Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Galluppia pukkaa: Mikä muovikrääsä on mielestäsi aivan turha?

tänä päivänä?
30.09.2018 |

Aloitan:
Yksittäisissä hedelmissä olevat muoviset tarrat. Ihan turhia, saastuttavat luontoa koska mikromuovia, ja minusta tuntuu aina että siitä tarrasta jää hedelmän kuten omenan pintaan jotain liimamyrkkyä ja siksi sitä on inhottava syödä joten siksi kuorin aina omenatkin.
Avokadoissa kiinni olevat tarrat tarttuvat ostaessa vaatteen hihoihin ja jättävät pienet liimajäljet kun ne repäisee irti!

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älypuhelin. Ei tarvitse perusteluja.

Tämän voisi ratkaista sillä että valmistajat tekisivät kestävämpiä ja tehokkaampia kännyjä (ja tietokoneita), jottei kaikkien tarvitsisi vaihdella niitä usein. Monet näyttää ostavan uuden joka vuosi mikä on mielestäni ihan turhaa. Mallit kun pysyneet suht saman näköisinä alusta saakka kuitenkin.

Esimerkki: Minulla oli vanhempi, toki ihan hyvin toimiva iPhone ja jouduin vuosi sitten ostaa uuden Macbookin koska entinen 8-9 vuotta vanha alkoi hidastella ja takkuilla, eikä siihen enää voinut ladata uusia ohjelmistopäivityksiä. Kun olin liittämässä vanhempaa iPhonea tuohon uuteen Macbookiin, jotta saisin molemmista kaiket hyödyt irti kuten edellisissäkin, niin se uusi Macbook alkoi herjata että iPhoneni on vanha ja siinä on liian vanha ohjelmisto eikä sitä ohjelmistoakaan pysty päivittää kyseiseen malliin. Jouduin siis mennä ostamaan uuden iPhonen jonka uusi Macbook vihdoin hyväksyi aisaparikseen. Aika turhauttavaa mutta valmistajat ovat näköjään fiksuja kun osaavat rahastaa.

Itasellä on tietokone joten en tarvitse älypuhelinta. Täysin turha ja tarpeeton kapistus muutenkin. Ei puhelimella oikeastaan tarvitse kuin soittaa ja lähettää tekstiviestejä jos aina sitäkään.

Vierailija
42/60 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki muoviin pakatut ruuat, ei ainoastaan kaupassa myytävät valmisannokset ja viilipurkit vaan myös työpaikka eväät ja muoviset eväsrasiat. Käyn itse ravintolassa syömässä, niin ei tarvitse raahata muovikrääsää mukana.

Zero waste-guruthan ovat siirtyneet lasisiin säilytysrasioihin ja -purkkeihin. Kumitiivisteethän niissäkin on, mutta paljon muovia parempi ratkaisu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö että koirankakkapussien sisällä on muoviputki. Joka sitten heitetään käytön jälkeen roskiin.

Vierailija
44/60 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki muoviin pakatut ruuat, ei ainoastaan kaupassa myytävät valmisannokset ja viilipurkit vaan myös työpaikka eväät ja muoviset eväsrasiat. Käyn itse ravintolassa syömässä, niin ei tarvitse raahata muovikrääsää mukana.

Zero waste-guruthan ovat siirtyneet lasisiin säilytysrasioihin ja -purkkeihin. Kumitiivisteethän niissäkin on, mutta paljon muovia parempi ratkaisu.

Kyllä kyllä, mutta sen sijaan että tuo muovisessa eväsrasiassa omat eväät tyopaikalle, kannattaa lounas käydä ennemmin syömässä ravintolassa. Tietyt eettiset ravintolat eivät esimerkiksi käytä lainkaan raaka-aineita jotka on säilytetty jossain vaiheessa tuotantoa muovissa.

Vierailija
45/60 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesittekö että koirankakkapussien sisällä on muoviputki. Joka sitten heitetään käytön jälkeen roskiin.

Tiesitkö että koirankakka pussit ovat muovia? On paljon eettisempää olla hankkimatta ollenkaan koiraa. Robotti- tai virtuaalilemmikki on paljon ekologisempi ratkaisu eikä se edes tee tarpeitaan luontoon.

Vierailija
46/60 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilikuituhammasharjaan olen törmännyt.

Vierailija
47/60 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kyllä, mutta sen sijaan että tuo muovisessa eväsrasiassa omat eväät tyopaikalle, kannattaa lounas käydä ennemmin syömässä ravintolassa. Tietyt eettiset ravintolat eivät esimerkiksi käytä lainkaan raaka-aineita jotka on säilytetty jossain vaiheessa tuotantoa muovissa.

On ravintolassa syöminenkin ok, mutta eväät voi ottaa mukaan myös esim lasiastiassa. Ja kannattaa muoviastiatkin käyttää loppuun, jos sellaisia kotoa vielä löytyy.

Vierailija
48/60 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olen samaa mieltä että paljon turhaa löytyy muovista. Kannattaa muistaa, että kun pakkauksia suunnitellaan ajatellaan eniten miten se tuote saadaan ehjänä kauppaan ja miten se tuote on siellä kaupassa myyvästä esillä. Tuotteen elinkaaresssa helpoin vaihe on, kun kuluttaja tuo tuotteen kotiin. Joten vaikka sinun kauppakassissa se tuote pärjäisi vähemmällä pakkausmateriaalilla, ei se välttämättä pärjää alkupään siirroissa.

Toisekseen näissä ketjuissa aina löytyy ihmettelijöitä, voiko muovista olla mitään hyödyllistä. Sanotaan näin että ainakin itse olin sairaalassa kiitollinen, että se katetri joka virtsarakkoon työnnettiin oli muovia eikä esim metallia

Vierailija
49/60 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

EiMitäänMerkitystä kirjoitti:

Se, että jotkut ihmiset pakkaavat banaanitertun vielä erikseen pieneen muovipussiin! ? Ja tätä näkee vielä hyvin usein. Miksi ihmeessä ? 100% turhaa muovin tuhlausta. 

Banskut ovat usein märkiä ja haisevat pahalle. Siksi.

Muuten muovi on loistava keksintö!

Vierailija
50/60 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurinosa muovista on turhaa. Vain silloin kun sillä on jokin funktio, materiaalivalinta lisää esineen käyttöikää huomattavasti, eikä sitä voi valmistaa mistään muusta materiaalista (puu, metalli, lasi, luonnonkuitu tms.), niin näen sen oikeutettuna.

Vierailija
51/60 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olen samaa mieltä että paljon turhaa löytyy muovista. Kannattaa muistaa, että kun pakkauksia suunnitellaan ajatellaan eniten miten se tuote saadaan ehjänä kauppaan ja miten se tuote on siellä kaupassa myyvästä esillä. Tuotteen elinkaaresssa helpoin vaihe on, kun kuluttaja tuo tuotteen kotiin. Joten vaikka sinun kauppakassissa se tuote pärjäisi vähemmällä pakkausmateriaalilla, ei se välttämättä pärjää alkupään siirroissa.

Toisekseen näissä ketjuissa aina löytyy ihmettelijöitä, voiko muovista olla mitään hyödyllistä. Sanotaan näin että ainakin itse olin sairaalassa kiitollinen, että se katetri joka virtsarakkoon työnnettiin oli muovia eikä esim metallia

Joissain sairaaloissa olen kuullut käytettävän lasisia katetreja jos metallinen katetri pelottaa.

Vierailija
52/60 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta minusta on typerää että monet kaupat veloittavat nykyään muovipussista rahaa. Eikö asiakkaalle pitäisi pikemminkin maksaa siitä että kulkevat liikkeen mainospussi kädessä josta kaikki muut näkee liikkeen nimen? Sama koskee luksusmerkkien logolaukkuja, eli ihmisiä pidetään ilmaisina mainoksina ja joutuvat vielä pulittaa niitä laukuista monta tonnia.

Mua ottaa suunnittelijana päähän, että ne kauppojen maksulliset kassit on vieläpä niin s**tanan rumia. Kyllä maksulliselta kassilta voi jo odottaa kivaa ulkonäköä. Marimekon logokassi on kiva, siksi niin monet ihmiset käyttää sitä uudestaan ja uudestaan.

Vierailija
53/60 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.kettukarkkishop.fi/WebRoot/vilkasfi01/Shops/2014102206/5506/…

Saa muualtakin kun ekokaupoista. Prismasta esim.

Vierailija
54/60 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsiäisen yllätysmunien sisältö. Muovinen rasia ( roska ), sisällä jotain epämääräistä, hyödytöntä sälää, joka on roskakorissa pääsiäisen jälkeen.

Pienet muoviset keräilyeläimet, joita jotkut lapset keräilevät. Miten niillä edes leikitään?

Vierailija
55/60 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan ketjussa kyse oli ihan turhasta muovista eikä sellaisesta jolla on joku oikeakin käyttötarkoitus :)

Vierailija
56/60 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muovikukat.

Niillä ei oikeasti ole mitään oikeaa funktiota ihmisen arjessa että ilman niitä ei pärjäisi.

Vierailija
57/60 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muoviset juomapillit! Netissä on kuva kun vesikilpikonnavauvan nenään porautunut sellainen, jokun turistin mereen heittämänä päätynyt. :(((

Vaihdoin muoviset pillit pahvisiin, toivoisin että myös kahvilat siirtyisivät samanlaiseen käytäntöön.

Ja kotiin voi ostaa lasisisa, metallisia (joissain on silikoninen suuosa) ja bambuisia pillejä. Myös perinteisiä hammasharjoja saa bambuvarsilla.

Muistutan vielä, että ruokahävikin vähentämisen takia muovi on valitettavasti joskus paras pakkausvaihtoehto. Noin 25 % kaikesta tuotetusta ruuasta menee hävikkiin, iso osa jo ennen kuin tuote päätyy kuluttajalle, esim. joihinkin hedelmiin isossa satsissa tulee hometta ja se leviää tietysti osaan muistakin hedelmistä. Jos tätä saadaan vähennettyä merkittävästi pakkaamalla hedelmät pienempiin satseihin muovipusseihin tai -rasioihin, se on parempi vaihtoehto koska ylivoimaisesti suurin osa ruuantuotannon ympäristöhaitoista tulee siitä tuotannosta, ei kuljetuksesta tai pakkauksesta. Esim. yhden kinkkuviipaleen tuotto kuluttaa yhtä paljon luonnonvaroja kuin sen koko leikkelepakkauksen.  Turhaa pakkaamista pitää tietysti välttää, mutta aina se mikä meidän taviskansalaisten silmissä vaikuttaa turhalta, ei itse asiassa olekaan sitä.

Ja takaisin ap:n kysymykseen, itse ehdotan juhlissa käytettävää konfettia esim. https://lh3.googleusercontent.com/9VFwEPuUwaTmsgUxhbmS1dfKB5SmHnevQkjLX…; . On eri kokoista, ja karnevaaleissa, vappuna yms. jotkut levittävät sellaista isokokoista kaduillekin ja tuota pientä näkee välillä juhlapöydän koristeena. Muoviahan nuo ovat, enkä usko että kovin moni ne juhlien jälkeen kerää talteen ja käyttää toiste. 

Vierailija
58/60 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ne pienenpienet rahka-, viili- ja vanukaspurkit, jotka voisi korvata kartonkiastioilla.

Pillimehujen muoviin käärityt pillit. Voisiko mehun vain juoda siitä purkista, jos sen saisi kunnolla auki ilman mitään teräaseita?

Pääsiäismunien sisällä olevat muovimunat ovat uusi filmirullakotelo! Positiivista on se, ettei filmirullakoteloita juuri enää näe missään. Tulentekovehkeet yms. voi pakata vedenpitävästi myös muovimuniin.

Vierailija
59/60 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tahansa Kiinasta tilattu krääsä

Esimerkiksi Kiinasta tilatut vekkulit "poronsarvet" tms. lemmikkieläinten päälle puettava krääsä. Toiselta puolelta maailmaa rahdataan muoviroskaa, jonka ainoa tarkoitus on kiusata syytöntä eläintä. Vaikea ymmärtää.

Vierailija
60/60 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tahansa Kiinasta tilattu krääsä

Esimerkiksi Kiinasta tilatut vekkulit "poronsarvet" tms. lemmikkieläinten päälle puettava krääsä. Toiselta puolelta maailmaa rahdataan muoviroskaa, jonka ainoa tarkoitus on kiusata syytöntä eläintä. Vaikea ymmärtää.

Kaikkiin mahdollisiin juhliin on nykyisin saatavilla ihan mahdottomasti muovikrääsää, ja ikävä kylläovat vielä aika suosittujakin :/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi