P*skimmat neuvot työttömille?
Aloitan tosielämän klassikolla:
Menkää metsään... siellä on töitä.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ole niin nirso! Haet vaan kaikkia paikkoja, varmasti pääset esim. siivoojaksi tai puhelinmyyjäksi.
Tai: ryhdy yrittäjäksi!
Miksei kelpaa?
Ei siivoojaksikaan pääse kuka tahansa, ainakaan täällä pohjoisessa. Pitää olla ammattitutkinto alalta, kokeiltu on monta kertaa. Puhelinmyynnillä aniharvaa tienaa elantonsa. Yrittäjäksi ei noin vain ryhdytä, pitää olla yritysidea, kysyntää yrityksen tarjoamille palveluille tai tuotteille. Pitää olla alkupääomaa, lainaakaan ei noin vain saa ja aika epävarma on yrittäjän tulokin, ensimmäisen kahden vuoden aikana ei yleensä saa mitään palkkaa. Ja yrittäjän sosiaaliturvahan on aika olematon, lomista puhumattakaan. Menestyäkseen yrittäjänä on oltava tietynluontoinen, ei kaikista ole siihen.
Yleensä ehdottelijan mielestä voi kuka tahansa perustaa vaikka kahvilan, ruokaravintolan, siivousfirman, vaatekaupan, tilitoimiston, kirjakaupan, jonkun nettikaupan jne. Voihan sitä, mutta nykyään on aika vaikea saada mitään perusfirmaa kannattamaan ja asiantuntemusta alalta pitää olla kunnolla.
Ja mikäs sinua estää hankkimasta ammattitutkintoa? Onko se kenties ilmainen koululutus? Voi reppanaa, eikö sulla ole yritysideaa? Rupea vaikka tarjoamaan siivouspalveluja. Alkupääomaakin tarvit jopa muutaman satasen. Voin vaikka lainata.
No millä alalla sulla on sitten sitä asiantuntemusta... ilmeisesti ei millään? Ehkä sinusta ei sitten vain ole mihinkään, ei töihin eikä yrittäjäksi. Ole huoleti kyllä, me muut sinut elätetään.
"mene vapaaehtoistyöhön"
(:
= eli jonnekin spugeloosereiden työttömien paskakerhoon katsomaan idiootteja
Jos tulet sanoneeksi ettei ole rahaa johonkin, aivan varmasti kuuluu jompikumpi näistä
"mene töihin!"
"Säästä!"
Siirry eläkeelle :) Olen n 40 v. Näin sanoi äitini, ei tosin koskaan ole ollut kannustava tai uskonut minuun millään lailla
Olin taannoin työttömyysuhan alla. Olin tuolloin AMK-insinööri, joka työskenteli omalla alalla mutta työn vaatimukset olivat tasoa että ilman mitään koulutusta voisi kyseisiä hommia tehdä. Olin siis ns alipalkatuissa tehtävissä.
Minulla oli määräaikainen työsopimus päättymässä lähiaikoina, samaan aikaan olin hakenut muutamaan kuukauteen yli sataan alan työpaikkaan tuloksetta. Yritin siis kynsin ja hampain saada töitä, mutten siinä onnistunut. Ei niihin hakemuksiin kukaan vastannut, kävinkö sadasta paikasta varmaan kolmessa työhaastattelussa kääntymässä, ja paikkaa en saanut koska ei työkokemusta. Milläs ****lla sitä kokemusta saat, jos et pääse koskaan edes näyttämään osaamistasi?
Silloinen työpaikkakin hoiti asian mallikkaasti. Tarjosivat minulle tulevalle työttömälle jotain nollatuntisopimuksia henkilöstöfirman kautta, palkatonta harjoittelua ja muuta "epätoivoista". Sanoin asiasta työnantajalleni, että mitä järkeä minun koulusta valmistuneen on ottaa vastaan jotain palkatonta harjoittelua, jota edes opiskelijat eivät alallamme käytä? "No kuule saisit siitä sitä työkokemusta!" Parastahan tässä oli se, että hommat olisivat olleet käytännössä samoja mitä tein jo sillä hetkellä palkan kanssa. Ja siitä työstä saatu kokemus ei riittänyt työhaastatteluissa.
Aina kun puhuin työnantajalleni mahdollisuudesta lähteä kouluttautumaan uudelle alalle, sitä alettiin heti toppuuttelemaan hirveästi. "Älä älä nyt hyvä ihminen heitä hanskoja tiskiin, jos luovutat niin et ainakaan saa töitä tältä alalta!" Tai toinen oli "olen kuullut että ihan juuri nurkan takana tämän alan työtilanne paranee!"
En tarttunut mihinkään noista "tarjouksista", vaan jäin työttömäksi. Luin pääsykokeisiin tuon ajan ja sainkin opiskelupaikan uudelta alalta. Nyt tänä syksynä olen päässyt opiskelemaan uutta alaa, joka vaikuttaa todella mielenkiintoiselta :)
Olen sairaanhoitaja ja Kun olin ollutreilun kuukauden työttömänä, faijani antoi ohjeeksi , että "sun pitää mennä töihin kotihoitoon". Lähetin sitten hakemuksen kotihoidon esimiehille (Tampereella), sain vastauksen "meillä ei ole lupaa palkata sijaisia sairaanhoitajan palkallisiin lomiin".
Sitten taas opiskeleva aikuinen pikkusiskoni ei ole koskaan ollut missään töissä ja se ei ole haitannut isääni mitenkään, päinvastoin kun olen kysynyt, että eikö Kiia voisi hakeutua kesätöihin toiselle paikkakunnalle niin faijani on tyrmännyt ehdotuksen täysin
Perussuomalaiset on oppositiopuolue kesäkuusta 2017 alkaen Jussi Halla-ahon tultua valituksi puheenjohtajaksi Jyväskylän puoluekokouksessa. Entinen puheenjohtaja Timo Soini, perussuomalaisministerit ja osa jäsenistä loikkasi Perussuomalaisista. He perustivat uuden puolueen, nimeltään Sininen tulevaisuus...Perussuomalaiset eivät siis ole olleet kannattamassa aktiivimallia!
AndyMcCoys kirjoitti:
"mene vapaaehtoistyöhön"
(:
= eli jonnekin spugeloosereiden työttömien paskakerhoon katsomaan idiootteja
Kotoinen olo, kuin peiliin katsoisi.
"Ootko mol.fi katsonut?" 🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ole niin nirso! Haet vaan kaikkia paikkoja, varmasti pääset esim. siivoojaksi tai puhelinmyyjäksi.
Miksei kelpaa?
Ei siivoojaksikaan pääse kuka tahansa, ainakaan täällä pohjoisessa. Pitää olla ammattitutkinto alalta, kokeiltu on monta kertaa. Puhelinmyynnillä aniharvaa tienaa elantonsa. Yrittäjäksi ei noin vain ryhdytä, pitää olla yritysidea, kysyntää yrityksen tarjoamille palveluille tai tuotteille. Pitää olla alkupääomaa, lainaakaan ei noin vain saa ja aika epävarma on yrittäjän tulokin, ensimmäisen kahden vuoden aikana ei yleensä saa mitään palkkaa. Ja yrittäjän sosiaaliturvahan on aika olematon, lomista puhumattakaan. Menestyäkseen yrittäjänä on oltava tietynluontoinen, ei kaikista ole siihen.
Yleensä ehdottelijan mielestä voi kuka tahansa perustaa vaikka kahvilan, ruokaravintolan, siivousfirman, vaatekaupan, tilitoimiston, kirjakaupan, jonkun nettikaupan jne. Voihan sitä, mutta nykyään on aika vaikea saada mitään perusfirmaa kannattamaan ja asiantuntemusta alalta pitää olla kunnolla.
Ja mikäs sinua estää hankkimasta ammattitutkintoa? Onko se kenties ilmainen koululutus? Voi reppanaa, eikö sulla ole yritysideaa? Rupea vaikka tarjoamaan siivouspalveluja. Alkupääomaakin tarvit jopa muutaman satasen. Voin vaikka lainata.
No millä alalla sulla on sitten sitä asiantuntemusta... ilmeisesti ei millään? Ehkä sinusta ei sitten vain ole mihinkään, ei töihin eikä yrittäjäksi. Ole huoleti kyllä, me muut sinut elätetään.
Voi luoja. Onko tällainen jossain töissä?
- Ammattitutkinnon hankkimista estää raha. Työttömyysturvalla ei saa opiskella ja ilman rahaa on paha elää.
- Yrittäjänä vaikkapa siivousalalla menee helposti pari kuukautta ennen kuin saa asiakkaita, Esim. kotisiivouksessa tarjontaa on todella paljon. PItää olla rahaa markkinointiin, ihan somekin maksaa.
- Muutama satanenkin on paljon rahaa. Sitä ei ehkä hahmota jos on töissä ja niitä satasia on käytössä vaikka 20 kpl. Jos taas on työmarkkinatuella, niin satasia on käytössä 6 kpl ja pitää syödäkin jotain.
Hyväntahtoiset hönöt, jotka alkavat etsiä sinulle töitä puolestasi. Tätä edeltävät työnhakuneuvot tyyliin hei sähän voisit katella Mollin sivuja! Kyllä tekevälle töitä löytyy.
Esimerkki: olet korkeakoulutettu vaikkapa geologi, erikoistumisala piip-geologia. Tehnyt oman alan töitä jotka sivuavat piip-geologiaa muutamin eri tavoin. Hönö kertoo iloisena että hei, huomasitsä että Mollissa oli auki kivenhakkaajan paikka! Tai etsitään kultaseppää, sormuksissahan on kiviä. Sehän on vähän niinkuin sun alaa. Perinnöillisyystietelijälle, biologille kerrotaan että hei, huomasitsä että sirkus etsii eläintenkesyttäjän paikkaa! Vaatimuksena viiden vuoden kokemus eläintenkesyttämisestä. Näitähän keksisi, koneinssille hönö suosittelee sähköinssin hommia. Ja hei mä kuulin että yhdessä nyrkkipajassa on ilmaisen työharjoittelijan paikka auki. Joo en hae. Parempi se on kuin sohvalla makaaminen - miten?
Muutenkin neuvominen ilman varsinaista asiaa ketuttaa. Kannatan itsekin mustikanpoimintaa ja ihmettelen miten vähän nykyihmiset keräävät ilmaisia marjoja. Työttömänä ollessani en kuitenkaan tyhmentynyt, eli osasin itse arvioida mitä teen, edelleenkin. Ei kukaan neuvo töissä käyvääkään tekemään itsestään selviä asioita. Vinkatkaa oikeista asioista, kursseista, täsmätyöpaikoista tai olkaa hiljaa.
Sääliminen ärsytti myös. Ei ahdistanut lainkaan jos en ole missä tahansa työssä vaikka ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Mene raksalle apumieheksi. Naapurini neuvo, jäätyäni media-alalta työttömäksi. T. 56v. työtön nainen.
Ei välttämättä mikään huono neuvo. Rakennussiivoojista on huutava pula, ja siellä pärjää vaikka ei olisi mikään painonnostaja. Virosta tulee paljon naisia tekemään näitä hommia Suomeen.
🇺🇦🇮🇱
"jos lopettaisit sen kaljanjuonnin niin saisit heti töitä"
Paras ja ilmainen vinkki kokkareilta kaikille, myös työttömille: Laskut kannattaa maksaa aina ajoissa!
Kannattaa äänestää hallituspuolueita tulevissa vaaleissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei kelpaa?
Nykyisin siivoojilta vaaditaan diplomi-insinöörin tutkinto puhdistusalalta ja puhelinmyyjiltä taas ekonomin tutkinto erikoisalana kaukomarkkinointi. Lisäksi CV:n on oltava moitteeton eikä se saa sisältää yhtään aukkoa edes vuosien takaa. Itselläni hiljattain kaatui puhelinmyyjäksi pääsy, kun en voinut aukottomasti todistaa mitä olin tehnyt 4.4.2005–22.4.2005 (työnantaja epäili, että olin ollut tuona ajanjaksona työtön vaikka kiistin sen).
Ehkä ihan hyvä ettet päässyt, mielummin mielenterveys kuin ihan umpisurkea duuni.
Työllistä itsesi ja ryhdy yrittäjäksi!