Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis millaista se meno siellä yläasteella oli 80-luvulla?

Vierailija
02.10.2018 |

Olen 02, mutta kun katselee noita keskusteluja, niin kähmimistä, rintsikoiden availua jne.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista kähmintää paitsi kahden tytön kohdalla. Viidensadan oppilaan koulussa se ei ollut kovin yleistä. Tekijät olivat nuorisorikollisia ja heidän rikoksista kähmintä oli lievemmästä päästä. Esimerkiksi pahoinpitelyt olivat lähes jokapäiväisiä koulukiusattujen kohdalla eikä siihenkään kukaan puuttunut.

Vierailija
42/55 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tytöt tiesi kellä koulun pojilla oli iso vaikkei ne ollut nähnyt.

Tyttö ilmoitti muiden kuullen jätti poikaystävän koska liian pieni. Kivaa.....

Pienikaluset pojat meni pyyhe päällä suihkuun liikkatunnin jälkeen

Aika falloskeskeisiltä tuntuvat noi sun koulumuistot.

Johtuu varmasti siitä, että ne eivät ole totta. Ei 80-luvulla puhuttu avoimesti siitä, että on harrastettu seksiä jonkun kanssa. Jos nimittäin olisi ruvennut jollain peniksen koolla leveilemään, niin silloinhan olisi paljastettu, että seksiä on harrastettu. Meidänkin koulussa kävi niin, että yksi kaverini kertoi jollekin ottaneensa suihin poikaystävältään, ja koko koulu innostui huorittelemaan häntä pitkän aikaa. Puhmattakaan nyt sitten siitä, että jotkut vertailisivat toisten peniksiä keskenää... Ei todellakaan!

80-luvulla sai huonon maineen tosi helposti ja siitä sai kärsiä monta vuotta. Huhut lähti liikkeelle tosi helposti eivätkä monessa tapauksessa pitäneet paikkaansa ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun jälkeen oli seiska-ysiluokkalaisia ”kehittyneempiä” tyttöjä joskus aikuiset poikaystävät hakemassa koulusta autolla. Sitä ei pidetty ihmeenä tai pervona. Jotkut olivat jopa kateellisia, kun nämä 13 - 16- vuotiaat tytöt pääsivät amispoikien leikkikaluiksi.

Vierailija
44/55 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää koulussa oli se, että opettajilla oli välineitä ja valtaa puuttua häiriköihin. Opettaja saattoi tarttua kiinni, ravistella ja tarvittaessa vaikka kantaa riehujan ulos luokasta. Etenkin miesopettajat tuntuivat turvallisilta. Ylin tuomioistuin oli reksin kanslia, sinne jos joku joutui puhutteluun, siitä supisi koko koulu.

Toinen uhkaus oli, että otetaan vanhempiin yhteyttä, jos oppilas käyttäytyy huonosti.

Varmaan vaikea kuvitella nykyään.

Nykyään kai vanhemmat sekaantuvat jatkuvasti koulunkäyntiin ja esittävät vaatimuksia ja valituksia. Silloin koulunkäynti oli oppilaan tehtävä. Se oli oikein.

Oppilaat elivät vapaammin ja meihin luotettiin. Kotiin tultiin sovittuna aikana. Vanhemmille soittaminen niiden töihin kesken päivän oli poikkeuksellista.

Tuntuu kummalliselta, että nykyajan koululaiset tarvii kaitsentaa koulupäivän jälkeen. Muistan miten mua hävetti, kun samassa talossa asuneen kaverin äiti saattoi meitä puoleen väliin 300 metrin koulumatkaa ekalla ja tokalla, kuin olisimme olleet jotain pikkuvauvoja. Ei liikennettä ollut edes paljon.

80-luvun lopussa tein opettajasijaisuuksia opiskelun ohella. Niistä tienasi ruhtinaallisesti. Huomasin, että jotain oli muuttunut huonompaan suuntaan. Oppilaat olivat levottomampia, opettajat ei oikein mahtaneet niille mitään. Opettaja ei saanut käydä kiinni oppilaaseen, mutta jotkut oppilaat sen sijaan uhkailivat väkivallalla. Jos oppilaat tappelivat keskenään, opettaja piipitti voimattomana vieressä, että voitteko olla kunnolla. Silloin päätin lopullisesti, että opettajaksi en ainakaan rupea.

Vierailija
45/55 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä yksi naisopettaja heitteli tavaroita. Lähinnä lasten tavaroita. Joko roskikseen tai pitkin luokaa. Joskus kemian luokan lasiputkia yms.

Yksi mies opettaja joutui usein tappeluun oppilaiden kanssa. Tai usein on pari kertaa vuodessa. Välitunneilla ei ollut kännykkää, niin piti keksiä muuta. Usein tupakointia tai toisten kiusaamista. Pihalla ei ollut mitään koripalloalueita tai kiipeilytelineitä, niin kuin nykyään. Kukaan yläasteelainen itseään kunnioittava ei pelannut tai leikkinyt välitunnilla. Ala-asteella oli twisti ja hypynnru. Kaikilla on "huonot"vaatteet. Käsityötunnilka itsetehdyt vaatteet kelpasi hyvin käyttöön ja luksusmerkinä pidettiin Levista ja Beaverssia. Luokissa oli 32 oppilasta. Tasokurssit rauhoitti joitain tunteja. Piti valita lukeeko pitkää-, keski- vai suppeaakurssia. Kielissä ja matematiikassa.

Ei 80-luvulla ollut mitään tasokursseja, en ole koskaan kuullutkaan ja olin peruskoulussa 1981 lähtien. Ja oli ala-asteen pihalla kiipeilytelineitä ja pelattiin ja leikittiin. (ei tietenkään enää yläasteella) Jopa 5-6-luokkalaiset "heppatytöt" leikki hevosjuttuja välitunneilla, yksi laukkasi vielä yläasteellakin pitkin pihoja :)

Kyllä se oli iso ero kun siirryttiin yläasteelle, siellä lähinnä seisoskeltiin pihalla, nykyään sielläkin mun entisessä koulussa on katettuja paikkoja, kukkaistutuksia jne. viihtyisää, ennen oli vaan ruma asfalttipiha. Toki yläasteella käytiin myös koulunpihan ulkopuolella vaikka ei olisi saanut, mutta milläpä sitä kukaan pystyi valvomaan. Onneksi oli vähän kiusaamista.

Menin yläasteelle1983, kyllä kielet oli meillä jaettu tasokursseihin.

Vierailija
46/55 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pelkästään yläasteella vaan myös ala-asteella.

Ei meidän koulussa ainakaan. Eikä kellään ollut rintoja ala-asteella, saati rintsikoita.

Koulukaveri sai lapsen kutosluokkalaisena. Oli vuoden pois ja tuli takaisin kouluun seiskalle. Luultavasti synnytti, koska vatsa oli iso, kun jäi pois. Ja tosiaan oli raskaana, eikä suolisto-oireinen. Olin itse kasilla, kun hän tuli takaisin kouluun seiskalle. Ei tullut juteltua sen jälkeen.

12-vuotiaana sai lapsen??? Oliko siitä lehdissä? Mitä ihmettä? Kyllä mun lapsuudessa ala-asteella oltiin lapsia, seiskalla alkoi vasta se teiniytyminen, harva seurusteli ja niilläkin varmaan pussailu oli kaikista rajuinta touhua.

Ehkä tyttö oli jo 16v, jäänyt vain luokalleen muutaman kerran

Vierailija
47/55 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin yläastetta vuosina 1984 - 87. Pääosin meno oli aika rauhallista. Olihan meidänkin koulussa muutama hankala tyyppi, mutta heitä tiedettiin varoa. Näistäkin pahin päätyi tarkkikselle jo seitsemännen luokan aikana.

Ylilyöntejä tapahtui varmasti silloinkin. Mutta en minä muista nähneeni kenenkään kajoavan tyttöjen rintsikoihin tai puhuvan poikien kalujen mitoista. Itse syyllistyin niinkin törkeään häiriköintiin, että kosketin sormenpäällä tyttöä, johon koin etäistä ihastusta. Anteeksi vain, Petra!

Olihan niitä häiriöitä oppitunneilla. Muistan sellaisenkin tapauksen, että luokan rääväsuu sanoi naisopettajaa huoraksi. Opettaja komensi pojan käytävään ja löi avokämmenellä naamaan. Sympatiani ovat kyseisen opettajan puolella. Tämä oli kuitenkin todellinen poikkeustapaus. Oli myös yksi opettaja, jonka auktoriteetti loppui ensimmäiseen oppituntiin. Häntä kiusattiin sumeilematta. Ja oli sekopää uskonnonopettaja, jonka jutuille ensimmäisellä tunnilla seiskalla naurettiin, mutta kuitenkin hän sai kurin säilymään oppitunneillaan.

Millaistahan meno siellä yläkoulussa nykyään on. Olen kuullut paljon pahaa opettajilta, vaikka julkisuudessa pauhataan kovasti joistain takavuotisista Pisa-tutkimustuloksista. Pahoin pelkään, että taitavat oppitunnit olla nykyään melkoisia ilmiöitä.

Vierailija
48/55 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut raiskattiin välitunnilla. :(

Olen pahoillani puolestasi😞

Vierailija
49/55 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse kiltti kuorotyttö ja luokkanikin oli rauhallinen. Meillä oli pienet opetusryhmät vaikka koulu oli iso. Luokallani oli muistaakseni 15 oppilasta. Kunnat oli vielä rahoissaan 80-luvulla.

Koulun portilla oli tupakkapaikka ja kaikki kovikset poltti tupakkaa, vanhempien luvalla. Aika mahdoton ajatus nykyään että 13-vuotias polttaisi koulussa tupakkaaja se olisi aikuisten mieledtä ihan ok, kun nyt vanhemmat on antaneet luvan.

Lähistöllä oli Siwa tms ja kaikki käytiin ruokavälkällä ostamassa karkkia tai toiset sitä tupakkaa.

Vierailija
50/55 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuu varmasti siitä, että ne eivät ole totta. Ei 80-luvulla puhuttu avoimesti siitä, että on harrastettu seksiä jonkun kanssa. Jos nimittäin olisi ruvennut jollain peniksen koolla leveilemään, niin silloinhan olisi paljastettu, että seksiä on harrastettu. Meidänkin koulussa kävi niin, että yksi kaverini kertoi jollekin ottaneensa suihin poikaystävältään, ja koko koulu innostui huorittelemaan häntä pitkän aikaa. Puhmattakaan nyt sitten siitä, että jotkut vertailisivat toisten peniksiä keskenää... Ei todellakaan!

Minä olin kovistyttö, jolla oli vähän epäilyttävä maine. En edes tiennyt , että on olemassa suihinotto. Saati, että olin harrastanut mitään muuta kuin (luvallista) kähmintää. Vaatteet oli pussimaisia. Mitään muotoja ei näkynyt kun oli isot porkkanahousut ja sinne sisään tungettu collegepaita pussittamassa.

Joo, takapuoli piti peittää, ettei vaan kukaan nähnyt kuinka iso se on :D

Kyllä 1980-luvun alkupuoliskolla olivat yleisiä pillifarkut, jotka olivat niin kireät, että piti selällään keppuroida jalkaan.

Stretchiä ei ollut vielä.

Vierailija
51/55 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin kovistyttö, jolla oli vähän epäilyttävä maine. En edes tiennyt , että on olemassa suihinotto. Saati, että olin harrastanut mitään muuta kuin (luvallista) kähmintää. Vaatteet oli pussimaisia. Mitään muotoja ei näkynyt kun oli isot porkkanahousut ja sinne sisään tungettu collegepaita pussittamassa.

Joo, takapuoli piti peittää, ettei vaan kukaan nähnyt kuinka iso se on :D

Höps! Vaatemuoti se vaan oli löysää.

Koululaiset oli laihoja, jänteviä ja reippaita.

Oltiin päivittäin tuntitolkulla ulkona riehumassa.

Iso takamus oli enintään sillä luokan ainoalla lihavalla, jossa oli isoa kaikki muukin.

Heillä oli varmaan tosi kurja kouluaika.

Lihavia nääs piikitteli opettajatkin. Samoin silmälaseja käyttäviä.

Vieläkö on sellaista?

Vierailija
52/55 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut raiskattiin välitunnilla. :(

Voi kamalaa!

Miten sä selvisit siitä, saitko apua?

Vierailija
53/55 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

höpö höpö

Ei todellakaan tytöt puhuneet poikien peniksistä yhtään mitään, korkeintaan toistensa tissejä arvostelivat salaa. Pojat kyllä sitten paukuttelivat liivinolkaimia niiltä joihin olivat vähän ihastuineita eli just ne tytöt yleensä joilla oli liiveissä täytettä, läskit sai olla yleensä aika rauhassa vaikka heillä oli isoimmat tissit.

Yläastelaiset pojat eivät vielä harrastaneet seksiä eivätkä siten varmaan juurikaan toistensa peniksiä vertailleet siinä mielessä, lapsellisia olivat vielä. Ne yläasteen tytöistä jotka seksiä harrastivat tekivät sen jonkun ammattikoululaisen kanssa.

Meidän luokalla yks typy ilmoitti Poikkiksella on melkein 18 cm

Semmosta sanaa kuin poikkis ei ollutkaan, joten älä höpötä!!

Ne oli kundikavereita. Seksistä alettiin puhua vasta lukiosta, sillä tasolla, että tiedettiin keillä on oikeita suhteita. Ei todellakaan mitään yksityiskohtia. Jos joku tyttö sähelsi useamman pojan kanssa, se menetti maineensa kaikkien keskuudessa ja sitä pidettiin yksinkertaisena kiertopalkintona. Mitä ne olivatkin.

Vierailija
54/55 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

höpö höpö

Ei todellakaan tytöt puhuneet poikien peniksistä yhtään mitään, korkeintaan toistensa tissejä arvostelivat salaa. Pojat kyllä sitten paukuttelivat liivinolkaimia niiltä joihin olivat vähän ihastuineita eli just ne tytöt yleensä joilla oli liiveissä täytettä, läskit sai olla yleensä aika rauhassa vaikka heillä oli isoimmat tissit.

Yläastelaiset pojat eivät vielä harrastaneet seksiä eivätkä siten varmaan juurikaan toistensa peniksiä vertailleet siinä mielessä, lapsellisia olivat vielä. Ne yläasteen tytöistä jotka seksiä harrastivat tekivät sen jonkun ammattikoululaisen kanssa.

Meidän luokalla yks typy ilmoitti Poikkiksella on melkein 18 cm

Semmosta sanaa kuin poikkis ei ollutkaan, joten älä höpötä!!

Ne oli kundikavereita. Seksistä alettiin puhua vasta lukiosta, sillä tasolla, että tiedettiin keillä on oikeita suhteita. Ei todellakaan mitään yksityiskohtia. Jos joku tyttö sähelsi useamman pojan kanssa, se menetti maineensa kaikkien keskuudessa ja sitä pidettiin yksinkertaisena kiertopalkintona. Mitä ne olivatkin.

Tarkoittaako oikea suhde sitä että pannaan?

Vierailija
55/55 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei 80-luvulla ollut mitään tasokursseja, en ole koskaan kuullutkaan ja olin peruskoulussa 1981 lähtien.

Tasokursseista luovuttiin 1985 eli 1979 peruskoulunsa aloittanut vuosiluokka oli ensimmäinen jolla ei ollut tasokursseja. Minä olin tuolla luokalla, enkä osannut niitä kaivata. Opin kaiken, minkä halusin ja vahingossa vähän enemmänkin, ja yläasteella opettajat pitivät minua lahjakkaana - alakoulun puolella oli ollut vähän päin vastoin, sillä pikkukylällä vanhempien työpaikka määritteli opettajien asennetta lastenkin kykyihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä