Siis millaista se meno siellä yläasteella oli 80-luvulla?
Olen 02, mutta kun katselee noita keskusteluja, niin kähmimistä, rintsikoiden availua jne.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pelkästään yläasteella vaan myös ala-asteella.
Ei meidän koulussa ainakaan. Eikä kellään ollut rintoja ala-asteella, saati rintsikoita.
Meillä vitos-kutosluokkalaisilla oli jo meheviä alkuja ja eihän se rintojen koko esimerkiksi siihen alakerran kopeloimiseen vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytöt tiesi kellä koulun pojilla oli iso vaikkei ne ollut nähnyt.
Tyttö ilmoitti muiden kuullen jätti poikaystävän koska liian pieni. Kivaa.....
Pienikaluset pojat meni pyyhe päällä suihkuun liikkatunnin jälkeen
Aika falloskeskeisiltä tuntuvat noi sun koulumuistot.
Johtuu varmasti siitä, että ne eivät ole totta. Ei 80-luvulla puhuttu avoimesti siitä, että on harrastettu seksiä jonkun kanssa. Jos nimittäin olisi ruvennut jollain peniksen koolla leveilemään, niin silloinhan olisi paljastettu, että seksiä on harrastettu. Meidänkin koulussa kävi niin, että yksi kaverini kertoi jollekin ottaneensa suihin poikaystävältään, ja koko koulu innostui huorittelemaan häntä pitkän aikaa. Puhmattakaan nyt sitten siitä, että jotkut vertailisivat toisten peniksiä keskenää... Ei todellakaan!
Minä olin kovistyttö, jolla oli vähän epäilyttävä maine. En edes tiennyt , että on olemassa suihinotto. Saati, että olin harrastanut mitään muuta kuin (luvallista) kähmintää. Vaatteet oli pussimaisia. Mitään muotoja ei näkynyt kun oli isot porkkanahousut ja sinne sisään tungettu collegepaita pussittamassa.
Ala-asteelta yläasteelle siirtyminen oli järkytys. Ala-asteella oli kotiluokat. Ikkunoissa verhot, omat pulpetit joihin sai jättää tavaroitaan niin ettei kaikkea tarvinnut kantaa kotiin. Seinillä oli oppilaiden piirustuksia, yhteisiä projektitöitä. Oven suussa jokaisen hammasharja. Välitunnilla kaksi järjestäjää siisti luokan ja pyyhki taulun seuraavaa tuntia varten. Hurjinta mitä tehtiin, niin joskus salaa piirreltiin taululle väriliiduilla ja pyyhittiin pois ennen kuin opettaja näki. 5-6 luokalla keksittiin villitys: tunneilla kirjoiteltiin lappuja ja läheteltiin kavereille. Sit jouduttiin puhutteluun ja pyydettiin kyynelet silmissä opettajalta anteeksi. Opettaja tuli vastaan: perustettiin postilaatikko, mihin sai jättää kirjeitä. Ne jaettiin perjantaina sitten.
Tää oli 70-luvun loppua.
Yläaste oli kuin nuorisovan.kila: luokat oli lukossa, ei kotiluokkaa, ei verhoja, ei piirustuksia. Ankeaa. Opettajat oli yrmeitä, suorastaan vihamielisiä. Meitä kohdeltiin kuin rikolli.senalkuja. Luokkaan tuli rupusakkia rupulähiöstä. Meidän luokka oli opettajien inhokki viiden häiri.kköpojan takia. Koulunkäynti muuttui ilottomaksi, rasittavaksi ja jopa pelottavaksi. Luokassa oli 35 oppilasta.
Hyvä luokkahenki oli historiaa. Rauhallista oli vain tasoryhmätunneilla. Rupusakki hikoili suppeissa ryhmissään poissa riehumasta. Oli onneksi muutama opettaja, jotka sai kurin pysymään. Mutta välkillä ja koulumatkoilla sai varoa ja joskus pelätä.
Vanhemmilla ei ollut mitään sekaantumista koulutyöhön. Ei ne tienneet ollenkaan, millaista koulussa oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu varmasti siitä, että ne eivät ole totta. Ei 80-luvulla puhuttu avoimesti siitä, että on harrastettu seksiä jonkun kanssa. Jos nimittäin olisi ruvennut jollain peniksen koolla leveilemään, niin silloinhan olisi paljastettu, että seksiä on harrastettu. Meidänkin koulussa kävi niin, että yksi kaverini kertoi jollekin ottaneensa suihin poikaystävältään, ja koko koulu innostui huorittelemaan häntä pitkän aikaa. Puhmattakaan nyt sitten siitä, että jotkut vertailisivat toisten peniksiä keskenää... Ei todellakaan!
Minä olin kovistyttö, jolla oli vähän epäilyttävä maine. En edes tiennyt , että on olemassa suihinotto. Saati, että olin harrastanut mitään muuta kuin (luvallista) kähmintää. Vaatteet oli pussimaisia. Mitään muotoja ei näkynyt kun oli isot porkkanahousut ja sinne sisään tungettu collegepaita pussittamassa.
Tämän kaverin poikaystävä olikin jo 18-vuotias, kaveri oli seiskalla, heh.
Vierailija kirjoitti:
höpö höpö
Muutama häirikkö oli luokalla.
Opettaja komensi häiriköitä ja yleensä uskoivat.
Jos eivät uskoneet, joutuivat ulos tai rehtorin puhutteluun.
Jotkut tupakoivat koulun vessassa ja karkailivat koulun ulkopuolelle tupakalle.
Opettajat jahtasivat tupakoitsijoita ja jakoivat jälki-istuntoja.
Epämieluisia opettajia joku saattoi heittää koulun nurkan yli lumipallolla.
Yksi poika haistatteli erästä miesopettajaa ja joutui painimatsiin.
Yksi lepsu opettaja oli, jonka tunnilla meno oli kuin apinatalossa.
Pääsääntöisesti koulu oli kurinalaista, opettajajohtoista, kopioi opettajan taulu/piirtoheitinteksti vihkoon- tyylistä.
Olin ujo ja eristäytyvä, mutta minua ei kiusattu, toisin kuin ala-asteella.
Tiedän kuitenkin, että joitain kiusattiin raa'astikin.
Ei ollut mitään ahdistelua eikä seksuaalisuus läsnä. Ylä-asteella villiinnyttiin ja välillä tunnilla meno oli hulvatonta, esim.nastoja toisten tuoleille ja kaikkia pikku 'källejä' mutta harmitonta. Eikä ketään juuri kiusattu. Opettajille naureskeltiin ja keksittiin lempinimiä. Sitten kun opettaja korotti ääntään niin istuttiin kuin pyhäkoulussa. Kännit vedettiin eka kerran jossain koulun diskossa. Elämä soljui rauhallisesti ja turvallisesti eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä yksi naisopettaja heitteli tavaroita. Lähinnä lasten tavaroita. Joko roskikseen tai pitkin luokaa. Joskus kemian luokan lasiputkia yms.
Yksi mies opettaja joutui usein tappeluun oppilaiden kanssa. Tai usein on pari kertaa vuodessa. Välitunneilla ei ollut kännykkää, niin piti keksiä muuta. Usein tupakointia tai toisten kiusaamista. Pihalla ei ollut mitään koripalloalueita tai kiipeilytelineitä, niin kuin nykyään. Kukaan yläasteelainen itseään kunnioittava ei pelannut tai leikkinyt välitunnilla. Ala-asteella oli twisti ja hypynnru. Kaikilla on "huonot"vaatteet. Käsityötunnilka itsetehdyt vaatteet kelpasi hyvin käyttöön ja luksusmerkinä pidettiin Levista ja Beaverssia. Luokissa oli 32 oppilasta. Tasokurssit rauhoitti joitain tunteja. Piti valita lukeeko pitkää-, keski- vai suppeaakurssia. Kielissä ja matematiikassa.
Ei 80-luvulla ollut mitään tasokursseja, en ole koskaan kuullutkaan ja olin peruskoulussa 1981 lähtien. Ja oli ala-asteen pihalla kiipeilytelineitä ja pelattiin ja leikittiin. (ei tietenkään enää yläasteella) Jopa 5-6-luokkalaiset "heppatytöt" leikki hevosjuttuja välitunneilla, yksi laukkasi vielä yläasteellakin pitkin pihoja :)
Kyllä se oli iso ero kun siirryttiin yläasteelle, siellä lähinnä seisoskeltiin pihalla, nykyään sielläkin mun entisessä koulussa on katettuja paikkoja, kukkaistutuksia jne. viihtyisää, ennen oli vaan ruma asfalttipiha. Toki yläasteella käytiin myös koulunpihan ulkopuolella vaikka ei olisi saanut, mutta milläpä sitä kukaan pystyi valvomaan. Onneksi oli vähän kiusaamista.
Muistan Lapuan patruunatehtaan räjähdyksen -76. Olin 10-vuotias. Silloin oli täysin poikkeuspäivä. Telkkarista tuli pari tuntia ohjelmaa aiheesta, ja normaaliopetuksen sijasta katsottiin uutislähetystä. Opettaja itki, vaikkei me oltu Lapualla päinkään.
Oli typerää pakottaa oppilaat seuraamaan noin pelottavaa uutista. Meille ei selitetty mitään, kaikki tuijottivat hipihiljaa telkkaria.
Lopulta opettaja tajusi sanoa, että jos haluaa, saa mennä ulos. Siellä me sitten hypättiin twistiä lievää syyllisyyttä tuntien.
Tapauksesta ja opettajan käytöksestä jäi lievä trauma.
Muistan myös, miten opettaja huusi meille kerran, että luuletteko että kauneus tekee onnelliseksi? Marilyn Monroe teki itsem.urhan vain 36-vuotiaana, luuletteko että niin tekee jos on onnellinen, häh?? Siitäkin jäi pelottava muisto. Kukaan ei ymmärtänyt miten joku tapp.aa itsensä, ja se tuntui hirveältä kuten myös opettajan raivoaminen aiheesta syyttömille oppilailleen.
Tuolloin ei pahemmin mietitty lasten kehitystasoa eikä sitä, mitkä asiat kuuluvat vain aikuisille. Lapsia ei siis suojeltu, vaikka nettiä sun muuta ei ollut. Pelottavat elokuvat ja uutiset katsottiin koko perhe yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
höpö höpö
Ei todellakaan tytöt puhuneet poikien peniksistä yhtään mitään, korkeintaan toistensa tissejä arvostelivat salaa. Pojat kyllä sitten paukuttelivat liivinolkaimia niiltä joihin olivat vähän ihastuineita eli just ne tytöt yleensä joilla oli liiveissä täytettä, läskit sai olla yleensä aika rauhassa vaikka heillä oli isoimmat tissit.
Yläastelaiset pojat eivät vielä harrastaneet seksiä eivätkä siten varmaan juurikaan toistensa peniksiä vertailleet siinä mielessä, lapsellisia olivat vielä. Ne yläasteen tytöistä jotka seksiä harrastivat tekivät sen jonkun ammattikoululaisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meidän koulussa ainakaan. Eikä kellään ollut rintoja ala-asteella, saati rintsikoita.
Koulukaveri sai lapsen kutosluokkalaisena. Oli vuoden pois ja tuli takaisin kouluun seiskalle. Luultavasti synnytti, koska vatsa oli iso, kun jäi pois. Ja tosiaan oli raskaana, eikä suolisto-oireinen. Olin itse kasilla, kun hän tuli takaisin kouluun seiskalle. Ei tullut juteltua sen jälkeen.
12-vuotiaana sai lapsen??? Oliko siitä lehdissä? Mitä ihmettä? Kyllä mun lapsuudessa ala-asteella oltiin lapsia, seiskalla alkoi vasta se teiniytyminen, harva seurusteli ja niilläkin varmaan pussailu oli kaikista rajuinta touhua.
Vierailija kirjoitti:
Seksuaalista ahdistelua oli, mutta selvästi vähemmän kuin muuta oppilaiden välistä väkivaltaa. Itsekin olin pahoinpitelyn kohteena kahdesti. Molemmilla kohdilla agressio kohdistui hiuksiini (toisella kertaa niitä leikattiin väkisin, toisella kertaa poltettiin).
Missään muulla elämänalueella kuin koulussa tämmöinen ei kuulunut kokemuspiiriini.
Ei meidän koulussa mitään tuollaista ollut, varsinaista väkivaltaa ei ollut, mitä nyt pojat paini leikkisästi keskenään, ei kukaan lyönyt tosissaan eikä todellakaan leikellyt hiuksia tai polttanut, siitä olisi joutunut saman tien suuremman kaupungin koulukotiin. Yksi poika oli vallaton ja sinne joutuikin kun ei vanhemmatkaan saaneet sitä kuriin, mutta ei sekään ollut väkivaltainen.
Vierailija kirjoitti:
Serkulla oli koulussa aamu- ja iltavuoro. Iltavuoro muistaakseni loppui klo 18.00. Oppilaat kävivät koulua kahdessa vuorossa.
Oho! Missä paikkakunnalla? En ole koskaan kuullut, mutta mulle olis kyllä iltavuoro ollut taivas, olis voinut yläastekin tuntua vähän paremmalta.
Vierailija kirjoitti:
Onpa muut käyneet oudoissa kouluissa yläasteen koska ei meillä ahdistelu ketään. Koulu alkoi 9 aikaan ja loppui klo 15. Ruokailun inhokkiruokia olivat tilliliha, sipatti😵 luokkaretkiin kerättiin rahaa järjestämällä discoja. Nuo nyt tuli äkkiseltään mieleen.
Joo, sama meillä paitsi ettei ollut koskaan tillilihaa enkä tiedä mikä on sipatti. Kauheinta ruokaa oli yläasteella varmaan se valkoinen liisteri joka oli muka olevinaan perunamuusia. Ala-asteella oli hyvää ruokaa kun oma keittäjä ne teki, pinaattikeitto ja sämpylä oli mun lemppari, vähiten tykkäsin puuroista ja karjalanpaistista ja taisi joskus olla jopa silakkapihvejä, niitä en ole koskaan voinut syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä vitos-kutosluokkalaisilla oli jo meheviä alkuja ja eihän se rintojen koko esimerkiksi siihen alakerran kopeloimiseen vaikuta.
Ei meillä kyllä kukaan olisi kehdannut toisten jalkoväliä kopeloida, ei ala- eikä yläasteella, sehän olis ollu järkyttävän noloa sille tekijälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, takapuoli piti peittää, ettei vaan kukaan nähnyt kuinka iso se on :D
90-luvullakin vielä ainakin omissa piireissä lapset oli lapsia koko ala-asteen ajan. Yläasteella alkoi ensimmäiset seurustelut ja sekin oli periaatteessa enemmän pussailua, kädestä kiinni pitämistä ja hengailua keskenään. Lukiossa / Amiksessa hommat meni eteenpäin. Tottakai tähän porukkaan aina mahtuu poikeuksia.
Minut raiskattiin välitunnilla. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
höpö höpö
Ei todellakaan tytöt puhuneet poikien peniksistä yhtään mitään, korkeintaan toistensa tissejä arvostelivat salaa. Pojat kyllä sitten paukuttelivat liivinolkaimia niiltä joihin olivat vähän ihastuineita eli just ne tytöt yleensä joilla oli liiveissä täytettä, läskit sai olla yleensä aika rauhassa vaikka heillä oli isoimmat tissit.
Yläastelaiset pojat eivät vielä harrastaneet seksiä eivätkä siten varmaan juurikaan toistensa peniksiä vertailleet siinä mielessä, lapsellisia olivat vielä. Ne yläasteen tytöistä jotka seksiä harrastivat tekivät sen jonkun ammattikoululaisen kanssa.
Meidän luokalla yks typy ilmoitti Poikkiksella on melkein 18 cm
Onpa muut käyneet oudoissa kouluissa yläasteen koska ei meillä ahdistelu ketään. Koulu alkoi 9 aikaan ja loppui klo 15. Ruokailun inhokkiruokia olivat tilliliha, sipatti😵 luokkaretkiin kerättiin rahaa järjestämällä discoja. Nuo nyt tuli äkkiseltään mieleen.