Mikähän tulee kahdenkymmenen vuoden päästä olemaan se nimi, josta nykylapset huokailevat "Mitä mun vanhemmat oikein mietti?"
Itse epäilen Aadaa, joka on kaunis mutta kovin puhkikulutettu. Aada on uusi Sanna.
Kommentit (53)
Veikkaan Islaa. Lausutaan englanniksi ihan erilailla.
No, kaikki Vanessa Lumikide Pöntiset ja Cheryl Yasmin Häkkiset takuulla miettivät ,mikä heidän vanhempiinsa on mennyt nimiä valitessa .
Kaikki väkisin väännetyt erikoisuudet. Niiden rinnalla kirppiksellä nähty pikku-Reino on raikas tuulahdus.
Mitä vikaa noissa nimissä on? 70-luvulla syntyneenä kaveripiirissä on paljon Minnoja, Kateja, Hannoja, Antteja, Mikkoja, Villejä, Päivejä ym. eikä kukaan varmaan kummastele sitä. Meidän vanhemmat oli Pirjoja ja Perttejä.
Aada on kyllä jop uusi Sanna, osuva vertaus. Mutta huokailevatko Sannat, että mitä mun vanhemmat oikein ajatteli...?
Oma arvaukseni on kaikki nyt muodissa olevat vanhat , pehmeät nimet tyyliin Hilma, Elsa, Taimi , Aino, Onni, Viljo, Eino. .. Nimet joista tulee mieleen maksaläiskät ja tekarit vesilasissa.
Mitkä ylipäänsä ovat tuollaisia nimiä? Ehkä joku Jonne tai Jorma.
Tuleeko nimistä Johanna ja Mikko mieleen vanhus ja tekarit? Ne nimet oli uusvanhoja sillon kun oli muodissa viimeksi ja niitä pidettiin vanhusten niminä.
Nuutti, Peetu, Eppu, Tiitus... Söpöjä vauvoilla ja pienillä lapsilla, presidentti Nuuttia olisi vaikea ottaa tosissaan
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan Islaa. Lausutaan englanniksi ihan erilailla.
Islassa ei nimenä ole mitään vikaa, se on ihan mukavava nimi, siinä ei ole vaikeasti äännettäviä kirjaimia, se on lyhyt ja napakka, eikä siitä saa väänneltyä mitään älyttömyyksiä. Ihan riippumatta siitä miten äännetään englanniksi, sen suomen mukainen ääntämys on ongelmaton - minulla ei ole Isla nimistä tytärtä, mutta Sanna nimisiä kollegoita useita, eikä heistä kukaan ole valittanut vanhempiensa nimipäätöksestä.
Vierailija kirjoitti:
Oma arvaukseni on kaikki nyt muodissa olevat vanhat , pehmeät nimet tyyliin Hilma, Elsa, Taimi , Aino, Onni, Viljo, Eino. .. Nimet joista tulee mieleen maksaläiskät ja tekarit vesilasissa.
Sinun nimestäsi tulee maksaläiskät ja tekarit mieleen kun nykylapset ovat aikuisia.
Nuppu
Ruu
Iia
Eea
Okko
Oleksi
Joose
Enna
Nitta
Willa
Rinna ja Aida "rinnalla ja aidalla",
Joskus aikoinaan mietin, että ketään Jania tai Tomia ei tulla ikinä ottamaan vakavasti töissä, mutta niin vaan moni arvostettu kollegani on vuosien varrella ollut nimeltään Jani tai Tomi. Tällä palstalla on niin nuorta porukkaa, että perspektiivi mm. nimiin puuttuu. Hoetaan, että nimistä "tulee mieleen" jotakin, ja siksi nimi ei ole hyvä tai sitten ollaan ihan lääpällään kulloisenkiin pinnalla olevaan Aadaan tai Oliviaan. Ja käsitys siitä että mikä nimi toimii tai ei toimi kansainvälisesti, on usein hyvin suppea.
En usko että mikään yksittäinen nimi tulee aiheuttamaan suurta kärsimystä, on ihan yksilökohtaista miten mieli ja arvostukset kehittyvät. Joku saattaa vaikka hävetä suomalaiskansallista nimeä ja joku muu voi olla iloinen siitä, että vanhemmat älysivät antaa nimen, josta käy etnisyys ilmi.
Rihanna