisille ei? Itse epäilisin jotain puutetta ja ongelmaa kotipuolessa tai että peräti kannustetaan kiusaamiseen, etuiluun ja oman edun tavoitteluun.
Lapsuuden perheessäni meitä oli monta lasta. Vain yksi olo kiusaaja. Sama kasvatus.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ojentanut näitä räväkämpiä tyttöystäviäni aina luunapilla tai tukistamalla jos perseilevät jotain negatiivista. Käsittääkseni normaalia jos kerran 3 vuotiaan hakkaaminenkin?
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti aika normaalisti. Tuo riepoteltavaksi joutunut lapsi on kiusannut tämän äidin lasta jo pitkään, ja äidillä on varmasti ollut tuosta jo pitkään ahdistusta ja tunteet pinnassa. Ja kun kohtasi tämän pirun itse teossa, niin leijonaäiti -moodi iski päälle, ja halusi suojella omaa lastaan. Ei ylireagointi tuossa tilanteessa tarkoita sitä, että hän omia lapsiaan pahoinpitelisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omien lasten kiusaajan kotiolot olivat juuri tällaiset. Toisaalta ei ollut tarpeeksi aikaa ja halua olla lasten kanssa, toisaalta korostettiin lasten paremmuutta ja ylivoimaisuutta muihin nähden. Tosin tässäkin tapauksessa vain yksi tyttö kolmesta lapsesta osoitti kunnon pikkupsykon merkkejä, toiset kaksi ihan normaaleja lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli jutun luettuani olo, että sympatiani on tuon syytetyn naisen puolella.
Ei jukolauta. Mahdollista vain tällä palstalla. Nainen käy käsiksi 3-vuotiaaseen lapseen ja pahoinpitelee tätä. Ja nainen saa sympatiat. Mit vit?
Voi ristus sitä loan määrää, jos kyseessä olisi ollut mies.
Olen tasapainoinen ja rauhallinen luonne. Yritän just järjestäen vältellä nämä itsensä ’räiskyväksi ja räväkäksi’ kuvailevat naiset. Yleensä he ovat äänekkäitä besservisser öykkäreitä ”mä vaan oon tällanen, take it or leave it”. Huvittavinta onkin sitten kun valitsee ”leave it” -vaihtoehdon, niin se draama ja paskanpuhuminen sen jälkeen, huhhuh.