Tukiperhetoiminnasta kysymyksiä
Voiko yksinhuoltaja toimia tukiperheenä? Minulla on kaksi lasta, toinen 9v ja nuorempi 5v. Nuorempi lapseni on kehitysvammainen, vaikuttaako tämä mahdollisuuteen alkaa tukiperheeksi? Lapset ovat joka toinen vloppu isällään, mutta noina viikonloppuina kun ovat minulla mahtuisi mukaan hyvin yksi tukilapsi. Ammatiltani olen lasten ja nuorten hoitoon suuntautunut lähihoitaja, jos sillä on mitään merkitystä. Mitä veikkaatte, onko mahdoton haave näillä spekseillä?
Kommentit (13)
Niillä lapsilla on usein pahoja ongelmia, eli varaudu sitten unettomiin öihin.
Raha ei ole motiivina, pärjään taloudellisesti vallan hyvin, haluaisin olla tukiperheenä vaikkei siitä maksettaisi mitään. Motiivina ehkä enemmänkin se että pidän lapsista, tykkään puuhata lasten kanssa ja haaveammattinakin olisi ollut perhepäivähoitaja, mutta valitettavasti se ei tässä elämäntilanteessa vielä onnistu. Kokemusta on myös hyvin haastavasti käyttäytyvistä lapsista ja todella rikkinäisistä elämäntilanteista tulevista lapsista, uskon jaksavani ja pärjääväni. Mutta en tiedä mitä mieltä näistä asioista päättävät ammattilaiset ovat, onko luottoa että myös erityislapsen yh pärjäisi tässä.
Noilla tiedoilla mitä annoit en näe mitään estettä miksei onnistuisi. Kysy rohkeasti PeLasta tai kunnalta. Koulutus on nykyään pakollinen ainakin PeLalla joten onhan siinä vielä aikaa miettiä miten omat resurssit riittää.
Ja rikastumaan ei tosiaan pääse, korvaus kun on huimat 25e/vrk :D
Voisit pyytää saada tavallisen tukilapsen. Ei kaikilla ole vielä muuta ohjelmaa kuin koettu avuntarve. On väsyneitä tai sairaita totaaliyksinhuotajia, jotka etsivät mahdollisuutta hengähtää ilman lastaan.
Tukiperheistä on huutava pula, joten todennäköisesti pääsisit. Palkkaa siitä saa nimellisesti, joten todennäköisesti saisit persnettoa. Tukiperhettä kaipaavat lapset ovat yleensä erityislapsia, osa erittäin vaikeasti hoidettavia. Harvassa on ne pelkästään heikoista tukiverkostoista kärsivät lapset.
Mun lapsella on tukiperhe eikä hän ole mikään vaikea. Mulla on fyysinen sairaus ja sen takia en pysty häntä viemään kovin moniin aktiviteetteihin tai puuhailemaan mitään kovin erityistä lapsi ja kaverit mukaan ottaen. Sinänsä arjessa jaksan melko ok, mutta tukiperhe korvaa tätä normaalin perhe-elämän osa-aluetta, mikä ei mun kanssa onnistu.
Yh, jolla on kaksi melko pientä lasta, joista nuorempi on vammainen, eli hyvin rankka elämäntilanne. Enemmän tarvitset teille itsellenne tukiperhettä kuin että ryhdyt sellaiseksi.
Täysin yksinäinen lapsetonkin ihminen voi olla tukiperhe. Tukiperheistä on kova pula.
Sitä paitsi voit itse vaikuttaa siihen, millaisen lapsen tai lapsia otat jos ryhdyt tukiperheeksi. Ei ole pakko ottaa mitään vaikeasti ongelmakäyttäytyvää lasta tai vastaavaa. Tukiperheen tarpeessa on myös moni sinällään aivan tavallinen lapsi jonka vanhempi on vaikka totaali-yh ilman tukiverkkoja.
Me olemme olleet tukiperheenä yli 15v ja yksikään monesta lapsesta ei ole ollut ns vaikea tapaus vaikka lähes kaikilla joku diagnoosi.
Villiä suht tavallisia lapsia joilla usein adhd ym eikä vanhemmatkaan mitään kummajaisia ole olleet, vaan väsyneitä syystä tai toisesta.
Usein ihmisillä vääristynyt kuva lapsista jotka käyvät tukiperheissä.
Sitoutumista vaatii kuitenkin tukiperheeltä ettei petä lasten luottamusta lopettamalla ensimmäisten vaikeuksien aikana.
Lapselle etsitään sopiva tukiperhe eikä perheelle sopivaa lasta...
En osaa ottaa kantaa muuten kuin, että suosittelen käyttämään pelaa ym välikätenä.
Pelkkä sossu ei etsi yhteistyö kykyisiä perheitä vaan laittaa lapset sinne minne saa ne.
Tukiperheistä on pula. Ainoa mikä sinulla voi olla ongelmallista, on osallistua pakolliseen kurssitukseen. Ellei sitten sinun ole helppo järjestää lapsenvahtia. Ja tosiaan lapset ovat pääosin ihan normaaleita.
Jatkan vielä eli 15v kokemukset on osoittaneet, että perheen omien lasten tulee tulla toimeen tukilasten kanssa eli se olisi otettava huomioon kun perheet tapaavat toisensa ja päättävät yhteistyöstä
Miksi haluat tukilapsen on ydinkysymys eli onko sinulla oikeasti voimia vaikeankin lapsen hoitoon.
Raha ei kannata olla se motiivi.
Kyllä yksinäinen ihminen voi olla tukihlö ja oman tilanteesi saat selville ottamalla yhteyttä oman alueen sossuihin tai Pelastakaa Lapset.