No niin aamuvirkkunatsit - Liikenneturvallisuuden kannalta kesäaika ON parempi !
Aamuvirkkunatsit ovat viime aikoina propagoineet kaikenlaisten huuhaatutkijoiden avulla talviajan puolesta, mutta tässäpä teille vastaisku:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/1aec3693-af38-4149-ad7d-5e9dbfb523…
"liikenneturvallisuuden kannalta kesäaikaan siirtyminen olisi parempi kuin talviaikaan jääminen.
Kesäaikaa käytettäessä aurinko nousisi ja laskisi talvella tuntia myöhemmin. Tämän ansiosta iltapäivien ruuhkaliikenteessä olisi talvella tunnin verran pidempään valoa kuin talviaikaa käytettäessä.
Ja kun tiedetään, että onnettomuuksia sattuu iltapäivisin (etenkin klo 15 - 17 välillä) enemmän kuin aamuisin, niin kesäajan pysyvä käyttö tulisi tällä perusteltua."
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Syf kirjoitti:
Onkohan tässä päätelmässä otettu lainkaan sitä huomioon että pysyvässä kesäajassa ihmisten pitäisi lähteä töihin tuntia normaalia asikaisemmin, joten oletettavasti talvisin tienpinta on hieman liukkaampi, kuin mitä se olisi talviajassa.
Venäjällä on ollu sekä pysyvä kesäaika että pysyvä talviaika käytössä, sieltähän saisi selvät tilastot siitä kumpi on liikenteen kannalta turvallisempi, turha sitä on arvuutella.
Mutta jo nyt sinä lähdet tuntia aiemmin 7 kuukautta vuodessa kesäajan mukaan. Kesäajan pitäminen pysyvästi ei muuta kuin 5kk talviaikaa, jolloin on jo pimeää muutenkin. Tuleeko 9 tai 10 valoisaa, samako tuo, kun herätessä klo 7 on kuitenkin aina pimeää. Mutta miten sitten kesällä. Aurinko nousee kesällä klo 2 yöllä ja illat ovat pimeitä. Sellaistakin haluat? Koska talviaika kesällä tarkoittaa juuri sitä. Kenen etu se on, että kesällä aletaan heräämään klo 04, kun aurinko nousee. No voidaanhan sanoa, että tosiaan unirytmiä on tullut aikaistettua ainakin. Aletaan siivoamaan, lenkkeilemään ja tiskaamaan heti aamusta virkeinä auringon mukaan, klo 05.
Venäjä on iso maa ja heidän auringonnousunsa ei ole välttämättä ollut kuten meillä kellon mukaan. Eli heidän kesäajassa klo 9 on saattanut olla pimeämpää, kuin mitä meillä olisi. Kuten olet lukenut niin jo Suomen sisällä pimeydessä on eroja vaikka kello on yhtä paljon.
Kesällä nyt on koko ajan valoisaa. Kuudeksi tässä pitää mennä joka tapauksessa töihin niin saa aurinko noustakin ajoissa. Muina vuodenaikoina taas pimenee ajoissa niin pääsee nukkumaan.
Venäjälläkö ei aurinko nouse niin kuin kaikkialla muualla?
Riita poikki ja aika puoliksi. On muitakin maita, joilla on aikavyöhyke vaikka +3½.
Itse kannatan enemmän valostuvaa aamua kuin pitkää iltaa, koska kuulun niihin, joiden on vaikeaa herätä ja elää ylipäätään tässä maassa marras-helmikuun väli. Iltaisin pystyn kyllä ulkoilemaan mörönpyllynpimeydessä, kunhan vaan heräisi ensin.
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä jos niitä onnettomuuksia alkaakin sit tapahtua eniten aamulla kun on pimeää?
Ei ala, koska ihmiset eivät mene aikaisin aamulla harrastuksiin, kauppaan, käymään kavereilla, lenkille, tai muuten viettämään vapaa-aikaa ulos.
Ihmiset liikkuvat ulkona eniten iltaisin, jolloin myös sattuu eniten onnettomuuksia.
Näkyvyys on yksi suurimpia tekijöitä onnettomuustilanteissa. Tunti enemmän valoa iltaan lisää liikenneturvallisuutta.
Aika johdonmukaista.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen natsi ? Kuinka jollain on otsaa nimitellä aamulla aikaisin heräävää natsiksi ? No sellaisella tietenkin joka ei ymmärrä höykäsen pölläystä siitä mitä natsi tarkoittaa,eikä varmaan paljon mistään muustakaan, pääasia vaan jotta illalla ois YKSI tunti vähän valoisampaa...voi sissos mitä jengiä 😀😀😀
No tuohan on nykyään yleisleima kaikille jotka ovat eri mieltä kuin itse.
Sana on menettänyt merkityksensä. Sama kuin rasisti.
Tämän voi ohittaa hymähdyksellä. Todellisuudessa kesä tai talviajalla ei ole asiaan mitään vaikutusta. Onnettomuudet liikenteessä johtuvat ihan muista syistä kuin siitä mikä aikamuoto on käytössä.
Pysyvä talviaika lopettaa lyhentää itselläni ulkoliikuntakautta sekä keväästä että syksystä. En uskalla lähteä lenkille pilkkopimeässä. Aamuheräämistä helpottamaan olen ostanut kirkasvalolampun, kun joka tapauksessa talviaamut ovat pimeitä klo 7.00. Mulle on ihan sama, nouseeko aurinko arkipäivänä klo 9 vai klo 10 kun joka tapauksessa olen silloin konttorilla.
Syf kirjoitti:
Onkohan tässä päätelmässä otettu lainkaan sitä huomioon että pysyvässä kesäajassa ihmisten pitäisi lähteä töihin tuntia normaalia asikaisemmin, joten oletettavasti talvisin tienpinta on hieman liukkaampi, kuin mitä se olisi talviajassa.
Venäjällä on ollu sekä pysyvä kesäaika että pysyvä talviaika käytössä, sieltähän saisi selvät tilastot siitä kumpi on liikenteen kannalta turvallisempi, turha sitä on arvuutella.
Juu venäläisten tilastojen perusteella tätäkään asiaa ei kannata päättää.
Vierailija kirjoitti:
Aamuvirkut on ne jotka haluaa kesäajan ja iltavirkut talviajan
Niinpä. Näköjään aika moni ei ymmärrä sitä, että kesäajassa noustaan tunti normaaliaikaa aiemmin. Keho kun ei tunne kesäaikaa, vaan elää auringon mukaan. En ymmärrä miksi kukaan aamu-uninen haluaisi elää lopun elämänsä tuntia aiemmassa rytmissä? Kesäaika on yhtä helvettiä aamu-uniselle, kun elimistö ei vain totu siihen, että pitää käydä aiemmin nukkumaan ja herätä tuntia aiemmin. Siksi kesäaika aiheuttaa väsymystä unenpuutteen takia.
Ja iltavirkut (kuten minä) ovat joka tapauksessa illalla virkeitä, oli valoa tai ei. Sen sijaan aamulla on todella vaikea nousta ylös, kun on pimeää.
Vierailija kirjoitti:
Pysyvä talviaika lopettaa lyhentää itselläni ulkoliikuntakautta sekä keväästä että syksystä. En uskalla lähteä lenkille pilkkopimeässä. Aamuheräämistä helpottamaan olen ostanut kirkasvalolampun, kun joka tapauksessa talviaamut ovat pimeitä klo 7.00. Mulle on ihan sama, nouseeko aurinko arkipäivänä klo 9 vai klo 10 kun joka tapauksessa olen silloin konttorilla.
Niin. Mulle mulle mulle mulle. Mitäs muista. Oletko ajatellut omaa napaasi pidemmälle, että kaikki eivät istu toimistossa?
Jos itse ajattelisin asiaa pelkästään oman navan kautta, niin haluaisin pysyvän talviajan juuri siksi, että pääsee lenkille enemmän hämärtyvien iltojen takia. En tykkää lenkkeillä valoisassa, paljon kivempas lähteä juoksemaan pimeän tullen. Muten muuten uskallat liikkua ulkona ollenkaan joulukuusta helmikuuhun?
Vierailija kirjoitti:
Riita poikki ja aika puoliksi. On muitakin maita, joilla on aikavyöhyke vaikka +3½.
Itse kannatan enemmän valostuvaa aamua kuin pitkää iltaa, koska kuulun niihin, joiden on vaikeaa herätä ja elää ylipäätään tässä maassa marras-helmikuun väli. Iltaisin pystyn kyllä ulkoilemaan mörönpyllynpimeydessä, kunhan vaan heräisi ensin.
Mörönpyllynpimeys 😂😂
Kesäaikaa kannattavat haluavat pimeämpiä aamuja ts. herätä ainaisemmin. Ovat siis itse noita otsikon aamuvirkkun*tseja.
Eikö mene sinne itselle periksi, mitä oikein kannatatte, ap mukaan lukien?
Entäs ne pimeät aamut kun iltavirkut lähtee pimeässä ajamaan silmät ristissä töihin?
Mikä ihmeen natsi ? Kuinka jollain on otsaa nimitellä aamulla aikaisin heräävää natsiksi ? No sellaisella tietenkin joka ei ymmärrä höykäsen pölläystä siitä mitä natsi tarkoittaa,eikä varmaan paljon mistään muustakaan, pääasia vaan jotta illalla ois YKSI tunti vähän valoisampaa...voi sissos mitä jengiä 😀😀😀