Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sitä enää uskaltaa syödä raskaana ollessa

Vierailija
01.10.2018 |

Mulla on mennyt hermo näihin suosituksiin ja varsinkin nettipalstojen neuvoihin mm. "Upota viinirypäleet ensin kiehuvaan veteen, sitten juoksevaan kylmään veteen minuutiksi". Valmisruuat kielletty, ravintolaruoka kielletty, kotona tehty ruoka kielletty ellet ole keittänyt porkkanoita ensin 10 tuntia. Ensin ajattelin että maalaisjärki riittää mutta voi hemmetti tätä touhua ja vielä pitäis puoli vuotta jaksaa. Neuvolassa kiellettiin syömästä työpaikkaruokalassa (buffet-tyyppinen ruokala) kun siinä on riskinsä. En yhtään tiedä mitä hemmettiä sitten töissä söisin kun valmisruuat on nounou ja kotonakin tehty ruoka ehtii varmaan keräämään jääkaapista listerian, ebolan ja ruton.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkässä salaattipöydässä ei välttämättä ole tarpeeksi energiaa sinulle ja lapselle. Ei tietysti pidä kahden edestä syödä, mutta proteiinia ja hiilihydraattia tulisi saada myös. Ehkä se salaattibuffakielto tarkoitti sitä? Raaka punajuuri aiheuttaa paljon ruokamyrkytyksiä, ehkä neuvolassa tarkoitti että sitä voi olla salaattipöydissä?

Jos päivällä syö monipuolisesti niin ei yhdessä salaatissa ole mitään vikaa. Punajuuri ei ole raskaana kielletty ruokamyrkytys vaaran takia.

Vierailija
22/37 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa on tuoreimmat suositukset, seuraa niitä raskaana sekä vauvan ruokinnassa. Netissä on tietoa ja suosituista vähän joka lähtöön ja nämä voivat olla jopa vaarallisia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvolassa on tuoreimmat suositukset, seuraa niitä raskaana sekä vauvan ruokinnassa. Netissä on tietoa ja suosituista vähän joka lähtöön ja nämä voivat olla jopa vaarallisia!

Ei muuten ole. Neuvolan tädin suosittelemat jutut riippuu siitä miten ahkerasti jaksaa tietojaan päivittää ja kuinka vanhan koulukunnan täti on. Ja nämä erot on todella räikeitä.

Vierailija
24/37 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen todella kiitollinen, että sain oman lapseni 90-luvulla, kun ei vielä ollut tätä ruokahysteriaa olemassa. Söin salmiakkia ja lakua (auttoi pahoinvointiin), meni maksalaatikkoa ja kahviakin ihan kiitettävästi. Kalasta en oikein koskaan ole välittänyt, mm. graavista en tykkää yhtään, joten näiden vältteleminen oli helppoa. Terve lapsi syntyi ja niin monelle muullekin tutulle, jotka tuona aikana synnytti.

Kannattaa todellakin sitä maalaisjärkeä käyttää noiden neuvojen kanssa ja välttää 'ruokakieltolistasta' niitä kaikkein "vaarallisimpia" ruoka-aineita. Mutta noin muuten voi esim. syödä lakua ja salmiakkia kohtuudella silloin tällöin. Ei nuo sitä lasta tapa tai vahingoita, kunhan et kilokaupalla vedä.

Vierailija
25/37 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaisjärki sallittu.

Nykyäideiltä usein kadonnut ja noudatetaan orjallisesti suosituksia ja tutkimuksia, joiden tulokset vaihtelee vuoden parin välein.

Vierailija
26/37 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän ton maalaisjärjen kunnon kyse pienistä todennäköisyyksistä kuten listeria.

Salmiakki/lakritsi aiheuttaa kuitenkin aivovaurioita jo pienissä määrissä (aiheesta on saatavilla tietoa) ja vaurio on sitä isompi mitä enemmän syö. Jo pienellä määrällä lapsesi ei ole ihan niin fiksu kuin olisi ollut, jos olisit välttänyt ne kokonaan. Kuinka vanhempi voi tehdä oman nautintonsa takia päätöksen, että pieni aivovaurio on ok?!?

Vierailija
27/37 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkässä salaattipöydässä ei välttämättä ole tarpeeksi energiaa sinulle ja lapselle. Ei tietysti pidä kahden edestä syödä, mutta proteiinia ja hiilihydraattia tulisi saada myös. Ehkä se salaattibuffakielto tarkoitti sitä? Raaka punajuuri aiheuttaa paljon ruokamyrkytyksiä, ehkä neuvolassa tarkoitti että sitä voi olla salaattipöydissä?

Jos päivällä syö monipuolisesti niin ei yhdessä salaatissa ole mitään vikaa. Punajuuri ei ole raskaana kielletty ruokamyrkytys vaaran takia.

Luitko tekstiä? RAAKA punajuuri, sitä voi löytyä salaattipöydistä raasteena.

https://www.evira.fi/elintarvikkeet/tietoa-elintarvikkeista/elintarvike…

Vierailija
28/37 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa laksitsi ja adhd

Vierailija
29/37 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ymmärrän ton maalaisjärjen kunnon kyse pienistä todennäköisyyksistä kuten listeria.

Salmiakki/lakritsi aiheuttaa kuitenkin aivovaurioita jo pienissä määrissä (aiheesta on saatavilla tietoa) ja vaurio on sitä isompi mitä enemmän syö. Jo pienellä määrällä lapsesi ei ole ihan niin fiksu kuin olisi ollut, jos olisit välttänyt ne kokonaan. Kuinka vanhempi voi tehdä oman nautintonsa takia päätöksen, että pieni aivovaurio on ok?!?

Ööö... Mun mielestä tuota oli testattu toistaiseksi itse asiassa vain vertaamalla glykyrritsiinin suurkuluttajia (esim. Pandan lakuja saisi syödä viikossa sellaisen ison pussillisen, jotta tuohon määrään pääsi) sellaisiin, jotka ei syöneet lakuja tai salmiakkia ollenkaan. Näissä ryhmissä näkyi joku ero, mutta ei mun käsittääkseni ole missään todistettu, että muutama laku silloin tällöin aiheuttaisi aivovaurion. Mulla on itse asiassa jopa kaveri, joka pari vuotta sitten osallistui valtakunnalliseen testiryhmään juuri lakujen ja salmiakin syöntiä koskien. Olisi moraalisesti aika arveluttavaa lähteä testaamaan tuollaista jos kyse olisi niin vakavasta asiasta kuin väität.

Vierailija
30/37 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2010 epidemioissa sairastui yli 100 henkilöä. Kaikissa tapauksissa kotimainen punajuuri oli tarjottu raakaraasteena henkilöstöravintoloissa, päiväkodeissa tai kouluissa. Epidemioissa sairastuneiden yleisimmät oireet olivat pahoinvointi ja vatsakivut. Lisäksi raportoitiin päänsärkyä, väsymystä ja oksentelua. Monilla oireet alkoivat nopeasti (alle tunnin kuluessa ruokailusta) ja kestivät lyhyen aikaa (muutamia tunteja).

Ei muuta kuin syömään vaan raakoja multaisia punajuuria, nam.

Vierailija
31/37 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööö... Mun mielestä tuota oli testattu toistaiseksi itse asiassa vain vertaamalla glykyrritsiinin suurkuluttajia (esim. Pandan lakuja saisi syödä viikossa sellaisen ison pussillisen, jotta tuohon määrään pääsi) sellaisiin, jotka ei syöneet lakuja tai salmiakkia ollenkaan. Näissä ryhmissä näkyi joku ero, mutta ei mun käsittääkseni ole missään todistettu, että muutama laku silloin tällöin aiheuttaisi aivovaurion. Mulla on itse asiassa jopa kaveri, joka pari vuotta sitten osallistui valtakunnalliseen testiryhmään juuri lakujen ja salmiakin syöntiä koskien. Olisi moraalisesti aika arveluttavaa lähteä testaamaan tuollaista jos kyse olisi niin vakavasta asiasta kuin väität.

Linkki tutkimukseen, adhd:tä ja tyttöjen puberteetin aikaistumista.

https://www.vau.fi/raskaus/elamantavat-raskauden-aikana/lakritsi-salmia…

Sekä englanninkielinen tutkimusseloste

https://academic.oup.com/aje/article/185/5/317/2967089

Vierailija
32/37 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tuo tutkimus lakritsusta, voitte luke itse. https://academic.oup.com/aje/article/185/5/317/2967089

Vierailija
33/37 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon sai miinuksia tämä viesti, yritin vain ottaa selvää mikä voisi olla syy moiseen salaattibufettikieltoon.

En keksi kyllä itse mitään järkevää syytä moiseen. Jos sieltä valitsee terveellisesti niin miksi ei voi syödä salaattipöydästä? Siis välttäen homejuustot ja raa’an punajuuren sekä vakuumikalan, niin kyllä siellä salaattipöydästä voi syödä, jos ei mene jonnekin räkälään syömään.

Vierailija
34/37 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä tuo tutkimus lakritsusta, voitte luke itse. https://academic.oup.com/aje/article/185/5/317/2967089

Tutkimustulos ei miellytä kun pitää antaa alapeukku?

Se nyt vaan on niin että äidin syömät aineet vaikuttaa sikiöön, ja nyt tiedetään, että lakritsilla on vaikutusta.

”Girls and boys exposed to high maternal glycyrrhizin consumption scored 7 (95% CI: 3.1, 11.2) points lower on tests of intelligence quotient, had poorer memory (P

Vierailija
35/37 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
36/37 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakritsijuuressa olevan glykyrritsiinin on todettu altistavan muun muassa lapsen muistissa, oppimisessa, käyttäytymisessä, stressinsäätelyssä ja aivojen toiminnassa tapahtuviin muutoksiin sekä edistävän murrosiän alkamista. Lisäksi raskauden kesto saattaa olla aavistuksen tavanomaista lyhyempi niillä naisilla, jotka ovat syöneet lakritsia ja salmiakkia raskausaikana.

– Meidän tutkimustulosten mukaan pienikin määrä voi olla haitallista. Suuremmat annokset saavat aikaan vain suurempia haittoja, mutta kaikilla annosmäärillä on enemmän haittoja kuin sillä ettei käyttäisi glykyrritsiiniä ollenkaan. Sen vaikutukset ulottuvat läpi elinkaaren, sillä sikiöaikaiset muutokset ovat luonteeltaan pysyviä, toteaa akatemiaprofessori Katri Räikkönen.

https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/sikion-kehitykselle-haitallista-g…

Vierailija
37/37 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Minun lapseni ovat 3-16-vuotiaita. En ole yhdenkään raskauden aikana saanut minkäänlaista ruokaneuvontaa neuvolasta. Toki luen paljon, ja sitä kautta tiesin, että pastöroimattomia maitotuotteita kannattaa välttää. Raakaa kalaa en muutenkaan syö. Yksi itävaltalainen juustokakku jäi syömättä, muuten ei ole tarvinnut ruokia vältellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi